Πρόκειται για το ισλανδικό γιαούρτι γνωστό ως «Skyr», ένα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες και χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη προϊόν, ιδανικό για την επίδοξη αμερικανική βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων αλλά και για τα νέα καταναλωτικά πρότυπα που εστιάζουν πάνω απ’ όλα στην ευζωία.
Καθώς η δημοτικότητα της συνταγής «greek yogurt» καταρρέει, οι κτηνοτρόφοι ελπίζουν ότι αυτός ο νέος τύπος γιαουρτιού θα τους βοηθήσει να βγουν από χρόνια ανεπαρκούς ζήτησης. Ένας καλός λόγος που οι κτηνοτρόφοι το συμπαθούν είναι η συνταγή του, η οποία απαιτεί 3,6 κιλά γάλακτος για την παραγωγή ενός κιλού skyr, ήτοι τέσσερις φορές η ποσότητα που απαιτείται για να γίνει το παραδοσιακό γιαούρτι.
Ενώ οι πωλήσεις γιαουρτιού στις ΗΠΑ υποχώρησαν 3,4% το δωδεκάμηνο που έληξε τον Φεβρουάριο, οι πωλήσεις του ισλανδικού προϊόντος αυξήθηκαν κατά 24% στα 173,9 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen.
«Το ελληνικό γιαούρτι έφερε νέο αέρα στη βιομηχανία, αλλά από τότε που εισήχθη στην αγορά έχει υπάρξει μικρή καινοτομία στο προϊόν αυτό», δηλώνει στο Bloomberg ο Darren Seifer, αναλυτής τροφίμων και ποτών στην ερευνητική εταιρία NPD Group Inc. «Η kατηγορία γιαουρτιού χρειάζεται νέο παίκτη».
Το Skyr παραμένει ένα εξειδικευμένο προϊόν σε μια ώριμη αγορά και είναι πολύ νωρίς για να δούμε αν θα βοηθήσει τις πωλήσεις γιαουρτιού, οι οποίες έχουν εξαντληθεί από την άνθιση του ελληνικού γιαουρτιού. Η ετήσια κατανάλωση γιαουρτιού στις ΗΠΑ μειώνεται από το 2014, ενώ ο μέσος Αμερικανός κατανάλωσε 6,2 κιλά το 2017, σύμφωνα με το USDA.
Μικρός βαθμός συγκέντρωσης στην ελληνική αγορά γαλακτοκομικών με τα τυριά πρωταγωνιστές
Σε μια αγορά που το συνολικό της μέγεθος υπολογίζεται σε 3 δις ευρώ, οι εταιρείες δίνουν μάχη για να αυξήσουν το μερίδιό τους, με τον βαθμό συγκέντρωσης να είναι μικρός. Μάλιστα, οι πέντε μεγαλύτεροι παίκτες ευθύνονται για το 40% του συνολικού τζίρου της αγοράς των γαλακτοκομικών προϊόντων. Στην κατακερματισμένη αυτή αγορά, συγκαταλέγονται το τυρί, το γάλα, το γιαούρτι, τα βρεφικά γάλατα σε σκόνη, το βούτυρο και οι κρέμες γάλακτος, με την πρώτη θέση να κατέχει η FrieslandCampina Hellas με ποσοστό 11,2% με βάση τις πωλήσεις σε αξία στα σούπερ μάρκετ. Το τυρί πραγματοποιεί το 51% του τζιρου, ενώ ακολουθεί το γάλα με 25% και το γιαούρτι με 17%. Με βάση τις πωλήσεις σε όγκο στο γιαούρτι, το 21,1% καταλαμβάνει η ΦΑΓΕ, ενώ δεύτερη έρχεται η Κρι-Κρι με ποσοστό 14,3%. Βασική δυσκολία στην αγορά αυτή, οι συνεχιζόμενες προωθητικές ενέργειες, οι οποίες καθηλώνουν τις τιμές, επιτρέποντας ενίσχυση μέσα στο 2018, μόλις 0,6%.
Μότο
Προωθητικές ενέργειες
Η αγορά γαλακτοκομικών ενισχύθηκε κατά 0,6% ως προς την αξία, καθώς οι συνεχιζόμενες προωθητικές ενέργειες καθηλώνουν την τιμή των προϊόντων