Τις τελευταίες εβδομάδες οι αγρότες και οι ενώσεις τους εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την επικράτηση αθέμιτων πρακτικών στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων. Με τη συμμετοχή στην έρευνα, οι αγρότες και οι μικρότεροι προμηθευτές μπορούν να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να μοιραστούν την εμπειρία τους με αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Αφού παρουσίασε επιλογές απλούστευσης για τη μείωση του φόρτου για τους γεωργούς της ΕΕ, η Επιτροπή εργάζεται επίσης σε ενέργειες για τη βελτίωση της θέσης των αγροτών στην τροφική αλυσίδα και για τη βελτίωση της επιβολής κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Η έρευνα, την οποία διαχειρίζονται από κοινού το Κοινό Κέντρο Ερευνών και η Γενική Διεύθυνση Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στοχεύει συγκεκριμένα αγρότες της ΕΕ και μικρότερους προμηθευτές που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, καλύπτοντας διάφορα στάδια παραγωγής και διανομής. Οι ερωτηθέντες μπορούν να μοιραστούν αν έχουν βιώσει αθέμιτες εμπορικές πρακτικές τον τελευταίο καιρό από αγοραστές οικονομικά ισχυρότερους.
Πριν φτάσει ένα προϊόν στον καταναλωτή, αρκετοί συμμετέχοντες στην αγορά συμμετέχουν στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων (παραγωγοί, μεταποιητές, έμποροι λιανικής κ.λπ.) και προσθέτουν στην αξία του και τον αντίκτυπό του στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής. Η κατάχρηση της διαπραγματευτικής δύναμης μεταξύ διαφορετικών φορέων στην αλυσίδα εφοδιασμού μπορεί μερικές φορές να οδηγήσει σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που μπορεί να έχουν επιζήμια αποτελέσματα.
Κατόπιν πρότασης της Επιτροπής, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο ενέκριναν τον Απρίλιο του 2019 οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (UTP) στις σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων. Η οδηγία απαγορεύει πολλές αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που λάμβαναν χώρα πολύ συχνά: καθυστερημένες πληρωμές για ευπαθή και μη ευπαθή τρόφιμα. ακυρώσεις παραγγελιών τελευταίας στιγμής. μονομερείς ή αναδρομικές αλλαγές στις συμβάσεις· αναγκάζοντας τον προμηθευτή να πληρώσει για σπατάλη προϊόντων και αρνούμενος γραπτές συμβάσεις. Εξουσιοδοτεί επίσης τους αγρότες να μιλούν με ασφάλεια με εμπιστευτικό τρόπο και στις αρχές να ξεκινούν έρευνες στον τομέα για να εντοπίσουν και να επιβάλουν πρόστιμο στις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Τα κράτη μέλη, που ήταν επιφορτισμένα με την επιβολή αυτών των κανόνων, έπρεπε να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό τους νομικό πλαίσιο έως την 1η Μαΐου 2021 και να την εφαρμόσουν έξι μήνες αργότερα. Για να γίνει απολογισμός της επικράτησης των απαγορευμένων αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και για να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα των μέτρων που λαμβάνονται σε εθνικό επίπεδο, η Επιτροπή διεξάγει ετήσιες έρευνες . Η έρευνα που είναι ανοιχτή επί του παρόντος είναι η τρίτη από την πρώτη βασική έρευνα που διενεργήθηκε πριν από την εφαρμογή της Οδηγίας. Τα αποτελέσματα θα χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση των ισχυόντων κανόνων που καλείται να εφαρμόσει η Επιτροπή έως την 1η Νοεμβρίου 2025. Η περσινή έρευνα αποκάλυψε, για παράδειγμα, ότι περισσότερο από το 60% των ερωτηθέντων στην έρευνα δεν γνώριζαν καν την ύπαρξη του αρχές επιβολής. Αυτό δείχνει ότι μπορούν να γίνουν περισσότερα, τόσο όσον αφορά τη συνειδητοποίηση της προστασίας που παρέχεται για τους αγρότες και τους μικρότερους προμηθευτές όσο και όσον αφορά την επιβολή της νομοθεσίας κατά την υποβολή καταγγελιών.
Για να ενισχύσει τη θέση των αγροτών στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, η Επιτροπή θα παρουσιάσει τον Μάρτιο στα κράτη μέλη διάφορες ενέργειες που ενδέχεται να καλύπτουν ζητήματα όπως η διαφάνεια της αγοράς στην αλυσίδα αξίας, η εφαρμογή της οδηγίας κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και η επιβολή της, το κόστος για την παραγωγή ή περισσότερο ομοιογενή έλεγχο των υφιστάμενων κανόνων για τα εισαγόμενα γεωργικά προϊόντα.