Με μια ματιά στη μέση τιμή πετρελαίου κίνησης όπως αυτή έχει διαμορφωθεί για τον Απρίλιο του 2020 στα 1,14 ευρώ το λίτρο, φαίνεται πως το γέμισμα ενός ντεπόζιτου 150 λίτρων -που αναλογεί σε ένα μεσαίου μεγέθους τρακτέρ 100 ίππων - κοστίζει περίπου 55 ευρώ λιγότερο από ό,τι τον Απρίλιο του 2019, με την μέση τιμή τότε στα 1,40 ευρώ το λίτρο.
Το ποσό αυτό μετά από μερικά γεμίσματα δεν είναι αμελητέο, ειδικά σε μία περίοδο που οι ανάγκες των εκμεταλλεύσεων κορυφώνονται. Επιπλέον αναμένεται τις προσεχείς ημέρες μείωση στις διϋλιστηριακές τιμές όλων των καυσίμων στην Ελλάδα, με την παγκόσμια αγορά πετρελαίου να μην δίνει σε καμία περίπτωση σημάδια ανάκαμψης έπειτα από την ιστορική υποχώρηση που σημείωσε στις 20 Απριλίου το αμερικανικό αργό, που έφτασε να πωλείται στα -40 δολάρια το βαρέλι.
Μια εβδομάδα μετά, το απόγευμα της Δευτέρας 27 Απριλίου, το πετρέλαιο συνέχισε την κατρακύλα,υποχωρώντας κάτω από τα 13 δολάρια το βαρέλι, στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1999, καθώς τα διογκούμενα αποθέματα παγκοσμίως καθιστούν πιο δύσκολο για τις μεγάλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες να ισορροπήσουν την αγορά μέσω της μείωσης της παραγωγής.
Στην πραγματικότητα, όλες οι εκτιμήσεις κάθε άλλο παρά ανάκαμψη βλέπουν, με τους Financial Times να επισημαίνουν πως τίποτα δεν εμποδίζει το πετρέλαιο να φτάσει ακόμα και τα -100 δολάρια το βαρέλι, όσο τα προβλήματα αποθήκευσης επεκτείνονται σε ολόκληρο τον κόσμο.
Να σημειωθεί πως η ενέργεια καταλαμβάνει το 23,8% του συνολικού κόστους εισροών για τον Έλληνα αγρότη και κτηνοτρόφο, ενώ παράλληλα η χώρα επιβάλλει φόρους άνω του 70% στην τιμή λιανικής στα καύσιμα, με τον ΕΦΚ για το πετρέλαιο κίνησης να αγγίζει τα 41 λεπτά το λίτρο.
Διαβάστε επίσης: Επανέρχεται δριμύτερα θέμα συμψηφισμού νέων εισφορών ΕΛΓΑ με παλιές απαιτήσεις για αποζημιώσεις
Βέβαια οι επιπτώσεις του κραχ στην πετρελαϊκή αγορά δεν περιορίζονται μόνο στις “βενζίνες”. Το πετρέλαιο συμπαρασύρει το βιοντίζελ, το οποίο με την σειρά του επηρεάζει τις τιμές των ενεργειακών φυτών, με το καλαμπόκι στις ΗΠΑ να βρίσκεται πλέον σε χαμηλό 11 ετών. Από την άλλη οι πιέσεις αυτές μεταφέρονται και στις ζωοτροφές.
Όπως είναι επόμενο και οι υπόλοιποι ενεργειακοί πόροι ακολουθούν έντονη πτωτική πορεία, όπως το κάρβουνο αλλά και το φυσικό αέριο, τον σημαντικότερο παράγοντα κόστους στην παραγωγή αζωτούχων λιπασμάτων. Ειδικά στην Ευρώπη, η τιμή του φυσικού αερίου έπεσε κατά 45% από τον Φεβρουάριο, με την πτώση να αγγίζει το 70% μέσα σε ένα έτος.Αυτή η τεράστια πτώση της τιμής του φυσικού αερίου μειώνει αισθητά το κόστος παραγωγής σύνθετωνλιπασμάτωνμ κάτι που επισημαίνει σε πρόσφατη έκθεσή της και η Κομισιόν.
Ωστόσο, η μείωση των τιμών για τα λιπάσματα θα μεταφερθεί πιο αργά στην αγορά από ό, τι συνέβη στην περίπτωση του ντίζελ, επειδή οι αποθήκες των κατασκευαστών και των αντιπροσώπων είναι ακόμη σε σημαντικό βαθμό γεμάτες με τελικά προϊόντα και πρώτες ύλες που αγοράστηκαν και κατασκευάστηκαν πολύ πιο ακριβά από όσο υπαγορεύει η σημερινή κατάσταση. Σε αυτό προστίθενται τα αυξανόμενα προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού μεγάλων κατασκευαστών και εξαγωγέων. Όλα αυτά δεν μπορεί παρά να καθυστερήσουν την πτώση των τιμών των λιπασμάτων, αλλά όχι να την σταματήσουν.
Υποχωρεί κατά 60 δολάρια τον τόνο η ουρία μέσα σε ένα μήνα
Το παραπάνω αποτυπώνεται με μεγαλύτερη “ευκρίνεια” στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ουρίας στις ΗΠΑ.
Εδώ οι τιμές της ουρίας για τα λιγοστά συμβόλαια Απριλίου βρίσκονται μετά βίας κάτω από τα 260 δολάρια ανά τόνο, γεγονός που οφείλεται και στο αυξημένο κόστος μεταφορών. Στα συμβόλαια Μαίου, η ουρία κοστίζει 215 δολάρια στον τόνο, ενώ τον Ιούνιο οι τιμές πέφτουν στα 195 δολάρια. Πρόκειται για μια διαφορά μεγαλύτερη του 25% μέσα σε δύο μήνες. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, οι τιμές των συμβολαίων βρίσκονται και πάλι πάνω από τα 200 δολάρια όμως μέχρι το τέλος του 2020, δεν υπερβαίνουν τα 203 δολάρια ανά τόνο. Η εξέλιξη στην Ευρώπη θα μπορούσε να είναι παρόμοια εφόσον δεν σημειωθούν απρόοπτα ζητήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της ασυμμετρίας της πανδημίας.