Παρά τις μεγάλες σοδειές μαλακού σίτου που αναφέρονται στη Ρωσία, μπαίνουν πολλά ερωτηματικά στην εξαγωγική δυναμική της χώρας προς τις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ πλέον προεξοφλείται ένας περιορισμός των εξαγωγών της Ουκρανίας, λίγους μήνες μετά την σύναψη της σχετικής συμφωνίας περί απελευθέρωσης των αποθεμάτων της.
Τα συμβόλαια μαλακού σίτου στη Γαλλία έσπασαν την αντίσταση των 340 ευρώ ο τόνος, επίπεδο που δεν κατάφεραν να δοκιμάσουν έπειτα από την διόρθωση τον περασμένο Ιούνιο και πλέον στα 347 ευρώ, ο δείκτης δείχνει πως έσπασε ανοδικά τη συσσώρευση. Στην περίπτωση της Γαλλίας, παρασύρονται και οι τιμές για το σκληρό σιτάρι, το οποίο επιστρέφει στα 445 ευρώ ο τόνος από τα 430 που ήταν την προηγούμενη εβδομάδα. Και στην Φότζια όμως, παρά το γεγονός ότι η σοδειά του Καναδά βρίσκεται πολύ κοντά, η συνεδρίαση της περασμένης Τετάρτης 21 Σεπτεμβρίου ανέκοψε το πτωτικό σερί, με τις τιμές να παραμένουν αμετάβλητες. Συγκεκριμένα, τα ποιοτικά σιτάρια με ειδικό βάρος 78 kg/hl, υαλώδη 70% και πρωτεΐνη 12% η τιμή αποθήκης εμπόρου διαπραγματεύεται πλέον στα 487,5-482,5 ευρώ ο τόνος. Για τη δεύτερη ποιότητα με ειδικό βάρος 76 kg/hl, υαλώδη 60% και πρωτεΐνη 11,5% η τιμή αποθήκης εμπόρου κυμαίνεται στα 477,5-470,5 ευρώ ο τόνος. Δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο το κατά πόσο η αγορά σκληρού σίτου έπιασε τα χαμηλά του εύρους, ωστόσο με την αβεβαιότητα που επαναφέρει η πολεμική ρητορική της Ρωσίας, δεν μπορεί να αποκλειστεί μια ανοδική αναθεώρηση, παρά την είσοδο στην αγορά νέων ποσοτήτων από τον Καναδά. Βέβαια, ακόμα και σε μια τέτοια περίπτωση, τα περιθώρια ανόδου στο σκληρό σιτάρι δείχνουν περιορισμένα, αφού η εν λόγω αγορά δεν επηρρεάζεται άμεσα από τις ροές σιτηρών της Μαύρης Θάλασσας. Δηλαδή σε κάθε περίπτωση, τον τελευταίο λόγο τον έχει η δραστηριότητα που αναπτύσσει ο Καναδάς, ο οποίος δείχνει λίγοτερο υποσχόμενος από όσο είχε αφήσει νωρίτερα να εννοηθεί.
Ανοδικά και το καλαμπόκι
Κέρδη γράφει και η τιμή για το καλαμπόκι στην ευρωπαϊκή αγορά. Πλέον η Γαλλία βρίσκεται κοντά στα 340 ευρώ ο τόνος σε 4 από τα 5 ενεργά συμβόλαια (Νοεμβρίου 2022, Μαρτίου 2023, Ιουνίου 2023 και Αυγούστου 2023), τιμή στην οποία δεν υπολογίζονται τα μεταφορικά, που παραμένουν ακριβά. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η μεταφορά ενός φορτηγού από τη Θεσσαλονίκη ως τα Μέγαρα, ανεβάζει κατά περίπου 40 ευρώ το κόστος στον τόνο. Για τον λόγο αυτό, κρίνεται ασύμφορη για αρκετούς παράγοντες της αγοράς, η εισαγωγή από Βουλγαρία, ειδικά στα νοτιότερα κέντρα της Ελλάδας. Δεν αποκλείεται μια νέα, ίσως τελευταία πίεση των τιμών μόλις ξεκινήσουν οι κοπές στη Σόφια της Βουλγαρίας, όπου όμως και πάλι οι αποδόσεις φαίνονται μειωμένες και η ζήτηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο υψηλή.