Με «στοχευμένα μέτρα που για πρώτη φορά εφαρμόζονται σε επίπεδο Ευρώπης» το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι οι τιμές «σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα» θα μειωθούν έως και 15%, ενώ επίσης 15% θα είναι η μείωση στις αρχικές τιμές στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας, που θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.
Το 25% του καλαθιού και ο πληθωρισμός
Ωστόσο απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, βρεφικές – παιδικές πάνες, καθαριστικά παντός είδους, οδοντόκρεμες, σαμπουάν – αφρόλουτρα – conditioner και σαπούνια, τα οποία αφορά το μέτρο της μείωσης των συνολικών εκπτώσεων – παροχών των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% με αντίστοιχη μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια, «γεμίζουν» κατά 25% το καλάθι των καταναλωτών. Το υπόλοιπο 75% «γεμίζει» με τρόφιμα, μια κατηγορία αγαθών που η Ελλάδα αναδείχθηκε… δευτεραθλήτρια και τον Ιανουάριο του 2024, σε επίπεδο ευρωζώνης. Σημειωτέο ότι το μεσημέρι σήμερα, 1η Μαρτίου, θα δημοσιευτούν τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό της ζώνης του ευρώ τον Φεβρουάριο.
Σε κάθε περίπτωση, παράγοντες της αγοράς, με τους οποίους συνομίλησε ο ΟΤ, διαβεβαιώνουν ότι οι ονομαστικές τιμές καταλόγου στην πλειονότητα των εν λόγω προϊόντων μειώθηκαν από 4% έως και 40-42%. Δεδομένου λοιπόν ότι ο πληθωρισμός υπολογίζεται με βάση τις αρχικές/ονομαστικές τιμές εκτιμάται ότι θα υπάρξει θετική επίπτωση με την ΕΛΣΤΑΤ να καταγράφει τις μειώσεις, κάτι που βεβαίως θα αποτυπωθεί και στο ύψος του δείκτη τιμών καταναλωτή.
Τι θα γίνει στο ταμείο
Το ερώτημα όμως είναι τι θα γίνει στο ταμείο και στην τσέπη του καταναλωτή. Κι αυτό γιατί μπορεί μεν οι ονομαστικές τιμές να μειώνονται αλλά θα μειωθούν σταδιακά και οι προσφορές, άρα οι μέσες πραγματικές τιμές θα είναι «μία η άλλη».
Βεβαίως, όπως λένε οι συνομιλητές του ΟΤ, αυτό δεν σημαίνει ότι σήμερα στα σούπερ μάρκετ θα έχουν εξαφανιστεί οι προσφορές. Το αντίθετο. Άλλωστε κανένας προμηθευτής δεν θέλει να σοκάρει τους πελάτες του. Ωστόσο δεν θέλει να διακινδυνεύσει και τα περιθώρια κέρδους του. Άρα οι αλλαγές θα γίνουν σταδιακά και ανάλογα με τις αντιδράσεις των καταναλωτών.
Όχι και τόσο γενναίες προσφορές θα δουν οι καταναλωτές και λόγω της τρίμηνης απαγόρευσης τους σε όσους προμηθευτές έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις. Περίπου 12 μεγάλες εταιρείες απέσυραν τις ανατιμήσεις που είχαν προαναγγείλει, προκειμένου να μην βρεθούν «εκτός νυμφώνος» σε μια περίοδο που περιλαμβάνει τη Σαρακοστή και το Πάσχα. Ωστόσο οι περισσότεροι προμηθευτές κάνουν δεύτερες σκέψεις όσον αφορά την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα.
Σχέδια για επέκταση
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από τις κατηγορίες των απορρυπαντικών και των ειδών προσωπικής υγιεινής, οι οποίες επιλέχθηκαν για να εφαρμοστεί το μέτρο της μείωσης κατά 30% των παροχών επί του τιμολογίου, καθώς σ’ αυτές συγκεντρώνονταν οι περισσότερες και μεγαλύτερες προσφορές, υπάρχουν σχέδια επέκτασης και σε άλλα προϊόντα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, άρα να μειωθούν οι τιμές αλλά παράλληλα να υπάρχει και ένα ικανοποιητικό επίπεδο προσφορών.
Τα στελέχη της αγοράς ωστόσο αποκλείουν ότι τα ταχυκίνητα προϊόντα στην κατηγορία των βασικών τροφίμων και ποτών θα είναι τα επόμενα στη λίστα για να εφαρμοστεί το μέτρο, αφού το ποσοστό προσφορών είναι έτσι κι αλλιώς μικρό σε βάθος και έκταση.