Στοιχεία αγοράς για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ – συμπεριλαμβανομένης της Lidl – που συνέλεξε η εταιρεία Circana, δείχνουν ότι στη διάρκεια του 2023 οι πωλήσεις γιαουρτιού στην Ελλάδα – μη συμπεριλαμβανομένου του παραδοσιακού γιαουρτιού - ήταν αυξημένες σε ποσότητα και σε τζίρο σε σχέση με το 2022 καθώς ανήλθαν στους 70.579 τόνους σε όγκο και στα 301,6 εκατομμύρια ευρώ σε αξία, με αύξηση 3,1% και 9,7% και σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η αγορά το 2023 επέστρεψε κοντά στις ποσότητες που πουλήθηκαν το 2021 μετά την προσωρινή πτώση που καταγράφηκε το 2022. Υπενθυμίζουμε ότι το 2021 οι ποσότητες γιαουρτιού που διατέθηκαν στην ελληνική αγορά ήταν 71.193 τόνοι, ενώ το 2022 ήταν 68.463 τόνοι και ο τζίρος αντίστοιχα για τις δύο χρονιές 259,14 εκατομμύρια ευρώ και 274,93 εκατομμύρια ευρώ. Ο λόγος για τον οποίο το 2022 ο τζίρος του γιαουρτιού στην Ελλάδα ήταν αυξημένος παρά τη μείωση των ποσοτήτων, είναι διότι αυξήθηκε η τιμή παραγωγού κατά το δεύτερο μισό του έτους.
Σε γενικές γραμμές η τάση των πωλήσεων σε όγκο το 2023 ήταν θετική σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος με τη ζήτηση να παραμένει ανοδική, ενώ και η τάση των πωλήσεων σε τζίρο κινήθηκε περαιτέρω ανοδικά και λόγω του συνεχιζόμενου πληθωρισμού των τιμών. Σε αντίθεση με άλλες χώρες όπου το γιαούρτι καταναλώνεται συνήθως ως επιδόρπιο ή ως πρωινό, στην Ελλάδα καταναλώνεται κυρίως ως αυτόνομο σνακ ή μέρος του γεύματος. Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά γιαουρτιού είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Οι πρωταγωνιστές είναι οι ΦΑΓΕ, Κρι-Κρι και Δέλτα, Όλυμπος, ΜΕΒΓΑΛ, Δωδώνη, Φάρμα Κουκάκη από πλευράς ελληνικών επιχειρήσεων. Στην αγορά διαδραματίζουν ρόλο και πολυεθνικές γαλακτοβιομηχανίες όπως Friesland/Campina, Danone και μια σειρά από άλλες περιφερειακές και τοπικές γαλακτοκομικές επιχειρήσεις. Στη χώρα μας η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων αποτελείται από πέντε κύριες κατηγορίες: γιαούρτι, γαλακτοκομικά επιδόρπια, γάλα, κρέμες γάλακτος και τυρί.
Ποιες επιχειρήσεις κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά
Τα στοιχεία δείχνουν ότι κυρίαρχη θέση στις πωλήσεις στη χώρα μας έχει το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας, αυτό δηλαδή που παράγεται για λογαριασμό μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ με το δικό τους λογότυπο (π.χ. ΓΑΛΠΟ στην περίπτωση της Lidl). Σημειώνεται εδώ ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν δημοτικότητα στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό λόγω του ότι παρουσιάζουν ικανοποιητική σχέση ποιότητας-τιμής.
Ακολουθούν στη συνέχεια ελληνικών συμφερόντων γαλακτοβιομηχανίες από πλευράς μεριδίου πωλήσεων επί του συνολικού τζίρου της αγοράς. Ειδικότερα, η ιδιωτική ετικέτα το 2023 είχε μερίδιο σε όγκο πωλήσεων 32,8% και σε τζίρο 20,7%, η ΦΑΓΕ 16,2% και 18,9%, η Κρι Κρι 13,8% και 15,2%, η Δέλτα 7,7% και 11,7%, ο Όλυμπος 6,1% και 7,7%, η Δωδώνη 5% και 4,9%, η Friesland Campina (NOYNOY) 4,2% και 4,5%. Ακολουθούν η ΜΕΒΓΑΛ με μερίδιο πωλήσεων σε όγκο 3,7% και σε τζίρο 4,4%, η Danone με 2,8% και 4,3% και η Φάρμα Κουκάκη με 1,8% και 2,1% αντίστοιχα.