Πληροφορίες του Agronews από στελέχη που συμμετείχαν στη σύσκεψη, αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι ο Γερμανός υπουργός δήλωσε αντίθετος στο σλόγκαν «grow bigger or leave», δηλαδή «ή μεγαλώνετε ή φεύγετε», εννοείται από το επάγγελμα, προκρίνοντας τη λύση της συστηματικής ενίσχυσης των μικρών μονάδων, που θα δώσουν ώθηση στην κυκλική οικονομία και θα αναζωογονήσουν την ύπαιθρο.
Εκτιμάται πάντως ότι η συγκεκριμένη συνάντηση είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς, το… δρομολόγιο Ελλάδα – Γερμανία αποτελεί διαχρονικά μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες για τα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα που έχουν τα «φόντα» να κάνουν διεθνή καριέρα.
Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το φύλλο 984 της Agrenda
Η στόχευση αυτή έχει φέρει αποτελέσματα και η γερμανική αγορά έχει βρεθεί, τα τελευταία χρόνια, να «κονταροχτυπιέται» με την ιταλική για τη θέση του καλύτερου πελάτη σε ότι αφορά στις εξαγωγές τροφίμων και ποτών.
Παρόλα αυτά, με βάση το μέγεθος, τη δυναμική, αλλά και το εκτόπισμα της γερμανικής οικονομίας, οι εξαγωγικές επιδόσεις των νωπών και των μεταποιημένων προϊόντων του πρωτογενούς τομέα της Ελλάδας, απέχουν πολύ από το να προσεγγίσουν το «ταβάνι» τους. Οι δυνατότητες είναι πολλές αρκεί να βρεθεί ο τρόπος να αξιοποιηθούν.
Άλλωστε, τα περιθώρια ανάπτυξης του διμερούς εμπορίου στον αγροδιατροφικό τομέα, αλλά και διαμόρφωσης συνεργασιών ακόμη και για συμπόρευση σε πολιτικό επίπεδο, με στόχο κοινές επιδιώξεις στις Βρυξέλλες, ήταν το «κύριο μενού» σ’ αυτό το κλειστό στρογγυλό τραπέζι με Έλληνες και Γερμανούς «συνδαιτημόνες» που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ.
Όπως αναφέρθηκε, επίσημος προσκεκλημένος στην πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση ήταν ο Γερμανός υπουργός Γεωργίας, Τζεμ Εζντεμίρ, ο οποίος πλαισιώθηκε από συνολικά 22 συνομιλητές, εκπροσώπους επιχειρήσεων, συνεταιρισμών και δημόσιων φορέων από τις δύο χώρες. Πληροφορίες που περιήλθαν σε γνώση του Agronews και της Agrenda αναφέρουν πως στόχος της συνάντησης ήταν να βρεθούν τρόποι συνεργασίας με το γερμανικό υπουργείο Γεωργίας και με γερμανικές επιχειρήσεις, αλλά και να διαμορφωθεί κοινό μέτωπο σε θέματα πολιτικής και σε ζητήματα ανάπτυξης οικονομικών σχέσεων με αμοιβαίο όφελος.
Ως προς το οικονομικό-επιχειρηματικό σκέλος της συζήτησης, πηγή που μετείχε στην κλειστή συνάντηση ανέφερε πως εξετάστηκε η προοπτική συνεργασιών με σούπερ μάρκετ και με καταστήματα delicatessen στη Γερμανία, η συμμετοχή σε εκθέσεις καθώς και οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να διευκολυνθούν οι εξαγωγές. Τη συνάντηση απασχόλησαν και οι λύσεις με τις οποίες θα μπορούσε να λυθεί το πρόβλημα της οικονομίας κλίμακας που αποτελεί μειονέκτημα για την Ελλάδα. Επιπλέον, φέρεται να ειπώθηκε ότι η Ελλάδα έχει μεν προϊόντα που ενδιαφέρουν τον Γερμανό καταναλωτή, ωστόσο αυτά συχνά δεν πληρούν τις προδιαγραφές που απαιτεί η γερμανική αγορά. Τονίστηκε δε, ότι για να έχουν τύχη τα ελληνικά προϊόντα στη μεγάλη αυτή αγορά, είναι απαραίτητο να υπάρξουν ανάλογες πιστοποιήσεις σε ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας, καθώς και σε σχέση με την αειφορία στον τρόπο με τον οποίο παράγονται.
Ένας ακόμη τομέας στον οποίο λέχθηκε πως υστερούν τα ελληνικά προϊόντα έχει να κάνει με το μάρκετινγκ και ειδικά στο θέμα των ετικετών, δεδομένου ότι οι Γερμανοί καταναλωτές τις συμβουλεύονται και παίρνουν αποφάσεις ως προς το αν θα αγοράσουν κάτι ή όχι, με βάση το τί αναγράφουν.
Εξετάστηκαν επίσης ως πεδία με σημαντικές προοπτικές συνεργασιών ανάμεσα στις δύο επιχειρηματικές κοινότητες, οι τομείς του βιοαερίου και της θερμοκηπιακής υδροπονίας, στη λογική να μεταφερθεί από τη Γερμανία τεχνογνωσία και εξοπλισμοί στην Ελλάδα που διαθέτει ευνοϊκό κλίμα, καθώς οι δραστηριότητες αυτές είναι πολύ αναπτυγμένες στη χώρα του Βορρά. Στο τραπέζι έπεσε και η ιδέα να δρομολογηθούν συνεργασίες και ανάμεσα στα πανεπιστήμια των δύο χωρών, σε σχέση με τη γεωργία.
Πολλή κουβέντα, κατά τις ίδιες πληροφορίες, έγινε και για την ανάγκη να συνδυαστεί ο τουρισμός με τον πρωτογενή τομέα. Οι Γερμανοί όπως ειπώθηκε είναι πρωταθλητές σε επισκεψιμότητα στα ελληνικά θέρετρα, αλλά και σε κατανάλωση, οπότε θα πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος ώστε όλοι αυτοί οι τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα να γνωρίσουν και να δοκιμάσουν τα ελληνικά προϊόντα και κατόπιν όταν επιστρέφουν πίσω στις χώρες τους να τα αναζητούν κι εκεί και να γίνουν πρεσβευτές τους σε όλη την Ευρώπη.
Όσον αφορά στις δυνατότητες συμπόρευσης σε πολιτικό επίπεδο, μια από τις επισημάνσεις που λέγεται ότι έγινε στη συζήτηση έχει να κάνει με την ευκαιρία που αναδεικνύεται με τις προεδρίες της Ελλάδας και της Κύπρου τα επόμενα δύο χρόνια στην Ε.Ε., ότι δηλαδή μπορούν να παίξουν ρόλο για να ληφθούν αποφάσεις για την Ευρωπαϊκή γεωργία.
Όπως μας μεταφέρθηκε ο Γερμανός υπουργός Γεωργίας συμφώνησε με την τοποθέτηση εκπροσώπου ελληνικού συνεταιριστικού φορέα ότι η νέα ΚΑΠ πρέπει να αναθεωρηθεί και ως προς τα οικονομικά ζητήματα και ως προς τους στόχους και το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει, διότι είναι πάρα πολύ σφιχτό κι οι πόροι πάρα πολύ λίγοι, για να υπηρετηθεί σωστά η μετάβαση. Από ελληνικής πλευράς ζητήθηκε παράλληλα από τον Γερμανό υπουργό να αναλάβει πρωτοβουλία να θεσμοθετηθεί ένα πρόγραμμα «farmer to farmer», ώστε να δίδεται η δυνατότητα σε αγρότες των δύο χωρών, να ανταλλάσσουν επισκέψεις και να βλέπουν στο πεδίο πως η μια και η άλλη πλευρά δουλεύει και τί διαφορές υπάρχουν.
Οι συμμετέχοντες, μέσω και του ελληνογερμανικού επιμελητηρίου που είχε την ευθύνη της οργάνωσης της κλειστής συνάντησης, συμφώνησαν να γίνει ένα follow up των όσων εξετάστηκαν και να βρεθούν τρόποι να δοθούν λύσεις στο επόμενο διάστημα.
Διαβάστε επίσης: Αγκυλώσεις σε αποζημιώσεις και εμμονική γραφειοκρατία ΚΑΠ, βλέπει ο Τσιάρας