Για ένα καλό ξεκίνηµα κάνουν λόγο παραγωγοί µανταρινιών τη ποικιλίας Ορτανίκ από τις περιοχές της Λακωνίας και της Αιτωλοακαρνανίας στην Agrenda, µε τη ζήτηση να προυσιάζεται υψηλή και «ζωηρή», ενώ οι πρώτες κοπές πραγµατοποιούνται στα 22-25 λεπτά το κιλό καθαρά στην τσέπη του παραγωγού. Οι τιµές φέτος εµφανίζονται κατά µέσο όρο αυξηµένες κατά 6-8 λεπτά σε σχέση µε την αντίστοιχη περσινή εµπορική περίοδο στα τέλη Ιανουαρίου, όταν γινόντουσαν πράξεις στη µεγαλύτερη σε όγκο παραγωγής ζώνη της Λακωνίας µε τιµές πέριξ των 16-18 λεπτών.
Η παραγωγή των µανταρινιών Ορτανίκ παρουσιάζει φέτος µία µείωση της τάξης του 25-30%, όπως αναφέρουν παραγωγοί από τη Λακωνία, κυρίως λόγω των έντονων προσβολών από µύκητες που παρά το πλήθος των νέων φυτεύσεων στη περιοχή, οδήγησαν σε σταθερή µείωση της τοπικής παραγωγής. Εντούτοις, οι καλές τιµές αφήνουν υποσχέσεις για τη συνέχεια, µε τους παραγωγούς να ευελπιστούν σε άνοδο το διάστηµα Φεβρουαρίου-Μαρτίου, παρόµοια µε την περσινή, όταν οι κοπές γινόντουσαν µε τιµές 30 και 35 λεπτών καθαρά, µε σηµαντικό περιθώριο κέρδους για τον παραγωγό. Οι περιοχές άλλωστε που καλλιεργείται η ποικιλία δεν αντιμετώπισε και σοβαρά προβλήματα από την πρόσφατη έλευση της...«Ελπίδας», σε αντίθεση με την Αργολίδα και τη Κορινθία.
Πολύ καλά περπάτησαν και τα µανταρίνια ποικιλίας Νόβα µετά τις Κληµεντίνες, µε τις τιµές παραγωγού στην Αργολίδα να αγγίζουν τα 35 λεπτά καθαρά και στο Μεσολόγγι τα 30 λεπτά, µετουσιώνοντας την υψηλή ζήτηση από το εξωτερικό που υπήρχε το προηγούµενο χρονικό διάστηµα σε κέρδος για τους καλλιεργητές. Παρά τις αυξήσεις στα κόστη, η ισχυρή ζήτηση και οι ικανοποιητικές τιµές επέτρεψαν στους παραγωγούς να αποφύγουν δυσάρεστες καταστάσεις που πλήττουν αυτή την εποχή άλλα αγροτικά προϊόντα.
Αντίθετα, επιµένουν οι χαµηλές τιµές και οι δυσάρεστες εκπλήξεις για τα πορτοκάλια και συγκεκριµένα για τις Ναβαλίνες, µε τον παγετό των προηγούµενων ηµερών να βρίσκει αρκετούς καρπούς πάνω στα δέντρα, τους παραγωγούς να φοβούνται τα χειρότερα και τη ζήτηση για το προϊόν να είναι υποτονική έως και ανύπαρκτη. Πολλοί καλλιεργητές, στην προσπάθειά τους να µειώσουν τη ζηµιά που υπέστηκαν φέτος, δίνουν το προϊόν τους σε τιµές ακόµη και 50% του κόστους, από 10 έως 13 λεπτά.
«Όσα πορτοκάλια επιζήσουν της κακοκαιρίας, θα πάνε κατευθείαν για χυµό µε 8 λεπτά» αναφέρει παραγωγός στην Agrenda. Παρά τις αρχικές καλές τιµές στις κοπές µε 30-40 λεπτά, ανάλογα µε την περιοχή, µόλις το 25% της παραγωγής έφυγε µε ικανοποιητικές τιµές, ενώ στην πορεία από τα τέλη Νοεµβρίου η τιµή διατηρείται έως και σήµερα σταθερά σε «µη βιώσιµα επίπεδα» πέριξ των 17 λεπτών στο Μεσολόγγι και των 20 στην Αργολίδα.
«Η Ελπίδα ήρθε, εµείς τη χάσαµε» τονίζει παραγωγός από την Αργολίδα, ο οποίος υπογραµµίζει τη σηµασία της έλλειψης εργατικών χεριών, µε την περιοχή να παρουσιάζει µείωση 40% στην παραγωγή από πέρυσι. Στην περιοχή του Κάτω Αχελώου στο Αγρίνιο εντοπίζονται και πολλά φαινόµενα καρπόπτωσης καθώς δεν υπάρχει ζήτηση, αλλά ούτε και εργατικά χέρια για να συλλεχθεί το προϊόν στην περίπτωση εκδήλωσης αγοραστικού ενδιαφέροντος.
Πτώση περίπου 8% για τις εξαγωγές πορτοκαλιών και μανταρινιών
Σηµαντική είναι η µείωση στον όγκο πορτοκαλιών και µανταρινιών που εξάγεται φέτος, µε τη συνολική ζήτηση να είναι εµφανώς µειωµένη, ενώ παρουσιάζεται και µία πτώση στο ύψος της παραγωγής τόσο στα πορτοκάλια όσο και στα µανταρίνια, απόρροια των άκαιρων καιρικών φαινοµένων και προσβολών από µυκητολογικές ασθένειες.
Οι εξαγωγές πορτοκαλιών τη φετινή εµπορική περίοδο διαµορφώνονται στους 124.132 τόνους, µειωµένες κατά 7,8% σε σύγκριση µε τα τέλη Ιανουαρίου της εµπορικής περιόδου 2020-2021, ενώ οι εξαγωγές µανταρινιών υπολογίζονται στους 102.236 τόνους, πεσµένες κατά σχεδόν ίδιο ποσοστό (-7,6%) σε σχέση µε τον περσινό Ιανουάριο, σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία του Incofruit Hellas. Όπως επισηµαίνει και ο Ειδικός Σύµβουλός του Γιώργος Πολυχρονάκης, «η µειωµένη παραγωγή εξαιτίας των καιρικών συνθηκών, η έλλειψη εργατικών χεριών τόσο στο στάδιο της συγκοµιδής όσο και της συσκευασίας σε συνδυασµό µε το αυξηµένο κόστος µεταφορών -οφειλόµενο τόσο στην αύξηση τιµής των καυσίµων όσο και των ναύλων των ατµοπλοϊκών- δηµιουργούν προβλήµατα στην οµαλή εµπορική πορεία των αγροτικών προϊόντων».