Θα πρέπει να αναφερθεί πάντως ότι η υπόθεση εκλογές στην ΚΕΟΣΟΕ έχει ακόμα πολύ δρόμο και δεν αποκλείονται περαιτέρω ζυμώσεις οι οποίες ενδεχομένως να οδηγήσουν σε «τρίτη λύση» η οποία θα διαδεχθεί με ομαλό τρόπο τον Χρήστο Μάρκου. Ως τέτοια περιγράφεται για παράδειγμα η περίπτωση του Αγησίλαου Ραψανιώτη, προσώπου με αδιαμφισβήτητη συνεισφορά στα συνεταιριστικά τεκταινόμενα του κλάδου, μεγάλη προσφορά στο Συνεταιρισμό Τυρνάβου και με φιλελεύθερες αντιλήψεις που έχουν θέση στο σήμερα.
Βέβαια, οι πληροφορίες από την Κρήτη θέλουν τον πολυπράγμονα και απρόβλεπτο πολλές φορές συνδικαλιστή – συνεταιριστή, Πρίαμο Ιερωνυμάκη, να έχει πάρει τις αποφάσεις τους και να έχει ήδη καταστήσει γνωστή την πρόθεσή του να είναι υποψήφιος για πρόεδρος της ΚΕΟΣΟΕ. Λέγεται μάλιστα ότι έχει ενημερώσει επ’ αυτού και τον σημερινό πρόεδρο, Χρήστο Μάρκου, στην προοπτική ότι οι εκλογές θα γίνουν πριν από το τέλος του έτους.
Να σημειωθεί ότι ο Ιερωνυμάκης προέρχεται από το χώρο της Νέας Δημοκρατίας, με την οποία, μπορεί κατά καιρούς να εκφράζει διαφωνίες, διατηρεί ωστόσο στενούς δεσμούς. Από την άλλη πλευρά, ο Χρήστος Μάρκου, προερχόμενος από τα σπλάχνα του ΠΑΣΟΚ παραμένει στο χώρο του Κινήματος Αλλαγής.
Με δεδομένο πάντως ότι τα κομματικά ήθη και πάθη έχουν εδώ και πολύ καιρό αμβλυνθεί, ουδείς μπορεί να υποστηρίξει με βεβαιότητα τους λόγους που υπαγορεύουν αυτή την αντιπαράθεση. Μια εξήγηση είναι ότι οι συσχετισμοί ευνοούν «πολιτικά» τον Ιερωνυμάκη, καθώς εικάζεται ότι από το χώρο της Νέας Δημοκρατίας προέρχονται αυτή τη στιγμή τουλάχιστον 14 από τους 23 προέδρους πρωτοβάθμιων οινοποιητικών συνεταιρισμών που θα κληθούν να ψηφίσουν στη Γενική Συνέλευση της Οργάνωσης. Από την άλλη πλευρά, η κρητική προέλευση του Πρίαμου Ιερωνυμάκη περιορίζει κατά κάποιο τρόπο γεωγραφικά την επιρροή στον κλάδο, κάτι το οποίο ενισχύεται και από τον πληθωρικό του χαρακτήρα.
Από την άλλη βέβαια, 30 χρόνια στην ηγεσία μιας οργάνωσης (εξελέγη για πρώτη φορά πρόεδρος τον Αύγουστο του 1990), θέτουν υπό αμφισβήτηση ακόμα και το ίδιο το νόημα των αρχαιρεσιών. Πολλώ δε μάλλον, που το γνωστό δίδυμο Μάρκου – Κορδοπάτη (διευθυντής), είχε καταστήσει για χρόνια την οργάνωση ένα «κλειστό club» από το οποίο έλλειπε το συλλογικό πνεύμα στην αναζήτηση λύσεων και υποβαθμίζονταν κάποιες φορές η λειτουργία των οργάνων.
Παρ’ ότι δεν έχει προσδιορισθεί με ακρίβεια ο χρόνος διεξαγωγής των επόμενων αρχαιρεσιών, η εκτίμηση είναι ότι το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο οι εκλογές θα πρέπει να έχουν γίνει. Άλλωστε, η αγωνία της παρούσας διοίκησης για τις εξελίξεις φαίνεται και από την πυκνότητα των παρεμβάσεων το τελευταίο διάστημα και τις επίμονες αιτιάσεις όσον αφορά στα μέτρα ανακούφισης του κλάδου μετά τις δυσκολίες που έχει δημιουργήσει η πανδημία.
Χαρακτηριστική είναι και η τελευταία ανακοίνωση της ΚΕΟΣΟΕ στην οποία αναφέρεται:
Ιδιαίτερα αποτελεσματική αποδείχθηκε η επίμονη διεκδίκηση της ΚΕΟΣΟΕ του πακέτου των πέντε αιτημάτων που κατέθεσε στο ΥΠΑΑΤ από τον μήνα Μάρτιο για την ελάφρυνση των επιπτώσεων της COVID-19 που έπληξαν αμπελουργούς και οινοποιούς της χώρας.
Παρά τις καθυστερήσεις και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες της Commission επετεύχθη:
α) Συμφωνία ΥΠΑΑΤ και φορέων για την απόσταξη κρίσης σημαντικών ποσοτήτων οίνων που θα ελαφρύνουν την αγορά και θα συγκρατήσουν τις τιμές παραγωγού στον επερχόμενο τρυγητό. Οι ποσότητες που τελικά θα αποσταχθούν θα εξαρτηθούν από το ύψος της προσδιορισμένης τιμής απόσταξης και από την επιτάχυνση και ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας.
β) Απόφαση του ΥΠΑΑΤ για χρηματοδότηση ύψους 2 εκ. € της διαδικασίας του «Πράσινου τρυγητού», δράση που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
γ) Έγκριση της ΕΕ για άμεση χρηματοδότηση αγροτών από το 2% του ΠΑΑ που παραμένει αδιάθετο.
δ) Σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου του ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κ. Βορίδη, εξετάζεται η δυνατότητα καταβολής της προκαταβολής του ΟΣΔΕ νωρίτερα από τον προβλεπόμενο χρόνο.
ε) Συνεχίζεται η διεκδίκηση δημιουργίας ενός μηχανισμού ενίσχυσης της ρευστότητας των οινοποιητικών επιχειρήσεων (ιδιωτικών και συνεταιριστικών) για την χρηματοδότηση παραλαβής της επερχόμενης σταφυλικής παραγωγής με ευνοϊκούς όρους.
Και για τις πέντε προαναφερόμενες δράσεις, που αποτέλεσαν το διεκδικητικό πλαίσιο της ΚΕΟΣΟΕ για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του COVID-19 στον αμπελοοινικό κόσμο της χώρας, η οργάνωση των συνεταιρισμένων αμπελουργών της Ελλάδας, εκφράζει την ικανοποίησή της.
Ειδικότερα για την απόσταξη κρίσης θα πρέπει να επισημανθεί:
Η σημαντική αύξηση της δαπάνης για την απόσταξη κρίσης οίνων από τα 17 εκ. € στα 25 εκ. €, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μ. Βορίδης δημιουργεί ευνοϊκότερες υπό προϋποθέσεις συνθήκες για την εξισορρόπηση της αγοράς οίνου, που επλήγη και συνεχίζει να πλήττεται από την COVID-19.
Είναι γεγονός ότι ο υπουργός παρέχει σχετικά περισσότερα κονδύλια για την απόσταξη από τις άλλες ευρωπαϊκές οινοπαραγωγές χώρες, όμως το κόστος παραγωγής οίνων στην Ελλάδα με τις γνωστές ιδιομορφίες, είναι υψηλότερο.
Προκειμένου να αποβεί αποτελεσματικό το εργαλείο της Απόσταξης κρίσης είναι αναγκαίο να συνδυαστεί με παραμέτρους που δεν θα ευνοήσουν αθέμιτες πρακτικές.
Με δεδομένο ότι στόχος του μέτρου, είναι η αποσυμφόρηση των αποθεμάτων οίνου από τα οινοποιεία, προκειμένου τα τελευταία να παραλάβουν την επερχόμενη συγκομιδή σταφυλιών, είναι κρίσιμο η διαδικασία της απόσταξης κρίσης να συνδεθεί με τον επερχόμενο τρυγητό.
Είναι αναγκαίο συνεπώς, η ένταξη και η καταβολή της αξίας απόσυρσης του οίνου για απόσταξη να είναι επιλέξιμη μόνο, όταν διατηρηθεί το επίπεδο τιμών σταφυλιών που καταβλήθηκε την περσινή περίοδο στους αμπελουργούς, δεσμεύοντας τα οινοποιεία ώστε να μην καταρρεύσουν οι τιμές της σταφυλικής παραγωγής.
Ιδιαίτερα αυτό θα καταστεί δυνατόν, εφόσον οι τιμές αποζημίωσης για απόσταξη οίνων χωρίς Γεωγραφική Ένδειξη θα καλύπτει το κόστος παραγωγής του οίνου, γεγονός που θα δώσει κίνητρο στα οινοποιεία να συγκρατήσουν το επίπεδο των τιμών και θα τους επιτρέψει να διατηρήσουν το ανταγωνιστικό τους επίπεδο.
Λίγες μέρες νωρίτερα και με αφορμή τις αρχαιρεσίες στους συνεταιρισμούς, η ΚΕΟΣΟΕ σε ανακοίνωσή της ανέφερε:
ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΕΤΗΣΙΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥΣ,ΕΠΙΜΕΝΕΙ Η ΚΕΟΣΟΕ
Ενόψει της νομοθετικής πρωτοβουλίας του κ. Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ,της 22ας Μαΐου 2020 , οι αγροτικοί συνεταιρισμοί δια των εκπροσώπων τους, είχαν ζητήσει εγκαίρως , την παράταση της προθεσμίας της ετήσιας τακτικής γενικής τους συνέλευσης , η οποία σύμφωνα με την ρητή διάταξη του πρώτου εδαφίου της παρ.4 του άρθρου 12 του ν.4673/2020 , συνέρχεται μια φορά τον χρόνο και συνεδριάζει στην έδρα του αγροτικού συνεταιρισμού, μέσα σε έξι (6) το πολύ μήνες από τη λήξη της διαχειριστικής χρήσης….».
Το αίτημα της παράτασης , στηριζόταν στην αδυναμία εφαρμογής των παρ. 2 και 3 του άρθρου τριακοστού τρίτου της ΠΝΠ 20-//2020(ΠΝΠ ΦΕΚ Α 68 2020) «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης συνεπειών του κινδύνου διασποράς του Κορωνοϊού (covid 19)», σύμφωνα με τα οποία , η γενική συνέλευση μετόχων ή εταίρων, οποιουδήποτε νομικού προσώπου ή οποιασδήποτε νομικής οντότητας, μπορεί να διεξαχθεί με τηλεδιάσκεψη ως προς ορισμένα ή και ως προς όλα τα μέλη της. Στην περίπτωση αυτή η πρόσκληση προς τα μέλη της γενικής συνέλευσης περιλαμβάνει τις αναγκαίες πληροφορίες και τεχνικές οδηγίες, για τη συμμετοχή τους στην συνεδρίαση. Η παρούσα ισχύει (ΠΝΠ ΦΕΚ Α 75/30.3.2020), έως την 30.6.2020 .
Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, αριθμούν στην πλειονότητά τους ένα μεγάλο αριθμό μελών, ο οποίος κατά μέσον όρο υπερβαίνει τα 300 μέλη, που σημαίνει ότι υφίστανται αγροτικοί συνεταιρισμοί με περισσότερα από 1000 μέλη, συνεπώς και αυτονόητα , η διεξαγωγή της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης εντός της νόμιμης προθεσμίας, η οποία, για την χρήση 1.1.2019 έως 31.12.2019, λήγει στις 30.6.2020 , καθίσταται αδύνατον να πραγματοποιηθεί με τηλεδιάσκεψη. Μέχρι σήμερα το αρμόδιο ή τα αρμόδια Υπουργεία, δεν έχουν απαντήσει επί του θέματος, με αποτέλεσμα, οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, να ευρίσκονται σε πλήρη άγνοια, ως προς την νομιμότητα των ενεργειών τους.
Επανερχόμενοι, εν όψει της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας του κ. Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων , ζητούμε εκ νέου να δοθεί η άνω αιτούμενη παράταση, ώστε οι συνεταιρισμοί να διεξάγουν τις γενικές τους συνελεύσεις νόμιμα.