Καθίσταται σαφές πως επενδυτικά εργαλεία κι άλλες μορφές υποστήριξης του εγχώριου τομέα ελαιολάδου με στόχο την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος απαιτεί το διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο της διεθνούς αγοράς.
Βασικά ζητήματα του τομέα του ελαιολάδου με βάση την εμπειρία άλλων ευρωπαϊκών χωρών επιχείρησε να εξετάσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), παρουσιάζοντας και προωθώντας καλές διεθνείς πρακτικές από Έλληνες και διεθνείς εμπειρογνώμονες από του κλάδο αυτόν, ανταλλάσσοντας παράλληλα και πληροφορίες σχετικά με επιτυχημένα παραδείγματα αλλά και τον θετικό αντίκτυπό τους στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και στις εξαγωγές.
Διαβάστε ακόμα: Ξεκίνησε η ελαιοποίηση στα αγουρέλαια χωρίς εκπλήξεις στις τιμές
Ειδικότερα, σε ειδικό εργαστήριο που οργάνωσε η EBRD στο Domotel Kastri στη Νέα Ερυθραία, την Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παρουσίασαν σε ενδιαφερόμενους τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους προκειμένου να διευκολύνουν το έργο τους. Εκεί, ο Κωνσταντίνος Χριστοδούλου, Senior Director, Τραπεζική Μικρών Επιχειρήσεων κι Επαγγελματιών της Τράπεζας Πειραιώς, δήλωσε πως η Τράπεζα έχει πρόθεση χρηματοδότησης της αγοράς, παρουσιάζοντας μερικά από τα εργαλεία αυτά όπως το ΤΕΠΙΧ ΙΙ, το COSME, το Innovfin αλλά και το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» σε συνεργασία με τον ΟΑΕΠ.
Ο Κωνσταντίνος Χριστοδούλου, Senior Director, Τραπεζική Μικρών Επιχειρήσεων κι Επαγγελματιών της Τράπεζας Πειραιώς.
Ο Παναγιώτης Λέκκας, πρόεδρος του ΔΣ της CNL Capital παρουσίασε στη συνέχεια εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης ενώ στη συνέχεια ακολούθησε η παρουσίαση του Αλέξανδρου Κελαϊδίτη από την Flexin, που παρουσίασε τις δυνατότητες ρευστότητας που προσφέρει σε μικρές επιχειρήσεις το factoring.
Από την EBRD, η Δήμητρα Παπανδρέου, ανέλυσε τις δυνατότητες που έχει η Τράπεζα Ανασυγκρότησης στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες υπηρεσίες μάλιστα μπορούν να διευκολύνουν και την διαδικασία χρηματοδότησης από κάποιο ίδρυμα ή τράπεζα.
H Δήμητρα Παπανδρέου από την EBRD.
Νωρίτερα παρουσιάστηκε η υφιστάμενη κατάσταση της εγχώριας αγοράς και συζητήθηκαν οι προοπτικές για το ελληνικό ελαιόλαδο σε συνάρτηση με τις αυξανόμενες διεθνείς και εγχώριες ευκαιρίες. Στην ενότητα αυτά, ο Dr Giovanni Martellini, εκπρόσωπος της κοινοπραξίας «Oliveti d’Italia», υποστήριξε πως το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για όλες τις μεσογειακές χώρες. Ο ίδιος ανέπτυξε την κατάσταση που επικρατεί στη γειτονική χώρα, τονίζοντας πως στα ιταλικά ράφια δεν υπάρχει παρθένο ελαιόλαδο, παρά μόνο έξτρα παρθένο. Ωστόσο, όλες οι ετικέτες με ιταλικό ελαιόλαδο προσφέρουν πλέον αποκλειστικά μίξεις ελαιολάδων από όλη την Ευρώπη, υποχρεώνοντας έτσι τους Ιταλούς καταναλωτές σε μια αντίστοιχη προσαρμογή των γευστικών ικανοτήτων τους. Μάλιστα σχολιάζοντας το γεγονός πως το ελληνικό ελαιόλαδο είναι αρκετές φορές φτηνότερο από το τυνησιακό και στάθηκε στην έκπληξη που του προκαλεί η κατάσταση αυτή, για να καταλήξει πως είναι καλύτερο και για τους Ιταλούς καταναλωτές αλλά και για τους Έλληνες τυποποιητές, το ελληνικό ελαιόλαδο να φτάνει στην Ιταλία τυποποιημένο.
O Dr Giovanni Martellini, εκπρόσωπος της κοινοπραξίας «Oliveti d’Italia».
Πριν από αυτό παρουσίασε το παράδειγμα του συνεταιρισμού που εκπροσωπεί ως μια καλή πρακτική για όσους θέλουν να απευθυνθούν στις μαζικές πωλήσεις απλών έξτρα παρθένων ελαιολάδων και όχι premium.
Τον δρόμο που ακολουθεί η Πορτογαλία προς τις διεθνείς αγορές ανέλυσε η Mariana Matos, γενική γραμματέας του Συνδέσμου Ελαιολάδου Πορτογαλίας, Casa de Azeite, εξηγώντας πως αυτό που ενδιαφέρει την χώρα της είναι η προστιθέμενη αξία και όχι οι χύμα πωλήσεις. Όπως εξήγησε, ανέκαθεν στο επίκεντρο της λογικής της πορτογαλικής παραγωγής ελαιολάδου βρισκόταν η τυποποίηση ενώ η λύση του χύμα προέκυψε τα τελευταία χρόνια, όταν η χώρα της Ιβηρικής αύξησε την δυναμικότητά της.
H Mariana Matos, γενική γραμματέας του Συνδέσμου Ελαιολάδου Πορτογαλίας, Casa de Azeite.
Ένα ελληνικό παράδειγμα που παρουσιάστηκε στο Workshop, είναι αυτό της Terra Creta, όπου ο υπεύθυνος εξαγωγών της εταιρείας, Μάρκος Πολάκης, ξεκαθάρισε πως αυτό που πρέπει να έχει μια επιχείρηση είναι μια σαφής στόχευση. Η εφαρμογή ορθών καλλιεργητικών πρακτικών είναι αυτή που επιτρέπει στην κρητική εταιρεία την παραγωγή διαφορετικών γευστικών προφίλ, «τα οποία είναι εκείνα που εξασφαλίζουν προστιθέμενη αξία», ειδικά στην περίπτωση μιας χώρας που «έρχεται με καθυστέρηση σε ένα κορεσμένο ράφι των διεθνών αγορών».
Ορμώμενος από τον κ. Πολάκη, ο Στέλιος Δρυς, διευθύνων σύμβουλος της Food Standard, εξήγησε πως η έμφαση στη ποιότητα ήδη από τον ελαιώνα είναι «το κλειδί του σωστού branding» και υποστηρίζοντας στη συνέχεια ότι «η Ελλάδα δεν έχει φτιάξει ακόμα το δικό της μοντέλο παραγωγής». «Δεν έχουμε καταβάλει σοβαρές προσπάθειες στην εξασφάλιση προστιθέμενης αξίας και έτσι δουλεύουμε με μονοψήφιο ποσοστό κέρδους» είπε, προτείνοντας την έμφαση στην περιβαλλοντική σήμανση ως μια ενδιαφέρουσα επένδυση στο επίπεδο μάρκετινγκ, σε ένα καταναλωτικό περιβάλλον όπου ο σύγχρονος πολίτης αποκτά όλο και μεγαλύτερες ευαισθησίες πάνω στο ζήτημα της περιβαλλοντικής και κλιματικής κρίσης.
O Στέλιος Δρυς, διευθύνων σύμβουλος της Food Standard.
Ο Ευθύμιος Στίγγας, επικεφαλής ανάπτυξης πελατολογίου της DK Consultants, υποστήριξε παίρνοντας το λόγο, ότι η κατάρτιση ενός στρατηγικού πλάνου παραγωγής, μεταποίησης ελαιοκομικών προϊόντων με ορίζοντα δεκαετίας και στόχο τις οικονομίες κλίματος είναι αναγκαίο.
*Φωτογραφίες: Γεωργία Καραμαλή