Ολοκληρώνοντας το Ιανουάριο, το σχετικό κανονισμό και τις προϋποθέσεις για την εγγραφή στο δημόσιο χρέος εγγυήσεων που έδωσαν τα κράτη μέλη έναντι τιτλοποιήσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων από εμπορικές τράπεζες, η Eurostat άλλαξε στάση εν όψει της ενεργοποίησης του κανονισμού, ανακοίνωσε σε όλες τις ευρωπαϊκές στατιστικές αρχές, ότι θα εφαρμόσει τον νέο κανονισμό, από εδώ και πέρα και όχι αναδρομικά. Με αυτό τον τρόπο, διέγραψε οριστικά το ενδεχόμενο της "στατιστικής" αύξησης, του ελληνικού δημόσιου χρέους.
Στην πράξη από την 1η Φεβρουαρίου, οι εγγυήσεις των κρατών μελών σε πακέτα τιτλοποιημένων δανείων θα εξετάζονται κατά περίπτωση. Το βασικό κριτήριο για το αν θα εγγραφούν εκ των προτέρων (δηλαδή πριν καταπέσουν) οι εγγυήσεις που δίνονται για "πακέτα" τιτλοποιημένων δανείων θα είναι το μοίρασμα του κινδύνου μεταξύ δημοσίου των ιδιωτών. Με βάση δείκτες που α φορούν τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις του κράτους μέλους και των τραπεζών τα επιτόκια των ομολόγων, και τον χρόνο ωρίμανση τους, η Eurostat ορίζει ανώτερα ποσοστά κάλυψης του κινδύνου από τα κράτη μέλη. Αν σε κάποια εξέταση βρεθεί ότι το κράτος μέλος έχει αναλάβει μεγαλύτερο ποσοστό, τότε οι εγγυήσεις που έχουν δοθεί θα εγγράφονται στο χρέος.
Η σταδιακή υποχώρηση
Η Eurostat ξεκίνησε την προσπάθεια "στατιστικού ξεκαθαρίσματος" των εγγυήσεων που παρέχουν τα κράτη μέλη σε σχήματα APS, όπου μεταφέρονται μεγάλα ποσά τιτλοποιημένων δανείων, ξεκίνησε από την Ελλάδα την άνοιξη του 2021. Θεωρώντας - αδίκως - ότι ο κίνδυνος που είχε αναλάβει η Ελλάδα έναντι των ομολόγων του προγράμματος "Ηρακλής", ήταν μεγαλύτερο από αυτό των ιδιωτών, είχε κάνει εισήγηση να γραφτούν των σύνολο των εγγυήσεων ύψους 18,7 δις ευρώ στο δημόσιο χρέος. Όπως ήταν φυσικό, οι ελληνικές αρχές παρείχαν επιχειρήματα με βάση τα οποία, η απαίτηση της Eurostat ήταν αβάσιμη. Επεσήμαναν επίσης, ότι το σχέδιο "Ηρακλής" είναι ουσιαστικό αντίγραφο του μοντέλου, που εφάρμοσε η Ιταλία από το 2016. Αυτό προκάλεσε την πρώτη υποχώρηση της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας. Το 2021 δεν υλοποίησε την απειλή της, αλλά ανακοίνωσε δημιουργία ενός νέου κανονισμού για τις κρατικές εγγυήσεις έναντι τιτλοποιημένων κόκκινων δανείων.
Κατά τη διάρκεια σύνταξης του κανονισμού που ξεκίνησε την περασμένη άνοιξη, η Eurostat επανήλθε επαναλαμβάνοντας τη θέση ότι ελληνικό δημόσιο είχε αναλάβει μεγαλύτερο μέρος του κινδύνου από ότι οι ιδιώτες για τα "senior" ομόλογα τα οποία είχαν εκδοθεί άρα το σύνολο των εγγυήσεων ύψους 18,7 δισ. ευρώ, πρέπει να εγγραφεί στο χρέος.
Στο μεταξύ, η Ιταλία είχε μπει μαζί με την Ελλάδα, στην επικίνδυνη ζώνη της "στατιστικής" αύξησης του με αποτέλεσμα ο κύκλος των ενδιαφερόμενων για το θέμα να έχει διευρυνθεί πανευρωπαϊκά. Η διαπραγμάτευση με τις ελληνικές αρχές είχε πολλές διακυμάνσεις. Ωστόσο, πληροφορίες θέλουν τη διαπραγμάτευση με την Ιταλία, να είναι ακόμη πιο έντονη. Από το σημείο αυτό και πέρα η Eurostat έκανε και δεύτερο βήμα πίσω. Σε δηλώσεις τους οι συντάκτες του νέους κανονισμού άφηναν να εννοηθεί ότι το θέμα των εγγυήσεων θα εξεταστεί κατά περίπτωση. Δηλαδή θα εξετάζεται η κάθε επιμέρους τιτλοποίηση σε προγράμματα όπως ο "Ηρακλής" ώστε να εγγράφονται στο χρέος μέρος μόνο και όχι το σύνολο των εγγυήσεων.
Τελικά, η Eurostat ολοκληρώνοντας τον κανονισμό τον Ιανουάριο τον οποίο έθεσε σε ισχύ από τον Φεβρουάριο ανακοίνωσε ότι αυτός θα ισχύσει από εδώ και πέρα.
Πηγή: Capital.gr