
Έχοντας ως στόχο τη μείωση των εκπομπών, η κίνηση αυτή φαίνεται να διευκολύνει τη λειτουργία των μικρότερων επιχειρήσεων, ενώ με την πρόταση που αναμένεται να ανακοινωθεί αυτή την εβδομάδα, θα μειώσει τον αριθμό των εισαγωγέων που υπόκεινται στο νέο σύστημα. Το σύνορο άνθρακα της ΕΕ θεωρείται το πρώτο τέτοιο τέλος στον κόσμο και, αν και έχει ρυπογόνων επιχειρήσεων.
Η πρωτοβουλία της ΕΕ είναι μέρος μιας ευρύτερης δέσμης μέτρων που αποσκοπεί στην ελάφρυνση της γραφειοκρατίας για τις επιχειρήσεις, και σίγουρα θα έχει επιπτώσεις στον τρόπο με τον οποίο οι εισαγωγείς θα προσαρμόζονται στις νέες ρυθμίσεις.
Το προσχέδιο της πρότασης της Επιτροπής, το οποίο έχει στην κατοχή το Reuters, περιγράφει τα σχέδια για την αλλαγή της διασυνοριακής εισφοράς άνθρακα (γνωστής ως CBAM), ώστε να εφαρμόζεται μόνο σε εταιρείες που εισάγουν αγαθά με όριο μάζας 50 μετρικούς τόνους ετησίως. «Ένα κατώτατο όριο με βάση τη μάζα που θα αντανακλά τη μέση ένταση εκπομπών του όγκου των εισαγόμενων εμπορευμάτων CBAM θα μετέφραζε καλύτερα τον κλιματικό στόχο του CBAM», αναφέρει το έγγραφο προσθέτοντας ότι ένα κατώτατο όριο που ορίζεται στους 50 τόνους θα απαλλάξει τη συντριπτική πλειονότητα των εισαγωγέων από την εισφορά.
Η αλλαγή αυτή θα διατηρήσει πάνω από το 99% των εκπομπών που καλύπτονται από το CBAM. Ακόμη θα αντικαταστήσει τους υφιστάμενους κανόνες CBAM, σύμφωνα με τους οποίους όλα τα φυσικά πρόσωπα ή οι εταιρείες που εισάγουν καλυπτόμενα από αγαθά αξίας άνω των 150 ευρώ θα πρέπει να καταβάλλουν την εισφορά από το επόμενο έτος.
Από το 2026, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλει έναν μηχανισμό συνοριακού φόρου άνθρακα (CBAM) για τις εκπομπές CO2 που ενσωματώνονται σε συγκεκριμένα προϊόντα, όπως ο χάλυβας, το αλουμίνιο, το τσιμέντο και άλλα βιομηχανικά αγαθα.
Η δήλωση του Ευρωπαίου Επιτρόπου για το Κλίμα, Βόπκε Χούκστρα, τονίζει μια σημαντική ανακάλυψη που έγινε στην ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, το 97% των εκπομπών που καλύπτονται από τον δασμό άνθρακα στα σύνορα της ΕΕ προέρχεται από μόλις το 20% των εταιρειών που συμμετέχουν στο σύστημα. Οι περισσότεροι από τους απαλλασσόμενους εισαγωγείς θα είναι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ή μεμονωμένοι καταναλωτές, όπως αναφέρεται στο προσχέδιο.
Επίσης οι ηγέτες των γερμανικών επιχειρήσεων παροτρύνουν τη νέα κυβέρνηση να κινηθεί γρήγορα για την τόνωση της αδύναμης οικονομίας.
Το σχέδιο πρότασης μπορεί να αλλάξει πριν από τη δημοσίευση και τυχόν αλλαγές στην πολιτική της ΕΕ θα πρέπει να εγκριθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Η ΕΕ σχεδιάζει επίσης να απλοποιήσει ορισμένους κανόνες για τις εταιρείες που συμμορφώνονται με το CBAM. Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενίσχυση της εφαρμογής του μηχανισμού συνοριακού φόρου άνθρακα (CBAM) περιλαμβάνει και την ευκολότερη διεκδίκηση μείωσης του κόστους CBAM για προϊόντα που εισάγονται από χώρες, στις οποίες οι κατασκευαστές καταβάλλουν ήδη μια τιμή για τις εκπομπές CO2.
Επίσης αντί η εταιρεία να πρέπει να υπολογίζει την τιμή CO2 που καταβάλλεται στη συγκεκριμένη χώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύει, από το 2027 έναν υπολογισμό των μέσων ετήσιων τιμών άνθρακα σε άλλες χώρες.
Τέλος το σχέδιο πρότασης μπορεί να τροποποιηθεί πριν από τη δημοσίευση του. Τυχόν αλλαγές στην πολιτική της ΕΕ θα πρέπει να εγκριθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Πηγή Reuters