Χωρίς να αναφερθεί με σαφήνεια ούτε στις ευθύνες της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας (Βορίδη) που καθυστέρησε το διαγωνισμό για την τεχνική υποστήριξη του ΟΠΕΚΕΠΕ, ούτε βέβαια στις δικές του που κατόπιν παραινέσεών του ακυρώθηκε, ο κ. Λιβανός, δηλώνει ότι οι φετινές δηλώσεις (Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης 2021) θα γίνουν, καθώς το ΟΣΔΕ θα ανοίξει «κανονικά» στις 15 Απριλίου. Κι αυτό όταν είναι σε όλους γνωστό ότι το «κανονικά» που συμβαίνει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι το ΟΣΔΕ να δέχεται αιτήσεις από την 1η Ιανουαρίου.
Όπως έχει γράψει διεξοδικά τις τελευταίες ημέρες το Agronews, η καθυστέρηση στην υποβολή των δηλώσεων, δημιουργεί αλυσιδωτά προβλήματα στην οργάνωση και λειτουργία των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, δυσκολεύει τη συνεργασία και τη δανειοδότηση από τις τράπεζες (Κάρτα Αγρότη κ.α.), δημιουργεί ζήτημα με τις μεταβιβάσεις και τις δηλώσεις των νέων αγροτών, δεν αφήνει χρόνο για επεξεργασία και διασταύρωση των στοιχείων, διευκολύνει τις λαθροχειρίες με τα δικαιώματα, τα βοσκοτόπια και το Εθνικό Απόθεμα, δεν επιτρέπει στην κυβέρνηση να αξιοποιήσει τη βάση δεδομένων για τη χάραξη αγροτικής πολιτικής.
Αντί όλων αυτών, ο κ. Λιβανός με την παρέμβασή του στη βουλή θεώρησε σκόπιμο να τονίσει στη Βουλή και να ανακοινώσει στη συνέχεια τα ακόλουθα:
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ σήμερα λειτουργεί κανονικά. Ήδη έχει πληρώσει εντός του 2021 319 εκατ. ευρώ και έως το τέλος Ιουνίου θα πληρώσει ακόμη 352 εκατ. ευρώ, τόνισε στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου για τις «Αθέμιτες πρακτικές», ο ΥΠΑΑΤ κ. Σπήλιος Λιβανός, τονίζοντας και ότι ο ΟΣΔΕ θα ανοίξει κανονικά, στις 15 Απριλίου.
Η παρέμβαση του κ. Λιβανού έχει ως εξής:
«Ο ΟΠΕΚΕΠΕ αποτελεί την «καρδιά» του Υπουργείου, όντας ο οργανισμός που αναλαμβάνει να προβεί στην πληρωμή των 650.000 αγροτών μας.
Με το που ανέλαβα την ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, ενημερώθηκα για τα προβλήματα που αντιμετώπιζε ο Οργανισμός και αφορούσαν στο διαγωνισμό του τεχνικού συμβούλου. Διότι στις 07.01 ο Οργανισμός δεν διέθετε τεχνικό σύμβουλο και ο διαγωνισμός, από τον οποίο θα προέκυπτε ο τεχνικός σύμβουλος, ήταν παγωμένος με δικαστικές αποφάσεις. Αν συνεχιζόταν αυτή η κατάσταση οι πληρωμές των αγροτών μας θα ήταν στον αέρα.
Άμεσα, προβήκαμε στις αναγκαίες ενέργειες για να υπάρξει νόμιμη βιώσιμη λύση στον Οργανισμό. Και παρά τις αναταράξεις που υπήρξαν λειτουργεί απολύτως αποτελεσματικά σήμερα.
Γίνονται δηλαδή κανονικότατα οι πληρωμές και στις συνδεδεμένες και στα άλλα μέτρα και το 2021 έχουν γίνει πληρωμές 319 εκατ. ευρώ. Ο προγραμματισμός είναι απολύτως κανονικός και μέχρι τις 30/6 θα γίνουν πληρωμές ακόμη 352 εκατ. ευρώ.
Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Όποιος επιχειρεί να δημιουργήσει προσκόμματα στη λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ, εμφορούμενος από επιχειρηματικά ή άλλα συμφέροντα, θέτει σε κίνδυνο τους 650.000 αγρότες μας. Θέτει σε κίνδυνο την επιβίωση των ίδιων και των οικογενειών τους. Εμείς αυτό ως πολιτική ηγεσία, και ως κυβέρνηση, δεν θα το επιτρέψουμε. Θα κάνουμε ό,τι πρέπει ώστε ο Οργανισμός να λειτουργεί κανονικά. Ο ΟΣΔΕ θα ανοίξει κανονικά στις 15/04».
Νομοσχέδιο ΥΠΑΑΤ Σπ. Λιβανού: Τέλος στις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές - Στήριξη στην πράξη των παραγωγών
Εξόφληση σε 30 ημέρες για τα ευάλωτα σε 60 ημέρες για τα λοιπά
Τέλος σε μία μεγάλη αδικία, η οποία συνιστά ταυτόχρονα μία από τις μεγαλύτερες πηγές ανασφάλειας για τους παραγωγούς σε ολόκληρη τη χώρα, μπαίνει με το σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, που εισήχθη την Παρασκευή στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μια σειρά από διατάξεις που αφορούν ολόκληρη την αγροτική εφοδιαστική αλυσίδα, «από το αγρόκτημα στο πιρούνι», οι οποίες διορθώνουν τις σημαντικές ανισορροπίες στη διαπραγματευτική ισχύ μεταξύ προμηθευτών και αγοραστών γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, κυρίως των μεγάλων σούπερ μάρκετ.
