BACK TO
TOP
Ειδικά Αφιερώματα

Ανοίγουν νέοι ορίζοντες στον αγροτουρισμό, πόλος έλξης η κουλτούρα

Με τη θέσπιση του ειδικού σήµατος επισκεψιµότητας να ξεκινά, εν έτει 2017, από τα οινοποιεία, σε µια προσπάθεια ενίσχυσης της προώθησης του οινοτουρισµού, η εµπειρία αυτή, η οποία αποτιµάται πλέον ως επιτυχηµένη από πολλούς εµπλεκόµενους στον κλάδο, έστρωσε το χαλί και για τη θέσπιση των επιπλέον σηµάτων. Λίγα χρόνια µετά, το 2021 και το 2022, ακολούθησαν τα σήµατα επισκέψιµου ζυθοποιείου, ελαιοτριβείου και τυροκοµείου, ενώ σήµερα βρίσκεται σε διαβούλευση και το σήµα Επισκέψιµου Αποσταγµατοποιείου-Ποτοποιείου.

fakelos-agrotourismos

Άγις Τσιμπλάκης

823
3

«Εχουµε ανοίξει το ελαιοτριβείο µας εδώ και δέκα χρόνια οργανώνοντας ξεναγήσεις για Ελληνες και ξένους επισκέπτες φθάνοντας τις 35 επισκέψεις την ηµέρα προ πανδηµίας» θα πει ο Απόστολος Βολιώτης, επικεφαλής της οµώνυµης επιχείρησης στα Άνω Λεχώνια Βόλου, µία από τις πρώτες αντίστοιχες επιχειρήσεις που κατέθεσαν αίτηση για το Σήµα Επισκέψιµου Ελαιοτριβείου. Σύµφωνα µε τον ίδιο, το σήµα µπορεί να επιτύχει τους βασικούς στόχους του, που είναι η διασύνδεση του τουρισµού µε παραγωγικούς κλάδους του πρωτογενούς τοµέα, ώστε να ενισχυθεί η εξωστρέφεια και το εισόδηµα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους τοµείς αλλά και η επισκεψιµότητα των περιοχών παραγωγής.

«Βλέπουµε αύξηση στην επισκεψιµότητα, όχι όµως µόνο λόγω του σήµατος, αλλά και λόγω της ποιότητας της δουλειάς µας» συµπληρώνει ο Γιάννης Σταθώρης του οµώνυµου Τυροκοµείου της Χαλκιδικής, το οποίο ήταν το πρώτο που έλαβε το αντίστοιχο σήµα. «Είχαµε από πριν την ιδέα, γιατί η φιλοξενία είναι βασικό στοιχείο της κουλτούρας µας. Νοµίζω όµως ότι αξίζει το σήµα. Βάζεις τα πράγµατα σε µια σειρά και δείχνεις τη δουλειά σου µε περηφάνια» συµπληρώνει.

Στο ίδιο µήκος κύµατος και η Αµάντα Λιαροµµάτη από το οινοποιείο Ολύµπια Γη στην Αρχαία Ολυµπία αναφέρει: «Η απόκτηση του σήµατος απλώς επιβεβαίωσε τη δέσµευσή µας για την παροχή ποιοτικών προϊόντων και υψηλού επιπέδου φιλοξενίας και αποτελεί µόνο ένα κλειδί, µέσα στα πολλά που πρέπει να κατακτήσει κανείς για υψηλές επιδόσεις στον οινοτουρισµό».

Οικογένεια Βολιώτη - Ελαιόλαδο Πηλίου

Αν ξέρεις τι κάνεις στο ελαιόλαδο, το σήμα είναι μια ασφαλής επένδυση

«Πολλά τα οφέλη για την τοπική κοινωνία» σημειώνει ο Απόστολος Βολιώτης από τη Μαγνησία

Τη δυναµική που έχει ο ελαιοτουρισµός έχει αναγνωρίσει εδώ και πολλά χρόνια το ελαιοτριβείο της Οικογένειας Βολιώτη, καθώς ήδη από το 2016 οργανώνει ξεναγήσεις για Έλληνες και επισκέπτες από το εξωτερικό. Αυτή η επιχειρηµατική επιλογή είχε ως αποτέλεσµα να είναι µία από τις πρώτες αντίστοιχες επιχειρήσεις που κατέθεσαν αίτηση για το Σήµα Επισκέψιµου Ελαιοτριβείου, το οποίο σύµφωνα µε τον επικεφαλής Απόστολο Βολιώτη, θα συµβάλλει σηµαντικά στην ανάπτυξη της επιχείρησής του.

