Οι υπάλληλοι της Volkswagen απειλούν µε απεργία λόγω διευρυµένου πλάνου περικοπών που θα µπορούσε να οδηγήσει ως και σε κλείσιµο εργοστασίων της εταιρείας στη Γερµανία, καθώς η 15ετής κυριαρχία της αυτοκινητοβιοµηχανίας στην Κίνα οδεύει προς το τέλος της.
Και τα δύο παραδείγµατα είναι ενδεικτικά του κινδύνου που φέρνει η αυξανόµενη πίεση από την Κίνα στις ευρωπαϊκές εταιρείες – µια συνθήκη που θα συνεχίσει να υφίσταται ανεξαρτήτως των όποιων «επιθετικών» κινήσεων του Ντόναλντ Τραµπ. Βαριά ονόµατα ειδών πολυτελείας, όπως η LVMH και η Kering, µετρούν σηµαντικές απώλειες λόγω της ασθενέστερης ζήτησης από την Κίνα, ενώ οι κατασκευαστές µικροτσίπ, οι χηµικές βιοµηχανίες και οι αυτοκινητοβιοµηχανίες δίνουν σκληρή µάχη µε τον κινεζικό ανταγωνισµό. Χαρακτηριστικές οι δηλώσεις των εργαζοµένων της Vencorex, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η εταιρεία τους θα εξαγοραστεί από τον ίδιο αντίπαλο που τους «βύθισε».
Η Κίνα προκαλεί αναταραχές στο ευρωπαϊκό επιχειρηµατικό τοπίο και µάλιστα έπειτα από µια περίοδο ανακοινώσεων τριµηνιαίων οικονοµικών αποτελεσµάτων κατά την οποία επικράτησε µια αρνητική διάθεση, µε τις µισές από τις κορυφαίες εταιρείες να αποτυγχάνουν να «πιάσουν» τους στόχους τους.[…]. Όµως το χάσµα καινοτοµίας, ενέργειας και παραγωγικότητας που στοιχειώνει την Ευρώπη, όπως περιγράφεται στην πρόσφατη έκθεση Ντράγκι, σηµαίνει ότι απαιτείται µια µεγαλύτερη ώθηση.
Όπως λέει µια αγγλική παροιµία, «οι παλιές συνήθειες πεθαίνουν δύσκολα». Η ΕΕ ήδη αναζητά συµβιβασµό για τους δασµούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήµατα και εµφανίζεται αισιόδοξη ότι µπορεί να βρει τρόπους να αποτρέψει έναν επικείµενο εµπορικό πόλεµο µε τον Τραµπ. Ταυτόχρονα η πολιτική του Πεκίνου αρχίζει να αποδίδει καρπούς και ο Τραµπ έχει ανοιχτά κατηγορήσει τους εταίρους των ΗΠΑ «για τη ζηµιά που προκάλεσαν στην αµερικανική οικονοµία». Σ’ αυτό το κλίµα, τα δύσκολα για την οικονοµία της Ευρώπης µόλις ξεκίνησαν.
*Αρθρογράφου Bloomberg