Το χαμένο μήνυμα για τις ποσότητες γάλακτος έκοψε από τα ζωικά 6.000 κτηνοτρόφους, Σεπτέμβρη η εξόφληση
Ωστόσο, µε τον κοινοτικό έλεγχο που αναµένεται 3 µε 27 Ιουνίου, η συµπληρωµατική πληρωµή που προγραµµατίζεται για τους κοµµένους παραγωγούς µετατίθεται για Σεπτέµβριο ή και Οκτώβριο, αφού προηγηθούν οι απαραίτητες διοικητικές πράξεις, κατά τη συνήθη διαδικασία που ακολουθούνταν µέχρι και πέρυσι.
Πολιτικές διαστάσεις έλαβε -όπως αποδείχτηκε- η περίπτωση πλήθους κτηνοτρόφων που είδαν τις προηγούµενες ηµέρες στους λογαριασµούς τους είτε µικρότερα του αναµενόµενου ποσά, είτε καµία απολύτως πίστωση, έπειτα από τις περιβόητες συνδεδεµένες των ζωικών.
Από τη µία πλευρά αρκετοί ήταν οι βοοτρόφοι, που όχι µόνο δεν βρήκαν στους λογαριασµούς τους το µειωµένο από πέρυσι ποσό των 140,8 ευρώ ανά ζώο, αλλά διαπίστωσαν ότι πληρώθηκαν µε 115 ευρώ το κεφάλι. Από την άλλη πλευρά, η αλλαγή πολιτικής του Οργανισµού Πληρωµών και η απόφαση των ιθυνόντων του φορέα να µεταφερθεί στις πύλες ενεργοποίησης η διαδικασία αντιστοίχισης του παραγόµενου αιγοπρόβειου γάλακτος µε το ζωικό κεφάλαιο του παραγωγού για το έτος 2020 φαίνεται πως στοίχισε τη συνδεδεµένη σε 6.000 αιγοπροβατοτρόφους. Το όλο θέµα ξεκίνησε τον περασµένο ∆εκέµβριο, όταν ο ΟΠΕΚΕΠΕ, µε ανακοίνωσή του, καλούσε τους αιγοπροβατοτρόφους να προχωρήσουν σε τροποποιητικές δηλώσεις στα ΚΥ∆ για τον αριθµό των ζώων και τις αναµενόµενες ποσότητες γάλακτος µε καταληκτική ηµεροµηνία την 31η Ιανουαρίου 2021.
Ωστόσο, εκ του αποτελέσµατος διαπιστώθηκε ότι πολλά ΚΥ∆ είτε δεν αξιολόγησαν σωστά την εγκύκλιο του υπουργείου, είτε ενηµέρωσαν λάθος ή δεν ενηµέρωσαν καθόλου τους κτηνοτρόφους για να προβούν στις διοικητικές πράξεις που χρειαζόταν για να πληρωθούν σωστά. Μάλιστα, δεν ήταν λίγες και οι Πύλες που λόγω των γνωστών προβληµάτων µε το µηχανογραφικό σύστηµα του ΟΠΕΚΕΠΕ έχασαν την πιστοποίηση και δεν µπορούσαν να µπουν στην πλατφόρµα για να κάνουν τις τροποποιήσεις.
Κατά συνέπεια, ο λάθος αυτός χειρισµός στέρησε από τους δικαιούχους 6,5-7 εκατ. ευρώ από τη συνδεδεµένη στα αιγοπρόβατα. Όσοι αιγοπροβατοτρόφοι είχαν απόκλιση σε ποσοστό µεγαλύτερο του 20% από τη δηλωθείσα ποσότητα γάλακτος, σε σχέση µε τον αριθµό των ζώων τους, κόπηκαν από την ενίσχυση, ενώ από το 2015 µέχρι πέρυσι, όταν υπήρχε τέτοιο θέµα απόκλισης, ο ΟΠΕΚΕΠΕ εφάρµοζε τη λύση της µείωσης του αριθµού των επιλέξιµων ζώων και έτσι ο κτηνοτρόφος πληρωνόταν για λιγότερα µεν ζώα (όσα δηλαδή αντιστοιχούσαν στη δηλωθείσα ποσότητα γάλακτος), χωρίς ωστόσο να χάνει ολόκληρη τη συνδεδεµένη ενίσχυση.
Σε κάθε περίπτωση, η πολιτική απόφαση που πάρθηκε, µε εντολή πρωθυπουργού, δείχνει να φέρνει τη διαδικασία της αντιστοίχισης των 100 κιλών γάλακτος ανά αιγοπρόβατο πίσω στην αρµοδιότητα του ΟΠΕΚΕΠΕ κεντρικά. Απλά να σηµειωθεί ότι θα χρειαστεί οι κτηνοτρόφοι να κάνουν διοικητικές πράξεις, για να διορθωθεί το λάθος και να πληρωθούν µε ποσά από 300 µέχρι και 39.000 ευρώ για τον καθένα.
