Αυτό που αποκοµίζει κανείς µετά από ένα διήµερο συζητήσεων µε ένα ευρύ φάσµα εκπροσώπων από το πεδίο της αγροδιατροφής, είναι µια ικανοποίηση για το αποτέλεσµα των επαφών µε τη διεθνή κοινότητα και µια αβεβαιότητα για το πως θα εξελιχθούν τα πράγµατα σε έναν κόσµο που αλλάζει µε µεγάλες ταχύτητες και σε έναν κλάδο που βρίσκεται σε άµεση συνάρτηση µε την πρωτογενή παραγωγή.
Στο ελαιόλαδο για παράδειγµα, η δραµατική µείωση της παραγωγής την προηγούµενη διετία έχει επηρεάσει σε πολύ µεγάλο βαθµό την οικονοµική δραστηριότητα των εταιρειών του κλάδου και ειδικά των µικρότερων επιχειρήσεων που πασχίζουν να καθιερωθούν µε επώνυµο προϊόν σε µια αγορά που πλήττεται από τις πληθωριστικές πιέσεις.
Πολύπτυχη η δραστηριότητα της Τσουδερός ΕΠΕ στο ελαιόλαδο της Κρήτης, µε τον Γιώργο Σφακιανάκη (φωτό) από το εµπορικό τµήµα της επιχείρησης να βλέπει µεγάλες ευκαιρίες στη δηµιουργία νέων προϊόντων που θα συστήνουν διαφορετικά τον καρπό της ελιάς
Η µείωση των στρεµµατικών αποδόσεων και η ελλειµµατική προσφορά πρώτης ύλης δείχνει να επηρεάζει αυτό τον καιρό και τον κλάδο της επιτραπέζιας ελιάς, µε τις περισσότερες επιχειρήσεις να µην µπορούν να ικανοποιήσουν τις παραγγελίες που έχουν από το εξωτερικό, ενώ την ίδια στιγµή, τίθεται ζήτηµα και σε ότι αφορά τα µεγέθη των καρπών και την ποιότητας της συνεργασίας µε απαιτητικούς πελάτες.
Η οµαλή ροή ποιοτικής πρώτης ύλης προς τις µεταποιητικές επιχειρήσεις επιτραπέζιας ελιάς, δείχνει να είναι το πρώτο µέληµα του κλάδου, σύµφωνα µε τον Νέλο Γεωργούδη της PARTHENON OLIVES.
Στον αντίποδα, αντιµέτωπος µε µια σοβαρή υποχώρηση των διεθνών τιµών δείχνει να βρίσκεται αυτόν τον καιρό ο κλάδος της κοµπόστας, µε τις ενδεικτικές τιµές στις συσκευασίες του ενός κιλού να βρίσκονται σ’ αυτή τη φάση ακόµα και κάτω από το ένα ευρώ το κιλό, όταν το περασµένο χρόνο είχαν προσεγγίσει το 1,40 ευρώ το κιλό. Στελέχη µε ιστορία στον κλάδο δεν κρύβουν την ανησυχία τους για µια σταθερή µείωση της ζήτησης του προϊόντος διεθνώς, από τη στιγµή που αυτό δεν ανταποκρίνεται µε ιδιαίτερη επιτυχία στις νέες διατροφικές συνήθειες και στην βούληση των καταναλωτών για προϊόντα µε λίγη ή καθόλου ζάχαρη.
Νέες εποχές δόξας για τη Φέτα, με όχημα το brand «Greek Salad»
Εχέγγυο η στενότερη συνεργασία μεταποιητών και παραγωγών
Κλίµα αισιοδοξίας για τουλάχιστον σε ότι αφορά την θέση της Φέτας στις διεθνείς αγορές, φαίνεται να εκπέµπει ο κλάδος της γαλακτοβιοµηχανίας. Η ελληνική παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου ήταν για µια ακόµα φορά εµφατική στη Sial, µε τους εκπροσώπους να δηλώνουν ικανοποιηµένοι από τις επαφές µε τους αγοραστές και βέβαιοι ότι η Φέτα µπορεί να αποσπάσει ακόµα µεγαλύτερα µερίδια αγοράς διεθνώς.
Στην επιλογή συγκεκριµένων ποικιλιών που θα δώσουν µοναδικά χαρακτήρα και ταυτότητα στο ελληνικό ρύζι, βλέπει το µέλλον του κλάδου ο επιχειρηµατίας, πρόεδρος της Ε∆ΟΡΕΛ, Γιάννης Αρναουτέλης.
Μετά από µια µακρά περίοδο αναζητήσεων, οι επιχειρήσεις του κλάδου δείχνουν να κατανοούν πλέον την ανάγκη για περαιτέρω θωράκιση της ταυτότητας του προϊόντος που λέγεται Φέτα και στην πραγµατική αγορά και να στοιχίζονται πίσω από την Εθνική ∆ιεπαγγελµατική Οργάνωση Φέτας, µε στόχο να πείσουν για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής σε σχέση µε τον ανταγωνισµό των λευκών τυριών.
Τη βεβαιότητά του ότι η ελληνική φέτα έχει πείσει για την αξία της διεθνώς και ιδίως τους απαιτητικούς αγοραστές των µεγάλων αλυσίδων λιανικής, εξέφρασε στην Agrenda o Αλέξανδρος Μποτός, Πρόεδρος της γαλακτοβιοµηχανίας Ρούσσας AE και ένθερµος υποστηρικτής της ∆ιεπαγγελµατικής Οργάνωσης Φέτας στην οποία κατέχει και τη θέση του Γραµµατέα.
Με την εκτίµηση ότι ο κλάδος έχει αφήσει πίσω δύο δύσκολα χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων το κόστος της πρώτης ύλης ροκάνισε την κερδοφορία πολλών επιχειρήσεων από τον κλάδο της τυροκοµίας, ο κ. Μποτός δήλωσε ικανοποιηµένος για το γεγονός ότι η προηγούµενη περίοδος δεν συσσώρευσε αποθέµατα, κυρίως λόγω της ζήτησης που υπήρξε από τη διεθνή αγορά και εξέφρασε την άποψη ότι η νέα γαλακτοκοµική περίοδος ξεκινάει από ένα ενδιαφέρον σηµείο ισορροπίας.
Το γεγονός ότι οι τιµές στο αγελαδινό γάλα κρατήθηκαν ψηλά τον τελευταίο χρόνο, ήταν ένας ακόµα λόγος που περιορίσθηκαν οι νοθείες στη Φέτα, παραδέχεται η παραπάνω συντροφιά στο περίπτερο της Sial.
Η πίστη στη γνήσια συνταγή της Φέτας και µια σταθερή σχέση της µεταποιητικής βιοµηχανίας µε τους Έλληνες παραγωγούς αιγοπρόβειου γάλακτος, θα µπορούσαν να οδηγήσουν το συγκεκριµένο προϊόν σε νέες κορυφές, δηλώνει και ο Βασίλης Ρούσσας, αντιπρόεδρος της οµώνυµης επιχείρησης, προσθέτοντας µάλιστα ότι το παγκόσµιο brand που λέγεται «Greek Salad», είναι αυτό που ωθεί ανοδικά τη ζήτηση της φέτας.
Για συνέπεια και πολύ δουλειά σε στερνή συνεργασία µε τους παραγωγούς, κάνει λόγο ο Γιώργος Χώτος, εκπρόσωπος τρίτης γενιάς της οικογενειακής επιχείρησης τυροκοµικών που µε ορµητήριο τη Σαµαρίνα της Πίνδου και έδρα τη Φαλάνη Λάρισας, ταξιδεύει πλέον τα προϊόντα της σε όλο τον κόσµο.
Ο Γιώργος Χώτος και η σύζυγός του Νατάσσα δεν έχουν λείψει από τη Sial τα τελευταία χρόνια κι αυτός είναι ένας ακόµα λόγος των επιτυχιών που σηµειώνει η θεσσαλική τυροκοµική επιχείρηση και στο εξωτερικό.
Σίγουρος ότι η αγορά βρίσκει τον τελευταίο καιρό τα πατήµατα της και οι τυροκοµικές επιχειρήσεις θα είναι σε θέση να προσφέρουν στους παραγωγούς γάλακτος αυτό που χρειάζονται να συνεχίσουν να επενδύουν στην ανάπτυξη των µονάδων τους, δηλώνει και ο Παύλος Σατολιάς, πρόεδρος του Συνεταιρισµού Καλαβρύτων και της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισµών.