BACK TO
TOP
Food insider

Ο τουρισμός κρατάει το κλειδί ανάπτυξης της ελληνικής ζυθοποιίας

Σημαντικές ιδιαιτερότητες παρουσιάζει η αγορά της μπύρας, δεδομένης της επίδρασης που δέχεται από την πανδημία, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς.

mpyra5

Γιώργος Λαμπίρης

9
2

 Ξεκινώντας από το 2020 η αγορά στο σύνολό της συρρικνώθηκε περίπου στα 3 εκατ. εκατόλιτρα από τα 3,9 εκατ. εκατόλιτρα που ήταν η κατανάλωση το 2019. Ωστόσο μέρος της κατανάλωσης που χάθηκε – αν και όχι ικανό να καλύψει το κενό – μεταφέρθηκε στα σούπερ μάρκετ, όπως φαίνεται από τους πίνακες που ακολουθούν.

Η επίδραση από τη μείωση του τουρισμού

Οι ίδιες πηγές τοποθετούν τα 600 χιλ. εκατόλιτρα που χάθηκαν συνολικά για την αγορά μπύρας το 2020 σε απώλειες που προέρχονται από τη μείωση της προσέλευσης τουριστών στη χώρα μας και τα υπόλοιπα 300 χιλ. εκατόλιτρα συνδέονται με την εγχώρια κατανάλωση και τους Έλληνες καταναλωτές. Όπως επισημαίνουν σχετικά, η συρρίκνωση της κατανάλωσης που συνδέεται με τους Έλληνες καταναλωτές είναι μεν ορατή, χωρίς ωστόσο να είναι καθοριστική για τον κλάδο, καθώς κινήθηκε στα επίπεδα του 10%. Επισημαίνεται ταυτόχρονα ότι οι ξένοι επισκέπτες της Ελλάδας συνδράμουν περίπου 18%-20% επί των πωλήσεων πολλών προϊόντων που παράγονται στη χώρα μας, ενώ ανάλογη είναι η εικόνα και για την μπύρα.

Εκτιμούν επομένως ότι η επανέναρξη των καταστημάτων εστίασης δεν αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για τις πωλήσεις της μπύρας, προτάσσοντας ως κύριο στοιχείο επαναφοράς του κλάδου τον τουρισμό. Είναι χαρακτηριστική πάντως η πρόσφατη αναφορά του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννη Ρέτσου, βάσει της οποίας ο αρχικός στόχος για ανάκτηση του 50% των εσόδων του 2019 στον τουρισμό, φαντάζει πλέον ως επιεικώς αισιόδοξος.

Λαμβάνοντας ως δεδομένο τις μετριασμένες πλέον προσδοκίες στον τουρισμό, τα ίδια στελέχη τονίζουν ότι η αγορά μπύρας θα επανέλθει μερικώς φέτος - σε καμία όμως περίπτωση ολοκληρωτικά - στα επίπεδα κατανάλωσης του 2019.

Μεγαλύτερες του προσδοκώμενου οι αντοχές για τους μικρούς ζυθοποιούς

Αναφορικά με τις αντοχές των μικρών ζυθοποιών η αγορά εκτιμά ότι είναι μεγαλύτερες του αναμενόμενου, δεδομένης της σημαντικής ελαστικότητας σε επίπεδο κόστους, λόγω του ότι οι περισσότερες μικροζυθοποιίες απαρτίζονται κυρίως από τους ιδρυτές τους και το οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον τους. Ταυτόχρονα ως μονόδρομος προβάλλονται οι συνέργειες μεταξύ μεγαλύτερων παικτών και μικρότερου βεληνεκούς παραγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση να αποτελεί και η πρόσφατη συνεργασία που έκανε η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης διανέμοντας τα προϊόντα της ζυθοποιίας Χαλκίδος, Elixis Brewery, γνωστή από τις μπύρες Delphi και Marea. Zητούμενο για τους μεγάλους αποτελεί η συμπληρωματικότητα σε επίπεδο χαρτοφυλακίου, όπου με τέτοιας μορφής συνεργασίες έχουν την δυνατότητα να εντάξουν στη γκάμα τους και μπύρες περιορισμένης παραγωγής.


Την ίδια στιγμή ζητούμενο αποτελεί να φανεί σε τι βαθμό θα αποδώσει για παίκτες όπως είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η είσοδος στα αλκοολούχα με την ανάληψη του χαρτοφυλακίου της Bacardi στην Ελλάδα, εισερχόμενη ουσιαστικά σε έναν τομέα που δεν αποτελεί το κύριο αντικείμενο δραστηριότητάς της. Πρόκειται για μία συνεργασία που ξεκίνησε και επίσημα να τρέχει από 1η Απριλίου, δεδομένου ότι έως και το τέλος Μαρτίου τη διανομή της Bacardi στη χώρα μας είχε η εταιρεία Άμβυξ.

Οι νέες τάσεις για εποχικές και φρέσκες μπύρες και το διακύβευμα του μάρκετινγκ

Εξέχουσας σημασίας είναι η ωρίμανση της μικροζυθοποιίας στη χώρα μας, ούτως ώστε να αποκτήσει περισσότερο καινοτόμο πρόσωπο τόσο σε επίπεδο προϊόντων, όσο και σε επίπεδο μάρκετινγκ. Σε αυτό το πλαίσιο φαίνεται λείπουν επί του παρόντος προσπάθειες ανάλογες με αυτές του εξωτερικού όπως είναι για παράδειγμα οι εποχικές μπύρες (seasonal beers), ενώ και οι φρέσκιες μπύρες είναι μία ακόμα τάση που θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική στροφή για πολλές εξ αυτών. Σε κάθε περίπτωση οι φρέσκιες μπύρες λόγω της φύσης τους απαιτούν ταχύτητα στην διανομή και ασφάλεια δικτύου κατά την μεταφορά τους λόγω της ευπαθούς φύσης τους. Στον τομέα του μάρκετινγκ αυτό που λείπει από τους μικρούς παίκτες είναι εκτός από τις μεθόδους προώθησης των προϊόντων στην αγορά και η ύπαρξη δικτύων σε συνδυασμό με την κατάλληλη παρουσίαση των εκάστοτε ετικετών της μικρής ζυθοποιίας στην αγορά.

Για τους μεγαλύτερους παίκτες ήδη βλέπουμε να υφίσταται κινητικότητα στον εμπορικό τομέα με διαφημιστικές καταχωρήσεις, μετά τα εξόχως περιορισμένα μπάτζετ – σε μία προσπάθεια περιορισμού λειτουργικών δαπανών - που διατέθηκαν την περασμένη χρονιά.

Δυναμική στα σούπερ μάρκετ

Εξετάζοντας την ευρύτερη πορεία της αγοράς, βάσει των στοιχείων που μας παραχώρησε η Ελένη Στάθη, Senior Client Delivery Analyst της Nielsen IQ για τις πωλήσεις μπύρας στα σούπερ μάρκετ, αυτό που αντικατοπτρίζεται είναι ότι αυξήθηκαν οι πωλήσεις στο συγκεκριμένο κανάλι αγοράς κατά 6,3%, ενώ σημαντικότερες προοπτικές ανάπτυξης παρουσιάζουν οι μπύρες με 0% αλκοόλ. Παρόλ’ αυτά τα σούπερ μάρκετ από μόνα τους δεν είναι ικανά όπως αποδείχτηκε να αντισταθμίσουν μέρος των απωλειών από την επιτόπια κατανάλωση (εστιατόρια, ξενοδοχεία, μπαρ κλπ). Εντονότερη πάντως ήταν η ανάπτυξη για τη μπύρα στα σούπερ μάρκετ κατά τους πρώτους μήνες του 2021 (έως και 14 Μαρτίου), όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία. Σε ό,τι αφορά τον μηλίτη, κινήθηκε με μονοψήφιο ποσοστό πτωτικά το 2020 σε σύγκριση με το 2019, ωστόσο κατά τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς (έως 14 Μαρτίου) παρουσιάζει ισχυρό ποσοστό ανάπτυξης.

Eλληνικά σούπερ μάρκετ (και εκπτωτικές αλυσίδες - νησιά) – Στοιχεία Nielsen

 

Ποσότητες σε λίτρα

 

2019

2020

Μεταβολή

Έως 14 Μαρτίου 2020

Έως 14 Μαρτίου 2021

Μεταβολή

Μπύρες

82.557.642

87.793.125

6,3%

7.601.770

10.421.208

37,1%

0% αλκοόλ

3.018.400

3.554.825

17,8%

338.368

458.599

35,5%

Μηλίτης

1.004.201

921.512

-8,2%

71.271

100.559

41,1%

 

Eλληνικά σούπερ μάρκετ (και εκπτωτικές αλυσίδες - νησιά) - Στοιχεία Nielsen

 

Πωλήσεις σε αξία

 

2019

2020

Μεταβολή

Έως 14 Μαρτίου 2020

Έως 14 Μαρτίου 2021

Μεταβολή

Μπύρες

173.871.507

184.600.445

6,2%

16.722.743

22.538.077

34,8%

0% αλκοόλ

5.744.899

6.509.275

13,3%

660.773

829.735

25,6%

Μηλίτης

2.972.691

2.747.273

-7,6%

223.758

321.559

43,7%

Σχόλια (2)
Προσθήκη σχολίου

05-04-2021 17:19STEFANIA Z.

Δεν ισχυουν αυτα που γραφετε. Αν ηταν ετσι οπως τα περιγραφετε γιατι οι μιρκοζυθοποιες ηταν 5-6 και τωρα ειναι πανω απο 50 ; Μαλλον αλλος έχει το όνομα και άλλος την χάρη. Για πήγαινε στην Βόρεια Ελλάδα να δεις ποια ελληνική δήθεν μπύρα πετάει έξω τις μικροζυθοποιίες

Απάντηση

05-04-2021 11:55Mάκης Τριγγλίδας

Συμφων με το αρθρο αλλα η αγορα της ζυθοποιίας ειναι κλειστη. Η Αθηναικη δεν αφηνει τις μιρκοζυθοποιίες να αναπτυχθουν. Εχει το μεγαλυτερο ποσοστο στην αγορα της μπυρας στην Ελλαδα εχοντας σε ομηρια ολα τα κεντρα διανομης και δεν αφηνει να φτασουν οι μπυρες των μικροζυθοποιών στα τραπεζια μας.

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία