Πρόκειται για μία κίνηση που ανοίγει τα φτερά της Aegean σε νέους προορισμούς, ενώ παράλληλα δημιουργεί και συνθήκες για ένα πολύ μεγαλύτερο μετοχικό σχήμα στο μέλλον, ενόψει και μιας δημόσιας προσφοράς μετοχών που εξετάζει η Volotea, τα επόμενα δυο με τρία χρόνια, το οποίο θα μπορεί να λειτουργεί ανταγωνιστικά στους γίγαντες των αιθέρων της ΕΕ.
Η απόφαση της Aegean
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές με αφορμή την απόκτηση μετοχικού ποσοστού της Γερμανικής Lufthansa στην Ιταλική ΙΤΑ βιώνουν ένα ακόμη κύμα ενοποίησης.
Σήμερα εκτιμάται ότι οι αεροπορικές Air France-KLM, EasyJet, η IAG, η Lufthansa, η Ryanair και η Wizz Air ελέγχουν το 71% της χωρητικότητας των ενδοευρωπαϊκών πτήσεων. Ηδη η Lufthansa φέρεται να επιδιώκει την εξαγορά ποσοστού της ΤΑP Portugal όπως επίσης και η Air France-KLM και η IAG η οποία εποφθαλμιά και το 80% της Air Europa, της τρίτης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Ισπανίας.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο η απόφαση της Aegean να συμμετάσχει μετοχικά στην Volotea και να συνεργασθεί εμπορικά μαζί της σε νέους προορισμούς αλλά και σε άλλους τομείς (εκπαίδευση, τεχνική βάση, κ.λ.π.) δίνει τη δυνατότητα στις δυο εταιρείες που λειτουργούν ήδη με κοινούς κωδικούς σε ορισμένους προορισμούς από το 2021, να χαράξουν μια δική τους ανεξάρτητη υγιή οικονομικά πορεία σε ένα περιβάλλον έντονα ανταγωνιστικό.
Τάσεις συγκέντρωσης
Στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά καταγράφεται μία τάση συγκέντρωσης μετά την πανδημία του κορονοϊού εξήγησε ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης στη χθεσινή συνέντευξη τύπου ανακοίνωσης της συμφωνίας. Όλες οι μεγάλες ή full service αεροπορικές εταιρείες, είτε έχουν δημιουργήσει, είτε έχουν εξαγοράσει, είτε συνεργάζονται με εταιρίες χαμηλού κόστους.
Η Aegean δεν έχει τα μεγέθη των μεγάλων αεροπορικών ομίλων, ο τρόπος λοιπόν ο δικός μας είναι να κάνουμε μία συνεργασία με την Volotea μία μικρομεσαία αεροπορική εταιρεία με ισχυρές τάσεις ανάπτυξης και με μία συμπληρωματικότητα με τη δική μας εταιρεία, συμπληρωματικότητα η οποία βελτιώνεται σημαντικά μέσα από τη συνεργασία αυτή, υπογράμμισε ο κ. Βασιλάκης προσθέτοντας ότι αυτό είναι προς όφελος της εταιρείας, του ελληνικού τουρισμού αλλά και των μετόχων.
H Volotea σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε ο Carlos Muñoz συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας πέτυχε έσοδα 694 εκατ. ευρώ για το 2023, αυξημένα κατά 24,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος Η εταιρεία κατέγραψε το καλύτερο EBITDA (μικτό κέρδος) από την ίδρυσή της το 2011, με 96 εκατ. ευρώ και βελτίωση του περιθωρίου κέρδους κατά 22 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2022.
Για το 2024 η Volotea έσοδα άνω των 800 εκατ. ευρώ, EBITDA από 110-120 εκατ. ευρώ και αύξηση του EBITDA margin 3-6% από 14% το 2023, γεγονός που ενδεχομένως να χαρακτηρίσει το 2024 ως την πιο κερδοφόρα χρονιά στην ιστορία της εταιρείας. Ο ίδιος σημείωσε ακόμη ότι η Volotea βλέπει θετικά μια δημόσια εγγραφή στο μέλλον και εφόσν ωριμάσουν οι συνθήκες. Οπως διευκρίνησε κάτι τέτοιο θα εξετασθεί μετά το πρωτο τρίμηνο του 2025.