Εν τω µεταξύ και µέχρι το τέλος Ιουνίου οι αρµόδιοι των πληρωµών καλούνται βάσει του κοινοτικού κανονισµού, να έχουν ολοκληρώσει την εξόφληση των Βιολογικών, για τα οποία εγκρίθηκαν ήδη 52 εκατ. ευρώ, να κλείσουν την εκκρεµότητα µε τα ποσά που ξέµειναν από την πληρωµή του περασµένου ∆εκέµβρη για το 3% της βασικής, το 5% του πρασινίσµατος και το 10% για τους αγρότες νεαρής ηλικίας, λόγω του «µπλεξίµατος» µε το Εθνικό Απόθεµα, µε ένα ποσό που υπολογίζεται περί τα 100 εκατ. ευρώ, αλλά και να γίνει επιτέλους η πίστωση των ειδικών ενισχύσεων λόγω κορωνοϊού, περί τα 50 εκατ. ευρώ, που δείχνουν κάπου να έχουν… ξεχαστεί.
Ως 19 Ιουλίου αιτήσεις για την εξισωτική
Στην προκήρυξη του Μέτρου 13 για την εξισωτική αποζημίωση προχώρησε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με τα ποσά ενίσχυσης να καθορίζονται στα 12,5 ευρώ το στρέμμα για τους κατόχους εκμεταλλεύσεων σε ορεινές περιοχές, 8,1 ευρώ το στρέμμα για τις μειονεκτικές περιοχές και στα 2,5 ευρώ το στρέμμα για τις πρώην μειονεκτικές.
Η υποβολή αιτήσεων γίνεται μέχρι τη Δευτέρα 19 Ιουλίου, προσμετρώντας στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης 2021, η οποία λήγει την 22 Ιουνίου (ή όπως αυτή ισχύει για το εν λόγω έτος), και το διάστημα μετά τη λήξη του οποίου η αίτηση θεωρείται απαράδεκτη. Συνολικά 260 εκατ. ευρώ έχουν δεσμευθεί για το Μέτρο.
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά είναι: 1) Αντίγραφο και των δύο όψεων της αστυνομικής ταυτότητας ή των κρίσιμων σελίδων του διαβατηρίου (μόνο για φυσικά πρόσωπα), 2) Αντίγραφο της πρώτης σελίδας βιβλιαρίου Τράπεζας, 3) Για την περίπτωση παράτασης του χρόνου ασφάλισης (άνω των 67 ετών), έγγραφο - βεβαίωση του ασφαλιστικού φορέα του δικαιούχου που πιστοποιεί και επιβεβαιώνει την εν λόγω παράταση. Η υποβολή τους δεν είναι απαραίτητη σε περίπτωση που έχουν ήδη υποβληθεί και καταχωριστεί ηλεκτρονικά στο πλαίσιο της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης προγενέστερου έτους και δεν υπάρχουν μεταβολές.
Οι αιτιάσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ για το αλαλούμ με τις πληρωμές
Από την πλευρά του ο ΟΠΕΚΕΠΕ εισέρχεται σε μια διαδικασία να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα επικαλούμενος την συγκυρία της πανδημίας αλλά και δικαστικές περιπέτειες που πάγωσαν τον οργανισμό, χωρίς επί της ουσίας να προβαίνει σε κάποια ουσιαστική προσθήκη επί του δημόσιου διαλόγου που έχει ανοίγει, όπως για παράδειγμα ο τρόπος και το χρονοδιάγραμμα της πληρωμής για τους κομμένους κτηνοτρόφους. Αναλυτικά η ανακοίνωση που εξέδωσε ο Οργανισμός αναφέρει τα εξής:
Δελτίο Τύπου σχετικά με την καταβολή της συνδεδεμένης ενίσχυσης στον αιγοπροβατοτροφικό τομέα
Με αφορμή ορισμένα πρόσφατα δημοσιεύματα και αναρτήσεις, σχετικά με την καταβολή της συνδεδεμένης ενίσχυσης στον αιγοπροβατοτροφικό τομέα, όπου πέραν των ανακριβειών και ιδεολογημάτων περί αυθαίρετων ή αιφνιδιαστικών αποφάσεων και αλλαγών καθώς και ελλιπούς ενημέρωσης που εμπεριέχουν, επιχειρείται κι ένας άκριτος καταλογισμός ευθυνών “α λα καρτ” και κατά το “δοκούν”, παρατίθενται τα παρακάτω προς έγκυρη και ουσιαστική ενημέρωση.
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ με υψηλό αίσθημα ευθύνης και σεβασμό στον Έλληνα αγρότη και κτηνοτρόφο, κατανοώντας τις συγκυρίες και τις ιδιαίτερες συνθήκες της ελληνικής Περιφέρειας, εξαντλεί τις δυνατότητες που του δίνει το Κανονιστικό Πλαίσιο, πολλές φορές μέχρι τις παρυφές του, αξιοποιώντας τις Περιφερειακές δομές του, αλλά και το δίκτυο των ΚΥΔ, που έχει ο ίδιος πιστοποιήσει για την παροχή υπηρεσιών προς τον αγροτικό κόσμο. Ωστόσο, όταν οι Κανονιστικές απαιτήσεις αυστηροποιούνται και επίκεινται τομεακοί έλεγχοι συμμόρφωσης ως προς αυτές, ο Οργανισμός πρέπει να επιδείξει άμεσα αντανακλαστικά αναπροσαρμόζοντας τις εσωτερικές του διαδικασίες, προκειμένου να μη διακινδυνεύσει ούτε ένα ευρώ για τους δικαιούχους, αλλά και να αποτρέψει καταλογισμούς, προασπίζοντας το Δημόσιο συμφέρον. Σ’αυτό το πλαίσιο και με προαπαιτούμενο την έγκαιρη και επαρκή ενημέρωση των δικαιούχων κτηνοτρόφων, προέβη στις παρακάτω ενέργειες:
12-10-2020: αποστολή email από τον ΟΠΕΚΕΠΕ προς τα ΚΥΔ με την αρχική εγκύκλιο Διοικητικών Πράξεων, όπου συμπεριλαμβάνονται οι Διορθώσεις Διατηρούμενων Ζώων
26-10-2020: ανάρτηση στον ιστότοπο του ΟΠΕΚΕΠΕ για τις παραπάνω διορθώσεις με καταληκτική ημερομηνία 31-01-2021
29-10-2020: email του Φορέα Συντονισμού προς τα πιστοποιημένα ΚΥΔ με την αντίστοιχη εγκύκλιο
08-12-2020: ανακοίνωση στον ιστότοπο του ΟΠΕΚΕΠΕ με την οποία καλεί τους παραγωγούς να προβούν σε διόρθωση των αιτούμενων ζώων λόγω εσφαλμένης αρχικής τους εκτίμησης
29-01-2021: ανακοίνωση στον ιστότοπο του ΟΠΕΚΕΠΕ και παράλληλα αποστολή από τον Φορέα Συντονισμού προς τα πιστοποιημένα ΚΥΔ ενημέρωσης σχετικά με την παράταση υποβολής Διοικητικών Πράξεων έως τις 15-02-2021.
Τέλος, θεωρώ υποχρέωση της Διοίκησης του Οργανισμού να αναφερθούν και τα εξής:
Από τον Οκτώβριο του 2020 έως σήμερα και πριν την ολοκλήρωση των πληρωμών του έτους αιτήσεων 2020 που λήγει στις 30-06-2021, ο ΟΠΕΚΕΠΕ έχει πραγματοποιήσει πληρωμές ποσού άνω των 2 δις 650 εκατομμυρίων ευρώ, που αποτελούν το υψηλότερο ποσό της τελευταίας 5ετίας στις αντίστοιχες περιόδους (16.10 έως 30.06 του επόμενου έτους). Οι πληρωμές αυτές δεν έγιναν από ένα περιβάλλον “ελεύθερο COVID”. Επιτεύχθηκαν, από ανθρώπους της Κεντρικής και των Περιφερειακών Υπηρεσιών του Οργανισμού, που εφάρμοσαν μέτρα τηλεργασίας που περιόριζαν κατά πολύ τη δραστηριότητά τους συγκριτικά με τη φυσική παρουσία, με αναγκαστικές άδειες “ειδικού σκοπού”, ανθρώπους που διακινδύνευσαν τη νόσησή τους με τους επιτόπιους ελέγχους, ανθρώπους που νόσησαν και αναγκάστηκαν να λειτουργήσουν με τις ελάχιστες δυνατές καθυστερήσεις, σ’ένα χρονικό διάστημα δικαστικών αντιπαραθέσεων σχεδόν 2,5 μηνών, που καθήλωσε επιχειρησιακά τον Οργανισμό, υπερβαίνοντας τα προσωπικά και υπηρεσιακά όριά τους κατά πολύ και για πολύ χρόνο. Αυτή η υπέρβαση ξεπερνά το υπηρεσιακό καθήκον και οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε.
Ο Πρόεδρος του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.
Δημήτριος Μελάς
31-05-2021 20:27ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
Καλό είναι να ενημερωθούν οι παραγωγοί ότι το συστημα ήταν κλειστό λόγω της λήξης της σύμβασης του <Τεχνικού Συμβούλου> στις 31-12-2020, με συνέπεια να χαθεί όλος ο πολύτιμος χρόνος τον Γενάρη. Κανένας δεν μπορούσε να κάνει καμία ΔΠ, ούτε ο ΟΠΕΚΕΠΕ! Για πρώτη φορά δεν στάλθηκε αρχείο στα ΚΥΔ ώστε να διορθωθούν οι αστοχίες της πληρωμής των συνδεδεμένων. Θα μπορούσαν με ένα αρχείο ανά συνδεδεμένη να γινόταν γρήγορη δουλειά, χωρίς να κουβαλάμε κόσμο και χωρίς καμία γκρίνια σήμερα. Λύσεις υπάρχουν...... διάθεση έχουν?
Απάντηση30-05-2021 11:38Αγρότης
Παλιό καθίκια δουλεύεται το κόσμο
Απάντηση29-05-2021 09:40Καραγιάννης Γρηγόρης
Για όλα ευθύνονται οι άλλοι ποτέ εμείς.
Απάντηση28-05-2021 18:04Κωνσταντινος Τζιομαλλος
Υπαρχουν και αρκετες περιπτωσεις βοοτροφων που οι μελετητες τους δεν εκαναν την αιτηση για την συνδεδεμενη με αποτελεσμα να μην πληρωθουν καθολου. Εκει το θεμα ειναι αρκετα δυσκολο και πολυπλοκο. Οι πιθανοτητες να παρουν τα λεφτα ειναι ελαχιστες. Προσοχη μεγαλη σε ποιον εμπιστευομαστε την δηλωση ΟΣΔΕ.
Απάντηση28-05-2021 17:14ΑΝΤΩΝΗΣ
ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΦΤΑΝΕΙ Η ΚΟΜΜΕΝΗ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΩΝ. Στην αγελαδοτροφία το ποσό ενίσχυσης ορίστηκε στα 140,8 ευρώ όμως στην πράξη, το ποσό αυτό δεν αποδόθηκε, αφού μεγάλο ποσοστό αγελαδοτρόφων είδαν στους λογαριασμούς πίστωση που αντιστοιχεί σε 115 ευρώ ανά ζώο. Ταυτόχρονα μεγάλη μερίδα αιγοπροβατοτρόφων, που σε ορισμένες περιοχές φτάνει το 50%, αποκλείστηκαν από τη συνδεδεμένη ενίσχυση με το πρόσχημα πως δεν έγιναν διορθώσεις παραδόσεων γάλακτος, οδηγία που δεν δόθηκε στα ΚΥΤ. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΚΑΤΑ ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΚΑΠΟΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥ , ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΤΗΝ ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ : Στην Υπουργική Απόφαση δεν αναφέρεται ότι οι κτηνοτρόφοι προκειμένου να είναι δικαιούχοι της ενίσχυσης οφείλουν να παραδίδουν όλο το γάλα που παράγουν, αλλά μέρος ή όλο και αυτό είναι επιλογή του κτηνοτρόφου ποιες ποσότητες θα παραδώσει. Εξάλλου στην εν λόγω ΥΑ διευκρινίζει πλήρως ότι η αναλογία 100:1 χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό του ελάχιστου αριθμού ζώων της εκμετάλλευσης που αντιστοιχούν στην παραδοθείσα συνολική ποσότητα γάλακτοςκαι όχι σε πιθανή απόκλιση και επομένως ποινή που αφορά μεταξύ των καταμετρηθέντων κατά τους επιτόπιους ελέγχους, των αναγραφόμενων στις διάφορες εγγραφές του μητρώου της εκμετάλλευσης κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους, των δηλωθέντων στην ενιαία αίτηση του ιδίου έτους και των αναγραφόμενων στην απογραφή που κατατίθεται στο αρμόδιο Αγροτικό Κτηνιατρείο κατά το Δεκέμβριο του εν λόγω έτους. Τέλος η ΥΑ που αφορά στην συνδεδεμένη ενίσχυση στον τομέα του αιγοπρόβειου κρέατος συντάχθηκε μετά από συνεργασία του ΥΠΑΑΤ με τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, ως εμπλεκόμενες υπηρεσίες, οι οποίοι εξέφρασαν τις απόψεις-προτάσεις τους επί του σχεδίου .
Απάντηση