Το πρόγραμμα εργασίας της Επιτροπής, που εγκρίθηκε στις 13 Δεκεμβρίου, στοχεύει στη δημιουργία νέων ευκαιριών για τους Ευρωπαίους αγρότες και τη βιομηχανία τροφίμων, ενώ παράλληλα διασφαλίζει την υφιστάμενη επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Οι δράσεις του προγράμματος επικεντρώνονται στη βιωσιμότητα, την ανταγωνιστικότητα και την επισιτιστική ασφάλεια, όπως ορίζουν οι κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής για την περίοδο 2024-2029.
Η έγκριση του προγράμματος σηματοδοτεί δέκα χρόνια πολιτικής προώθησης της ΕΕ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, συνολικά περισσότερες από 600 εκστρατείες συγχρηματοδοτήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με το κοινό σλόγκαν «Enjoy, it's from Europe», ενισχύοντας τη φήμη των αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ παγκοσμίως.
Για το 2025, τα διαθέσιμα ποσά για προγράμματα προώθησης κατανέμονται ως εξής:
- 63,4 εκατ. ευρώ για την προώθηση των προϊόντων σε χώρες εκτός ΕΕ
- 58,6 εκατ. ευρώ για την προώθηση στην εσωτερική αγορά της ΕΕ
Αγορές – στόχοι υψηλού δυναμικού
Το πρόγραμμα δίνει προτεραιότητα σε στρατηγικές αγορές εκτός ΕΕ με υψηλές δυνατότητες ανάπτυξης, όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη και η Βόρεια Αμερική. Ειδική αναφορά γίνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο εξακολουθεί να απορροφά πάνω από το 20% των εξαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ, παραμένοντας κορυφαίος εμπορικός εταίρος.
Ο προϋπολογισμός για την εσωτερική αγορά της ΕΕ κατανέμεται ως εξής:
- 17,1 εκατ. ευρώ διατίθενται για την προώθηση γεωγραφικών ενδείξεων, όπως η προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ), η προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη (ΠΓΕ) και η εγγυημένη παραδοσιακή ιδιότητα (TSG). Σήμερα, περισσότερα από 3.500 προϊόντα προστατεύονται, διασφαλίζοντας αυθεντικότητα για τους καταναλωτές και διατήρηση της γαστρονομικής κληρονομιάς της ΕΕ.
- 28,8 εκατ. ευρώ αφορούν δράσεις ευαισθητοποίησης για βιολογικά και βιώσιμα προϊόντα με υψηλά πρότυπα καλής μεταχείρισης ζώων.
- 12,7 εκατ. ευρώ προορίζονται για την ενίσχυση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής.
Επιπλέον 10 εκατ. ευρώ έχουν δεσμευτεί για την αντιμετώπιση σοβαρών προκλήσεων της αγοράς, όπως διαταραχές στη ζήτηση, απώλεια εμπιστοσύνης των καταναλωτών ή άλλα έκτακτα προβλήματα. Σε περίπτωση που τα κονδύλια αυτά δεν αξιοποιηθούν, προβλέπεται η ανακατανομή τους σε προγράμματα προώθησης εκτός ΕΕ.
Τέλος, το πρόγραμμα εργασίας προβλέπει ορισμένες πρωτοβουλίες που θα υλοποιηθούν απευθείας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τέτοιες δραστηριότητες περιλαμβάνουν εκστρατείες προώθησης και ενημέρωσης σε τρίτες χώρες, συμμετοχή σε έως και πέντε μεγάλες διεθνείς εμπορικές εκθέσεις αγροδιατροφής, οργάνωση αποστολών υψηλού επιπέδου με επιχειρηματικές αντιπροσωπείες σε τρίτες χώρες και ανάπτυξη εγχειριδίων εισόδου στην πρόσβασή τους σε νέες αγορές.
Επόμενα βήματα
Ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός Έρευνας (REA) πρόκειται να δημοσιεύσει δύο προσκλήσεις υποβολής προτάσεων στις 22 Ιανουαρίου 2025, Η πρώτη αφορά τα λεγόμενα «απλά» προγράμματα, στα οποία συμμετέχουν ένας ή περισσότεροι οργανισμοί από την ίδια χώρα της ΕΕ, ενώ η δεύτερη αφορά τα «πολλαπλά» προγράμματα, που απαιτούν τη συνεργασία τουλάχιστον δύο οργανισμών από διαφορετικά κράτη μέλη ή ευρωπαϊκούς οργανισμούς.
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν ένα ευρύ φάσμα φορέων, όπως εμπορικές οργανώσεις, ομάδες παραγωγών και οργανισμοί που ασχολούνται με την προώθηση αγροδιατροφικών προϊόντων. Οι αιτήσεις θα παραμείνουν ανοιχτές για τρεις μήνες, με διαθέσιμους πόρους για έλεγχο καταλληλότητας και πληροφορίες στην πύλη «Enjoy, It's from Europe».
Στις 29 και 30 Ιανουαρίου 2025, θα πραγματοποιηθεί ενημερωτική ημερίδα στις Βρυξέλλες και διαδικτυακά. Οι ενδιαφερόμενοι δικαιούχοι θα ενημερωθούν για τις διαδικασίες χρηματοδότησης και υποβολής αιτήσεων, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να ακούσουν τις εμπειρίες επιτυχημένων συμμετεχόντων και να συνδεθούν με πιθανούς εταίρους.
Για περισσότερες πληροφορίες