Το προφίλ των Θερμοκηπίων Θράκης σε αριθμούς, δέκα χρόνια από τη λειτουργία τους, έδωσε ο Αντιπρόεδρος και Εκπρόσωπός τους Ευθύμιος Λειβαδίτης. «Το 2013 ξεκίνησε η κατασκευή, το 2014 τα πρώτα 40 στρέμματα, το 2019 φτάσαμε τα 185 στρέμματα (170 παραγωγικά), αυτή τη στιγμή υλοποιούνται άλλα 65 στρέμματα, τα οποία θα ενταχθούν στην παραγωγή στις αρχές του χρόνου, ενώ στο στρατηγικό μας πλάνο είναι η ένταξη άλλων 65 στρεμμάτων. Δηλαδή, το 2026 θα μας βρει με 330 στρεμματα θερμοκηπιακών εγκαταστάσεων. Απασχολούμε αυτή τη στιγμή 230 άτομα προσωπικό από την περιοχή, το 60% των ανθρώπων μας είναι σε ακτίνα δέκα χιλιομέτρων, το 60% είναι γυναίκες, ενώ η εξοικονόμηση σε νερό ανέρχεται σε 86%» ανέφερε ο κ. Λειβαδίτης.
Στόχος των Θερμοκηπίων Θράκης είναι να προσφέρουν φρέσκα, υδροπονικά κηπευτικά, σύμφωνα με τις αρχές των ορθών Γεωργικών Πρακτικών, έχοντας αναπτύξει το μεγαλύτερο «πράσινο» θερμοκήπιο στη ΝΑ Ευρώπη και προωθώντας -μεταξύ άλλων- ένα νέο πράσινο επιχειρηματικό μοντέλο, που έχει ως φιλοσοφία την ευρωπαϊκή στρατηγική «Από το Αγρόκτημα στο Πιάτο».
«Λόγω της καθετοποίησης που έχει η μονάδα, ξεκινήσαμε από τον σπόρο κι έχουμε φτάσει πλέον στο πιάτο» σημείωσε ο Αντιπρόεδρος των Θερμοκηπίων Θράκης, ενώ μιλώντας για τη φιλοσοφία του «πράσινου» θερμοκηπίου έκανε ιδιαίτερη μνεία στην αξιοποίηση της γεωθερμίας.
«Κάναμε ένα θερμοκήπιο “χωρίς καμινάδα”, με σχεδόν μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα, προσδίδοντας και στο προϊόν αυτό το χαρακτηριστικό, που σε λίγα χρόνια θα αποτυπώνεται με ένα μικρό ταμπελάκι πάνω στο προϊόν» επεσήμανε ο κ. Λειβαδίτης. Χαρακτήρισε, δε, ζωτικής σημασίας το ζήτημα του νερού και την υδροπονία, αφού μιλάμε, όπως τόνισε, για γεωργία ακριβείας, ενώ συμφώνησε με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες στην συζήτηση για την ανάγκη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού.
Για την επιλογή της Καρδίτσας ως τόπο ανάπτυξης της εταιρείας του μίλησε ο Αργύρης Παπαργυρόπουλος, βασικός μέτοχος και Διευθύνων Σύμβουλος της «Κήποι Καρδίτσας», μιας υπερσύγχρονης θερμοκηπιακής μονάδας υδροπονικής καλλιέργειας ντομάτας που λειτουργεί από το 2020. «Εψαχνα ένα μέρος που να έχει πρόσβαση σε φυσικό αέριο γιατί εμείς είμαστε μια μονάδα που δουλεύει με συμπαραγωγή ηλεκτρισμού - θερμότητας, άρα πρέπει να υπάρχει αέριο και παράλληλα δίκτυο ηλεκτρικό και νερό. Ηθελα να είμαι και στο κέντρο της Ελλάδας» είπε ο κ. Παπαργυρόπουλος. Σε ό,τι αφορά το εργατικό δυναμικό σημείωσε πως το πρόβλημα είναι η εξειδίκευση κι επισήμανε πως στην εταιρεία του «εμείς οι ίδιοι κάναμε την εκπαίδευση και έχουμε πλέον μια πολύ δυνατή ομάδα».
Την εκτίμηση ότι «έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω τα τελευταία 20 χρόνια» σε σχέση με τις γειτονικές μας χώρες στον συγκεκριμένο τομέα καθώς δεν έχουμε δημιουργήσει τις απαιτούμενες υποδομές, εξέφρασε ο Κώστας Φιλιππίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Intelligent Green Corps.
«Όλες οι χώρες δεξιά κι αριστερά, όλοι οι γείτονές μας έχουν εκατονταπλασιάσει τις θερμοκηπιακές τους εγκαταστάσεις κι εμείς βρισκόμαστε περίπου στο μηδέν» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος της Intelligent Green Corps, μιας εταιρείας που διατηρεί μονάδα υδροπονικής καλλιέργειας φυλλωδών λαχανικών στο Κάστρο Βοιωτίας και έχει λανσάρει -μεταξύ άλλων- το μαρούλι σε γλαστράκι. Αυτό διατηρείται φρέσκο έως και τέσσερις εβδομάδες είτε εντός είτε εκτός ψυγείου με την προϋπόθεση ότι ποτίζεται και μπορεί να το βρει κανείς τόσο σε σούπερ μάρκετ όσο και σε οπωροπωλεία ανά τη χώρα.
Ο κ. Φιλιππίδης συμφώνησε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στις θερμοκηπιακές καλλιέργειες είναι η έλλειψη προσωπικού που να έχει τεχνογνωσία και πρότεινε να επιδοτήσει το κρατος την επιμόρφωση στην πράξη, αλλά και να δεχθεί να κάνει πολλές βιώσιμες πιλοτικές μονάδες επιδοτώντας τα ίδια κεφάλαια αγροτών που θα μπουν μέσα.
Στην έλλειψη εργατικού δυναμικού αλλά και στο μείζον πρόβλημα του νερού, που είναι απαραίτητο για τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες, αναφέρθηκε ο Αντώνης Ταμπάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Tampakis Farms, από την Ιεράπετρα Κρήτης, μια περιοχή όπου, όπως είπε, συγκεντρώνεται το 50% των θερμοκηπιακών καλλιεργειών της Ελλάδας.
«Έχουμε πενήντα στρέμματα υδροπονικής καλλιέργειας. Ανακυκλώνουμε το νερό ώστε να κάνουμε οικονομία και στο λίπασμα. Το πρόβλημά μας δεν είναι η ενέργεια, το πρόβλημά μας θα είναι σε λίγο το νερό» σημείωσε και εξήγησε πως μεγάλο πρόβλημα είναι κι αυτό των εργατικών χεριών.
Υπογράμμισε, δε, πως το κύριο χαρακτηριστικό της εταιρείας κι αυτό στο οποίο δίνει τη μεγαλύτερη έμφαση είναι η γεύση. «Το χαρακτηριστικό μας, αυτό που θέλουμε, είναι η γεύση. Στόχος μας δεν είναι οι μεγαλέμποροι αλλά ν’ αναζητά τα προϊόντα μας ο καταναλωτής. Αυτό το έχουμε πετύχει και είμαστε ευχαριστημένοι» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Την ενότητα συντόνισε ο Χρήστος Κατσάνος, Farm Management Consultant.
Ευθύμιος Λειβαδίτης, Αντιπρόεδρος & Εκπρόσωπος Θερμοκηπίων Θράκης |
Αργύρης Παπαργυρόπουλος, Θερμοκήπια, Καρδίτσα |
Κώστας Φιλιππίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Intelligent Green Corps |
Αντώνης Ταμπάκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Tampakis Farms |
Από αριστερά: Ευθύμιος Λειβαδίτης, Αντιπρόεδρος & Εκπρόσωπος Θερμοκηπίων Θράκης, Αργύρης Παπαργυρόπουλος, Θερμοκήπια, Καρδίτσα, Κώστας Φιλιππίδης, Διευθύνων σύμβουλος, Intelligent Green Corps, Αντώνης Ταμπάκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Tampakis Farms, Χρήστος Κατσάνος, Farm Management Consultant |
Φωτογραφίες: Γεωργία Καραμαλή