BACK TO
TOP
Θεσμικά

Ο κορωνοϊός ΟΣΔΕ, ο κατεργάρης… γιατρός και η πάσχουσα γεωργία

Όταν έχεις να κάνεις με έναν επικίνδυνο ιό και ο γιατρός που σε κουράρει έχει το νου του στο φακελάκι, η έκβαση της θεραπείας είναι λίγο πολύ προδιαγεγραμμένη. Κάπως έτσι προδιαγράφεται και η εξέλιξη της βαριά ασθενούσας ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας.

htgsc14_2

Γιάννης Πανάγος

3
18

Φέτος ήταν η πρώτη φορά μετά από 7 χρόνια ισχύος της σύμβασης (2014) σχετικά με τη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων ΟΣΔΕ (Αίτηση Ενιαίας Ενίσχυσης) που η μονίμως πάσχουσα  ηλεκτρονική βάση του ΟΠΕΚΕΠΕ άνοιξε (τι χαρά;) νωρίς.
Όχι βέβαια στην ώρα της, αφού αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί δεν θα ‘πρεπε να κλείνει ποτέ, όπως δεν κλείνει ποτέ το Taxis. Άνοιξε πάντως νωρίτερα, πολύ νωρίτερα από όλες τις προηγούμενες χρονιές. Έκλεισε όμως σχεδόν αμέσως!

Τι σημαίνει αυτό; Ότι αν έμενε ανοικτή, όλοι οι αγρότες θα μπορούσαν με την άνεσή τους, να περάσουν από τα λεγόμενα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ), να καταθέσουν όλα τα απαραίτητα έγραφα - στοιχεία και να ολοκληρώσουν έγκαιρα και ενδεχομένως πολύ νωρίτερα από τη προβλεπόμενη προθεσμία (κανονικά ήταν η 15η Μαίου, τελικά πήρε ήδη παράταση για τις 15 Ιουνίου) αυτή την υπόθεση.

Γιατί δεν άνοιγε άλλες φορές νωρίτερα η ηλεκτρονική βάση και η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων; Γιατί ο λεγόμενος «τεχνικός σύμβουλος» που έχει κατ’ ουσία υποκαταστήσει τον ΟΠΕΚΕΠΕ, δηλαδή την αρμόδια αρχή για τις δηλώσεις και τις πληρωμές των κοινοτικών ενισχύσεων, εκτός από ρόλο «τεχνικού συμβούλου» και εκτός από ρόλο «συντονιστή» του ΟΣΔΕ, διεκδικεί (αν μάλιστα μπορούσε θα το ήθελε αποκλειστικά) και ρόλο παροχής ΚΥΔ. Σήμερα εικάζεται ότι ελέγχει μικρό αριθμό (περί τα 20) τέτοιων Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων, στο σύνολο των 380 περίπου που λειτουργούν σε όλη τη χώρα.

Για να μπεις στο TAXIS πληρώνεις;   

Γιατί τέτοια επιμονή στο τελευταίο; Γιατί με τους πιο μέτριους υπολογισμούς, οι δηλώσεις ΟΣΔΕ των αγροτών είναι περί τις 600.000 περίπου, πράγμα που σημαίνει ότι με 100 ευρώ για κάθε δήλωση, γίνεται ένας τζίρος της τάξεως των 60.000.000 ευρώ περίπου. Λίγοι είναι οι παραγωγοί που πληρώνουν 100 ευρώ για τη δήλωσή τους. Οι περισσότεροι, με πολλά μικρά ή μεγάλα αγροτεμάχια, πληρώνουν 150, κάποιες φορές 200 και σε λίγες περιπτώσεις 250 ευρώ για κάθε Αίτηση Ενιαίας Ενίσχυσης.

Υπάρχει λόγος να πληρώνονται αυτά τα λεφτά από τους Έλληνες παραγωγούς; Κανένας. Σε στοιχειωδώς οργανωμένες χώρες, η βάση αυτή είναι ανοιχτή, μπαίνεις στην ηλεκτρονική βάση με τον Κωδικό σου και κάνεις τη δήλωσή σου. Αν δεν μπορείς να το κάνεις μόνος σου, ζητάς να σε βοηθήσουν τα παιδιά σου, ο λογιστής σου, ο γεωπόνος σου, ο μελετητής σου… η φιλενάδα σου. Σίγουρα θα κοστίσει λιγότερο. Ειδικά όταν η δήλωση είναι πανομοιότυπη με την προηγούμενη, τουλάχιστον σε ότι αφορά στα αγροτεμάχια, ίσως αλλάζει κάποιες φορές μόνο η καλλιέργεια, κάτι που ισχύει για την μεγάλη πλειοψηφία αυτών των δηλώσεων. Υπάρχει κάποιος νοήμων που να θεωρεί ότι θα πρέπει να καταβάλλεται αυτό το κόστος; Χρειάζεται να γίνεται αυτή η σπατάλη χρόνου και ενέργειας; Χρειάζεται η ηλεκτρονική βάση του ΟΣΔΕ να μένει κλειδαμπαρωμένη στη διάθεση και τις βουλήσεις ενός απλού τεχνικού συμβούλου; Με ποια άλλη από τις μεγάλες βάσεις δεδομένων συμβαίνει αυτό; Με το Taxis, με τη βάση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, με το λεγόμενο  open.gov, με ποια άλλη βάση επίσημης δημόσιας αρχής;

Η βάση του ΟΣΔΕ είναι χρυσορυχείο

Η βάση είναι υπόθεση του Οργανισμού Πληρωμών, ο οποίος οφείλει να έχει απόλυτη ευθύνη και φροντίδα διαχείρισης αυτής της βάσης. Από εκεί και πέρα μπορεί να βρίσκεται, ανάλογα με τα επίπεδά της και τα λεγόμενα «παράθυρα» στη διάθεση των εμπλεκόμενων, φυσικά, με συγκεκριμένο κωδικό (ευθύνης) και χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο τα προσωπικά δεδομένα, όπως συμβαίνει σήμερα. Μέρος αυτής της βάσης θα μπορούσε να είναι ενδεχομένως και μια ανοιχτή βάση για ανάγνωση και μόνο, επεξεργασμένων στατιστικών στοιχείων τα οποία θα είχαν ιδιαίτερη χρησιμότητα για τους συντελεστές της αγροτικής παραγωγής. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχει συμβεί.   

Έχουν περάσει 7 χρόνια από την εποχή που τη δουλειά ανέλαβε ο λεγόμενος «τεχνικός σύμβουλος», χάνονται πολύτιμοι πόροι (χρόνος, χρήμα, προσανατολισμός) και μόλις μετά βίας καθίσταται δυνατή, πάντα υπό τον κίνδυνο καταλογισμών και απωλειών κοινοτικών πόρων, η πληρωμή, όπως λέμε, με χίλια βάσανα, των άμεσων ενισχύσεων. Υπενθυμίζεται ότι πριν από το 2014 αυτή την υπόθεση «έτρεχαν» εξ ολοκλήρου οι Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών. Με άλλου είδους προβλήματα. Κι εκείνες με το αζημίωτο, εννοείται. Βέβαια, ήταν άλλες εποχές και το κόστος των δηλώσεων κάλυπτε, αρχικά ολοκληρωτικά και μετά κατά ένα μέρος, το κράτος. Επρόκειτο στην ουσία περί έμμεσης ενίσχυσης των Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών. Χωρίς να υπάρχει κι εδώ συγχωροχάρτι,  τουλάχιστον οι Ενώσεις, ήταν γνήσιες οργανώσεις των αγροτών. Αυτό σημαίνει ότι η όποια δαπάνη, είτε της Πολιτείας είτε των αγροτών, επέστρεφε εμμέσως στους αγρότες.

Πάνω σ’ αυτό το σκηνικό και «χτίζοντας» από πριν κάποια σχέση μ’ αυτό το εν λόγω «σύστημα», άπλωσε τα δίχτυα του ο «τεχνικός σύμβουλος». Κατά βάση εκμεταλλευόμενος την αδυναμία της Πολιτείας να συνεχίζει να πληρώνει, καθώς μεσουρανούσε τότε η οικονομική κρίση, το κόστος για την υποδοχή των δηλώσεων. Ήταν αυτός που εγγυήθηκε επί της ουσίας να μεταφέρει… με τις υπηρεσίες του, όλο το κόστος αυτής της υπόθεσης στους αγρότες!!! Με το αζημίωτο φυσικά.

Έτσι, μια δαπάνη του κράτους που περνούσε από τις Ενώσεις και μετακυλίονταν κατά κάποιο τρόπο ως όφελος στους αγρότες, έγινε δαπάνη των αγροτών την οποία καρπώνονταν αποκλειστικά στην αρχή, ο «τεχνικός σύμβουλος» και οι συν αυτώ συνδαιτυμόνες. Κάπως έτσι, κατέστη κράτος εν κράτει!

