BACK TO
TOP
Γνώμες

Λιπαντικό της αγοράς τα κόστη

Ακούµε συχνά ότι τα κέρδη έχουν κακή φήµη. Αλλά και το κόστος εξίσου συχνά δηµιουργεί παράπονα.

Jon-Murphy

Jon Murphy

2
0

Πολλοί οικονοµολόγοι αντιµετωπίζουν το κόστος ως ένα είδος τριβής που µπορεί να δηµιουργήσει αποτυχίες της αγοράς. Για παράδειγµα, χρεώνουν τα µονοπώλια στα εµπόδια στην είσοδο. Οι ιδιωτικές λύσεις στις εξωτερικότητες θεωρούνται συχνά ανέφικτες εάν το κόστος συναλλαγής είναι πολύ υψηλό. Σύµφωνα µε αυτό, τα δηµόσια αγαθά πρέπει να παρέχονται από την κυβέρνηση εάν το κόστος για να εξαιρεθεί κανείς από το αγαθό είναι υψηλό.

Ωστόσο, πολλές οικονοµικές έρευνες δείχνουν ότι τα κόστη δεν λειτουργούν ως η τριβή. Για παράδειγµα, ο Harold Demsetz περιέγραψε την ουσιώδη ασάφεια σχετικά µε το τι είναι ακόµη και ο «φραγµός εισόδου» και πώς µπορούµε να τον µετρήσουµε για αντιµονοπωλιακούς σκοπούς. Ο Ronald Coase σηµείωσε ότι το κόστος των συναλλαγών δεν φαίνεται να αποτελεί µεγάλο πρόβληµα στην επίλυση των εξωτερικοτήτων. Οµοίως, ο Coase επεσήµανε ότι τα δηµόσια αγαθά παρέχονται συχνά µε ιδιωτικά µέσα. Η Elinor Ostrom πέρασε πολλά χρόνια δείχνοντας πώς το κόστος δεν ήταν ανυπέρβλητο εµπόδιο στην επίλυση προβληµάτων που αφορούν πόρους κοινής δεξαµενής. Και όµως, παρ’ όλα αυτά τα δεδοµένα και τα πολλαπλά βραβεία Νόµπελ, το κόστος στα στοιχειώδη, τα ενδιάµεσα, ακόµη και τα προηγµένα εγχειρίδια οικονοµικών παρουσιάζεται ως κάτι που προκαλεί αποτυχία της αγοράς. […].

Αντίθετα, υποστηρίζω ότι το κόστος είναι µάλλον ένα λιπαντικό για τη διαδικασία της αγοράς. Με παρόµοιο τρόπο που τα κέρδη λειτουργούν ως σήµα για τους επιχειρηµατίες, το κόστος µπορεί να επιτελεί την ίδια λειτουργία. […]Νοµίζω ότι τα υψηλά εµπόδια εισόδου και το κόστος συναλλαγής σηµατοδοτούν ευκαιρίες για το επιχειρηµατικό µυαλό. Αν υπάρχει τρόπος να καταρριφθούν αυτά τα εµπόδια, να µειωθεί το κόστος, τότε µια ασύµφορη κατάσταση γίνεται κερδοφόρα. Έτσι, ο ρόλος του επιχειρηµατία δεν είναι απλώς να συντονίζει τους πόρους µέσα σε µια επιχείρηση, αλλά να βρίσκει τρόπους µείωσης του κόστους. […]

Το κόστος δεν εµποδίζει τη λειτουργία της αγοράς: αντιθέτως, δηµιουργεί το κίνητρο που χρειάζεται η αγορά για να ευδοκιµήσει! […]. Το υψηλό κόστος δεν είναι ούτε απαραίτητο, ούτε επαρκές για να δηλώσει την αποτυχία της αγοράς.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία