Έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, αθροίζοντας τις διάφορες μορφές επιδότησης των ορυκτών καυσίμων σε όλο τον πλανήτη, εκτιμά ότι το ύψος τους ξεπερνάει το 1 τρις δολάρια. Από αυτά, οι επιδοτήσεις και οι διαφόρων ειδών φοροαπαλλαγές για την παραγωγή και την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων αποτελούν το 14%, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της επιδότησης έρχεται με τη μορφή της έλλειψης προστίμων για τους θανάτους και τις επιπτώσεις στην υγεία που προξενεί η ρύπανση και της έλλειψης προστίμων για την αποσταθεροποίηση του κλίματος, που προκαλείται από τις εκπομπές CO2 και άλλων αερίων του θερμοκηπίου.
«Οι υποσχέσεις που ακούγονται στην Γλασκώβη μου φαίνονται κενές όταν χώρες κατασκευάζονται ακόμη μονάδες καύσης άνθρακα», επεσήμανε ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, απευθύνοντας έκκληση στις κυβερνήσεις να κάνουν περισσότερα και να είναι πιο ενεργές στην τελική ευθεία των διαπραγματεύσεων. Από την πλευρά του ο Γκουτέρες δεσμεύθηκε ότι ο ΟΗΕ θα ιδρύσει σώμα που θα ερευνά τους ισχυρισμούς εταιρειών και κρατών ότι λαμβάνουν «πράσινα» μέτρα, ώστε να εκθέτει όσους απλώς εξαπατούν τους καταναλωτές με τακτικές «Greenwashing» ενώ στην πράξη συνεχίζουν να ρυπαίνουν τον πλανήτη.
Η εγκατάλειψη των εξορύξεων υδρογονανθράκων ήταν το αντικείμενο της νέας συμμαχίας BOGA που πρωτοπαρουσιάστηκε την Πέμπτη 11/11, με αρχικά μέλη τη Δανία και την Κόστα Ρίκα, καθώς και τη Γαλλία, την Ιρλανδία, τη Σουηδία, τη Γροιλανδία, το Κεμπέκ και την Ουαλία. Η αμερικανική πολιτεία της Καλιφόρνιας, η Πορτογαλία και η Νέα Ζηλανδία θα είναι μόνο «συνδεδεμένα μέλη», ενώ η Ιταλία ανήκει επίσης στους «φίλους της BOGA».
Στον αντίποδα, στη σύνοδο απευθύνθηκε χθες μια χώρα που δεν έχει καν υπογράψει τη Συμφωνία του Παρισιού για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης, παρότι είναι η έβδομη μεγαλύτερη παραγωγός ρύπων στον κόσμο. Πρόκειται για το Ιράν, ο εκπρόσωπος του οποίου υποστήριξε σθεναρά πως η χώρα δεν μπορεί να λάβει μέρος στην παγκόσμια μάχη, γιατί τελεί υπό καθεστώς ασφυκτικών οικονομικών κυρώσεων, εξαιτίας των γνωστών διαμάχεων με την Δύση.
Στις τελευταίες θεματικές της συνόδου περιλαμβάνονταν οι πόλεις και οι μεταφορές, με τους ακτιβιστές να διαμαρτύρονται ότι κυριάρχησε το θέμα της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων αντί για τα ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας. Τέλος, οι Τάιμς της Νέας Υόρκης έδωσαν χθες λεπτομέρειες για το πώς επιτεύχθηκε η συμφωνία ΗΠΑ – Κίνας σχετικά με την κοινή δράση για το κλίμα. Σύμφωνα με την εφημερίδα, οικοδομήθηκε πνεύμα συνεργασίας ανάμεσα στους επικεφαλής των δύο αποστολών, Τζον Κέρι και Σιε Ζενχουά, οι οποίοι ήδη γνωρίζονταν από εικοσαετίας και επέστρεψαν αμφότεροι από τη συνταξιοδότηση για να ηγηθούν των αποστολών τους. Οι επαφές άρχισαν πολύ πριν από τη Γλασκώβη, ενώ στη διάρκεια της συνόδου οι μεταξύ τους συναντήσεις ήταν καθημερινές. Τις προηγούμενες μέρες, η Κίνα δεσμεύτηκε να καταστεί περιβαλλοντικά ουδέτερη έως το 2060, ενώ σε παρόμοιο άξονα, η Ινδία δεσμεύτηκε με την σειρά της να πετύχει τον ίδιο στόχο έως μία δεκαετία αργότερα.
Με πληροφορίες από Guardian