
Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν µπορεί να περιµένει πλέον πολλά από τις κάθε είδους επιδοτήσεις.
Μειώνεται το αποτύπωµα
Το έχω πει πολλές φορές ότι το βαµβάκι είναι ίσως το τελευταίο αγροτικό προϊόν που διατηρεί εδώ και πολλά χρόνια ένα τόσο ευνοϊκό καθεστώς κοινοτικής ενίσχυσης. Θέλετε γιατί δεν υπάρχει άλλη ευρωπαϊκή χώρα που να παράγει βαµβάκι, θέλετε γιατί η Ελλάδα έκανε πολλές θυσίες για να διατηρήσει αυτό το καθεστώς, σηµασία έχει ότι το βαµβάκι συντηρείται ως καλλιέργεια λόγω των επιδοτήσεων που απολαµβάνει. Φέτος, µάλιστα, προστέθηκε άλλη µια. Ένα ποσό 31,7 ευρώ το στρέµµα για τη συµβολή του στη µείωση του αποτυπώµατος του άνθρακα.
Μπαίνουν πολλοί στη µοιρασιά
Το κακό είναι ότι αυτές οι επιδοτήσεις (στο βαµβάκι) µοιράζονται οριζόντια και σε πολλούς. Έρχονται να συντηρήσουν µια κατάσταση χαµηλής παραγωγικότητας και χωρίς ουσιαστική ποιοτική στόχευση. ∆εν ξεχωρίζουν δηλαδή τον καλό από τον κακό παραγωγό και δεν διαµορφώνουν όρους ενίσχυσης της ταυτότητας του προϊόντος. Μπορεί η καµπάνια του Euro Cotton να διευκολύνει τη γνωριµία µε το ελληνικό – ευρωπαϊκό βαµβάκι, όµως η δουλειά που γίνεται από το χωράφι µέχρι το εκκοκκιστήριο δεν είναι η δέουσα. Επιπλέον, δεν καλύπτει όλο το φάσµα της αλυσίδας αξίας του προϊόντος. ∆εν υπάρχει αξιόλογη εγχώρια κλωστοϋφαντουργία στον κλάδο και ότι γίνεται δεν έχει άµεση συνάρτηση µε την ισχυρή βιοµηχανία της µόδας.
Το νου τους στο χρηµατιστήριο
Για να προκυψει, αξιόλογη υπεραξία στο βαµβάκι δεν φτάνει µόνο ο καλός σπόρος. ∆εν γυρίζει ο τροχός, ούτε µε λίγους καλούς παραγωγούς. Χρειάζεται µια συνολική προσπάθεια διαφοροποίησης της πρώτης ύλης υψηλής ποιότητας και οµογενοποίησης ενός µεγάλου µέρους της παραγωγής. Απαιτείται καλή διαλογή στα εκκοκκιστήρια, συνεργασία µε κλωστήρια υψηλών προδιαγραφών και ανάπτυξη στενής σχέσης µε τη διεθνή βιοµηχανία µόδας. Μέχρι τώρα, λίγοι αντιλαµβάνονται αυτή την υπόθεση στο σύνολό της κι ακόµα λιγότεροι κάνουν προσπάθειες προς τη σωστή κατεύθυνση.
Μάθηµα στο ντοµατάκι
Μαθαίνω ότι στη βιοµηχανική ντοµάτα για παράδειγµα, κάποιοι εκ των συντελεστών του κλάδου, δείχνουν να το έχουν πάρει το µήνυµα. Η εταιρεία Νοµικός π.χ. σε συγκέντρωση µε παραγωγούς πριν από λίγες µέρες στη Λάρισα, ενηµέρωσε ότι στρέφεται αποφασιστικά προς την κατεύθυνση της υψηλής ποιότητας και της υπεραξίας. Έτσι, στη γραµµή παραγωγής, το αποφλοιωµένο ντοµατάκι κερδίζει έδαφος έναντι του κλασικού πελτέ. Τι σηµαίνει αυτό; Ότι το καθαρό προϊόν (πρώτη ύλη) που θα έχει τις προδιαγραφές να γίνει ντοµατάκι αυτής της κατηγορίας, θα πληρώνεται καλύτερα από τις υπόλοιπες παραλαβές.
Φωτιά στα φωτοκύτταρα
Εκτός από τη συστηµατική ενηµέρωση και καθοδήγηση των παραγωγών για την καλλιεργητική φροντίδα που θα πρέπει να ακολουθήσουν, η εταιρεία µπαίνει στη διαδικασία να ζητάει και πιστοποιητικό καλής κατάστασης της συλλεκτικής µηχανής. Να ξέρει αν τα φωτοκύτταρα που ξεχωρίζουν την καλή από την ακατάλληλη ντοµάτα, κατά τη διάρκεια της συγκοµιδής, λειτουργούν σωστά. Βέβαια, όλο το θέµα είναι πόσο καλύτερη θα είναι η τιµή παραλαβής όταν το προϊόν είναι πρώτης ποιότητας και πόσο συµφέρουσα θα αποδειχθεί στην πράξη για τον παραγωγό.