
Αφορµή στάθηκε για µια ακόµα φορά η διεθνής έκθεση τροφίµων Foodex που γίνεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή στο Τόκιο, όπου τον τόνο από ελληνικής πλευράς έδωσαν 11 µεγάλες συνεταιριστικές οργανώσεις. Η συγκροτηµένη παρουσία αυτών των οργανώσεων στην έκθεση διευκολύνθηκε ποικιλοτρόπως από το πρόγραµµα Enjoy it’s From Europe που «τρέχει» για τρίτο χρόνο η ΕΘΕΑΣ και το οποίο αφήνει σοβαρή παρακαταθήκη για την προσέγγιση των ασιατικών αγορών και των εν προκειµένω της ιαπωνικής.
Ακρογωνιαίος λίθος στη διαχείριση του εν λόγω προγράµµατος αποδεικνύεται η Nova Cert και η υπεύθυνη επ´ αυτού Βούλα Τέγου, που µε τη βοήθεια των Παναγιώτη Κατσικάρη από την Congrexpo (βραχίονας της ΕΘΕΑΣ) και Κωσταντίνου Αρεταίου από την ΕΑΣ Καλαβρύτων, ανέπτυξαν σειρά επαφών µε κρίσιµους συνδέσµους της ιαπωνικής αγοράς.
Σηµειωτέον ότι εκτός της καθηµερινής παρουσίας και των συζητήσεων που γίνονταν στην έκθεση κατά τη διάρκεια της εβδοµάδας (10-15 Μαρτίου) οργανώθηκαν µια σειρά από εκδηλώσεις γευσιγνωσίας και συνεργασίας, το αποτέλεσµα των οποίων κρίνεται άκρως θετικό.
Βασίλισσα για µια ακόµη φορά στις παρουσιάσεις των ελληνικών προϊόντων διατροφής αναδείχθηκε η Φέτα και ειδικότερα η βαρελίσια Φέτα Καλαβρύτων, ωστόσο η αναζητήσεις των διανοµέων στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου ήταν πολύπλευρες. Το ελαιόλαδο δείχνει επίσης να κερδίζει πόντους στην Ιαπωνική αγορά, όπως και η κορινθιακή σταφίδα, καθώς συνάδουν µε τις επίµονες αναζητήσεις των Ιαπώνων καταναλωτών για προϊόντα µε ισχυρό πρόσηµο υγιεινής διατροφής.
Αυτό που προέκυψε καθαρά κατά τη διάρκεια των συζητήσεων είναι το όλο και ταχύτερο άνοιγµα των Ιαπώνων στον έξω κόσµο και η συσχέτισή τους µε τις δυτικές συνήθειες, πράγµα που σηµαίνει ότι τα περιθώρια για ανάπτυξη συναλλαγών γίνονται όλο και µεγαλύτερα.
Η διάθεση των Ιαπώνων απέναντι στην Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω από φιλική, η γνωριµία - ειδικά της µεσαίας τάξης- µε την Ελλάδα και τα προϊόντα της είναι δεδοµένη, µέσα από τις τουριστικές επισκέψεις στη χώρα µας, εποµένως, αυτό που µένει είναι µια συστηµατική προσπάθεια δικτύωσης µε τους opinion makers και τους εισαγωγείς - διανοµείς των προϊόντων για την ενίσχυση των εξαγωγών και τη βελτίωση της συναλλακτικής σχέσης και συνεργασίας.
Είναι πάντως γεγονός ότι για κάποια προϊόντα, όπως πχ το κρασί, το πρώτο βήµα έχει γίνει. Μεγάλα εστιατόρια του Τόκιο έχουν εντάξει στις λίστες τους ελληνικές ετικέτες, µε τους οινοποιούς να δίνουν µάχη για την καταξίωση σε µια αγορά που είναι µεν αυστηρή, διακρίνεται όµως και για τη συνέπειά της στις επιλογές.
Ζωηρή παρουσία ελληνικών επιχειρήσεων φέτος στο Τόκιο
Με τα... χρώµατα της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εµπορίου Enterprise Greece συµµετείχαν οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίµων στη φετινή FOODEX JAPAN, τη µεγαλύτερη εµπορική έκθεση τροφίµων και ποτών στην Ιαπωνία και µία από τις µεγαλύτερες σε ολόκληρη την Ασία.
Βροντερό παρών στην έκθεση έδωσαν τρεις επιχειρήσεις του οµίλου Σαίτη, ήτοι Κρόνος, Intercomm και Agrophoenix, µε τη νέα γενιά στελεχών να δίνει το δικό της τόνο. Παρούσα για πρώτη φορά φέτος στο Τόκιο και η µπύρα Λόλα της θεσσαλικής µικροζυθοποιίας Pineios Brewery, µε τον Γιώργο Πέτρου να αξιοποιεί τις πρώτες επαφές για το «ξεκλείδωµα» µιας απαιτητικής όσο και ασφαλούς µεγάλης αγοράς.
Να αναφερθεί εδώ ότι η Ιαπωνία, µε συνολικό πληθυσµό 127 εκατοµµύρια κατοίκους, τα 30 εκ των οποίων βρίσκονται στο Τόκιο, είναι ο τέταρτος µεγαλύτερος εισαγωγέας αγροτικών προϊόντων. Αποτελεί µια ελκυστική και κερδοφόρα αγορά για εταιρείες τροφίµων που είναι αφενός οργανωµένες και αφετέρου καινοτοµούν στα στάδια παραγωγής. Η αγορά βέβαια είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, αφού οι καταναλωτές αναζητούν ποιότητα και προτιµούν εµπορικά σήµατα και προϊόντα που θεωρούνται ασφαλή για την υγεία τους, ενώ είναι πρόθυµοι να πληρώσουν υψηλές τιµές για εισαγόµενα εποχιακά τρόφιµα. Υπάρχουν λοιπόν ευκαιρίες για τους Έλληνες εξαγωγείς που όµως είναι πρόθυµοι να συµµορφωθούν µε τους αυστηρούς κανονισµούς που προβλέπονται για τα ιαπωνικά προϊόντα.
Στην Ιαπωνία τον Ιούνιο ο Επίτροπος Γεωργίας µε γκρουπ επιχειρηµατιών της αγροδιατροφής
Με στόχο την διευκόλυνση των εξαγωγών ευρωπαϊκών γεωργικών τροφίµων και ποτών στην Ιαπωνία και επέκταση της παρουσίας τους στην αγορά αυτή, ο Επίτροπος Γεωργίας της ΕΕ, Christophe Hansen, θα επισκεφθεί την χώρα στις 8-13 Ιουνίου συνοδευόµενος από επιχειρηµατική αντιπροσωπεία της αγροδιατροφής της ΕΕ.
Η Επιτροπή καλεί ιδίως τους εκπροσώπους των ακόλουθων τοµέων να υποβάλουν αίτηση:
- Κρέας (µοσχάρι, χοιρινό και πουλερικά),
- Μεταποιηµένα αγροτικά προϊόντα, γαλακτοκοµικά (µε έµφαση στα τυριά),
- Κρασί, µπύρα και οινοπνευµατώδη ποτά, ελαιόλαδο, φρούτα και λαχανικά.
Η επιχειρηµατική αποστολή θα απευθύνεται σε εταιρείες από όλες τις χώρες της ΕΕ, ιδίως ΜΜΕ µε αξιόπιστη εξαγωγική ικανότητα, αλλά και µεγάλες εταιρείες, συµπεριλαµβανοµένων αγροτικών ενώσεων παραγωγών, από βασικούς τοµείς της αγροδιατροφής µε σηµαντικές δυνατότητες για σύναψη εµπορικής συνεργασίας µε την Ιαπωνία.
Οι δραστηριότητες για τους εκπροσώπους επιχειρήσεων τόσο στο Τόκιο όσο και στην Οσάκα θα περιλαµβάνουν:
- Ενηµερωτικά σεµινάρια για τα χαρακτηριστικά της τοπικής αγοράς και τις τάσεις των καταναλωτών,
- Επισκέψεις σε σηµεία λιανικής και επαφές για δικτύωση,
- Επίσκεψη στην Παγκόσµια Έκθεση στην Οσάκα.
