Στις ετικέτες των προϊόντων, οι καταναλωτές εκτιμούσαν τις πληροφορίες σχετικά με την καλή διαβίωση των ζώων, την ασφάλεια των τροφίμων και την υγεία και τη διατροφή. Τα αποτελέσματα μπορούν να βοηθήσουν τους παραγωγούς να εμπορεύονται προϊόντα διατροφής με ιδιαίτερη αειφόρο παραγωγή με πιο στοχευμένο τρόπο και να τα κάνουν πιο ελκυστικά για τους καταναλωτές.
Η μελέτη που διεξήχθη σε πέντε χώρες από τα πανεπιστημιακά τους ιδρύματα ήτοι Τσεχία (Mendel University), Ισπανία (University of Córdoba), Σουηδία (University of Agricultural Sciences), Ελβετία (Agroscope) και Ηνωμένο Βασίλειο (Portsmouth και Newcastle), κλήθηκε να εντοπίσει τα χαρακτηριστικά που είναι πιο σημαντικά για τους καταναλωτές όταν αγοράζουν κρέας ή γαλακτοκομικά προϊόντα.
Λαμβάνοντας μέρος σε μια διαδικτυακή έρευνα, 3.192 συμμετέχοντες κλήθηκαν να αξιολογήσουν τη σημασία 18 διαφορετικών παραγόντων κατά την αγορά κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων σε κλίμακα από το ένα (καθόλου σημαντικό) έως το πέντε (εξαιρετικά σημαντικό):
- Χαρακτηριστικά: φρεσκάδα, ποιότητα/γεύση, υγιεινή διατροφή, διατροφή, τιμή, μεταποίηση, ειδικές προσφορές, ευκολία χρήσης/προετοιμασίας και εξοικείωση της μάρκας.
- Χαρακτηριστικά καλής διαβίωσης των ζώων: καλή μεταχείριση των ζώων, εκτροφή σε εξωτερικούς χώρους/ελεύθερη βοσκή και τροφή σε βοσκότοπους.
- Χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα: τοπική παραγωγή, βιώσιμη συσκευασία, μίλια τροφίμων, αποτύπωμα άνθρακα και βιολογικά
- Κοινωνική βιωσιμότητα: Δίκαιο εμπόριο ή παραγωγός/αγρότης δίκαια αμειβόμενος.
Σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, οι καταναλωτές έδιναν σταθερά προτεραιότητα στη φρεσκάδα, την ποιότητα/γεύση και την καλή μεταχείριση των ζώων ως τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά. Αντίθετα, περιβαλλοντικοί παράγοντες όπως τα μίλια τροφίμων, το αποτύπωμα άνθρακα και η βιολογική παραγωγή κρίθηκαν λιγότερο σημαντικοί για να επηρεάσουν τις αγοραστικές αποφάσεις. Ωστόσο, οι ετικέτες βιωσιμότητας θεωρήθηκαν χρήσιμες στους καταναλωτές.
Ο συν-συγγραφέας της μελέτης Δρ Andy Jin, Ανώτερος Λέκτορας στη Διαχείριση Κινδύνων στη Σχολή Επιχειρήσεων και Νομικής στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, δήλωσε: «Η μελέτη μας υπογραμμίζει την περίπλοκη αλληλεπίδραση παραγόντων που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών όταν αγοράζουν κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα. Οι καταναλωτές ανέφεραν ότι οι πληροφορίες που σχετίζονται με την καλή διαβίωση των ζώων, την ασφάλεια των τροφίμων και την υγεία και τη διατροφή θεωρήθηκαν πιο σημαντικές από την περιβαλλοντική βιωσιμότητα κατά την επιλογή των τροφίμων. Τα ευρήματα καταδεικνύουν τη σημασία των στρατηγικών επισήμανσης που περιλαμβάνουν πολλαπλές πτυχές των χαρακτηριστικών του προϊόντος, πέρα από περιβαλλοντικούς λόγους και μόνο». Οι επιπτώσεις της έρευνας επεκτείνονται περισσότερο από τους καταναλωτές στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τους παραγωγούς και τους λιανοπωλητές στη βιομηχανία τροφίμων, οι οποίοι προσπαθούν να ανταποκριθούν στις εξελισσόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών για πιο βιώσιμα προϊόντα.
Ο Δρ Jin πρόσθεσε: «Οι ετικέτες από μόνες τους δεν αρκούν για να αλλάξουν τη συμπεριφορά, ειδικά για καταναλωτές που έχουν χαμηλή ή καθόλου πρόθεση συμπεριφοράς να αγοράσουν βιώσιμο κρέας ή γαλακτοκομικά προϊόντα. Αυτά τα αποτελέσματα θα πρέπει να μεταφραστούν σε πρόσθετα μέτρα πολιτικής, όπως ωθήσεις ή παρεμβάσεις συμπεριφοράς, βοηθώντας τα άτομα να μεταφράσουν τις στάσεις τους σε συμπεριφορά και διευκολύνοντας την επιλογή προϊόντων βιώσιμης παραγωγής».
Να σημειωθεί ότι η έρευνα, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Food Quality and Preference.