BACK TO
TOP
Βαμβάκι

Μπλόκο στα βαμβάκια από Stripper, θέμα επιβίωσης η αφοσίωση στην ποιότητα

Μόνο με ολοκληρωμένο συνδυασμό πρακτικών, όπως επιλογή ποικιλίας που κατοχυρώνει πριμ ποιότητας, απόκτηση πιστοποιήσεων με ζήτηση, πιστή τήρηση του πρωτοκόλλου συγκομιδής – παράδοσης στο εκκοκκιστήριο, ορθή εφαρμογή πλήρους προγράμματος θρέψης και καθημερινή παρακολούθηση του χρηματιστηρίου βάμβακος, μπορεί να εξασφαλιστεί για τον Έλληνα βαμβακοπαραγωγό ένα βιώσιμο εισόδημα την ερχόμενη χρονιά. Αυτό ήταν το γενικό συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις των ανθρώπων της αγοράς που βρήκαν θέση στο φιλόξενο Agrenda Dialogues για τις εαρινές καλλιέργειες, το Σάββατο 8 Μαρτίου, στο πλαίσιο της Agrothessaly.

foto-panel-vamvaki

Γιάννης Ρούπας

4752
0

Η συζήτηση στάθηκε από την αρχή μέχρι το τέλος στα ζητήματα αιχμής του κλάδου, με συντονιστή τον δημοσιογράφο Γιάννη Πανάγο.

Αρχικά, ο Βασίλης Έξαρχος, εκπροσωπώντας τον Αγροτικό Οίκο Σπύρου, μίλησε για τις αναγκαίες προσαρμογές που πρέπει να κάνει ο ελληνικός κλάδος βάμβακος ώστε να ανταπεξέλθει με βιώσιμο τρόπο στην επιθετική επέκταση του βραζιλιάνικου βαμβακιού στην μεσογειακή αγορά.

Εκτεθειμένο το ελληνικό βαμβάκι

«Πρέπει να καταλάβουμε τι σημαίνει για την Ελλάδα το βαμβάκι σε σύγκριση με την κατάσταση σε διεθνές επίπεδο. Η Ελλάδα βγάζει το 0,9% της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ κατέχουμε το 2,5% των εξαγωγών. Οι προκλήσεις είναι πολλές. Να σημειωθεί ότι οι Βραζιλιάνοι πλέον είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί και έχουν φτάσει και στην πόρτα μας. Ο συνδυασμός ποσότητας, μικρομεσαίας ποιότητας ίνας (ομοιόμορφης) και σημαντικής πρωιμότητας των Βραζιλιάνων, μας κάνει ζημιά γιατί η Ελλάδα έχασε το πλεονέκτημα του να είναι η χώρα που εμπορεύεται πρώτη στο Βόρειο Ημισφαίριο. Το βαμβάκι αυτό αποκτά πλέον μερίδιο σε «δικές μας» αγορές όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος. Καθώς τώρα η ελληνική βαμβακοπαραγωγή είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη σε αυτές τις αγορές, περίπου κατά 43% στην Τούρκικη και 30% στην Αιγυπτιακή, ο ανταγωνισμός μας χτυπά δυνατά. Όλοι οι φορείς που δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα προσπαθούμε να συνδράμουμε ώστε να έχουμε ως παραγωγή, μια καλή ποιότητα. Δεν το έχουμε καταφέρει μέχρι στιγμής σε αποδεκτό επίπεδο από την αγορά. Εκεί πρέπει να εστιάσουμε», σημείωσε ο κύριος Έξαρχος. Στην δευτερολογία του, στάθηκε στην ανάγκη να υπάρξει μια καμπάνια (μάρκετινγκ) με σκοπό να αυξηθεί η συμμετοχή της φυσικής ίνας στα είδη ρουχισμού, καθώς μια μικρή μόνο αύξηση του μεριδίου θα φέρει πολλά θετικά στην αγορά βάμβακος. Επίσης, στάθηκε και στην σημασία του γενετικού υλικού, για το οποίο ο Αγροτικός Οίκος Σπύρου διαθέτει μια πλήρης γκάμα.

One Trump σόου η αγορά εμπορευμάτων

Εν συνεχεία, τον λόγο έλαβε ο Γιάννης Βεβελάκης, εκ μέρους της EuroChem Ελλάς Α.Ε., ο οποίος στάθηκε τόσο στη σημασία του λιπάσματος για την συνεχή εξέλιξη της καλλιέργειας, αλλά και για την γενική αβεβαιότητα που επικρατεί συνολικά στα εμπορεύματα (αγροτικά και μη). «Αν δεν έχεις καλό λίπασμα, δεν μπορεί να κάνεις τίποτα. Όλες οι εισροές έχουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της καλλιέργειας. Τις δύο τελευταίες χρονιές βλέπουμε μια τεράστια διαφοροποίηση στο πως οι παραγωγοί παράγουν και αυτό συμβαίνει λόγω καιρού. Οι δύο τελευταίες χρονιές ήταν ιδιαίτερα πρώιμες. Ο καλλιεργητής βέβαια είναι ακόμη αναποφάσιστος. Δεν ξέρει ακόμη προς τα που να πάει, τί να σπείρει και αυτό οφείλεται βασικά στην αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά διεθνώς. Τον Ιούνιο η ΕΕ καλείται να ψηφίσει εκ νέου για νέα δέσμη δασμών στο ρωσικό λίπασμα [...] Επίσης, έχουμε έναν πρόεδρο ΗΠΑ να μπορεί να λέει ό,τι θέλει και τα εμπορεύματα να πηγαίνουν πάνω – κάτω, εύλογα καταλαβαίνει κανείς πως όποιος κάνει πρόβλεψη, ειδικά φέτος αυτή είναι παρακινδυνεμένη», εξήγησε ο κος Βεβελάκης.



Μπλόκο Καραγιώργου το 2025 στα βαμβάκια από
Stripper

Σημαντικές αλλαγές ενόψει 2025 προανήγγειλε ο Γιάννης Τσινούλης, μιλώντας εκ μέρους της ΑΦΟΙ Ν. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΟΥ Α.Β.Ε.Ε.. «Όλα τα πρωτόκολλα τα εφαρμόζουμε και όλα τα οφέλη που μπορούμε, τα περνάμε στον παραγωγό. Πήραμε επίσης πρώτοι στην Ελλάδα το EcoLabel, σαν εκκοκκιστήρια, που είναι διεθνές πρωτόκολλο για το περιβάλλον. Όλες τις πρωτοβουλίες, τις προωθούμε, τις εφαρμόζουμε, αλλά υπάρχουν και παθογένειες. Δε νοείται βαμβακοσυλλεκτική την ημέρα να είναι κλειδωμένη στο υπόστεγο και να βγαίνει 00:00 το βράδυ να μαζεύει. Αυτό καταστρέφει όλη την προσπάθεια που γίνεται. Δεύτερον, οι συλλογές με μηχανές Stripper, που είναι ό,τι χειρότερο υπάρχει. Τα δύο προηγούμενα χρόνια ανεχτήκαμε αυτή την κατάσταση λόγω Daniel και φέτος λόγω σκουληκιού και επανασπορών. Λοιπόν, φέτος τα εκκοκκιστήρια Καραγιώργου, ως Όμιλος, ανακοινώνουν επίσημα ότι του χρόνου δεν θα παραλάβουμε βαμβάκι που έχει συλλεχθεί με μηχανή Stripper. Δεν μπορεί από τη μια πλευρά να κάνουμε 1002 πράγματα υπέρ της ποιότητας και απ’ την άλλη να έχουμε τα Stripper. Τέρμα το υγρό, τέρμα το Stripper», κατέληξε ο Γιάννης Τσινούλης.

Συνδυασμοί πριμ για πολλαπλασιαστική υπεραξία

Ο Λουκάς Αντωνάκος, από τον Φορέα Πιστοποίησης ΟΞΥΓΟΝΟ, μίλησε για τα χρεηματοδοτικά εργαλεία και τις πιστοποιήσεις που υπάρχουν αλλά ίσως δεν αξιοποιούνται κατάλληλα στο βαμβάκι. «Θα έπρεπε να χειριζόμαστε όλοι οι φορείς τα διαθέσιμα εργαλεία καλύτερα, ώστε να πάνε τα χρήματα σε αυτό που έχει πραγματικά αξία, δηλαδή να βγάλουμε ένα ποιοτικό ανώτερο βαμβάκι, καλύπτοντας τις ανάγκες σε επίπεδο εισοδήματος του Έλληνα βαμβακοκαλλιεργητή. Υπάρχουν προγράμματα, όπως η Βιολογική Βαμβακοκαλλιέργεια (70,1 ευρώ το στρέμμα), τα οποία είναι δύσκολα πρότυπα, τα οποία όμως η αγορά τα ζητάει και μπορούν να δώσουν υπεραξία για τον παραγωγό. Σημαντικό επίσης είναι να ωθήσουμε τον παραγωγό να μην εστιάζει μόνο στην ποσότητα, αλλά να ρίξει βάρος στην ποιότητα. Δεν θα έπρεπε η μία ενίσχυση να ακυρώνει την άλλη, θα πρέπει να προκριθούν συνδυασμοί ενισχύσεων έτσι ώστε να υπάρχει ανταποδοτικό όφελος στην εφαρμογή διαφόρων προτύπων. Ο κλάδος μπορεί να υποστηρίξει δεκάδες πρότυπα», συνόψισε ο Λουκάς Αντωνάκος.

Τραπεζικά εργαλεία από το μηδέν

«Η χρονιά φέτος χαρακτηρίζεται από μεγάλη μεταβλητότητα. Ο παραγωγός δεν ξέρει τα κόστη και τα έσοδα του», ανέφερε ο Παναγιώτης Τουρναβίτης, εκπροσωπώντας την Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας, ο οποίος στις παρεμβάσεις του στάθηκε και στον συμβουλευτικό ρόλο της Τράπεζας, η οποία παρέχει ευελιξία και αμεσότητα στον συνεργάτη παραγωγό. «Αν και διαθέτουμε ευρεία γκάμα τραπεζικών προιόντων (Συμβολαιακή Γεωργία, Σχέδια Βελτίωσης, Έναντι επιδοτήσεων, κίνητρα για Αναγεννητική Γεωργία, Μικροχρηματοδοτήσεις έως 50.000 ευρώ, είμαστε στη θέση να χτίσουμε εργαλεία κομμένα και ραμμένα στα θέλω των παραγωγών, ακόμη και από το μηδέν. Το μόνο που θέλουμε είναι ο αγρότης να έχει πραγματικά επιχειρηματική προσέγγιση σε αυτό που κάνει και ένα πλάνο για την επόμενη μέρα», υπογράμμισε ο Παναγιώτης Τουρναβίτης.

Δεδεομένα δύσκολη χρονιά το 2025

«Το βαμβάκι έφτιαξε πολλές οικογένειες» θα παραδεχτεί ο Γιώργος Βαρδούλης, τοπικός παραγωγός, ο οποίος  μιλώντας με ειλικρίνεια, έβαλε στην κουβέντα τους καθημερινούς προβληματισμούς που μοιράζονται όλοι οι επαγγελματίες του χώρου. «Το 2025 θα είναι δύσκολη χρονιά, οι πρώτες ύλες παραμένουν ακριβές. Ακούμε επίσης για...πριμ, όμως περισσότερα χρήματα καταλήγουν στη τσέπη του μελετητή παρά στις δικές μας που καλλιεργούμε. Χώρια που, όσα καλά και αν μας κάνουν τράπεζες και εκκοκιστήρια, οι άνθρωποι όντως κάνουν ό,τι μπορούν, όμως όσες δυνατότητες και αν μας προσφέρουν, όταν το προϊόν δεν έχει τιμή, πως να κάνει επιχειρηματικό πλάνο ο παραγωγός;» διερωτάται ο έμπειρος παραγωγός.


Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία