BACK TO
TOP
Συνεντεύξεις

Θετική και αργοπορημένη η μεταστροφή Κομισιόν προς μεγιστοποίηση παραγωγής

Το 1946 ο Emiliano Gagliardini, οικονοµολόγος, προσπάθησε να πείσει τον ιδιοκτήτη της εταιρείας χηµικών στην οποία εργαζόταν στο Μιλάνο, να ανοίξουν αγροτικό τµήµα, διαβλέποντας τη δυναµική του κλάδου. Αυτός ήταν αρνητικός, οπότε πήρε το ρίσκο και ίδρυσε µαζί µε τον καθηγητή Baldo Ciocca τη δική του επιχείρηση διανοµής αγροτικών εφοδίων, την Sipcam, µε λογότυπο το δέντρο το οποίο ο σχεδίασε ο ίδιος ο Gagliardini.

42-43_01_14

929
0

Σήµερα, η επιχείρηση αυτή έχει παρουσία σε όλες τις κύριες αγορές, σηµειώνοντας τζίρο άνω των 620 εκατ. ευρώ και αποτελεί τη µοναδική ανεξάρτητη ιταλική πολυεθνική στον τοµέα της αγροτεχνολογίας. Πώς κατάφερε λοιπόν αυτή η οικογενειακή επιχείρηση να εξελιχθεί σε ηγετική δύναµη στον κλάδο και να διατηρεί όλα τα πλεονεκτήµατα µίας τοπικής εταιρείας, αλλά ταυτόχρονα να έχει παγκόσµιες δραστηριότητες; «Μακροπρόθεσµο σχέδιο, πάντα σκεφτόµαστε τι συµβαίνει τώρα, αλλά και τι θα γίνεται σε 20 χρόνια», µας απαντάει η πρόεδρος και ιδιοκτήτρια της Sipcam Oxon Nadia Gagliardini, που εκπροσωπεί την τρίτη γενιά των ιδιοκτητών της εταιρείας οι οποίοι την ίδρυσαν πριν από 80 χρόνια. Την συναντήσαµε και µας µίλησε στα γραφεία της Sipcam Hellas, τον βραχίονα της Sipcam Oxon στη χώρα µας, τα οποία επισκέφτηκε η κα. Gagliardini, καθώς η ελληνική αγορά αποτελεί σηµείο αναφοράς για τις δραστηριότητες της εταιρείας, στην Μεσόγειο.

Ξεφυλλίστε το τεύχος 1008 της Agrenda σε υψηλή ανάλυση


Το νέο όραµα για τη γεωργία της Κοµισιόν φαίνεται να αφήνει πίσω το Green Deal και να φέρνει πάλι τον αγρότη στο επίκεντρο. Πώς βλέπεται εσείς αυτή την εξέλιξη;

Μπορώ να δω µόνο τη θετική πλευρά, αλλά θεωρώ και πάλι πως είµαστε µακριά από τον τελικό στόχο. Οι αγρότες πρέπει να τεθούν µε γερές βάσεις στο επίκεντρο της ΚΑΠ. Έχουν περάσει πολλά χρόνια όπου οι αγρότες υποφέρουν ανά την Ευρώπη σε πολλές χώρες, εποµένως θεωρώ ότι η παραγωγή τροφίµων είναι θέµα στρατηγικής και πολύ σηµαντικό ζήτηµα. Θυµάµαι όταν πήγαινα στο super market και ήταν άδειο στη διάρκεια της πανδηµίας και έπαθα σοκ. Όλοι έχουν δεδοµένη την πρόσβαση στα τρόφιµα, από οικονοµική άποψη. Έχουµε πρόσβαση σε υγιεινά και ποιοτικά τρόφιµα. Αυτό δεν είναι κάτι το δεδοµένο και οφείλεται στους Ευρωπαίους αγρότες που τα παράγουν. Η ασφάλεια και η υγεία του καταναλωτή πρέπει να αποτελεί κεντρικό ζήτηµα, και τα ποιοτικά τρόφιµα πρέπει να είναι διαθέσιµα σε όλους χωρίς να απαιτείται να είσαι πλούσιος για να τα αποκτήσεις. Πιστεύω, λοιπόν, ότι αυτό είναι κάτι σηµαντικό για τους Ευρωπαίους αγρότες µε τις διαφορετικές δυνατότητες παραγωγής και συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή, όπως στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Ευρώπη. Θεωρώ ότι πρόκειται για ένα πρώτο θετικό σηµάδι για την ευρωπαϊκή γεωργία.

Θεωρείτε λοιπόν πως οι τρέχουσες πολιτικές τοποθετούν τον αγρότη σε µειονεκτική θέση από άποψη ανταγωνιστικότητας απέναντι από τους συναδέλφους τους από άλλες ηπείρους;

Ειλικρινά πιστεύω πως έτσι είναι. Όταν πραγµατοποιείς µια πολιτική επιλογή, ειδικά στον χώρο γεωργίας, πρέπει να βασίζεται σε τεκµαρτές και επιστηµονικά αιτιολογηµένες αποφάσεις. Αν παρθεί µια απόφαση χωρίς να γνωρίζεις καλά το αντικείµενο τότε είναι επικίνδυνη. Αυτή είναι η προσωπική µου άποψη, αλλά πολλοί αγρότες βρίσκονται σε δύσκολη θέση, και απόδειξη αυτού είναι ο αριθµός των διαδηλώσεων ανά την Ευρώπη. Το γεγονός ότι οι αγρότες βγαίνουν στο δρόµο, θα έλεγα ότι οφείλεται στις ανάγκες τους ανάλογα µε την χώρα στην οποία βρίσκονται. Κάθε χώρα έχει τις δικιές της δυσκολίες, η Ιταλία για παράδειγµα µε τις µεγάλες καλλιέργειες, που δεν µου φαίνεται ότι αυτή τη στιγµή είναι βιώσιµη επιλογή. Το ίδιο ισχύει για πολλές καλλιέργειες στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ισπανία και παντού.

Η Ευρώπη προσπαθεί να αλλάξει την ταχύτητα για διαδικασίες έγκρισης πολλών φυτοπροστατευτικών προϊόντων. Πώς αυτό επηρεάζει την Sipcam Oxon;

Εντός του παγκόσµιου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, είµαστε µια εταιρεία µεσαίου µεγέθους. Αυτό για µας είναι σηµαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα, γιατί προφανώς χρειάζεται να επενδύσουµε, αλλά είµαστε πολύ ευέλικτοι. Αν χρειαστεί να επενδύσουµε σε ένα προϊόν θα το κάνουµε, αρκεί να είναι καλό και αποτελεσµατικό, γιατί οι αγρότες χρειάζονται ένα προϊόν που να δουλεύει, όχι διακοσµητικό. Παρόλα αυτά επενδύουµε, οπότε θα χαρούµε αν η διαδικασία έγκρισης ενός προϊόντος συρρικνωθεί.

H Ευρώπη επιχείρησε την εισαγωγή εναλλακτικών τύπων φυτοπροστασίας χαµηλού κινδύνου, όµως το σχέδιο αυτό απέτυχε. ∆εν έχει ακολουθήσει τον ίδιο ρυθµό µε την αποχώρηση δραστικών από την αγορά. Πώς έχει επηρεάσει αυτό την Sipcam εδώ στην Ευρώπη;

