Το πρόγραμμα εργασίας πολιτικής προώθησης, που εγκρίθηκε από την Επιτροπή, στοχεύει στην ανάπτυξη νέων ευκαιριών αγοράς, λαμβάνοντας υπόψη τις πολιτικές προτεραιότητες, ανάλυση των προβλεπόμενων εξαγωγών σε υφιστάμενες και αναδυόμενες αγορές, καθώς και συνεισφορές των ενδιαφερόμενων μερών.
Οι εκστρατείες προώθησης των γεωργικών προϊόντων της ΕΕ θα πρέπει να αποβλέπουν στη δημιουργία νέων ευκαιριών στην αγορά για τους γεωργούς της ΕΕ και, γενικότερα, για τη βιομηχανία τροφίμων της ΕΕ, καθώς και στην ενίσχυση των προσπαθειών τους για την εδραίωση των υφιστάμενων επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων. Εκτός από την προώθηση της βιώσιμης παραγωγής και κατανάλωσης γεωργικών προϊόντων, η πολιτική προώθησης υποστηρίζει επίσης τη βιώσιμη ανάκαμψη του αγροδιατροφικού τομέα της ΕΕ σε ένα προκλητικό οικονομικό πλαίσιο.
Τα διαθέσιμα ποσά για τις εκστρατείες που έχουν επιλεγεί για το 2024 κατανέμονται μεταξύ της προώθησης στην εσωτερική αγορά της ΕΕ και σε τρίτες χώρες, με 81,3 εκατ. ευρώ και 85,1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Εκτός της ΕΕ, οι χώρες και οι περιφέρειες με υψηλό δυναμικό ανάπτυξης προσδιορίζονται ως κύριοι στόχοι προώθησης. Αυτό περιλαμβάνει την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, τη Σιγκαπούρη και τη Βόρεια Αμερική. Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει μία από τις κύριες εξαγωγικές αγορές για τα γεωργικά προϊόντα διατροφής της ΕΕ, καθώς απορροφά περισσότερο από το 20 % των εξαγωγών της ΕΕ-27.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συγχρηματοδοτεί έως και 80% των επιλεγέντων έργων που υποβάλλονται από ιδιωτικούς φορείς και διεξάγει επίσης δικές της εκστρατείες επικοινωνίας σε τρίτες χώρες. Τέτοιες δραστηριότητες μπορεί να περιλαμβάνουν τη συμμετοχή σε εκθέσεις γεωργικών προϊόντων διατροφής, τη διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών σε τρίτες χώρες και τη σύνταξη εγχειριδίων εισόδου στις αγορές για τους εξαγωγείς.
Οι εκστρατείες προώθησης που επιλέγονται το 2024 αναμένεται να προβάλουν προϊόντα από βιώσιμες πρακτικές γεωργίας που συμβάλλουν στη μείωση της εξάρτησης από φυτοφάρμακα και αντιμικροβιακά, στην ελαχιστοποίηση της λίπανσης και τη μείωση της ρύπανσης των υδάτων, στη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, στην προώθηση της βιολογικής γεωργίας και στη βελτίωση της ευημερίας των ζώων. Ένα ποσό ύψους 62 εκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί ειδικά για τέτοια προϊόντα, αγροτικών τροφίμων που παράγονται με βιώσιμο τρόπο, μεταξύ των οποίων 42 εκατομμύρια ευρώ για τα βιολογικά προϊόντα. Ένα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα είναι η περαιτέρω αύξηση της αναγνώρισης του λογότυπου βιολογικής παραγωγής της ΕΕ από τους Ευρωπαίους καταναλωτές και η κατανάλωση βιολογικών προϊόντων, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την βιολογική παραγωγή.
Ένας άλλος στόχος είναι η καλύτερη ενημέρωση σχετικά με τα συστήματα ποιότητας της ΕΕ και τα προϊόντα που έχουν καταχωριστεί ως προστατευόμενες ονομασίες προέλευσης (ΠΟΠ), προστατευόμενες γεωγραφικές ενδείξεις (ΠΓΕ) και εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα (ΕΠΙΠ). Πάνω από 3.500 ονομασίες γεωργικών προϊόντων διατροφής και ποτών προστατεύονται επί του παρόντος και με τον τρόπο αυτόν διασφαλίζεται η παροχή γνήσιων προϊόντων στους καταναλωτές, καθώς και η διατήρηση της πολιτιστικής και γαστρονομικής κληρονομιάς της ΕΕ.
Η προώθηση της κατανάλωσης νωπών φρούτων και λαχανικών στο πλαίσιο ισορροπημένων διατροφικών συνηθειών παραμένει επίσης ακρογωνιαίος λίθος της πολιτικής προώθησης της ΕΕ. Η πιο πρόσφατη ανασκόπηση της εφαρμογής του προγράμματος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα φρούτα και τα λαχανικά ήταν η κύρια κατηγορία προϊόντων που επωφελήθηκαν από τη συγχρηματοδότηση της πολιτικής προώθησης της ΕΕ, με ποσοστά που κυμαίνονται μεταξύ 19% και 30% του συνολικού ετήσιου προϋπολογισμού πολιτικής προώθησης μεταξύ των ετών 2016 και 2019. Στο πρόγραμμα εργασίας του 2024, περισσότερα από 18 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την προώθηση νωπών φρούτων και λαχανικών. Αυτό δεν αποκλείει τη χρηματοδότηση εκστρατειών για τα προϊόντα αυτά και από τον υπόλοιπο προϋπολογισμό προώθησης. Οι δραστηριότητες προώθησης που απευθύνονται στους καταναλωτές στην εσωτερική αγορά θα πρέπει να παραπέμπουν στις διατροφικές κατευθυντήριες γραμμές του ή των στοχευόμενων κρατών μελών και να συνάδουν με αυτές.
Οι προσκλήσεις υποβολής προτάσεων για τις επερχόμενες εκστρατείες του 2024 θα είναι ανοικτές από τις 18 Ιανουαρίου έως τις 14 Μαΐου 2024. Αυτές διαχειρίζονται από τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό Έρευνα (REA). Ένα ευρύ φάσμα φορέων, όπως επαγγελματικές οργανώσεις, οργανώσεις παραγωγών και ομάδες αρμόδιες για δραστηριότητες προώθησης γεωργικών προϊόντων διατροφής, είναι επιλέξιμες να υποβάλουν αίτηση χρηματοδότησης και τις προτάσεις τους. Τα λεγόμενα "απλά" προγράμματα μπορούν να υποβληθούν από έναν ή περισσότερους οργανισμούς από το ίδιο κράτος μέλος της ΕΕ. Τα «πολυπρογράμματα» προέρχονται από τουλάχιστον δύο εθνικές οργανώσεις από τουλάχιστον δύο κράτη μέλη ή από μία ή περισσότερες ευρωπαϊκές οργανώσεις. Στον ιστότοπο του ΕΟΕ διατίθεται χάρτης όλων των εν εξελίξει εκστρατειών στον κόσμο.
Μια ενημερωτική ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες στις 31 Ιανουαρίου και διαδικτυακά την 1 Φεβρουαρίου 2024. Στόχος είναι να γίνει μια διεξοδικότερη παρουσίαση των κριτηρίων επιλεξιμότητας και ανάθεσης, καθώς και εμπειριών των δικαιούχων των χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και να διευκολυνθούν οι επαφές μεταξύ δυνητικών εταίρων έργου.
«Ασφάλεια, βιωσιμότητα και γνησιότητα: αυτά είναι τα στοιχεία που κατεξοχήν προσδίδουν αξία στα ευρωπαϊκά τρόφιμα και ποτά, και αυτά ενισχύουμε στο πλαίσιο της πολιτικής μας για την προώθηση. Οι εκστρατείες προώθησης ανοίγουν νέες προοπτικές για τον αγροδιατροφικό τομέα μας, ενισχύοντας την ουσιαστική συμβολή του στην οικονομία της ΕΕ, ιδίως στις αγροτικές περιοχές και τις απομακρυσμένες περιφέρειες. Χαίρομαι που οι προσπάθειες επικεντρώνονται στην καλύτερη ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τον λογότυπο βιολογικής παραγωγής της ΕΕ και τα συστήματα ποιότητας της ΕΕ — η ενίσχυση της ζήτησης της αγοράς σε αυτούς τους τομείς είναι κρίσιμης σημασίας. Προτρέπω όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να υποβάλουν τις προτάσεις τους.» δήλωσε ο επίτροπος Γεωργίας, Janusz Wojciechowski.