Από τις σημαντικότερες διατάξεις του νομοσχεδίου είναι αυτές που προβλέπουν ότι αλλοιώσιμα προϊόντα θα εξοφλούνται σε 30 μέρες και τα λοιπά γεωργικά προϊόντα θα εξοφλούνται σε 60 μέρες. Και αυτό, διότι μέχρι σήμερα, διαπιστώνονται αργοπορίες στην εξόφληση προϊόντων που υπερβαίνουν ακόμα και τους έξι μήνες.
Με τον νέο νόμο επιδιώκεται η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/633 σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στις σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων στο ελληνικό δίκαιο.
Το σχέδιο νόμου αφορά όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα (παραγωγοί, αγοραστές) που συμμετέχουν στην αγροτική εφοδιαστική αλυσίδα («από το αγρόκτημα στο πιρούνι») των γεωργικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που μεταποιούνται για να χρησιμοποιηθούν ως τρόφιμα. Με βάση το νομοσχέδιο, οι αλλαγές που προωθούνται, αφορούν όλους τους παραγωγούς με τζίρο έως 2 εκατ. ευρώ.
Στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων παρουσιάζονται συχνά σημαντικές ανισορροπίες στη διαπραγματευτική ισχύ μεταξύ προμηθευτών και αγοραστών γεωργικών προϊόντων και τροφίμων.
Οι ανισορροπίες αυτές οδηγούν σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Τέτοιες είναι πρακτικές ή συμβατικοί όροι προς όφελος των αγοραστών, ιδιαίτερα των μεγάλων εφοδιαστικών αλυσίδων με σημαντικό αποτύπωμα στην οικονομία, που αντίκεινται στην καλή πίστη.
Η παραγωγή γεωργικών προϊόντων χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα αυξημένη ανασφάλεια, καθώς βασίζεται σε βιολογικές διεργασίες, σε καιρικές συνθήκες κλπ.
Η αβεβαιότητα αυτή καθιστά ακόμη πιο επιβεβλημένη την προστασία των παραγωγών και των μεταποιητών.
Ειδικότερα το νομοσχέδιο:
- Αφορά μόνο προμηθευτές και αγοραστές των κρατών – μελών (όχι καταναλωτές), καθώς και
- γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, τόσο αλλοιώσιμα, δηλαδή αυτά που αλλοιώνονται εντός τριάντα (30) ημερών από τη συγκομιδή, την παραγωγή ή τη μεταποίηση, όσο και λοιπά γεωργικά προϊόντα, τα οποία παρατίθενται σε σχετικό παράρτημα της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Προβλέπεται ότι:
- τα αλλοιώσιμα προϊόντα θα εξοφλούνται σε 30 μέρες
- τα λοιπά γεωργικά προϊόντα θα εξοφλούνται σε 60 μέρες
Απαριθμούνται:
- πρακτικές που θεωρούνται εξ ορισμού αθέμιτες και δεν επιτρέπεται να συμπεριληφθούν σε συμφωνία προμηθευτή-αγοραστή
- πρακτικές που είναι θεμιτές, μόνο εφόσον προβλέπονται με σαφείς και αδιαμφισβήτητους όρους σε συμφωνίες προμήθειας ή σε επακόλουθες συμφωνίες μεταξύ των μερών.
Προβλέπονται:
- αρχές επιβολής για την εφαρμογή του νομοσχεδίου η Επιτροπή Καταπολέμησης Αθέμιτων Εμπορικών Πρακτικών του ΥΠΑΑΤ, η οποία και παραλαμβάνει όλες τις καταγγελίες και η Επιτροπή Ανταγωνισμού
- διαδικασία καταγγελιών
- εμπιστευτικότητα και προστασία της ταυτότητας του καταγγέλλοντος
- εκτεταμένες εξουσίες των αρχών επιβολής και κυρώσεις επί των παραβάσεων, συμπεριλαμβανομένων προστίμων ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης
- δυνατότητα λήψης ασφαλιστικών μέτρων
- δυνατότητα διαμεσολάβησης
- συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών για τη βέλτιστη εφαρμογή των διατάξεων και επανεξέταση του θεσμού ετησίως.
01-04-2021 15:05Κίτσου Ζωή
Όταν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τις δηλώσεις Ο.Σ.Δ.Ε. οι αγρότες τις υποβάλλουν από τις αρχές του έτους γιατί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια υπάρχει αυτή η καθυστέρηση των 3 μηνών τουλάχιστον?
Απάντηση31-03-2021 20:04Παρατηρητής
Η καθυστέρηση της φετινής ενεργοποίησης δεν εχει σχέση με το διαγωνισμό όπως αναφέρεται. Ο λόγος καθυστέρησης έχει να κάνει με τους ΔΑΣΙΚΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ, γιατί όταν πάνε οι παραγωγοί να ενεργοποιήσουν, θα ξεσπάσει ο 3 παγκόσμιος πόλεμος... Ο νοών νοειτο
Απάντηση