Τέτοιου είδους ανακατατάξεις είναι δύσκολο να προκύψουν από µεµονωµένες και αποσπασµατικές αναζητήσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Προϋποθέτουν οργανωµένη δράση της συντεταγµένης πολιτείας. Για να καταστεί σαφές ποιοι είναι οι κύριοι κλάδοι ενδιαφέροντος σε καλλιέργειες και εκτροφές και να αναδειχθούν ισχυρά κίνητρα, τα οποία θα διευκολύνουν αυτή τη µετάβαση.
Για παράδειγµα, αν τα θερµοκήπια και ειδικά η υδροπονία είναι προτεραιότητα, χρειάζεται και αντίστοιχος οδικός χάρτης. Χρειάζονται κίνητρα που θα ανακατευθύνουν τον κλάδο των κηπευτικών στο συγκεκριµένο πεδίο. Είναι αναγκαία η λήψη µέτρων για τη γενικότερη αναµόρφωση του κλάδου. ∆εν είναι δυνατόν, όταν ένα µεγάλο µέρος της παραγωγής µεταφέρεται σε µεγάλες θερµοκηπιακές µονάδες σύγχρονης τεχνολογίας µε ανάλογα πλεονεκτήµατα, να µην υπάρχει µέριµνα για τις υπαίθριες εκµεταλλεύσεις και τον προσανατολισµό τους σε άλλες καλλιέργειες ή και σε άλλες δραστηριότητες.
Ξεκοµµένες προσπάθειες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας χωρίς ανάλογη κατεύθυνση από την Πολιτεία, πιθανότατα να οδηγήσουν σε ζηµιογόνες επενδύσεις και δυσµενή αποτελέσµατα. Βυθίζοντας στην αβεβαιότητα και συχνά στη χρεοκοπία, τόσο νέες µονάδες εντατικής παραγωγής όσο και παραδοσιακές επιχειρήσεις µε υπαίθριες καλλιέργειες.
Ένα άλλο κρίσιµο ζήτηµα που σχετίζεται µε το σχεδιασµό της αγροτικής παραγωγής και ειδικά στις πολυετείς καλλιέργειες, αφορά τη στήριξη της έρευνας και τη χάραξη στρατηγικής αναφορικά µε το πολλαπλασιαστικό υλικό. Στο αµπέλι για παράδειγµα, οι δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη επιστήµη στην κατεύθυνση της κλωνικής επιλογής και βελτίωσης των ποικιλιών είναι τεράστιες και δεν µπορεί να επαφίεται αποκλειστικά και µόνο στην ιδιωτική πρωτοβουλία και τις δυνάµεις της ελεύθερης αγοράς.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η Ελλάδα έχει χάσει παντελώς την αλληλουχία των πραγµάτων στην έρευνα για το πολλαπλασιαστικό υλικό. Κινείται ασθµαίνοντας και µε σοβαρή χρονική υστέρηση πίσω από τις προτάσεις των εισαγωγέων. Έτσι, χάνει συνεχώς έδαφος στην ανταγωνιστικότητα και αδυνατεί να δώσει έναν δικό της τόνο στις αγορές µε ανάπτυξη προϊόντων, τα οποία θα έχουν ανάλογη ταυτότητα και υπεραξία.