Οι τελευταίες πληροφορίες (ρεπορτάζ σελ. 13) θέλουν τους τυροκόµους να οµονοούν φέτος σε µια πολιτική τιµών παραγωγού, η οποία διασφαλίζει τα περσινά επίπεδα και αφήνει περιθώρια και για κάτι παραπάνω. Ήδη µια ενδιαφέρουσα συµφωνία που έκλεισε αυτές τις µέρες ανάµεσα στην τυροκοµική επιχείρηση «Βασιλίτσα» και τον γαλακτοκοµικό συνεταιρισµό «Φάρµες Λιβαδίου» εξασφαλίζει για τις παραδόσεις πρόβειου γάλακτος της επόµενης χρονιάς (2024 – 2025) τιµή 1,56 λεπτά το κιλό, µια από τις καλύτερες τιµές που είχαν δοθεί πέρυσι.
Πέραν των επιµέρους ζητηµάτων πάντως, αυτό που φαίνεται να έχει ιδιαίτερη σηµασία φέτος, είναι το καλό κλίµα που δείχνει να επικρατεί στις διαπραγµατεύσεις των γαλακτοκοµικών επιχειρήσεων µε τους παραγωγούς και τις οργανώσεις τους. Βέβαια, οι συνθήκες αγοράς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, διευκολύνουν τη διάθεση της φέτας, ενώ στις αποθήκες των τυροκόµων δεν υπάρχουν αξιόλογα αποθέµατα και η προσφορά πρώτης ύλης µάλλον δεν καλύπτει επαρκώς τις ανάγκες των µεταποιητικών µονάδων.
Αξιόλογη δουλειά µοιάζει να έχει γίνει και σε ότι αφορά την αποτροπή τις νοθείας στην παρασκευή της φέτας (ΠΟΠ), όπως επίσης και στον περιορισµό των εισαγωγών γάλακτος από χώρες των Βαλκανίων, κάτι το οποίο, όταν συµβαίνει σε έκταση, χαλάει την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης και επηρεάζει πτωτικά τις τιµές παραγωγού.
Κάποιο ρόλο στο καλό κλίµα µεταξύ των δύο πλευρών (τυροκόµοι – κτηνοτρόφοι) φαίνεται να έχει παίξει και η Εθνική ∆ιεπαγγελµατική Οργάνωση Φέτας που συγκροτήθηκε προ τετραετίας περίπου και η οποία, χωρίς να έχει εξαντλήσει τον ρόλο της, έχει… σπάσει τον πάγο που εµπόδιζε την επικοινωνία και έχει κάνει πιο κατανοητές τις θέσεις του ενός στον άλλο.
Σίγουρα, θα χρειασθεί ακόµα πολλή δουλειά. Η εν λόγω ∆ιεπαγγελµατική καλείται να δικαιώσει τον ρόλο της ως φορέας διασφάλισης των κανόνων της υγειούς αγοράς, µε συµβολή στη διαδικασία τήρησης των ισοζυγίων γάλακτος και περιφρούρησης της συνταγής παρασκευής της φέτας, µε βάση τον αντίστοιχο κοινοτικό κανονισµό. Σε κάθε περίπτωση, η περίοδος «γαλήνης» που διέρχεται ο κλάδος, θα µπορούσε να αξιοποιηθεί για την περαιτέρω θωράκιση του προϊόντος που λέγεται φέτα, όπως επίσης για την ανάπτυξη µιας ενδιαφέρουσας καµπάνιας προώθησης αυτού του προϊόντος στις µεγάλες διεθνείς αγορές.