Το εισαγόμενο σπυρί κάθε βδομάδα έρχεται όλο και πιο ακριβό, αισίως στα 248-250 ευρώ ο τόνος CIF, διευκολύνοντας τις ζωοτροφικές επιχειρήσεις να πληρώσουν τοις μετρητοίς τα 24 λεπτά στους έχοντες απόθεμα στη Στερεά Ελλάδα, ενώ η αυξημένη ζήτηση κατά 1 εκατ. τόνους από την Τουρκία μέχρι τέλος 2024 και τα αυξημένα FOB της Ουκρανίας, προοικονομούν για νέες θετικές διακυμάνσεις στα CIF του ρουμάνικου, ίσως μέχρι 260 ευρώ ο τόνος. Απ’ την άλλη βέβαια, σε Βοιωτία και Φθιώτιδα συχνά λένε πως «τις πόρτες τις ανοίγουμε στο εμπόριο από 27 λεπτά και πάνω» αναμένοντας καλύτερες τιμές στο προσεχές μέλλον.
Σε Σέρρες, Δράμα και Καβάλα, τα λίγα κιλά στο θερισμό και οι χαμηλότερες τιμές ελέω πίεσης από Βουλγαρία, οδήγησαν τους περισσότερους να πουλήσουν στα 20-22 λεπτά, ενώ οι τιμές σήμερα παραμένουν στα επίπεδα αυτά. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την χιλιομετρική απόσταση με τις επιχειρήσεις της νότιας Ελλάδας και την τιμή στο βουλγάρικο. «Στην ίδια τιμή (24 λεπτά) που πουλάω εγώ στον κτηνοτρόφο καλαμπόκι, έρχεται το φορτηγό από Βουλγαρία και παραδίδει προϊόν στις μονάδες, πως να δώσω σήμερα τα 24 λεπτά στον παραγωγό;» διερωτάται ιδιοκτήτης ζωοτροφικής επιχείρησης από τις Σέρρες.
Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το φύλλο 991 της Agrenda
Δε λείπουν βέβαια και τα προβλήματα -ιδίως στο βουλγάρικο καλαμπόκι που έρχεται οδικώς- στο οποίο και εντοπίζονται συχνά σημαντικές υπολλειματικότητες σε αφλατοξίνες. Από την άλλη, καλύτερη είναι η κατάσταση στις καραβιές από τη Ρουμανία και την Ουκρανία, καθώς στα λιμάνια γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι. Οι κτηνοτρόφοι αυτό το καιρό καλούνται να πληρώσουν το χύμα καλαμπόκι από 24 έως 26 λεπτά το κιλό, ενώ και το σακιασμένο βγαίνει από 25 έως 30 λεπτά το κιλό ανάλογα την επιχείρηση και την απόσταση παράδοσης. Η τιμή αγοράς στη μηδική από την άλλη έχει σπάσει ανοδικά τα 30 λεπτά και στις περισσότερες περιπτώσεις παίζει στα 31-32 λεπτά το κιλό.
Ψάχνει 1 εκατ. τόνους καλαμπόκι η Τουρκία
Η έκθεση Νοεμβρίου του Αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας στις 8 Νοεμβρίου αναθεώρησε την παραγωγή καλαμποκιού της Τουρκίας από τους 8,4 εκατ. τόνους σε 7 εκατ. τόνους, ενώ αντίστοιχα η κατανάλωση προβλέπεται σε… 8,4 εκατ. εκατ. τόνους, αντίστοιχη με την παραγωγή του 2023. Με λίγα λόγια, η χώρα από ουδέτερη γίνεται ελλειμματική στο ισοζύγιό της, με την εγχώρια αγορά να αναζητά σχεδόν 1 εκατ. τόνους μέχρι τέλος του έτους προς αναπλήρωση αποθεμάτων. Για να το πετύχει αυτό, η χώρα περιόρισε τους προηγουμένως απαγορευτικούς εισαγωγικούς δασμούς στο 5% -έναντι 130%- ώστε να κλείσει άμεσα συμφωνίες. Επαρκείς ποσότητες για να καλύψει το έλλειμμα αυτό διαθέτει μόνο η Ουκρανία (με ή χωρίς μεσίτες), με αποτέλεσμα τα FOB της να διορθώσουν προσωρινά αλλά αισθητά από τα 241 δολάρια ο τόνος (227 ευρώ ο τόνος) σε 225 ευρώ ο τόνος (212 ευρώ ο τόνος) για παραδόσεις μέχρι τέλος του έτους. Αυτό όμως δημιουργεί νευρικότητα σε όσους εμπόρους θέλουν να εξασφαλίσουν μικρότερες ποσότητες, καθώς η ουκρανική παραγωγή φέτος είναι μειωμένη κατά 25-30%. Κοινώς, η βραχυπρόθεσμη αύξηση της ζήτησης σήμερα οδηγεί σε μεγαλύτερο έλλειμμα στην περιοχή αύριο.
Από 210 ευρώ τα νέα συμβόλαια για τη γαλλική αγορά καλαμποκιού
Έληξαν εύλογα σε χαμηλά επίπεδα τα συμβόλαια Νοεμβρίου την προηγούμενη Παρασκευή στα 200 ευρώ ο τόνος, με τα νέα συμβόλαια Μαρτίου 2025 στο Euronext να ξεκινούν από τα 210 και να παίζουν ως τα 220 ευρώ για παράδοση Αύγουστο 2025. Να σημειωθεί εδώ πως η Γαλλία βρίσκεται ακόμα πάνω στον αλωνισμό, με την καθυστερημένη συγκομιδή να έχει προχωρήσει σε ποσοστό έως 58% έναντι 89% περύσι. Η αγορά ψάχνει για ειδήσεις που θα δώσουν πρόσημο στις διακυμάνσεις των τιμών, καθώς η προσωρινή πίεση της συγκομιδής σε 2-3 βδομάδες θα τελειώσει.
Στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού, το Αμερικανικό Υπουργείο Γεωργίας προβλέπει μειωμένα τελικά αποθέματα σε διεθνές επίπεδο, από 306,5 εκατ. τόνους σε 304,1 εκατ. τόνους, ελέω αυξημένης κατανάλωσης, εν μέρει λόγω μειωμένης παραγωγής σόγιας. Απ’ την άλλη, η χαμηλή πτήση του πετρελαίου και η άνοδος του δολαρίου κόστισαν κάπως στις τιμές αγροτικών εμπορευμάτων στο Σικάγο, με το καλαμπόκι να σταθμεύει στα 4,3 δολάρια ανά μπούσελ.