Όταν πριν από µία δεκαετία περίπου το ελαιοτριβείο µε έδρα τα Λεχώνια Βόλου ξεκίνησε την τυποποίηση βιολογικού αγουρέλαιου, ταυτόχρονα άνοιξε και τις πόρτες του στο κοινό. Άρχισε να δέχεται ξένους κυρίως επισκέπτες που είχαν έντονη περιέργεια να δουν από κοντά πώς παράγεται το ελαιόλαδο και τις περισσότερες φορές προχωρούν και σε αγορές ελαιολάδου αλλά και άλλων προΐόντων από τοπικές επιχειρήσεις.

Ελκυστικό στα τουριστικά γραφεία

Σύµφωνα µε τον κ. Βολιώτη, το σήµα του Επισκέψιµου Ελαιοτριβείου αναµένεται να αυξήσει τις επισκέψεις, οι οποίες, όπως ο ίδιος σηµειώνει, πριν από την πανδηµία µπορεί να έφταναν και τις 35 τη µέρα. Το σήµα προσδίδει µεγαλύτερο κύρος και αναγνωρισιµότητα, καθώς και έχει κάνει το ελαιοτριβείο πιο ελκυστικό στα τουριστικά και ταξιδιωτικά γραφεία. Σύµφωνα µε τον ίδιο, «τώρα κάποια τουριστικά γραφεία µας εµπιστεύονται περισσότερο. Παλαιότερα το κάναµε και χωρίς το σήµα, όµως όταν έχεις ένα επίσηµο χαρτί, η αξιοπιστία και η εµπιστοσύνη είναι πολύ µεγαλύτερες».

Ναυαρχίδα το βραβευµένο Black Rock

Μαζί µε το κοµµάτι του ελαιοτουρισµού σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται τα τελευταία χρόνια και το στρατηγικό άνοιγµα της «Voliotis Family – Olive Oil» στο τυποποιηµένο επώνυµο ελαιόλαδο, η οποία από το 2019 υλοποίησε και τρία προγράµµατα εκσυγχρονισµού του µηχανολογικού εξοπλισµού στο πλαίσιο του ΠΑΑ, αφού είχε προηγηθεί το 2016 η επένδυση σε νέο µηχανικό εξοπλισµό διφασικής τεχνολογίας που χρησιµοποιεί ελάχιστες ποσότητες νερού καθώς και σε δεξαµενές µε άζωτο.


Η επιχείρηση «Voliotis Family – Olive Oil παράγει και εμπορεύεται επίσης βιολογικό ελαιόλαδο.

Στοιχείο του επαναπροσδιορισµού της πορείας της επιχείρησης είναι και το λανσάρισµα το 2023 του νέου premium προϊόντος «Black Rock» που αποτελεί ναυαρχίδα της γκάµας των ελαιόλαδων από ποικιλία Αµφίσσης ενώ ως επιστέγασµα των δράσεων για την κοινωνική ευθύνη η επιχείρηση απέσπασε το βραβείο «ETHOS» της «EUROCERT» στο οποίο συντέλεσε µεταξύ άλλων και η σηµαντική µείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώµατος.


Ο Απόστολος Βολιώτης με τον γιο του Βαγγέλη.

Να αναφερθεί επίσης ότι, καθώς το ελαιοτριβείο ήταν επισκέψιµο και πριν την απόκτηση της πιστοποίησης, η απαιτούµενη επένδυση και χρόνος που χρειάστηκε δεν ήταν υπέρογκα.

Τυροκομείο Σταθώρη - Ιερισσός Χαλκιδικής

Βάζεις τα πράγματα σε μια σειρά και δείχνεις τη δουλειά σου με περηφάνεια

«Η κουλτούρα μας σαν οικογένεια και τυροκομείο είναι η φιλοξενία», λέει ο Γιάννης Σταθώρης

To σήµα του επισκέψιµου τυροκοµείου αξιοποίησαν οι άνθρωποι της «Σταθώρη Τυροκοµική», ανοίγοντας τις πύλες των εγκαταστάσεών τους για το κοινό στην Ιερισσό Χαλκιδικής όπου οι επισκέπτες µπορούν να δουν, να δοκιµάσουν και να προµηθευτούν τα προϊόντα της µονάδας. Πρόκειται για έναν άρτιας αισθητικής χώρο έκθεσης τυροκοµικών προϊόντων, όπου η γευσιγνωσία συνδυάζεται µε την ενηµέρωση για τα διάφορα τοπικά εδέσµατα και µε τη συνοδεία φρέσκιας χειροποίητης µπύρας από τη Μικροζυθοποιία Seven Seals ή µε µοναστηριακά κρασιά από το Άγ. Όρος.