Τι βλέπει η Aegean στη Volotea
Τη συμμετοχή της AEGEAN στην αύξηση κεφαλαίου της Volotea, μαζί με τους υπάρχοντες μέτοχους της Volotea, για την ενίσχυση της αναπτυξιακής της δυναμικής αλλά και για τη σταδιακή δημιουργία συνεργείων μεταξύ των δυο εταιρειών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους στην αγορά της Νότιας Ευρώπης, παρουσίασαν χθες σε κοινή συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, ο Πρόεδρος της AEGEAN κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, ο CEO της AEGEAN κ. Δημήτρης Γερογιάννης και ο ιδρυτής και CEO της Volotea κ. Carlos Munoz.
Σύμφωνα με τα στελέχη της AEGEAN η ελληνική εταιρεία πραγματοποιεί ένα ακόμη βήμα για περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειάς της προχωρώντας σε μια νέα στρατηγική επένδυση και συνεργασία με μια από τις πλέον αναπτυσσόμενες εταιρίες χαμηλού κόστους (LCC) της Νότιας Ευρώπης.
Ποια είναι η Volotea
Η Volotea είναι μια εταιρεία χαμηλού κόστους, η οποία ακολουθεί μια πολύ εξειδικευμένη στρατηγική ανάπτυξης εστιάζοντας κυρίως σε εποχιακές, μικρότερες διαδρομές και αγορές αναψυχής, σε μεσαίου μεγεθους ευρωπαϊκές πόλεις προηγουμένως μη συνδεδεμένες, στις όποιες προσφέρει νέες συνδέσεις. Αυτό το μοντέλο «υψηλής εποχικότητας» στη λειτουργία του, υποστηρίζεται από χρήση αεροσκαφών (Airbus 320/319) mid-life, χαμηλότερου κεφαλαιακού κόστους, ώστε να δημιουργείται η δυνατότητα κερδοφορίας με λιγότερες ώρες χρήσης/πτήσεων ανά έτους (γεγονός που ταιριάζει στην εποχική δραστηριότητα).
Υπενθυμίζεται ότι η Volotea ιδρύθηκε το 2011 από τους Carlos Muñoz και Lázaro Ros, ιδρυτές και της Vueling (η οποία από το 2010 είναι θυγατρική της Iberia/BA/IAG). Είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες ανεξάρτητες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη την τελευταία δεκαετία, αυξάνοντας τον στόλο της, τα δρομολόγια που εξυπηρετεί και τις προσφερόμενες θέσεις κάθε χρόνο. Φέτος, θα εκτελεί σχεδόν 450 δρομολόγια (με περισσότερα από τα μισά αποκλειστικά), θα προσφέρει μεταξύ 12,5 εκατομμυρίων και 13 εκατομμυρίων θέσεων (+12% έως +16% έναντι του 2023) και θα πραγματοποιήσει περίπου 80.000 πτήσεις.
Απο αριστερά ο κ.Δημήτρης Γερογιάννης CEO της Aegean, στο κέντρο ο κ. Carlos Muñoz, ιδρυτής και CEO της Volotea και δεξιά ο κ.Ευτύχιος Βασιλάκης , πρόεδρος της Aegean
Τι προβλέπει η συμφωνία
Ειδικότερα η στρατηγική συνεργασία της AEGEAN με την Volotea προβλέπει:
-την άμεση συμμετοχή της AEGEAN με 25 εκατομμύρια ευρώ, σε αύξηση κεφαλαίου, μαζί με τους υφιστάμενους μετόχους της Volotea με δάνειο μετατρέψιμο σε μετοχές συνολικού ύψους έως 50 εκ ευρώ. Στόχος η ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής της Volotea .
H συμφωνία προβλέπει, και τη δυνατότητα, υπό προϋποθέσεις, μια δεύτερης δόσης στην αύξηση κεφαλαίου της Volotea, και πάλι με μετατρέψιμο δάνειο, κατά το 1ο εξάμηνο του 2025, για ακόμη, έως 50 εκ ευρώ, και πάλι από κοινού με τους υφιστάμενους μετόχους της Volotea, στην οποία εφόσον λάβει χώρα θα συμμετέχει και η AEGEAN με 25 επιπλέον εκατομμύρια. To σύνολο των αυξήσεων κεφαλαίου με το μετατρέψιμο δάνειο μπορεί τελικά να φτάσει έως τις 30/6/2026 στα 100 εκ για την VOLOTEA στα oποια η AEGEAN θα έχει συμβάλει συνολικά 50εκ.
– την ενίσχυση της εμπορικής συνεργασίας μεταξύ των δυο εταιρειών για cross selling μέσω των ιδίων καναλιών διανομής και πωλήσεων (κυρίως τα websites), την αύξηση των πτήσεων κοινού κωδικού, ώστε να ενισχυθεί η εμπορική παρουσία των δυο εταιρειών στις αγορές που δραστηριοποιούνται.
-την από κοινού ανάπτυξη και εκμετάλλευση δρομολογίων εξωτερικού από/προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μέσω συμφωνίας διάρκειας 5 ετών (αρχικά κατά τα πρώτα 2 χρονιά από/προς Ηράκλειο, Χανιά και Ρόδο), προς τις 3 βασικές αγορές που έχει βάσεις και παρουσία η Volotea (Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία). Η διαδικασία αυτή θα αφορά κοινό σχεδιασμό του δικτύου, συντονισμό των πτήσεων ώστε να έχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και να δίνουν περισσότερες επιλογές στου πελάτες και συνεκμετάλλευση αυτών των πτήσεων.
– τη διερεύνηση από τις δυο εταιρείες της δυνατότητας εξυπηρέτησης μέρους των αναγκών της Volotea για χρήση εξομοιωτών πτήσεων, αλλά και υπηρεσιών συντήρησης μέρους των αεροσκαφών της στο νέο εκπαιδευτικό κέντρο και τη νέα τεχνική βάση της AEGEAN.
Η AEGEAN, προσβλέπει σε απόδοση της επένδυσής της σε βάθος 3-5 ετών από την συμμετοχή ενώ παράλληλα ενισχύει την παρουσία της και την εξωστρέφειά της σε μεγάλες αγορές της Νότιας Ευρώπης
Μέτοχος μειοψηφίας
Πρέπει να είναι σαφές ότι η AEGEAN ακόμη και αν ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση της αύξησης κεφαλαίου το 2025, θα παραμείνει μέτοχος μειοψηφίας, της Volotea. Η πλειοψηφία, παραμένει στην ομάδα των αρχικών μετόχων της Volotea. Παράλληλα τo management της Volotea παραμένει και αυτό χωρίς καμμιά διαφοροποίηση, υπό την ηγεσία του ιδρυτή και CEO της Carlos Munoz.
Τα πλεονεκτήματα της επένδυσης
Η AEGEAN, προσβλέπει σε απόδοση της επένδυσής της σε βάθος 3-5 ετών από την συμμετοχή ενώ παράλληλα ενισχύει την παρουσία της και την εξωστρέφειά της σε μεγάλες αγορές της Νότιας Ευρώπης όπως είναι η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία, δεδομένου ότι το 92% της δραστηριότητας της Volotea εστιάζει στις συγκεκριμένες αγορές. Επίσης αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Volotea, η οποία και αποτελεί μία εταιρεία χαμηλού κόστους με εξειδικευμένο και αποτελεσματικό μοντέλο λειτουργείας.
Τέλος η AEGEAN κατ’ αυτό τον τρόπο συμμετέχει, στη γενικότερα τάση των στρατηγικών συμμετοχών, συνεργασιών, εξαγορών και ενοποιήσεων που καταγράφεται στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης, ιδιαιτέρως μετά τον Covid. Όλες οι μεγάλες ή full service αεροπορικές εταιρείες, είτε έχουν δημιουργήσει, είτε έχουν εξαγοράσει, είτε συνεργάζονται με εταιρίες χαμηλού κόστους, που σε συγκεκριμένα μέρη του δικτύου, συγκεκριμένες ανάγκες καταναλωτών, είναι πιο κατάλληλες.
Πηγή:Ot.gr