BACK TO
TOP
Θεσμικά

Με κονδύλι 142 εκατ. ευρώ το Μέτρο 23 που μπορεί να ξελασπώσει βαμβάκι ηλίανθο και σιτάρι έως 30 Ιουνίου

Σε ένα νέο «πακέτο Χατζηγάκη», αυτή τη φορά µε τις ευλογίες της ΕΕ, έχει τα φόντα να αναδειχθεί το Μέτρο 23 για την έκτακτη στήριξη καλλιεργειών που µπορεί να φτάσει σε προϋπολογισµό τα 142 εκατ. ευρώ και µέγιστο ποσό ανά εκµετάλλευση τα 42.000 ευρώ.

8_93

Γιώργος Κοντονής

0
2

Ο ελληνικός φάκελος αποζηµιώσεων «ταξιδεύει» ήδη από τις 28 Φεβρουαρίου προς τις ευρωπαϊκές αρχές µε την όλη διαδικασία (αιτήσεις, πληρωµές κ.λπ) να πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2025.

Σε αυτόν τον φάκελο η Ελλάδα καλείται να αποδείξει ότι σε «µία σαφώς καθορισµένη περιοχή» όπως ορίζει ο κανονισµός, δηλαδή σε µία Περιφερειακή Ενότητα ή ακόµη και Περιφέρεια ολόκληρη, σηµειώθηκε πτώση της παραγωγής κατά µέσο όρο 30% σε καλλιέργειες όπως βαµβάκι, ηλίανθος, σιτηρά κ.λπ (ποιες ακριβώς καλλιέργειες είναι µέσα στο φάκελο δεν έχει γίνει γνωστό), γεγονός που οφείλεται σε «φυσική καταστροφή» που συνέβη µετά την 1η Ιανουαρίου 2024.

Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda


Το τι ορίζεται ως «φυσική καταστροφή» ο ευρωπαϊκός κανονισµός παρέχει πολλές ελευθερίες: Μπορεί να είναι κάποιο φυτοπαθογόνο, η ξηρασία, οι πληµµύρες, κάποια πρωϊµότητα παραγωγής λόγω καιρικών συνθηκών κ.α.. Σίγουρα πάντως ο φάκελος δεν θα κολλήσει σ’ αυτό, αλλά στο πώς µπορεί να αποδείξει η χώρα µας την πτώση στην παραγωγή. Από εκεί και πέρα σε κάθε «σαφώς καθορισµένη περιοχή» η πληρωµή θα αφορά όλους τους παραγωγούς κάθε καλλιέργειας που θα εγκριθεί για αποζηµίωση. Σε κάθε περίπτωση όχι πανελλαδικά µε βάση τουλάχιστον όσα αναφέρει ο ευρωπαϊκός κανονισµός.

Αναφορικά µε το επίπεδο των πληρωµών αυτό θα διαφοροποιείται ανά κατηγορίες δικαιούχων, µε το µοντέλο που έχουν ακολουθήσει οι ελληνικές αρχές σε παρόµοια Μέτρα (π.χ Μ21 για ελιές, Μ22 για κτηνοτροφία) να ενσωµατώνει στρεµµατικές κλάσεις. ∆ηλαδή για 10-50 στρέµµατα, 51-100 στρέµµατα, 101-200 στρέµµατα, 201-400 στρέµµατα κ.ο.κ, θα παρέχεται ένα φιξ ποσό ανά κλάση. Εκτός απροόπτου, το ίδιο αναµένεται να ακολουθήσει και τώρα η χώρα µας.

Σε κάθε περίπτωση τα 142 εκατ. ευρώ είναι το 10% της Ενωσιακής Συµµετοχής στο ΕΓΤΑΑ (ΠΑΑ) της Ελλάδας για την περίοδο 2021-2022. Για εκείνη την περίοδο η ενωσιακή συµµετοχή ήταν 1.428.274.556 ευρώ. Σηµειώνεται εδώ πως µε βάση τα στοιχεία των διαχειριστικών αρχών, µέχρι στιγµής για την περίοδο 2021-2022 έχει απορροφηθεί (πληρωθεί) το 64,89% των κονδυλίων, ενώ στο σύνόλο του το ΠΑΑ 2014-2022 παρουσιάζει απορροφητικότητα 86,44%. Όλοι οι λογαριασµοί πρέπει να έχουν κλείσει έως το τέλος του 2025, οπότε την Ελλάδα την βολεύει ιδιαίτερα αυτή η συνθήκη του έκτακτου Μέτρου 23 ώστε να απορροφήσει και κονδύλια που είναι πολύ πιθανόν να επέστρεφαν στην Κοινότητα.

Αναλυτικά ο κανονισµός (ΕΕ) 2020/2220 που βρίσκεται προς τροποποίηση µε πρόταση (COM(2024) 495 final) που εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2024 αναφέρει για το Μέτρο 23:

«Άρθρο 6α Έκτακτη προσωρινή στήριξη σε γεωργούς, δασοκαλλιεργητές και ΜΜΕ που επλήγησαν ιδιαίτερα από φυσικές καταστροφές

  1. Η στήριξη στο πλαίσιο του παρόντος µέτρου παρέχει βοήθεια έκτακτης ανάγκης στους γεωργούς, τους δασοκαλλιεργητές και τις ΜΜΕ που επλήγησαν ιδιαίτερα από φυσικές καταστροφές, µε στόχο τη διασφάλιση της συνέχισης της επιχειρηµατικής τους δραστηριότητας, υπό τους όρους που καθορίζονται στο παρόν άρθρο.
  2. Η στήριξη στο πλαίσιο του παρόντος µέτρου υπόκειται στην επίσηµη αναγνώριση από τις αρµόδιες δηµόσιες αρχές των κρατών µελών ότι επήλθε φυσική καταστροφή όπως ορίζεται στο άρθρο 2 παρ. 1 στοιχείο ια) του κανονισµού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 από 1η Ιανουαρίου 2024 και µετά και ότι η εν λόγω καταστροφή ή τα µέτρα που εγκρίθηκαν σύµφωνα µε τον κανονισµό (ΕΕ) 2016/2031* για την εξάλειψη ή τον περιορισµό ασθένειας των φυτών ή επιβλαβών για τα φυτά οργανισµών έχουν προκαλέσει την καταστροφή τουλάχιστον 30% του παραγωγικού δυναµικού.
  3. Στήριξη χορηγείται σε: α) γεωργούς, β) ιδιώτες και δηµόσιους δασοκαλλιεργητές και άλλους φορείς ιδιωτικού δικαίου και κρατικούς φορείς και τις ενώσεις τους, εξαιρουµένων των κρατικών δασών που τελούν υπό τη διαχείριση του κράτους, γ) ΜΜΕ που δραστηριοποιούνται στη µεταποίηση, την εµπορία και/ή την ανάπτυξη των γεωργικών προϊόντων που υπάγονται στο παράρτηµα I της ΣΛΕΕ ή του βάµβακος, εκτός από τα προϊόντα αλιείας, ή δ) ΜΜΕ που δραστηριοποιούνται στη µεταποίηση, τη διακίνηση και την εµπορία δασικών προϊόντων. Όσον αφορά τη µεταποίηση γεωργικών προϊόντων, το αποτέλεσµα της διαδικασίας παραγωγής µπορεί να είναι προϊόν που δεν καλύπτεται από το παράρτηµα Ι της ΣΛΕΕ.

4.Τα κράτη µέλη κατευθύνουν τη στήριξη στους δικαιούχους που επλήγησαν περισσότερο, καθορίζοντας τους όρους επιλεξιµότητας βάσει των διαθέσιµων αποδεικτικών στοιχείων.

  1. Η στήριξη λαµβάνει τη µορφή κατ’ αποκοπή ποσού που πρέπει να καταβληθεί έως τις 31 ∆εκεµβρίου 2025, βάσει των αιτήσεων παροχής στήριξης που εγκρίνονται από την αρµόδια αρχή έως τις 30 Ιουνίου 2025. Το επίπεδο των πληρωµών µπορεί να διαφοροποιείται ανά κατηγορίες δικαιούχων, σύµφωνα µε αντικειµενικά κριτήρια που δεν εισάγουν διακρίσεις.
  2. Το µέγιστο ποσό στήριξης δεν υπερβαίνει τα 42 000 ευρώ ανά δικαιούχο.
  3. Κατά τη χορήγηση στήριξης δυνάµει του παρόντος άρθρου, τα κράτη µέλη λαµβάνουν υπόψη τη στήριξη που χορηγείται στο πλαίσιο άλλων εθνικών ή ενωσιακών µέσων στήριξης ή ιδιωτικών καθεστώτων για την αντιµετώπιση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών, προκειµένου να διασφαλιστεί η χρηστή δηµοσιονοµική διαχείριση σύµφωνα µε το άρθρο 33 του κανονισµού (ΕΕ, Ευρατόµ) 2018/1046, κατευθύνοντας τη στήριξη σε όσους πλήττονται περισσότερο.
Σχόλια (2)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων

Ροή Ειδήσεων Προγράμματα Πληρωμές