BACK TO
TOP
Διεθνή

Αλλάζουν ρότα τα πλοία λόγω Σουέζ, νέα αφορμή για πληθωριστικές πιέσεις

Η ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα σταματάει, με τα πετρελαιοφόρα σε αναμονή και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αλλάζουν ρότα για το πολυήμερο ταξίδι γύρω από την Αφρική.

h_diwryga_tou_souez-scaled

2
0

Δύο ευρωπαϊκοί γίγαντες πετρελαίου και φυσικού αερίου δήλωσαν χθες ότι τα δεξαμενόπλοιά τους θα αποφύγουν τα ύδατα στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης -ένα σημείο που πρέπει να περάσουν τα πλοία που χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ. Συμπληρώνουν μεγάλες ναυτιλιακές μεταφοράς κοντέινερ που σταμάτησαν τις διελεύσεις την περασμένη εβδομάδα, καθώς οι μαχητές Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν εντείνουν τις επιθέσεις προς υποστήριξη της Χαμάς.

Οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου αυξήθηκαν έως και 13% εν μέσω της πιο συγκεκριμένης ένδειξης διακοπής των ροών ενέργειας από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου Brent εκτινάχθηκαν έως και 3,9%.

Από την BP έως την AP Moller-Maersk, οι εταιρείες που μεταφέρουν καταναλωτικά αγαθά, εμπορεύματα, όπως άνθρακα και καλαμπόκι και προμήθειες ενέργειας, καλούνται να κάνουν μεγαλύτερα ταξίδια. Ενώ υπήρχε κάποια χαλάρωση στις παγκόσμιες γραμμές ανεφοδιασμού, το ξαφνικό κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ το 2021 έδειξε πόσο εύθραυστα είναι τα δίκτυα, σημειώνει το Bloomberg.

Αμερικανοί αξιωματούχοι προσπαθούν να βρουν μια απάντηση καθώς το παγκόσμιο εμπόριο απειλείται. Ο υπουργός Άμυνας Λόιντ Οστιν ανακοίνωσε τη δημιουργία task force για την αντιμετώπιση των επιθέσεων.

Εμπορική απειλή

Τα περιστατικά απειλούν έναν εμπορικό διάδρομο από τον οποίο διέρχεται κανονικά περίπου το 12% του θαλάσσιου εμπορίου. Συμβαίνουν σε μια εποχή που η άλλη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδός από ωκεανό σε ωκεανό -η Διώρυγα του Παναμά- περιορίζεται σοβαρά από την ξηρασία. Έρχονται επίσης καθώς οι κεντρικές τράπεζες παραμένουν επιφυλακτικές σχετικά με τους κινδύνους πληθωρισμού.

«Η αυξανόμενη αβεβαιότητα στο κανάλι του Σουέζ σε συνδυασμό με την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας θα μπορούσε να ασκήσει ανοδική πίεση στον πληθωρισμό των αγαθών τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Apollo Global Management, Torsten Slok.

Πενήντα έξι εμπορικά πλοία εισήλθαν ή έφυγαν από την Ερυθρά Θάλασσα το Σάββατο και την Κυριακή, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Αριθμός μειωμένος κατά 35% από την αρχή του μήνα.

Η BP είπε ότι «θα διατηρήσει αυτή την προληπτική παύση υπό συνεχή επανεξέταση, ανάλογα με τις συνθήκες που εξελίσσονται στην περιοχή». Κανένα από τα πλοία της -αυτά που κατέχει ή αυτά που ναυλώνει- δεν θα περάσει από την Ερυθρά Θάλασσα. Τη δήλωση αυτή ακολούθησε ώρες αργότερα η νορβηγική Equinor ASA, η οποία είπε ότι θα επαναδρομολογήσει τα πλοία της. 

Αυτές οι κινήσεις έγιναν καθώς ένα βυτιοφόρο με καύσιμα χτυπήθηκε από «άγνωστο αντικείμενο» τη Δευτέρα, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του. Οι επιθέσεις γίνονται πλέον σχεδόν καθημερινά.

Οι Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν λένε ότι στοχοποιούν οποιοδήποτε πλοίο συνδέεται με το Ισραήλ ως απάντηση στον πόλεμο της χώρας με τη Χαμάς. Αυτό το επιχείρημα φάνηκε πολύ αδύναμο την περασμένη εβδομάδα, όταν ο ιδιοκτήτης του δεξαμενόπλοιου που δέχτηκε επίθεση τη Δευτέρα, του Swan Atlantic, είπε ότι δεν υπήρχε καμία σχέση.

«Δεν υπάρχει ισραηλινός σύνδεσμος στην ιδιοκτησία (νορβηγική), στην τεχνική διαχείριση (Σιγκαπούρη) του σκάφους, ούτε σε κανένα τμήμα της υλικοτεχνικής αλυσίδας για το μεταφερόμενο φορτίο», ανέφερε η Rieber & Son σε δήλωση στην ιστοσελίδα της.

Το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πρώτη ύλη βιοκαυσίμων στη Ρεϊνιόν από την ηπειρωτική Γαλλία, όταν δέχτηκε επίθεση. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί και το σκάφος πλέει χρησιμοποιώντας «δικά του μηχανήματα με όλα τα συστήματα λειτουργικά», είπε η Rieber & Son.

Επαναξιολογήθηκε η ασφάλιση

Η Κοινή Επιτροπή Πολέμου με έδρα το Λονδίνο, η οποία συμβουλεύει ασφαλιστικές όπως η Lloyd's για κινδύνους, επέκτεινε τη Δευτέρα το τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας που θεωρεί ότι είναι μέρος των πιο επικίνδυνων υδάτων στον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι ο κόστος που χρειάζονται τα πλοία για κάλυψη έναντι των πολεμικών κινδύνων θα αυξηθεί. Το κόστος μιας τέτοιας κάλυψης έχει αυξηθεί σχεδόν 10 φορές από την έναρξη των επιθέσεων.

Τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δέχθηκαν επίθεση σε διάστημα περίπου μιας ημέρας στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένων των MSC Mediterranean Shipping, AP Moller-Maersk, CMA CGM -οι τρεις μεγαλύτεροι- να ανακοινώσουν σχέδια αποφυγής της περιοχής. Τη Δευτέρα, η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd δήλωσε ότι στέλνει πολλά πλοία στη Νότια Αφρική αντί να διέρχεται από το Σουέζ. Αυτό θα συνεχιστεί έως ότου το κανάλι και η Ερυθρά Θάλασσα είναι και πάλι ασφαλή, είπε ένας εκπρόσωπος.

Υπάρχουν 46 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν εκτραπεί γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής αντί να χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα και άλλα 78 αναμένουν οδηγίες, δήλωσε ο Ryan Petersen, ιδρυτής της εταιρείας logistics Flexport στο X.

Ήδη οι τιμές για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε εμπορευματοκιβώτια από την Ασία στη Μεσόγειο αυξάνονται. Σύμφωνα με το Freightos.com, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών για διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές, η τιμή για αυτήν τη διαδρομή μέσω του Σουέζ από την Κυριακή ήταν 2.414 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών, αυξημένη κατά 62% από τα τέλη Νοεμβρίου.

«Η κατάσταση σημαίνει όντως αύξηση του κόστους αποστολής και ορισμένες βραχυπρόθεσμες καθυστερήσεις στην παράδοση», δήλωσε ο Henning Gloystein, διευθυντής του ερευνητή Eurasia Group. «Όλο αυτό το κόστος θα μετακυλίεται απευθείας στους καταναλωτές».

 

 

 

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία