Όπως εξηγούν οι έχοντες γνώση των πραγµάτων: «Αν προχωρούσαµε στον αποκλεισµό δικαιούχων µε βάση τον ορισµό του πραγµατικού αγρότη, ο οποίος για παράδειγµα θα µείωνε τους δικαιούχους άµεσων ενισχύσεων από τους 650.000 στους 300.000, τότε αντίστοιχα και ο προϋπολογισµός θα µειωνόταν στο µισό, εφόσον θα δηλώνονταν χοντρικά τα µισά επιλέξιµα στρέµµατα». Κατά τις ίδιες πηγές, όσοι έχαναν την επιδότηση, τουλάχιστον βραχυπρόθεσµα, θα επέλεγαν να διατηρήσουν τα αγροτεµάχια στο όνοµά τους, καθώς µία µεγάλη πλειοψηφία εξ αυτών διατηρούν ελαιοκαλλιέργειες, µία δραστηριότητα που έχει διατηρήσει πολλούς ετεροεπαγγελµατίες στο χώρο. Υπολογίζεται µάλιστα πως θα χρειαζόντουσαν περίπου τέσσερα χρόνια πριν ξεκινήσουν αυτά τα αγροτεµάχια να µεταβιβάζονται εφόσον δεν µπορούν να γεννήσουν δικαιώµατα στα χέρια µη πραγµατικών αγροτών.
Πάντως, η παραπάνω προσέγγιση της πολιτικής ενισχύσεων που παρακινείται µόνο και µόνο υπό το φόβο µην τυχόν ξεµείνει η χώρα από επιλέξιµα εκτάρια, φαίνεται να εξυπηρετεί κατά βάση πρώτον το γνωστό µοντέλο µε τα «µισακά» όπου άλλοι διαχειρίζονται τα κτήµατα άλλοι φαίνονται στα χαρτιά ως κάτοχοι της εκµετάλλευσης. ∆εύτερον, τους ετεροεπαγγελµατίες και τα νοµικά πρόσωπα κατόχους µεγάλων αγροτικών εκτάσεων και απλούς διαχειριστές γης που φουσκώνουν τα ενοίκια εις βάρος των κατ’ επάγγελµα αγροτών στα ύψη (κάθε ευρώ βασικής ενίσχυσης κεφαλαιοποιείται σε 32 σεντς ακριβότερων µισθωτηρίων βάσει ευρωπαϊκής µελέτης).
Διαβάστε επίσης: Με επιδοματικές ενισχύσεις παραγωγών δεν αναπτύσσεται κερδοφόρα αγροτική πολιτική λέει ο ΟΟΣΑ
Με αυτά υπόψιν, µία λύση θα ήταν το υπουργείο να ανακοινώσει επίσηµα από φέτος την πρόθεσή του να περάσει στην εφαρµογή του ορισµού του «πραγµατικού αγρότη» για τις επιδοτήσεις ώστε να τρέξουν πιο γρήγορα οι µεταβιβάσεις και να µην χαθούν επιλέξιµες εκτάσεις πριν την εφαρµογή της νέας ΚΑΠ. Και αν ο φόβος είναι για τις ελαιοκαλλιέργειες, θα µπορούσε, αν το επέτρεπαν φυσικά οι ευρωπαϊκοί κανονισµοί, να διατηρήσει το ισχύον στάτους δικαιούχων για τις δενδροκαλλιέργειες.
Σε µία προσπάθεια πάντως να υπάρξει µία σχετική «αβάντα» για τους κατ’ επάγγελµα αγρότες στη νέα ΚΑΠ, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προσανατολίζεται στο να στοχεύσει προς τη µεγαλύτερη πριµοδότησή τους µέσω του καθεστώτος «Αναδιανεµητικής Ενίσχυσης» και µέσω των «Οικοπρογραµµάτων». Η «Αναδιανεµητική Ενίσχυση» αφορά την αναδιανοµή των άµεσων ενισχύσεων από τις µεγαλύτερες στις µικρότερες ή σε µεσαίες γεωργικές εκµεταλλεύσεις υπό τη µορφή ετήσιας αποσυνδεδεµένης ενίσχυσης ανά επιλέξιµο εκτάριο σε γεωργούς.
Τα «Οικοπρογράµµατα» θα είναι ετήσιες δράσεις µε έξτρα περιβαλλοντικές δεσµεύσεις που πριµοδοτούνται βάσει έκτασης ή ζώων.