Οι εγγραφές γεωργικών τρακτέρ για το πρώτο εξάμηνο μειώθηκαν κατά 8,1%, σε σύγκριση με το εναρκτήριο εξάμηνο του 2021. Ο αριθμός των μηχανημάτων που έχουν ταξινομηθεί σε κάθε μήνα του έτους μέχρι σήμερα είναι χαμηλότερος από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Ωστόσο, ενώ το έτος ξεκίνησε σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το 2021 για τον Ιανουάριο του 2022 (-2% έναντι 01/21) και τον Φεβρουάριο του 2022 (-5%), περαιτέρω αναταραχές που συνδέονται με την τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση πρόσθεσαν τον αντίκτυπό τους και οι ταξινομήσεις μειώθηκαν πιο απότομα στο Μάρτιος (-7%), Απρίλιος (-12%), Μάιος (-5%) και Ιούνιος (-15%). Καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2021 σημειώθηκαν ασυνήθιστα ισχυρές ταξινομήσεις, ήταν ίσως αναμενόμενη μια μείωση και ο αριθμός των γεωργικών τρακτέρ που ταξινομήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν ακόμα ο δεύτερος υψηλότερος σε διάστημα οκτώ ετών.
Συνολικά, περίπου 108.800 τρακτέρ ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με αριθμούς που προέρχονται από τις εθνικές αρχές. Από αυτές τις ταξινομήσεις, 31.900 τρακτέρ είχαν ισχύ κινητήρα 37 kW (50 hp) και κάτω και 76.900 38 kW και άνω.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Γεωργικών Μηχανημάτων- CEMA θεωρεί ότι 81.800 από αυτά τα οχήματα είναι γεωργικά τρακτέρ. Τα υπόλοιπα αποτελούνται από μια ποικιλία οχημάτων που μερικές φορές ταξινομούνται ως τρακτέρ, τα οποία περιλαμβάνουν τετράτροχα ποδήλατα, side-by-side, τηλεχειριστές ή άλλο εξοπλισμό.
Εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τις συνεχιζόμενες καθυστερήσεις στην παραγωγή. Τα σχέδια μείωσης της ενέργειας δημιουργούν πρόσθετη αβεβαιότητα.
Ο αριθμός των τρακτέρ που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 θα ήταν αναμφίβολα ακόμη μεγαλύτερος εάν δεν υπήρχε η συνεχιζόμενη διακοπή των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού. Αυτό οφείλεται κυρίως στον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο της πανδημίας Covid-19, που επιδεινώθηκε μετά τον Φεβρουάριο του 2022 λόγω της τρέχουσας γεωπολιτικής κατάστασης. Αυτές οι διαταραχές οδήγησαν τόσο σε σημεία συμφόρησης στην προμήθεια πρώτων υλών και εξαρτημάτων στους κατασκευαστές όσο και σε αυξήσεις τιμών για τα ίδια αγαθά.
Αναφέρονται πρόσθετες ανησυχίες σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπο των μέτρων που στοχεύουν στην προετοιμασία της Ευρώπης για πιθανές μελλοντικές διακοπές του ενεργειακού εφοδιασμού και υψηλές τιμές: αυτά θα μπορούσαν να έχουν πολύ σημαντικό αντίκτυπο στον κλάδο και στη βάση του εφοδιασμού.
Αυξάνονται οι τιμές των γεωργικών προϊόντων αλλά η αβεβαιότητα μπροστά
Τους τελευταίους μήνες η ζήτηση για τρακτέρ και άλλα γεωργικά μηχανήματα στην Ευρώπη παραμένει ισχυρή, βοηθούμενη από τις υψηλές τιμές των γεωργικών προϊόντων, οι οποίες σύμφωνα με τον παγκόσμιο δείκτη τιμών των τροφίμων που δημοσιεύτηκε από τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (UN FAO), έφθασαν σε πρωτοφανή επίπεδα νωρίτερα μέσα στο έτος. Ωστόσο, την ίδια στιγμή, οι αγρότες αντιμετώπισαν επίσης μια παρόμοια άνευ προηγουμένου αύξηση των τιμών για ορισμένες βασικές εισροές, όπως τα καύσιμα, τα λιπάσματα και οι ζωοτροφές. Καθώς οι τιμές ενδέχεται να παραμείνουν ασταθείς για κάποιο χρονικό διάστημα, το μέλλον των γεωργικών εισοδημάτων είναι εξαιρετικά αβέβαιο, παρά τις προσωρινές παρεκκλίσεις και τα προγράμματα στήριξης που προτείνονται σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.