Εµάς δεν µας επηρέασε σε τόσο µεγάλο βαθµό, αφού δεν έχει επιρροή στη βασική γκάµα προϊόντων µας. ∆υστυχώς, η δυνατότητα να αναπτύξεις ένα νέο προϊόν είναι κάτι περίπλοκο. Ο κόσµος το θεωρεί εύκολο, αλλά χρειάζεται σηµαντική επένδυση σε τεχνολογία. Είτε πρόκειται για βιολογικά προϊόντα, φυσικά ή οτιδήποτε άλλο, πάντα µιλάµε για χηµεία. Η ικανότητα της βιοµηχανίας να δηµιουργήσει καινοτόµα προϊόντα είναι ένα πολύπλοκο ζήτηµα. Ακόµα και τα φυσικά στοιχεία ενδέχεται να έχουν τοξικολογικές επιπτώσεις, οπότε έτσι περιορίζεται η δυνατότητα ανάπτυξης νέων προϊόντων, η οποία πλήττεται ακόµα και από το γεγονός ότι θεωρητικά υπάρχουν πολλά προϊόντα, αλλά το κόστος (cost position) δεν είναι βιώσιµο.

Πως η Sipcam Oxon έχει καταφέρει να είναι η µόνη ιδιωτική και ανεξάρτητη ιταλική πολυεθνική στον χώρο της αγροτεχνολογίας;

Νοµίζω ότι αυτό οφείλεται σε πολλούς λόγους. Πρώτα από όλα οι οικογενειακές εταιρείες γενικότερα βάσει στατιστικής, εστιάζουν περισσότερο µακροπρόθεσµα. ∆εν είναι µόνο τα χρήµατα. Εµείς κάνουµε αυτή τη δουλειά γιατί πιστεύουµε στο να αποτελούµε µια ανεξάρτητη εναλλακτική για τους αγρότες και έχουµε πραγµατικά εµπιστοσύνη στο έργο µας και στο τι µπορούµε να προσφέρουµε στο µέλλον στο γεωργικό χώρο. ∆εύτερος παράγοντας είναι ότι ως οικογενειακή επιχείρηση, παρά το γεγονός ότι αν είσαι µεγάλη εταιρεία ή αν είσαι τοποθετηµένη στο χρηµατιστήριο, οφείλεις να παρέχεις αποτελέσµατα, µπορούµε να ανταπεξέλθουµε επειδή σκεφτόµαστε µακροπρόθεσµα. Πάντα σκεφτόµαστε τι συµβαίνει τώρα, αλλά και τι θα γίνεται σε 20 χρόνια. Έχουµε ακόµα συγκεκριµένες ηθικές αξίες, προσφέρουµε υπηρεσίες στους πελάτες µας γνωρίζοντας την αγορά, και νοµίζω ότι το γεγονός πως είµαστε από την Ιταλία ή από την Μεσόγειο γενικά - θεωρώ ότι ως λαοί είµαστε από τους πιο προσαρµοστικούς. Αυτό είναι πρόβληµα όταν θες να µεγαλώσεις την εταιρεία σου, όµως µπορούµε να προσαρµοστούµε σε κάθε αγορά. Εποµένως, η απάντηση µου στην ερώτηση σου είναι η εξής: Τα καταφέραµε χάρη στο όραµα µας. ∆εν κάνουµε ποτέ ότι κάνουν οι άλλες πολυεθνικές, αλλά ακολουθούµε ένα δικό µας δρόµο. Προφανώς χρειαζόµαστε επενδύσεις, αφού τις απαιτεί ο κλάδος µας. Του χρόνου συµπληρώνουµε 80 χρόνια λειτουργίας, αφού ξεκινήσαµε το 1946 στο Μιλάνο. Ο παππούς µου (Emiliano Gagliardini) σχεδίασε το δέντρο στο λογότυπο µας σε µια παλαιότερη µορφή, και όχι στην εκσυγχρονισµένη που είναι σήµερα. Ήταν οικονοµολόγος, όµως είδε ένα ενδιαφέρον αγροτικό προϊόν και ρώτησε τον ιδιοκτήτη της ιταλικής εταιρείας όπου δούλευε (η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο της χηµείας) αν ήταν δυνατό να ανοίξουν τµήµα αγροτικών προϊόντων. Αυτός ήταν αρνητικός, οπότε ο παππούς µου έφυγε από την εταιρεία και άνοιξε τη δική του. Το µεγαλύτερο µερίδιο της εταιρείας σήµερα ανήκει στην οικογένεια µου και το υπόλοιπο στην οικογένεια Ciocca.

Βλέπουµε επιχειρήσεις να συγχωνεύονται σε τεράστιες εταιρείες που ονοµάζουµε «one stop shops». Πως απαντάτε σε αυτές τις προκλήσεις όλα αυτά τα χρόνια;

Αυτό που λέω πάντα είναι ότι οι άνθρωποι είναι πολύ σηµαντικοί στην εταιρεία µας. Ως οικογένεια είµαστε πολύ ενωµένοι και θέλουµε άτοµα που να µας ταιριάζουν σαν φιλοσοφίες. Πολλοί από τους διευθυντές µας είναι σαν εµένα. Νιώθουν σαν δική τους την εταιρεία. Αν µείνω, θα είναι λόγω των ανθρώπων, αλλιώς θα είχαµε δεχτεί τα χρήµατα και θα είχαµε αποχωρήσει.

Πράγµατι πάντως µας έχουν ζητήσει πολλές φορές να συγχωνευτούµε, όµως, πάντα τους απαντάµε ότι είναι χάσιµο χρόνου. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγµα από όταν κάποιος από την Αµερική προσέγγισε τον πατέρα µου, ενώ εγώ ήµουν ήδη πρόεδρος της εταιρείας για συνεργασία. Όταν ήταν να κανονίσουµε τη συνάντηση του είπε στο τηλέφωνο, πως «αν θες να κάνεις πρόταση εξαγοράς µην χαραµίσεις τα χρήµατα σου σε εισιτήρια, γιατί δεν µας ενδιαφέρει». Αυτή είναι η προσέγγιση µας. Είµαι στο τιµόνι της επιχείρησης επειδή ο πατέρας µου µε εµπιστεύτηκε να συνεχίσω το όραµα του.

Το 2023 είχατε τζίρο περίπου 626 εκατ. ευρώ, µε το µεγαλύτερο µέρος του να οφείλεται στην Ευρώπη. Πώς βλέπετε τις µελλοντικές προοπτικές αυτή τη στιγµή;

Οι προοπτικές της αγοράς αυτή τη στιγµή είναι καλές. Είµαστε µια οµάδα που έχει µια ξεκάθαρη στρατηγική. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο αγροτικός χώρος θα αλλάξει, µε άλλους ρυθµούς σε κάθε περιοχή, γιατί οι συνθήκες δεν είναι ίδιες σε κάθε χώρα, όµως ο σκοπός µας είναι να συνεχίσουµε να αναπτυσσόµαστε στις αγορές που έχουµε επιλέξει ως σηµαντικότερες, οι οποίες είναι αυτές των αγροχηµικών, των βιολογικών και της σύνθεσης, αλλά και η παραγωγή βιοδιεγερτών. Τα προβλήµατα στην Ευρώπη δεν είναι µόνο κλιµατικά, αλλά και δοµικά. Ο κόσµος υποτιµάει τους φόρους στα λιπάσµατα και το ενεργειακό κόστος που ταλανίζουν σηµαντικά τη βιοµηχανία. Στην Ιταλία ειδικά είναι τεράστιο πρόβληµα. Πολλοί δεν καταλαβαίνουν ότι ένας αγρότης έχει τεράστια έξοδα, την ώρα που τα έσοδα του εξαρτώνται από τις διεθνείς αγορές. ∆εν έχει σηµασία που παράγεις βαµβάκι για παράδειγµα, αφού οι τιµές είναι οι ίδιες. Εµείς θα προσπαθήσουµε να προσαρµοστούµε. Όλοι θέλουµε «πράσινη» και ασφαλή γεωργία. Είναι, όµως, αυτό δυνατό;

Στην Ελλάδα, πως προχωράει η ανάπτυξη και υποστήριξη των αγροτών σε συνεργασία µε τη Sipcam Hellas;

Ξεκινήσαµε πριν λίγα χρόνια µε ένα εξαιρετικό πλάνο, που περιλάµβανε την επένδυση στο βαµβάκι. Έπειτα αποφασίσαµε να επενδύσουµε στο Staple που είναι ένα καινοτόµο προϊόν που δεν είχε κανείς και συνεχίζουµε µε ενθουσιασµό να αναπτύσσουµε τις επιχειρήσεις µας. Επενδύσαµε και πήραµε ρίσκα, όµως το όραµα µας για την Ελλάδα υλοποιείται όλο και περισσότερο. Πιστεύω ότι η Sipcam Hellas έχει µια πολύ καλή θέση στην αγορά και έχει ένα πολύ θετικό σχέδιο για το µέλλον. Θέλουµε να µείνουµε και να αναπτυχθούµε ακόµα περισσότερο στην Ευρώπη γιατί εδώ είναι οι «ρίζες» µας. Φυσικά, όµως θέλουµε να αναπτυχθούµε και εκτός Γηραιάς.

Πλέον έχετε ένα νέο πενταετές σχέδιο για την ελληνική αγορά. Πως διαµορφώνεται;

Είναι πολύ θετικό γιατί έχουµε την ωρίµανση του επενδυτικού µας σχεδίου τα τελευταία 5-10 χρόνια, οπότε θα είµαστε έτοιµοι σε λίγα χρόνια να χρησιµοποιήσουµε πολλά νέα προϊόντα. Χηµικά έρχονται από τους συνεργάτες µας και νέα προϊόντα παράγονται από τη Sipcam Oxon, η οποία επενδύει ακόµα σε νέες δραστικές, αλλά και σε νέες χρήσεις για ήδη υπάρχουσες δραστικές. Εποµένως, βλέπουµε ένα θετικό µέλλον ανάπτυξης και διαφοροποιούµε την γκάµα προϊόντων µας µε καλλιέργειες υψηλότερης αξίας, αυτή είναι η διαφορά από τα προηγούµενα χρόνια. Στα πρώτα 10-15 χρόνια εστιάσαµε κυρίως στην κύρια ελληνική καλλιέργεια, το βαµβάκι, αλλά πλέον επεκτείνουµε τη γκάµα προϊόντων µας και σε άλλες καλλιέργειες. Ένα από τα πλεονεκτήµατα µας είναι ότι είµαστε µεν εντελώς τοπική εταιρεία, αλλά ταυτόχρονα είµαστε και παγκόσµια. Εποµένως, οι τοπικές µας δραστηριότητες επωφελούνται από τις παγκόσµιες στρατηγικές µας. Είµαστε µια καλή ανάµιξη µεταξύ µιας παγκόσµιας και δυναµικής τοπικής επιχείρησης. Εποµένως, η γκάµα προϊόντων µας είναι διαφορετική σε κάθε χώρα, όµως βασίζεται στην εµπειρία που προέρχεται από τα κεντρικά µας.

Σύντομο Βιογραφικό

Η Nadia Gagliardini είναι πτυχιούχος στη Βιολογία µε εξειδίκευση στη γενετική φυτών και κάτοχος Master στη ∆ιοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) από το Πανεπιστήµιο SDA Bocconi, Μιλάνο.  Μετά από κάποιες ενδιαφέρουσες και καθοριστικές εµπειρίες σε πρωτοπόρες εταιρείες, εντάχθηκε στις οικογενειακές επιχειρήσεις σε διάφορες θέσεις µέχρι και τον τρέχων ρόλο της ως πρόεδρος του οµίλου SIPCAM Oxon. Ενθουσιώδης για τις επιστηµονικές εξελίξεις και την καινοτοµία στη γεωργία, αναζητά διαρκώς να αναπτύξει καινοτοµίες προς όφελος του αγροτικού κλάδου.


 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία