Στις προτάσεις ΕΘΕΑΣ, το επιτόκιο ρύθμισης να είναι συνολικά 3,2% σταθερό για όλη την περίοδο και η διάρκεια περιόδου εξόφλησης να είναι πάνω από 20 έτη.
Η ΕΘ.Ε.Α.Σ. στην προσπάθειά της να συνοψίσει τα κύρια σημεία, που θα πρέπει να εξεταστούν ενδελεχώς προτού το νέο νομοσχέδιο τεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, απέστειλε τους σημαντικότερους άξονες του κρίσιμου ζητήματος. Είχε προηγηθεί μια συνάντηση στις 07/11/2023, με σημαντικό αριθμό εκπροσώπων Αγροτικών Συνεταιρισμών της χώρας, στην οποία συζητήθηκαν οι πολύπλευρες διαστάσεις του θέματος και τα επιμέρους προβλήματα των Συνεταιριστικών Οργανώσεων.
Ολόκληρη η επιστολή:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Απευθυνόμαστε σε εσάς για ένα καίριο ζήτημα που αφορά τη λειτουργία και την ανάπτυξη των Συνεταιρισμών της χώρας, αυτό των κόκκινων δανείων. Eνόψει του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τα κόκκινα δάνεια, που αναμένεται να τεθεί προς διαβούλευση, η ΕΘ.Ε.Α.Σ. ούσα αρωγός των Αγροτικών Συνεταιρισμών, πραγματοποίησε μια συνάντηση στις 07/11/2023, με σημαντικό αριθμό εκπροσώπων Αγροτικών Συνεταιρισμών της χώρας, στην οποία συζητήθηκαν οι πολύπλευρες διαστάσεις του θέματος και τα επιμέρους προβλήματα των Συνεταιριστικών Οργανώσεων.
Οι εν λόγω συνεταιρισμοί βρίσκονται σε αδιέξοδο με τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια, που έχουν περιέλθει στην κατοχή Αγοραστών Πιστώσεων (Funds) λόγω της αδυναμίας, τόσο επικοινωνίας με εκπροσώπους για το ύψος των οφειλών, όσο και των τεράστιων καθυστερήσεων, που παρατηρούνται κατά τη διαδικασία διαπραγματεύσεων.
Το θέμα αυτό δημιουργεί σωρεία προβλημάτων στη δραστηριότητα των υγιών και παραγωγικών Συνεταιρισμών, σε μια στιγμή μάλιστα που η λειτουργία τους είναι κρίσιμη για τη βιωσιμότητα των ίδιων των αγροτών ενόψει της πίεσης που δέχονται από το αυξημένο κόστος των εισροών παραγωγής, καθώς και τις επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή. Μια από τις σημαντικότερες δυσκολίες είναι ότι μέρος της περιουσίας και των υποδομών τους που είναι δεσμευμένο, χρησιμοποιείται για να αντιστρατεύεται την προσπάθεια οργάνωσης και ανάπτυξης των Συνεταιρισμών.
Η ΕΘ.Ε.Α.Σ. στην προσπάθειά της να συνοψίσει τα κύρια σημεία, που θα πρέπει να εξεταστούν ενδελεχώς προτού το νέο νομοσχέδιο τεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, σας αποστέλλει τους σημαντικότερους άξονες του κρίσιμου ζητήματος.
Ειδικότερα θα πρέπει να εξεταστούν οι παρακάτω προτάσεις της ΕΘΕΑΣ:
- Οι υπερβολικοί τόκοι ανατοκισμού έχουν καταστήσει οποιαδήποτε προσπάθεια επίλυσης αδύνατη για τα οικονομικά των Συνεταιρισμών και πρέπει να διαγραφούν.
- Εφόσον από την οικονομική λειτουργία του συνεταιρισμού δεν μπορεί να γίνει εξυπηρέτηση του δανείου, αυτό να μπορεί να μειώνεται μέχρι το ύψος των διασφαλίσεων και το υπόλοιπο μέρος του δανείου να διαγράφεται.
- Να γνωστοποιείται η μεθοδολογία υπολογισμού και κατά συνέπεια η διαδικασία καθορισμού του τελικού ύψους οφειλής του δανειολήπτη πράγμα που σήμερα δεν είναι εφικτό.
- Η διάρκεια περιόδου εξόφλησης να είναι πάνω από 20 έτη, προκειμένου να καταστούν βιώσιμοι οι αγροτικοί συνεταιρισμοί.
- Στη ρύθμιση να ενταχθούν και τα δάνεια που είναι υπό την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, όπως είναι των Συνεταιρισμών.
- Οι οποιεσδήποτε εισπράξεις από την PQHπου αφορούν, είτε καταβολές προκαταβολής έναντι του χρέους, είτε εξόφληση διαταγών πληρωμής να θεωρηθούν ως προκαταβολή έναντι της οφειλής για να ενταχθεί ο Συνεταιρισμός στη ρύθμιση.
- Είναι επιβεβλημένη η συμμετοχή της PQH και των funds στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των χρεών, των οποίων η άρνηση μέχρι σήμερα, έχει οδηγήσει σε πλήρη αποτυχία τον εν λόγω θεσμό.
- Να θεσμοθετηθεί ρυθμιστικό πλαίσιο κανόνων των σχέσεων δανειοληπτών – servicers στη βάση των αρχών προστασίας των δανειοληπτών καλής πίστης και δίκαιης μεταχείρισης των δανειοληπτών.
- Να θεσμοθετηθούν κίνητρα εξόφλησης των δανείων, όπως σημαντικές εκπτώσεις – κουρέματα κεφαλαίου, διαγραφή τόκων σε όλες τις περιπτώσεις ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης των δανειοληπτών, όπου αυτή θα λαμβάνεται υπόψη μαζί με άλλους κοινωνικούς παράγοντες για το ποσοστό της διαγραφής.
- Να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα επαναδιαπραγμάτευσης για επαναφορά σε προηγούμενη κατάσταση ήδη πλειστηριασθέντων (ειδικά των παραγωγικών ακινήτων) που έχουν πλειοδοτήσει τα ίδια τα funds και έχουν περιέλθει στην κυριότητά τους.
- Το επιτόκιο ρύθμισης να είναι συνολικά 3,2% σταθερό για όλη την περίοδο.
- Να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα αποζημίωσης δανειοληπτών για τη μέχρι σήμερα παράνομη, καταχρηστική συμπεριφορά των funds/Servicers απέναντι στους δανειολήπτες.
- Να θεσπιστεί ανώτατο όριο κέρδους για τους servicers, που θα υπολογίζεται, αφού ληφθεί υπόψη το ποσό αγοράς των δανείων και το προτεινόμενο προς διευθέτηση ποσό, έτσι ώστε να αποτρέπονται φαινόμενα αισχροκέρδειας.
- Σε περίπτωση που το δάνειο ανήκει σε fund, τότε η ρύθμιση του δανείου με βάση την αξία αγοράς του από το fund να είναι προσαυξημένο με κάποιο λογικό ποσοστό, και όχι επί του αρχικού ύψους του δανείου που μεταβιβάστηκε στο fund.
- Να είναι υποχρεωτική η αποδοχή της ρύθμισης που προκύπτει από το υπολογιστικό εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού από τα funds και την PQH.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων και είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για οτιδήποτε σας είναι αναγκαίο.
13-11-2023 13:44Κωνσταντίνος Γ.
Εκτός τόπου και χρόνου η ΕΘΕΑΣ. Συνεταιρισμοί οι οποίοι απέτυχαν οικονομικά πρέπει να πτωχευσουν προκειμένου να αναλάβει κάποιος άλλος να δουλέψει τα πλειστηριασμενα μέσα με οικονομική επιτυχία. Αν δε βρεθεί άλλος, το ίδιο το fund θα έχει συμφέρον να συνεργαστει μαζί τους για να βγάλει κερδος (ή να μη βγάλει χασουρα) από την επένδυση του. Αυτό που ζητάνε είναι έμμεση διαγραφή χρέους προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα οι ίδιοι που απέτυχαν να ξανα-αποτυχουν για να ξαναζητανε στο μέλλον διαγραφές. Εν τω μεταξύ που πήγαν όλα αυτά τα δανεικά, κανεις δε λέει.
Απάντηση