Οι ταξινομήσεις δεν κατανέμονται το ίδιο σε όλο το εύρος της ισχύος τρακτέρ
Οι ταξινομήσεις γεωργικών ελκυστήρων τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 ήταν ίσες ή χαμηλότερες από τους ίδιους μήνες του 2021 στο μεγαλύτερο μέρος του εύρους ισχύος, εκτός από τα μικρότερα μηχανήματα (22 kW και κάτω). Οι μεγαλύτερες πτώσεις ήταν για μηχανές μεταξύ 23kW και 96kW. πάνω από τα μισά από τα εγγεγραμμένα τρακτέρ ήταν σε αυτό το εύρος ισχύος, αλλά οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 16% μεταξύ 2021 και 2022. Για τρακτέρ με ισχύ 97 kW και άνω, οι ταξινομήσεις ήταν μόλις 2% χαμηλότερες από ό,τι πριν από ένα χρόνο.
Δεδομένων των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας, αυτές οι τάσεις μπορεί να αντικατοπτρίζουν τη διαθεσιμότητα των μηχανών όσο και τη ζήτηση για αυτά.
Παραμένουν σημαντικές διαφορές ανά χώρα σε όλη την Ευρώπη
Οι ταξινομήσεις γεωργικών ελκυστήρων μειώθηκαν σε καθεμία από τις επτά μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, αλλά εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν πάνω από έξι στα δέκα τρακτέρ που είναι ταξινομημένα στην Ευρώπη. Οι δύο μεγαλύτερες αγορές γεωργικών τρακτέρ στην Ευρώπη παραμένουν η Γαλλία και η Γερμανία, με τις δύο αυτές χώρες να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 30% όλων των τρακτέρ που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη το πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι εγγραφές σε αυτές τις δύο χώρες μειώθηκαν κατά 7% και 5%, αντίστοιχα. Η Ιταλία, η Πολωνία και η Ισπανία, οι οποίες γνώρισαν πολύ υψηλές ταξινομήσεις το 2021, έχουν καταγράψει ταχύτερες μειώσεις μέχρι στιγμής το 2022. Μόνο λίγες χώρες, κυρίως στην Ανατολική Ευρώπη, κατέγραψαν περισσότερους τύπους γεωργικούς τρακτέρ από ό,τι πριν από ένα χρόνο.
Κατά την επανεξέταση των αριθμών εγγραφής σε όλη την Ευρώπη, οικονομικοί εμπειρογνώμονες από εθνικές ενώσεις CEMA σχολίασαν τα εξής:
Στη Γερμανία, οι ταξινομήσεις τρακτέρ το πρώτο εξάμηνο του 2022 μειώθηκαν κατά 7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021. Ωστόσο, αυτό συγκρίνεται με υψηλή βάση, καθώς πέρυσι ήταν μια χρονιά ισχυρής ανάπτυξης συνολικά. Οι χαμηλότερες κατηγορίες ισχύος παρουσίασαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πέρυσι και αντίστοιχα είναι πιο καθαρά στο μείον φέτος. Αντίθετα, σημειώθηκε στην πραγματικότητα μια αύξηση 2% στις κατηγορίες ισχύος άνω των 150 HP από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2022, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Στη Γαλλία, οι ταξινομήσεις τρακτέρ για πρώτη φορά μειώθηκαν κατά -3% το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ωστόσο, είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας, καθώς το 2021 ήταν εξαιρετικό όσον αφορά τις επενδύσεις σε αγροτικό εξοπλισμό. Μετά από ένα καλό πρώτο τρίμηνο, οι ταξινομήσεις νέων τρακτέρ άρχισαν να μειώνονται τον Απρίλιο. Οι δυσκολίες προμήθειας και παράδοσης είχαν σίγουρα αρνητικό αντίκτυπο στον όγκο των εγγραφών, αν και δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό. Αναλυτικά, οι εγγραφές τρακτέρ για εργασίες γηπέδων και δημόσιων χώρων συνέχισαν να αυξάνονται, ενώ τα κλασικά αγροτικά τρακτέρ και τα τρακτέρ αμπελώνων και οπωρώνων μειώθηκαν κατά περίπου 5%
Στην Ιταλία, το πρώτο εξάμηνο του έτους, η αγορά γεωργικών μηχανημάτων επιβεβαίωσε υψηλούς όγκους πωλήσεων, αν και χαμηλότερους από τα επίπεδα ρεκόρ που σημειώθηκαν το 2021. Τα στοιχεία καταχώρισης υποδεικνύουν στην πραγματικότητα, την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο, μείωση 12% για τρακτέρ, με εγγεγραμμένες 11.050 μονάδες, αριθμός που παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της τελευταίας τετραετίας. Η συρρίκνωση των πωλήσεων που παρατηρήθηκε μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου δεν οφειλόταν σε πτώση της ζήτησης, η οποία, αντίθετα, συνέχισε να διατηρείται. Αντίθετα, η ύφεση της αγοράς προκλήθηκε κυρίως από προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού. Επομένως, επιβεβαιώνεται ότι ο κλάδος είναι σε καλή κατάσταση, αν και το υπόλοιπο του έτους θα μπορούσε να εξαρτηθεί από τις μεταβλητές που σχετίζονται με το κόστος των πρώτων υλών και τις εξελίξεις στο γεωπολιτικό τοπίο.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ταξινομήσεις τρακτέρ το πρώτο εξάμηνο του 2022 μειώθηκαν κατά 6% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021. Ωστόσο, αναφέρθηκε ισχυρή ανάπτυξη πέρυσι και το σύνολο για τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 ήταν ακόμη 6% πάνω από τον μέσο όρο της εποχής του έτους κατά τα προηγούμενα πέντε χρόνια. Αυτά τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά, δεδομένων των σημαντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές λόγω των ελλείψεων βασικών εξαρτημάτων και πρώτων υλών. Οι παραγγελίες για τρακτέρ και άλλους τύπους αγροτικού εξοπλισμού παραμένουν πολύ ισχυρές - το πρόβλημα είναι να φτάσουν τα μηχανήματα στους τελικούς πελάτες. Οι μέσοι χρόνοι παράδοσης για τρακτέρ παραμένουν πάνω από έξι μήνες, ενώ χρειάζεται ακόμη περισσότερος χρόνος για να παραδοθούν άλλα κινητά μηχανήματα, όπως θεριζοαλωνιστικές μηχανές, στον τελικό τους χρήστη. Ο εκτεταμένος αγωγός παραγγελιών σημαίνει ότι οι εγγραφές τρακτέρ θα παραμείνουν ισχυρές για αρκετό καιρό ακόμη, ακόμα κι αν οι παραγγελίες αρχίσουν να επιβραδύνονται.
