
Η McKinsey και η EuroCommerce συνεργάστηκαν για να αναπτύξουν µια έκθεση σχετικά µε την κατάσταση του τοµέα λιανικής πώλησης τροφίµων, εντοπίζοντας τις προκλήσεις σε ένα ευµετάβλητο περιβάλλον, που οδηγεί σε προσεκτικές καταναλωτικές δαπάνες.
Σύµφωνα µε την έκθεση τα επόµενα χρόνια προβλέπεται χαµηλή αύξηση του όγκου πωλήσεων και διαρκής πίεση στην κερδοφορία. Για να επιτύχουν, τα παντοπωλεία θα µπορούσαν να επικεντρωθούν στη διαφοροποίηση για ανάπτυξη, να βελτιώσουν την αποδοτικότητα εκτέλεσης, να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καταναλωτών και να αξιοποιήσουν δεδοµένα, τεχνητή νοηµοσύνη και τεχνολογία.
Μεταξύ των τάσεων που εντοπίζονται:
Χαµηλή ανάπτυξη όγκου: Παρά τη χαµηλή συνολική αύξηση του όγκου (0,2% το 2024), ο ευρωπαϊκός τοµέας λιανικής πώλησης παντοπωλείων έχει θύλακες δυνητικής ανάπτυξης σε Βόρεια και Νότια Ευρώπη, κανάλια (διαδικτυακά και εκπτωτικά καταστήµατα) και κατηγορίες (φρέσκα, υγιεινά, λειτουργικά, έτοιµα τρόφιµα προς χρήση).
Ιδιωτικές ετικέτες: Το 2024, οι ιδιωτικές ετικέτες κέρδισαν µερίδιο αγοράς στο ευρωπαϊκό λιανικό εµπόριο ειδών παντοπωλείου, φτάνοντας το 39,1% των πωλήσεων και θεωρούνται ξεχωριστές εναλλακτικές έναντι των επωνυµιών.
Αύξηση ζήτησης για υγιεινό φαγητό: Η Gen Z οδηγεί την αυξηµένη ζήτηση για υγιεινά και λειτουργικά τρόφιµα και των φρέσκων και «καθαρών» επιλογών, µε σηµαντική πρόθεση να επικεντρωθεί στην υγιεινή διατροφή και προθυµία να πληρώσει περισσότερα.
Έτοιµα γεύµατα για τη γενιά Ζ που δεν µαγειρεύει: Καθώς οι νεότερες γενιές όπως η Gen Z και οι millennials, επιλέγουν να µην µαγειρεύουν, η αυξανόµενη δηµοτικότητα των έτοιµων και έτοιµων για ζέσταµα γευµάτων αποτελεί µια σηµαντική ευκαιρία για τους παντοπώλες να ανταγωνιστούν τον αναπτυσσόµενο τοµέα των υπηρεσιών τροφίµων.
Πρόκληση οι κανονισµοί βιωσιµότητας: Οι έµποροι λιανικής δίνουν προτεραιότητα στη συµµόρφωση µε τους επερχόµενους κανονισµούς βιωσιµότητας, απαιτώντας επενδύσεις, ιδιαίτερα για την αντιµετώπιση των προκλητικών εκποµπών του Πεδίου 3 µέσω στρατηγικού σχεδιασµού για διαχείριση του κόστους.
Ευρωπαϊκή ενοποίηση: Τα παντοπωλεία θα δουν επιταχυνόµενη ενοποίηση τα επόµενα 5 χρόνια, καθώς οι µεγαλύτερες πολυεθνικές παντοπωλεία επιδιώκουν συνέργειες µεταξύ των χωρών στις προµήθειες και τις ιδιωτικές ετικέτες.
Τεχνητή νοηµοσύνη: Τα δεδοµένα, η τεχνητή νοηµοσύνη και η τεχνολογία έχουν γίνει κορυφαίες προτεραιότητες των CEO στον ευρωπαϊκό τοµέα παντοπωλείων, οδηγώντας σε σηµαντικές κεφαλαιουχικές δαπάνες.