Άνοιξε κλείσε, δια ίδιον όφελος

Γιατί τα λέμε όλα αυτά; Ποιος ο λόγος που επανερχόμαστε. Σημειωτέον ότι η Agrenda και το Agronews έχουν κάνει, δημοσιογραφικά πάντα, πολύ μεγάλο αγώνα για να διευκολύνουν την αποκατάσταση της τάξης στο συγκεκριμένο πεδίο. Πάντα προς όφελος των αγροτών και της υγειούς ανάπτυξης της αγροτικής οικονομίας.

Τα λέμε όλα αυτά λοιπόν, γιατί και φέτος που η ηλεκτρονική βάση του ΟΣΔΕ άνοιξε κάπως νωρίς, ήρθε το θέμα του κορωνοϊού για να κλείσει αμέσως.

Η αλήθεια είναι ότι δημιουργούνταν συνωστισμός αγροτών στα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων. Σωστό. Ας πήγαιναν λοιπόν με ραντεβού και με αυστηρή σειρά προτεραιότητας. Λίγοι κάθε μέρα. Όπως πηγαίνουν στις τράπεζες. Υπήρχε χρόνος. Αλλά και να διακόπτονταν, όπως διακόπηκε, η προσέλευση στα ΚΥΔ, γιατί έπρεπε να κλείσει και η ηλεκτρονική βάση του ΟΣΔΕ; Γιατί δεν έπρεπε να δοθεί η δυνατότητα, στους αγρότες που είχαν την τεχνογνωσία να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τη δήλωση, να μπορούν να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας. Μαθαίνουμε βέβαια ότι, επί της ουσίας και με τους περιορισμούς που είχε τον τρόπο πάντα να θέτει ο «τεχνικός σύμβουλος», λίγοι κατάφερναν να ολοκληρώσουν αυτοτελώς την υποβολή της δήλωσης. Ήταν κι αυτό ένα «κλειδί» με το οποίο κρατούσε πάντα δεμένο το σύστημα των δηλώσεων. Πουθενά στον κόσμο δεν γίνεται αυτό. Δηλαδή, π.χ. από έναν υπολογιστή να μπορείς να υποβάλεις μέχρι πέντε δηλώσεις ή αν έβγαινες μια φορά να μην μπορείς να ξαναμπείς. Τρέλα!

Η ουσία είναι ότι κακώς, μαζί με τα ΚΥΔ, έκλεισε και η ηλεκτρονική βάση του ΟΣΔΕ. Έτσι, κανείς δεν μπορούσε να κάνει τίποτα. Ούτε οι αγρότες τη δήλωση, ούτε τα ΚΥΔ εσωτερικά (χωρίς τον κόσμο στην ουρά), άνοιγμα καρτελών για τη νέα δήλωση, ούτε ο ΟΠΕΚΕΠΕ διαχείριση των στοιχείων, ούτε οι διαχειριστικές αρχές του ΠΑΑ εξακρίβωση στοιχείων, ούτε οι τράπεζες ανανέωση ορίων και έκδοση νέας Κάρτας Αγρότη. Κι όλα αυτά, για να μην ξοδεύεται με… περιττές δαπάνες ο «τεχνικός σύμβουλος», για να μην χάσει και τη δουλειά που προσδοκά κάθε χρόνο από τη λειτουργία του ως «δίκτυο ΚΥΔ» και κυρίως για να μην χάσει τα 7 ευρώ από κάθε δήλωση (600.000 Χ 7 = 4.200.000), τα οποία έχει κατοχυρώσει με τη σύμβαση του 2014 ως συντονιστής του ΟΣΔΕ και την οποία ουδείς εκ των πολιτικά υπευθύνων επιχείρησε να μεταβάλλει, παρά την ουσιαστική μεταβολή των δεδομένων. 

Όλα αυτά, για να μην χάσει ένας ιδιώτης «τεχνικός σύμβουλος» τα τεράστια ποσά που αποσπά κάθε χρόνο, άνευ ουσιαστικού αντικειμένου, από τους αγρότες και τους ενδιάμεσους φορείς παραλαβής και διασταύρωσης των δηλώσεων.

Το θέμα δεν είναι στενά οικονομικό κι αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να κατανοήσουν οι ιθύνοντες. Η προβληματικότατη λειτουργία της ηλεκτρονικής βάσης του ΟΣΔΕ, το άνοιξε – κλείσε κατά βούληση και με βάση τα μικροσυμφέροντα του «τεχνικού συμβούλου», το μπλοκάρισμα ουσιαστικά κάθε δυνατότητας αξιοποίησης αυτής της βάσης από τις αρμόδιες αρχές και τους συντελεστές του χώρου, είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τη λειτουργία της εγχώριας αγροτικής οικονομίας στο σύνολό της. Η δήλωση είναι ο καθρέφτης της δραστηριότητας του κάθε αγρότη και τα στοιχεία αυτά, καλό είναι να έχει στη διάθεσή του για κάθε χρήση ο κάθε αγρότης. Δεν μπορούν να γίνονται «προίκα» ενός «τεχνικού συμβούλου» και να αξιοποιούνται κατά βούληση και κατ’ επιλογή των «συμπαθειών» που αυτός έχει μεταξύ των εμπλεκομένων στο θέμα των δηλώσεων αλλά και των δραστηριοποιούμενων σε όλο το φάσμα της συγκεκριένης αγοράς. Ο κορωνοϊός του ΟΣΔΕ είναι εδώ κι αυτό που χρειάζεται είναι ένας καλός γιατρός, όχι ένας επίορκος, όχι ένας μπαγαμπόντης, όχι ένας κομπογιαννίτης. Διαφορετικά, η ελληνική γεωργία και κτηνοτροφία, ολόκληρος ο ευρύτατος κλάδος της αγροτικής παραγωγής και της αγροδιατροφής θα ασθενεί βαριά για χρόνια.

Ηλεκτρονική βάση και Κάρτα Αγρότη

Οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν την ηλεκτρονική βάση του ΟΣΔΕ να ανοίγει ξανά τη Δευτέρα. Είναι προφανές ότι η πίεση που ασκείται επ’ αυτού είναι μεγάλη και η κατάσταση των τελευταίων δύο εβδομάδων δεν μπορεί να παραταθεί περαιτέρω μόνο για χάρη του «τεχνικού συμβούλου». Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν να ανοίγει με τις ίδιες ακριβώς προϋποθέσεις που είχαν διαμορφωθεί όταν έκλεισε. Δηλαδή, να είναι ανοικτή η «πλατφόρμα» και ταυτόχρονα να μπορούν να λειτουργούν με ραντεβού και αυστηρή σειρά προσέλευσης τα ΚΥΔ. Αν είναι έτσι, τότε γιατί έκλεισε τόσες μέρες; Το πρόβλημα του κορωνοϊού με την πραγματική του διάσταση δεν έχει παρέλθει. Άρα κάποια στιγμή υπάρχει  λάθος. Ή όταν έκλεισε η βάση προ 15ημέρου ή σήμερα που ανοίγει ξανά με τις ίδιες ακριβώς προϋποθέσεις. 

Οι πληροφορίες θέλουν τη βάση να ανοίγει ταυτόχρονα και παράλληλα με την επανέναρξη της διαδικασίας παραλαβής των δηλώσεων, μόνο και μόνο για να μην χαθεί η σχέση στον τρόπο διαχείρισης των δηλώσεων μ’ αυτό που προβλέπεται από τη σχετική σύμβαση (2014). Με άλλα λόγια για να μην χάσει ο «τεχνικός σύμβουλος» το τεκμήριο των 7 ευρώ ανά δήλωση (ήτοι 4.200.000 ευρώ). Πάλι όλο το ενδιαφέρον είναι να προστατευθεί ο «τεχνικός σύμβουλος» και κανένας άλλος. Ποιος τον προστατεύει, ακόμα και σε έκτακτες περιστάσεις, όπως αυτές του κορωνοϊού, όταν όλοι λειτουργούν ηλεκτρονικά και οίκοθεν; Ποιος συντηρεί τη ματαιοδοξία του και τις επικίνδυνες στρεβλώσεις στην αγροτική οικονομία.

Λέγεται τέλος, ότι με το άνοιγμα (τη Δευτέρα 30 Μαρτίου) της ηλεκτρονικής βάσης του ΟΣΔΕ, αρχίζει ξανά και η επεξεργασία των αιτήσεων για την Κάρτα του Αγρότη από τις τράπεζες. Δηλαδή τόσες μέρες που η ηλεκτρονική βάση του ΟΣΔΕ ήταν κλειστή δεν αντιμετωπίζονταν τα αιτήματα των αγροτών για έκδοση Κάρτας; Άλλα άφηνε να εννοηθούν τόσες μέρες το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και άλλη ενημέρωση έδιναν στους αιτούμενους την Κάρτα οι ίδιες οι τράπεζες. Όλα αυτά επιβεβαιώνουν τη λάθος κίνηση διακοπής της λειτουργίας της ηλεκτρονικής βάσης του ΟΣΔΕ προ 15ημερου. Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ότι η διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ και η εποπτική του αρχή, δηλαδή το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, έπεσαν θύματα λάθος συμβούλων. Και φυσικά ο λύκος, στην αντάρα χαίρεται!  

Σχόλια (18)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων

Ροή Ειδήσεων Προγράμματα Πληρωμές