Στην Ισπανία, οι συνολικές ταξινομήσεις τρακτέρ μειώθηκαν κατά 14% το πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι εξάμηνες αλλαγές ανά τύπο τρακτέρ είναι: -14% για το βασικό, -19% για τη στενή τροχιά (NTT) και +15% για τα ATV και ATU (αν και αυτό το ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο όταν υπολογίζονται μονάδες που δεν έχουν καταχωρηθεί ως γεωργικές αλλά χρησιμοποιούνται σε αγροκτήματα). Ο δείκτης τιμών των τρακτέρ αυξήθηκε κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με τη EUROSTAT, ενώ οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 3% (>18 kw) και αυξήθηκαν κατά 7% (συνολική αγορά). Επομένως, ο αυξανόμενος αριθμός ελκυστήρων χαμηλής ποιότητας HP που χρησιμοποιούνται σε ειδικές καλλιέργειες στην Ισπανία – που μειώνει τον πραγματικό δείκτη τιμών των τρακτέρ και αυξάνει τους συνολικούς αριθμούς εισαγωγών – ανταγωνίζεται άμεσα τους NTT. Οι παράγοντες της ζήτησης συμπεριφέρονται αρνητικά τους τελευταίους μήνες (υψηλές τιμές ενέργειας, λιπασμάτων και ζωοτροφών) και οι καιρικές συνθήκες κατά το δεύτερο τρίμηνο προκάλεσαν έντονη μείωση των αποδόσεων των καλλιεργειών, η οποία δύσκολα θα αντισταθμιστεί από τις τιμές των εμπορευμάτων. Η γενική διάθεση των αγροτών είναι πεσμένη λόγω των μακροοικονομικών προοπτικών που προσφέρουν ένα δύσκολο σενάριο για την αγορά, ακόμη και αν οι κινητήριες δυνάμεις της γεωργίας βελτιωθούν το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Στην Πολωνία, το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, καταγράφηκαν 5.598 νέοι γεωργικοί τρακτέρ και αυτό είναι χειρότερο αποτέλεσμα από την αντίστοιχη περίοδο του 2021, με μείωση κατά 14% σε σύγκριση με πέρυσι. Ο αριθμός των εγγραφών δεν αποτελεί μεγάλη έκπληξη καθώς τα δύο προηγούμενα χρόνια ήταν πολύ καλά για τον κλάδο, ειδικά το 2021, όταν ταξινομήθηκαν πάνω από 14.000 νέα τρακτέρ. Μετά από μια τόσο καλή περίοδο, ήταν αναμενόμενο να υπάρξει διόρθωση στην αγορά. Τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο το επιβεβαιώνουν. Αντίθετα, 4.420 νέα αγροτικά τρέιλερ ταξινομήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, 295 περισσότερα από πέρυσι. Το αποτέλεσμα αυτό σημαίνει αύξηση κατά 7%. Μετά τις αυξήσεις στην αγορά τρακτέρ τα τελευταία δύο χρόνια, αναμενόταν ότι τα συνοδευτικά μηχανήματα θα παρουσίαζαν επίσης αυξήσεις. Το τρακτέρ στο αγρόκτημα είναι συνήθως η πρώτη επένδυση, ακολουθούμενο από αγρότες που επενδύουν σε άλλο εξοπλισμό.
Στο Βέλγιο, οι ταξινομήσεις τρακτέρ το πρώτο εξάμηνο του 2022 μειώθηκαν κατά 14% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021. Το σύνολο των ταξινομήσεων τρακτέρ για τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2021 ήταν το υψηλότερο της τελευταίας πενταετίας. Σχεδόν τα δύο τρίτα των εγγραφών τρακτέρ στο Βέλγιο είναι τρακτέρ άνω των 50 ίππων.
Στην Ολλανδία, οι αγρότες αντιμετωπίζουν σοβαρές αβεβαιότητες σχετικά με τις προοπτικές για τη γεωργία λόγω των νέων στόχων βιωσιμότητας και της πραγματικής ξηρασίας. Αυτό είχε αντίκτυπο στις πωλήσεις τρακτέρ, με πτώση 10% στις ταξινομήσεις, και η λήψη παραγγελιών παρουσιάζει πτώση 15%. Οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές χρειάζονται έναν νέο πυλώνα εμπιστοσύνης για να αποκατασταθεί η διάθεση των Ολλανδών αγροτών.
Το πρώτο εξάμηνο του 2022, η αυστριακή αγορά τρακτέρ παρέμεινε σε πολύ υψηλό επίπεδο, αλλά ήταν ελαφρώς κάτω σε σύγκριση με το έτος ρεκόρ του 2021. Το επίπεδο του πρώτου εξαμήνου του 2022 είναι σχεδόν 24% υψηλότερο από το προηγούμενο έτος πριν από την Covid, 2019. Οι κατασκευαστές συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις με την αλυσίδα εφοδιασμού τους και τη διαθεσιμότητα των εξαρτημάτων που απαιτούνται για την κατασκευή τρακτέρ. Επιπλέον, οι τιμές έναντι των προμηθευτών και των υλικών εισροών συνεχίζουν να αυξάνονται.
Στην Τουρκία, οι ταξινομήσεις γεωργικών ελκυστήρων για το εξάμηνο 2022, μειώθηκαν κατά 8%, σε σύγκριση με το 2021. Την περίοδο αυτή καταγράφηκαν 29.577 τρακτέρ και ο ρυθμός μεταβολής ήταν 20%, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τελευταίας 5ετίας. Παρά τον υψηλό πληθωρισμό στην Τουρκία, τα πολύ χαμηλά (επιδοτούμενα) επιτόκια δανείων για τρακτέρ είχαν θετικό αντίκτυπο στη ζήτηση. Η συνεχής ανοδική τάση του πληθωρισμού επιτάχυνε τη ζήτηση. Ωστόσο, η μείωση της αγοραστικής δύναμης λόγω του πολύ υψηλού πληθωρισμού και η ανάγκη για πολύ υψηλότερο κεφάλαιο κίνησης των αγροτών επηρέασαν αρνητικά τη ζήτηση. Φυσικά, εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα και στην εφοδιαστική αλυσίδα στην παραγωγή τρακτέρ.
Σταθερό επιχειρηματικό κλίμα δείχνει το βαρόμετρο της CEMA
Στο μεταξύ, το τελευταίο βαρόμετρο CEMA δείχνει ότι ο γενικός δείκτης επιχειρηματικού κλίματος για τη βιομηχανία γεωργικών μηχανημάτων στην Ευρώπη συνέχισε σε γενικές γραμμές, την πλάγια κίνησή του, σε θετικό επίπεδο μετά την απότομη πτώση στην πορεία του ρωσικού πολέμου κατά της Ουκρανίας. Τον Σεπτέμβριο, ο δείκτης υποχώρησε ελαφρά στα επίπεδα του Ιουνίου, καταλήγοντας και πάλι στις 13 μονάδες (σε κλίμακα από -100 έως +100).
Οι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής βιομηχανίας διατήρησαν σχεδόν αμετάβλητες τις προοπτικές του κύκλου εργασιών τους για ολόκληρο το έτος 2022 στο + 5% περίπου και προβλέπουν περαιτέρω ελαφρά αύξηση του κύκλου εργασιών κατά μέσο όρο για το 2023, αν και μόνο στο χαμηλό μονοψήφιο εύρος.
Οι αυξήσεις των τιμών και τα σημεία συμφόρησης από την πλευρά των προμηθευτών συνεχίζουν να προκαλούν τον κλάδο, αλλά παρατηρείται κάποια ελαφρά χαλάρωση. Επί του παρόντος, το 31% των εταιρειών σχεδιάζει προσωρινή διακοπή της παραγωγής λόγω ελλείψεων τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες.
Η περιφερειακή ανάλυση από την πλευρά της αγοράς δείχνει μειωμένα επίπεδα εμπιστοσύνης για ορισμένες, κυρίως μεγαλύτερες, ευρωπαϊκές αγορές. Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα, εξάλλου, η ανάγκη για επενδύσεις σε όλες σχεδόν τις αγορές τελικών πελατών, εκτός από τη Ρουμανία και την Ανατολική Ευρώπη, φαίνεται να έχει κάπως εξαντληθεί.
H σχετική έκθεση της CEMA διαθέσιμη εδώ