Οι ενισχύσεις θα πρέπει να έχουν καταβληθεί στους δικαιούχους μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, ενώ στο μεταξύ θα πρέπει να διαμορφωθεί και ο φάκελος ενίσχυσης, ο οποίος στην περίπτωση της Ελλάδας, μάλλον θα εστιάσει σε οπορώνες, ελαιώνες και αμπελώνες, ωστόσο είναι σαφές πως θα χρειαστεί να υπάρξει προσαύξηση του ποσού με εθνικούς πόρους, κάτι το οποίο προβλέπει και η κοινοτική οδηγία.
Συγκεκριμένα, οι χώρες μπορούν να συμπληρώσουν αυτή τη στήριξη της ΕΕ έως και 200% με εθνικούς πόρους. Το μέτρο θα ψηφιστεί από τα κράτη μέλη στη συνεδρίαση του συμβουλίου των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ για την κοινή οργάνωση των γεωργικών αγορών.
Το συνολικό κονδύλι που είχαν στη διάθεσή τους οι Ευρωπαϊκές Αρχές, αναλογούσε σε 430 περίπου εκατ. ευρώ, ωστόσο ένα ποσό της τάξης των 100 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκε προς τις πέντε χώρες που λειτουργούν ως το ανατολικό μέτωπο της ΕΕ με την Ουκρανία, στις οποίες κατέληξαν μεγάλες ποσότητες ουκρανικών σιτηρών, προκαλώντας όπως θα θυμούνται οι περισσότεροι τριγμούς τόσο στο εσωτερικό των χωρών αυτών όσο και ανάμεσα στις κυβερνήσεις τους και την Κομισιόν.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Κομισιόν
Η Επιτροπή προτείνει την κινητοποίηση πρόσθετης χρηματοδότησης της ΕΕ για τους αγρότες της ΕΕ που επηρεάζονται από δυσμενή κλιματικά φαινόμενα, υψηλό κόστος εισροών και διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με την αγορά και το εμπόριο. Το νέο πακέτο στήριξης θα αποτελείται από 330 εκατ. ευρώ για 22 κράτη μέλη. Επιπλέον, τα κράτη μέλη ενέκριναν σήμερα το πακέτο στήριξης 100 εκατομμυρίων ευρώ για τους αγρότες στη Βουλγαρία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία που παρουσιάστηκε στις 3 Μαΐου. Διάφορα άλλα μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας υψηλότερων προκαταβολών, θα πρέπει να στηρίξουν τους γεωργούς που πλήττονται από δυσμενή κλιματικά φαινόμενα.
Οι γεωργοί της ΕΕ από Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Ελλάδα, Ισπανία, Γαλλία, Κροατία, Ιταλία, Κύπρο, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Αυστρία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Φινλανδία και Σουηδία θα επωφεληθούν από αυτή η εξαιρετική στήριξη ύψους 330 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό της ΚΑΠ. Οι χώρες μπορούν να συμπληρώσουν αυτή τη στήριξη της ΕΕ έως και 200% με εθνικούς πόρους. Τα κράτη μέλη είχαν μοιραστεί με την Επιτροπή εκτιμήσεις για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αντίστοιχοι γεωργικοί τομείς τους. Το μέτρο θα ψηφιστεί από τα κράτη μέλη σε επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής για την κοινή οργάνωση των γεωργικών αγορών.
Οι εθνικές αρχές θα διανείμουν την ενίσχυση απευθείας στους γεωργούς για να τους αποζημιώσουν για τις οικονομικές απώλειες λόγω των διαταραχών της αγοράς, των συνεπειών των υψηλών τιμών των εισροών και της ραγδαίας πτώσης των τιμών των γεωργικών προϊόντων και, κατά περίπτωση, για τις ζημίες που προκλήθηκαν από τα πρόσφατα κλιματικά φαινόμενα, ιδιαίτερα οξύ στην Ιβηρική χερσόνησο και στην Ιταλία. Η ενίσχυση μπορεί επίσης να χρηματοδοτήσει την απόσταξη οίνου για να αποφευχθεί περαιτέρω επιδείνωση της αγοράς στον τομέα.
Το πακέτο στήριξης 100 εκατ. ευρώ για τους αγρότες στη Βουλγαρία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία που εγκρίθηκε σήμερα από τα κράτη μέλη θα διαθέσει 9,77 εκατ. ευρώ στη Βουλγαρία, 15,93 εκατ. ευρώ στην Ουγγαρία, 39,33 εκατ. ευρώ στην Πολωνία, 29,73 ευρώ στη Ρουμανία και 5,24 ευρώ σε Σλοβακία. Οι αγρότες από αυτά τα πέντε κράτη μέλη αντιμετωπίζουν ζητήματα που σχετίζονται με προβλήματα υλικοτεχνικής υποστήριξης μετά από μεγάλες εισαγωγές ορισμένων αγροδιατροφικών προϊόντων από την Ουκρανία. Έκτακτα και προσωρινά προληπτικά μέτρα για τις εισαγωγές περιορισμένου αριθμού προϊόντων από την Ουκρανία τέθηκαν σε ισχύ στις 2 Μαΐου και θα καταργηθούν σταδιακά έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2023. Μια κοινή πλατφόρμα συντονισμού εργάζεται επίσης για τη βελτίωση της ροής του εμπορίου μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ουκρανίας μέσω των Λωρίδων Αλληλεγγύης.
Οι πληρωμές και για τα δύο πακέτα στήριξης θα πρέπει να πραγματοποιηθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Τα κράτη μέλη που καλύπτονται θα πρέπει να κοινοποιήσουν στην Επιτροπή τις λεπτομέρειες της εφαρμογής των μέτρων, ιδίως τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό της ενίσχυσης, τον προβλεπόμενο αντίκτυπο του μέτρου, την αξιολόγησή του , και τις ενέργειες που λαμβάνονται για την αποφυγή στρεβλώσεων του ανταγωνισμού και υπεραντιστάθμισης.
Εκτός από αυτήν την άμεση οικονομική στήριξη, η Επιτροπή προτείνει να επιτραπούν υψηλότερες προκαταβολές κεφαλαίων της ΚΓΠ. Έως και το 70% των άμεσων πληρωμών τους και το 85% των πληρωμών για την αγροτική ανάπτυξη που σχετίζονται με την έκταση και τα ζώα θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα στους αγρότες από τα μέσα Οκτωβρίου για τη βελτίωση της ταμειακής τους ροής. Τα κράτη μέλη θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να τροποποιήσουν τα στρατηγικά τους σχέδια της ΚΓΠ για να ανακατευθύνουν τα κεφάλαια της ΚΓΠ προς επενδύσεις που αποκαθιστούν το παραγωγικό δυναμικό μετά από κατεστραμμένες καλλιέργειες, απώλεια ζώων εκτροφής και κατεστραμμένα κτίρια, μηχανήματα και υποδομές λόγω δυσμενών κλιματικών φαινομένων. Οι τροποποιήσεις που εισήγαγαν οι εθνικές κυβερνήσεις σε αυτό το πλαίσιο δεν θα υπολογίζονται στον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό τροπολογιών. Ομοίως, παρέχεται ευελιξία στην υλοποίηση των τομεακών προγραμμάτων για το κρασί και τα οπωροκηπευτικά. Αυτό επιτρέπει στους δικαιούχους να προσαρμόσουν καλύτερα τα μέτρα τους με την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς.