Τελευταία δεδομένα για νεοεισερχόμενους, μικρές εκμεταλλεύσεις, ιστορικά δικαιώματα και ενεργούς αγρότες
Τι και αν λοιπόν αποφασίστηκε να είναι υποχρεωτική η σύγκλιση τουλάχιστον στο 85% της αξίας των δικαιωµάτων για όλους τους αγρότες, µε το συγκεκριµένο «φρένο» φαίνεται πως τα ιστορικά δικαιώµατα επιβιώνουν για ακόµα µία περίοδο, εκτός και αν κάνουν την έκπληξη οι ελληνικές αρχές κατά τη διάρκεια του σχεδιασµού του στρατηγικού σχεδίου της ΚΑΠ. Παράλληλα, κατά τη διάρκεια του Συµβουλίου στις 23 Μαρτίου όπου και παρουσιάστηκαν οι συµβιβαστικές λύσεις κυρίως για θέµατα των άµεσων ενισχύσεων για αγροτικής ανάπτυξης, είδηση συνιστά και η εισαγωγή ενός νέου ορισµού, αυτού του new farmer ή αλλιώς νεοεισερχόµενου αγρότη, που βρήκε σύµφωνη και την ελληνική πλευρά. Ορισµός, που ανοίγει ευκαιρίες στα διαρθρωτικά προγράµµατα για διεκδίκηση πριµ πρώτης εγκατάστασης από νεοεισερχόµενους άνω των 40 ετών.
Όσον αφορά τον ορισµό του ενεργού ή πραγµατικού αγρότη ως τον µοναδικό λήπτη άµεσων ενισχύσεων, η προεδρία θεωρεί προς πρέπει να είναι υποχρεωτικός, δίνοντας όµως ευελιξία στα κράτη-µέλη να προχωρήσουν όπως επιθυµούν µε τον ορισµό του. Και εδώ ο κ. Λιβανός ήταν σύµφωνός, όπως και µε την προαιρετική φύση για τα κράτη-µέλη όσον αφορά τη θέσπιση ορίων ανά εκµετάλλευση στα ποσά άµεσης ενίσχυσης και στην ενεργοποίηση των καθεστώτων αναδιανεµητικής πληρωµής και µικροκαλλιεργητών. Αναλυτικότερα οι νέες θέσεις του Συµβουλίου Γεωργίας και η τοποθέτηση πάνω σε αυτές των ελληνικών αρχών έχουν ως εξής:
Υποχρεωτικός ορισµός του ενεργού γεωργού, µε τον όρο ότι είναι επαρκώς ευέλικτος και δεν είναι περιοριστικός.
Προσθήκη των νεοεισερχόµενων αγροτών-new farmers, µε νέα είδη παρεµβάσεων στην Αγροτική Ανάπτυξη.
Προαιρετική εφαρµογή της αναδιανεµητικής ενίσχυσης και του καθεστώτος για µικροκαλλιεργητές. Υπέρ της προαιρετικής εφαρµογής και η Ελλάδα.
Η Ελλάδα είναι σύµφωνα µε την πρόταση της προεδρίας, για σύγκλιση στο 85% έως το 2026, διατηρώντας παράλληλα το κατώφλι της µέγιστης µείωσης του 30% σε επίπεδο εκµετάλλευσης.
Η Ελλάδα στηρίζει τη συµπληρωµατική των γεωργών νεαρής ηλικίας στο 3% αντί του 2% αρκεί βέβαια η χρήση να αφορά και στους δύο πυλώνες.
Το µέγιστο όριο ποσών άµεσων ενισχύσεων ανά εκµετάλλευση πρέπει να είναι προαιρετικό για τα κράτη-µέλη σύµφωνα µε τα συµπεράσµατα του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου. «Μπορούµε να είµαστε ευέλικτοι και στο πνεύµα συµβιβασµού αρκεί η µείωση να αφορά µόνο στη βασική ενίσχυση», είπε η ελληνική πλευρά.
Αποφασίστε πλήρη σύγκλιση και δώστε επιδοτήσεις µόνο σε έχοντες αγροτικό εισόδηµα είπε η Κοµισιόν
Να ξεκαθαριστεί εδώ πως δεν έχει ακόµα τελειώσει τίποτα σε σχέση µε τους κανονισµούς της ΚΑΠ, καθώς στις συµβιβαστικές λύσεις πρέπει να συµφωνήσουν Κοµισιόν και Ευρωβουλή. Μάλιστα, ο Επίτροπος Γεωργίας Γιάνους Βοϊτσεχόφκσι εµφανίστηκε προβληµατισµένος µε τις επιλογές της προεδρίας. Πρώτον, όσον αφορά τον ενεργό αγρότη κάλεσε τα κράτη να διασφαλίσουν ότι οι ενισχύσεις θα πάνε σε όσους έχουν αγροτικό εισόδηµα ως ένα βαθµό, δεύτερον ζήτησε πιο δίκαιη κατανοµή επιδοτήσεων λέγοντας «η πλήρης σύγκλιση θα µπορούσε να οδηγήσει σε σηµαντική απλούστευση για τους γεωργούς σας».
Στο 85%
Σύγκλιση Ενισχύσεων
Η προεδρία του Συµβουλίου των υπουργών Γεωργίας αύξησε την πρότασή της από το 75% στο 85% όσον αφορά την ελάχιστη υποχρεωτική σύγκλιση των δικαιωµάτων βασικής ενίσχυση έως το 2026, ώστε να είναι πιο κοντά στη θέση της Ευρωβουλής που ζητά 100%. Η πρόταση αυτή φαίνεται πως δεν βρίσκει πλήρως σύµφωνη την Κοµισιόν µε τον Επίτροπο Γεωργίας Γιάννους Βοϊτσεχόφσκι να αναφέρει πως «Η πλήρη σύγκλιση θα µπορούσε να οδηγήσει σε σηµαντική απλούστευση για εσάς και τους γεωργούς σας».
Η θέση της Ελλάδας: Ο Σπήλιος Λιβανός ανέφερε πως η χώρα µας είναι σύµφωνη µε την πρόταση της προεδρίας, για σύγκλιση στο 85% έως το 2026, διατηρώντας παράλληλα το κατώφλι της µέγιστης µείωσης στην αξία δικαιωµάτων έως 30% σε επίπεδο εκµετάλλευσης. Σηµειώνεται εδώ ότι το συγκεκριµένο όριο στη µείωση των υψηλών δικαιώµατα ίσχυε και την περίοδο 2014-2020.
Κονδυλια στο 3%
Καθεστώς νεαρών αγροτών
Την αύξηση από το 2% στο 3% για τα κονδύλια που έχουν να κάνουν µε το καθεστώς νεαρών αγροτών του α’ Πυλώνα πρότεινε το Συµβούλιο των υπουργών Γεωργίας, ώστε να είναι πιο κοντά στη θέση της Ευρωβουλής που ζητά 4%. Αυτό το 3% θα αφορά τα κονδύλια του Εθνικού Φακέλου και προτείνεται να λαµβάνονται υπόψη και οι παρεµβάσεις του Β’ Πυλώνα.
Η θέση της Ελλάδας: «Στηρίζουµε τη συµπληρωµατική τους ενίσχυση στο 3% αντί του 2% αρκεί βέβαια η χρήση να αφορά και στους δύο πυλώνες.», ανέφερε επί του θέµατος ο κ. Λιβανός. Την τρέχουσα περίοδο οι νεαροί αγρότες στην Ελλάδα µέσω αυτού του καθεστώτος των άµεσων ενισχύσεων µοιράζονταν 38 εκατ. ευρώ, ενώ µε την αύξηση των κονδυλίων στο 3%, θα µοιράζονται γύρω στα 60 εκατ. ευρώ. Εκτός και αν η χώρα µας επιλέξει να αξιοποιήσει το παράθυρο προσµέτρησης στο 3% και παρεµβάσεων του Β’ Πυλώνα.
Νέος ορισμός
Νεοεισερχόµενοι New Farmers
«∆εχόµαστε την προσθήκη των new farmers, µε νέα είδη παρεµβάσεων», ανέφερε κατά την ανακοίνωση του νέου αυτού ορισµού η επικεφαλής της πορτογαλικής προεδρίας, Μαρία ντοσέου Αντούνιες, γνωστοποιώντας τη θέση του Συµβουλίου. Ο ορισµός αυτός που θα περιγράφει τους νεοεισερχόµενους άνω των 40 ετών στον αγροτικό τοµέα µπορεί να χρησιµοποιηθεί για παρεµβάσεις διαρθρωτικών προγραµµάτων της αγροτικής ανάπτυξης όπως είναι για παράδειγµα το πριµ πρώτη εγκατάστασης. Ο συγκεκριµένος ορισµός δεν µπορεί να χρησιµοποιηθεί για τις παρεµβάσεις των άµεσων ενισχύσεων όπως είναι για παράδειγµα το Εθνικό Απόθεµα.
Η θέση της Ελλάδας: Η ελληνική αντιπροσωπεία έκανε δεκτή την πρόταση της προεδρίας και την εισαγωγή της έννοιας του νεοεισερχόµενου γεωργού-new farmers στην Αγροτική Ανάπτυξη.
100.000 ευρω
Όριο στις ενισχύσεις
Προαιρετική θα είναι για τα κράτη-µέλη η εφαρµογή της προοδευτικής µείωση των άµεσων ενισχύσεων άνω των 60.000 ευρώ και η οριστική διακοπή τους άνω των 100.000 ευρώ ανά εκµετάλλευση, ανέφερε η προεδρία του Συµβουλίου. «Ξανασκεφτείτε το» τόνισε η Κοµισιόν µέσω Βοϊτσεχόφσκι.
Η θέση της Ελλάδας: Η µείωση των άµεσων ενισχύσεων πρέπει να είναι προαιρετική είπε ο Λιβανός, αλλά αν γίνει υποχρεωτική θα πρέπει να αφορά µόνο τη βασική ενίσχυση και όχι όλες τις άµεσες αθροιστικά ανά εκµετάλλευση.
Προαιρετικό
Καθεστώς µικρών αγροτών
Προαιρετικό για τα κράτη-µέλη όρισε το απλοποιηµένο καθεστώς για τους µικροκαλλιεργητές η προεδρία του Συµβουλίου, το οποίο αντικαθιστά όλες τις άµεσες πληρωµές µε ένα εφάπαξ ποσό ανά εκµετάλλευση ή ένα ποσό ανά εκτάριο. Τις διαφωνίες του εξέφρασε ο Βοϊτσεχόφσκι πάνω σε αυτή τη συµβιβαστική λύση λέγοντας πως «αν δοθεί ένα ποσό ανά εκτάριο όπως προτείνεται και όχι ανά εφάπαξ ποσό ανά γεωργό αυτό υπονοµεύει την παρέµβαση. Έτσι οι µικροκαλλιεργητές θα λάβουν λιγότερα χρήµατα. Σας απευθύνω έκκληση, αποδεχθείτε την πρόταση της Κοµισιόν».
Η θέση της Ελλάδας: Σύµφωνο βρήκε τον Έλληνα υπουργό η προαιρετική φύση του καθεστώτος µικροκαλλιεργητών. Σηµειώνεται µε το καθεστώς αυτό αµείβονται µε έως 1.250 ευρώ ετησίως γύρω στους 150.000 αγρότες στη χώρα µας.
Oχι υποχρεωτική
Αναδιανεµητική ενίσχυση
Παροµοίως και η αναδιανεµητική ενίσχυση ορίστηκε ως προαιρετική για τα κράτη-µέλη από το Συµβούλιο Υπουργών Γεωργίας, µε την Κοµισιόν να επιµένει πως η προεδρία πρέπει να αναθεωρήσει και να την καταστήσει υποχρεωτική. Υπενθυµίζεται ότι το συγκεκριµένο καθεστώς αφορά µία ετήσια συµπληρωµατική ενίσχυση προς µικροµεσαίες εκµεταλλεύσεις. Αξίζει να σηµειωθεί εδώ πως ουσιαστικά το καθεστώς αυτό έγινε προαιρετικό επειδή έγινε προαιρετικό το όριο στις άµεσες ενισχύσεις ανά εκµετάλλευση. Από την περικοπή των ενισχύσεων άνω του συγκεκριµένου ορίου θα εξασφαλιστεί το ποσό της αναδιανεµητικής, οπότε «η µπάλα πήρε» και αυτό το καθεστώς.
Η θέση της Ελλάδας: Υπέρ της προαιρετικής ενεργοποίησης του καθεστώτος αναδιανεµητικής ενίσχυσης τάχθηκε η χώρα µας, ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα το ενεργοποιήσουν οι εδώ αρχές.
Ευελιξία
Ενεργός αγρότης
Το Συµβούλιο κατέληξε στο ότι υποχρεωτικά τα κράτη-µέλη θα πρέπει να εισάγουν έναν ορισµό για τον ενεργό ή τον πραγµατικό αγρότη ως τον µοναδικό λήπτη άµεσων ενισχύσεων, µε τον όρο ότι είναι επαρκώς ευέλικτος και δεν είναι περιοριστικός. Από την άλλη ο Επίτροπος Βοϊτσεχόφσκι τόνισε πως θα πρέπει να οριστεί ο ενεργός αγρότης µε τέτοιον τρόπο ώστε οι άµεσες ενισχύσεις να κατευθύνονται τα χρήµατα µόνο σε όσους λαµβάνουν όσοι η γεωργικοί τους δραστηριότητα είναι ενός κάποιου επιπέδου σε σχέση µε το επίπεδο της συνολικής τους οικονοµικής δραστηριότητας.
Η θέση της Ελλάδας: «Είµαστε ευέλικτοι στην επαναξιολόγηση της υποχρεωτικής εφαρµογής για τον ενεργό ή γνήσιο γεωργό, υπό την προϋπόθεση ότι ο ορισµός δεν θα είναι εξαντλητικός στη βασική πράξη αφήνοντας στα κράτη µέλη τον καθορισµό των λεπτοµερειών», ανέφερε ο Έλληνας υπουργός.
Αναλυτικά το αφιέρωμα διαθέσιμο εδώ.