Εξωστρέφεια και αναγνωρισιµότητα

Σύµφωνα µε τον επικεφαλής, Γιάννη Σταθώρη,  πρόκειται για µια επένδυση πολύ αποδοτική, καθώς προσθέτει κύρος και αξιοπιστία στην επιχείρηση, καθιστώντας την πιο εξωστρεφή και αναγνωρίσιµη. «Νοµίζω πως αξίζει τον κόπο, διότι σε βάζει στην εξωστρέφεια. Θα σε δει ο κόσµος, θα δει τι κάνεις, τι παράγεις, πού τα παράγεις» επισηµαίνει ο ίδιος. Μάλιστα όπως συµπληρώνει, παρά το γεγονός ότι η ιδέα για ένα επισκέψιµο τυροκοµείο υπήρχε πριν από την καθιέρωση του σήµατος, η πιστοποίηση αυτή συνέβαλε στην αύξηση της επισκεψιµότητας τόσο Ελλήνων, όσο και ξένων τουριστών. «Βλέπουµε αύξηση στην επισκεψιµότητα, όχι µόνο λόγω του σήµατος, αλλά και λόγω της ποιότητας της δουλειάς µας». Η θετική εικόνα του τυροκοµείου στους επισκέπτες ενισχύεται από τις θετικές κριτικές που λαµβάνουν, µε αρκετούς να παροµοιάζουν την εµπειρία τους µε αυτή ενός ξενοδοχείου.


Ανάλογα µε τις υπάρχουσες υποδοµές η προετοιµασία για το επισκέψιµο

Σε ό,τι αφορά την προετοιµασία για να γίνει ένα τυροκοµείο επισκέψιµο, ποικίλλει ανάλογα µε τις υπάρχουσες υποδοµές. Ο κ. Σταθώρης εξηγεί ότι η επένδυση µπορεί να είναι µεγαλύτερη, αν δεν υπάρχουν ήδη οι απαραίτητες εγκαταστάσεις. Στην περίπτωσή τους, ήταν πιο προσαρµοσµένη στις ανάγκες τους, καθώς υπήρχε ήδη ο κατάλληλα διαµορφωµένος χώρος µε τουαλέτες για Α.Μ.Ε.Α  και όλα τα συναφή.


«Ναυαρχίδα» του τυροκοµείου Σταθώρη αποτελεί το τυρί «Πετρωτό», το οποίο παράγεται αµιγώς από κατσικίσιο γάλα και έχει αποσπάσει και πολλά βραβεία. Η µονάδα συνολικά παράγει περί τους 17-18 κωδικούς τυροκοµικών προϊόντων.

Η κουλτούρα της οικογένειας Σταθώρη, που βασίζεται στη φιλοξενία και την ποιότητα, είναι κλειδί για την επιτυχία σύµφωνα µε τον ίδιο. «Η κουλτούρα µας σαν οικογένεια και σαν τυροκοµείο είναι να προσφέρουµε φιλοξενία και ποιότητα», λέει ο κ. Σταθώρης, επισηµαίνοντας τη σηµασία του να δηµιουργείται µια ολοκληρωµένη εµπειρία για τους επισκέπτες.

Επίσκεψιµη και η µικροζυθοποιία

Seven Seals της οικογένειας

Το µέλλον της επιχείρησης φαίνεται λαµπρό, µε τα παιδιά του ιδιοκτήτη να συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση. Ο µεγάλος του γιος έχει ήδη δηµιουργήσει τη µικροζυθοποιία Seven Seals, η οποία επίσης σχεδιάζεται να γίνει επισκέψιµη. Ο ίδιος µάλιστα συµβουλεύει τους νέους τυροκόµους να επενδύσουν στο σήµα επισκεψιµότητας: «Νοµίζω ότι αξίζει. Βάζεις τα πράγµατα σε µια σειρά και δείχνεις τη δουλειά σου µε περηφάνια».

Κτήμα Ολύμπια Γη - Αρχαία Ολυμπία

Πάθος, επιμονή και στρατηγική για επιτυχία στον οινοτουρισμό

«Το σήμα επιβεβαιώνει τη δέσμευσή μας» τονίζει η Αμάντα Λιαρομμάτη

Ακριβώς δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυµπίας,  έναν τόπο µε τεράστια επισκεψιµότητα, το οινοποιείο της οικογένειας Λιαροµµάτη, που λειτουργεί από το 2009,  έχει καταφέρει να ξεχωρίσει, προσελκύοντας επισκέπτες απ’ όλη την υφήλιο.

∆ύο µόλις χρόνια µετά την έναρξη της παραγωγής είχαν ήδη ξεκινήσει να προσφέρουν ξεναγήσεις και γευσιγνωσίες, συνδυάζοντας την αρχαία ελληνική κληρονοµιά µε τη σύγχρονη οινοπαραγωγή.

Η ιδέα το οινοποιείο να γίνει επισκέψιµο ήρθε στους ιδιοκτήτες το 2011. Όπως αναφέρουν, η απόκτηση του σήµατος Επισκέψιµου Οινοποιείου από το υπουργείο Τουρισµού απλώς επιβεβαίωσε τη δέσµευσή τους για την παροχή ποιοτικών προϊόντων και υψηλού επιπέδου φιλοξενίας.

Οι ξεναγήσεις που προσφέρονται περιλαµβάνουν επισκέψεις στους αµπελώνες, όπου οι επισκέπτες µαθαίνουν για την ιστορία και την καλλιέργεια, καθώς και στο χώρο παραγωγής του κρασιού.

Γραφειοκρατικές διευθετήσεις

Αν και το οινοποιείο είχε ήδη διαµορφώσει τους απαραίτητους χώρους πριν αποκτήσει το σήµα του επισκέψιµου οινοποιείου, η διαδικασία χρειαζόταν ορισµένες γραφειοκρατικές διευθετήσεις. Η ανανέωση του καταστατικού της εταιρείας και η συγκέντρωση των απαραίτητων εγγράφων ήταν µερικά από τα βήµατα που χρειάστηκαν. Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες θεωρούν ότι η ύπαρξη του σήµατος είναι σηµαντική και έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιµο, καθώς δείχνει ότι υπάρχει ένας έλεγχος από το κράτος και ότι οι υποδοµές του οινοποιείου πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές.  


Στάθης Λιαρομμάτης Αμάντα Λιαρομμάτη

Βελτίωση της ξενάγησης στα µελλοντικά σχέδια

Η διαφήµιση και η προώθηση του οινοποιείου είναι βασισµένη κυρίως στα social media και στη συνεργασία µε τουριστικά γραφεία. Μάλιστα µέσα από τη συζήτηση προέκυψε η ιδέα και η ανάγκη για τη δηµιουργία µιας πλατφόρµας όπου οι επισκέπτες θα µπορούν να ενηµερώνονται για τα επισκέψιµα οινοποιεία της Ελλάδας. Αν αυτό το εγχείρηµα υλοποιούνταν από κάποιον δηµόσιο ή ιδιωτικό φορέα θα είχε όλα τα φόντα να βοηθήσει στην περαιτέρω προώθηση όχι µόνο αυτού του οινοποιείου αλλά και όλων των επιχειρήσεων που διαθέτουν το σήµα επισκεψιµότητας. Στα µελλοντικά σχέδια για το οινοποιείο περιλαµβάνονται η βελτίωση της ξενάγησης και η δηµιουργία βίντεο που θα δείχνει τη διαδικασία παραγωγής του κρασιού από την αρχή έως το τέλος.


Αμάντα Λιαρομμάτη

Απαραίτητη η πλατφόρµα

Η ιστορία του οινοποιείου στην Αρχαία Ολυµπία δείχνει ότι µε πάθος, επιµονή και σωστή στρατηγική, ένα οινοποιείο µπορεί να γίνει σηµείο αναφοράς για τον οινοτουρισµό. Η ύπαρξη του σήµατος του επισκέψιµου οινοποιείου, η προώθηση µέσω των social media και η συνεργασία µε τουριστικά γραφεία είναι µερικά από τα κλειδιά της επιτυχίας. Ωστόσο, η δηµιουργία µιας κεντρικής πλατφόρµας που θα προωθεί τα επισκέψιµα οινοποιεία της Ελλάδας θα µπορούσε να απογειώσει την εµπειρία του οινοτουρισµού στη χώρα µας.

Ολόκληρο το αφιέρωμα της Agrenda για τον αγροτουρισμό  διαθέσιμο εδώ.

 

Oλόκληρο το ρεπορτάζ στην Agrenda που κυκλοφορεί

Σχόλια (3)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία