Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκης Βορίδης, ανέφερε πως αν και αποτελεί προτεραιότητα όλων η επίτευξη γενικής συμφωνίας, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλοι οι προβληματισμοί των κρατών μελών. Ως προς τις θέσεις της χώρας μας ανέφερε πως η Ελλάδα:
-Δεν μπορεί να κάνει αποδεκτή τη θέσπιση ελάχιστου ορίου 20% για το μερίδιο που θα λάβουν τα eco-schemes (οικολογικά προγράμματα) στο φάκελο των άμεσων ενισχύσεων.
-Συνεχίζει να υποστηρίζει την εξαίρεση από τους κανόνες πολλαπλής συμμόρφωσης των μικροκαλλιεργητών, δηλαδή όσον λαμβάνουν μέχρι 2.000 ευρώ ενισχύσεις ετησίως. Όπως είπε η κατηγορία αυτή καταλαμβάνει μόλις το 5% της αγροτικής έκτασης στην Ελλάδα, ενώ αντιπροσωπεύει το 25% των αγροτών.
-Εκφράζει την ικανοποίηση σχετικά με την πρόταση της προεδρίας, η εξισωτική αποζημίωση να λαμβάνεται υπόψη στην υποχρέωση για την αφιέρωση του 30% των πόρων των Προγραμμάτων, σε περιβαλλοντικές δεσμεύσεις.
-Αποδέχεται τον προαιρετικό χαρακτήρα της «Αναδιανεμητικής Ενίσχυσης» και τον προαιρετικό χαρακτήρα στη θέσπιση ορίου χρημάτων βασικής ενίσχυσης (capping) που θα λαμβάνει κάθε εκμετάλλευση ετησίως.
-Αποδέχεται το όριο του 13% συν 2% για πρωτεϊνούχες καλλιέργειες ως ποσοστό του εθνικού φακέλου των άμεσων ενισχύσεων, σχετικά με τις συνδεδεμένες ενισχύσεις
Από την πλευρά άλλων κρατών-μελών, ο Ισπανός υπουργός, Λουίς Πλάνας τόνισε πως επιμένει η χώρα του στην εισαγωγή πρόσθετων κριτηρίων επιλεξιμότητας και εστίασης στις αναδιανεμητικές πληρωμής και στο να είναι υποχρεωτικό αυτό το καθεστώς. Ο Γάλλος υπουργός Τζουλιέν Ντενορµαντί, ζήτησε ευελιξία στις συνδεδεμένες ενισχύσεις σχετικά με τις πρωτεϊνούχες καλλιέργειες, χωρίς περιορισμό στις εκτάσεις και να δοθεί από τώρα παράταση στο καθεστώς αδειών φύτευσης αμπέλου έως το 2050. Παράλληλα, επανέλαβε τη θέση της Γαλλίας για αυστηρά οικολογικά προγράμματα με δέσμευση ποσού τουλάχιστον στο 20%, όπως ήδη έχει προτείνει η γερμανική προεδρία.
Τις αντιρρήσεις του σχετικά με κύρια σημεία της πρότασης της γερμανικής προεδρίας εξέφρασε για λογαριασμό της Κομισιόν, ο Επίτροπος Γεωργίας, Γιάνους Βοϊτσεχόφσκι. Όπως είπε για παράδειγμα, όσον αφορά την πράσινη αρχιτεκτονική της ΚΑΠ, πως ορισμένες τροποποιήσεις και συμβιβασμοί σχετικά με την πολλαπλή συμμόρφωση των αγροτών δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές, ενώ παράλληλα απέρριψε την καταμέτρηση της εξισωτικής ως «περιβαλλοντικό» πρόγραμμα. Επιπλέον θεωρεί πως πολλές προσεγγίσεις της προεδρίας όπως για παράδειγμα το θέμα του ορίου στις ενισχύσεις, είναι «υπερβολικά ευέλικτο», ενώ για τα eco-schemes είναι σύμφωνος με ένα ελάχιστο όριο 20% στον φάκελο άμεσων ενισχύσεων. «Εκτός από φιλόδοξη δημοσιονομική κατανομή, παίζει ρόλο και η ποιότητα των οικολογικών σχεδίων», ανέφερε παράλληλα σχετικά με τα eco-schemes.
«Τα παραπάνω είναι τα κύρια ζητήματα που μας ανησυχούν. Να σημειωθεί ότι αυτό δεν σημαίνει ότι δεν διαφωνώ και με άλλα πράγματα, τα οποία δεν σχολίασα σήμερα», τόνισε σχετικά. Τέλος, είπε ότι η Κομισιόν προσβλέπει στην επίτευξη προσέγγισης γενικής συμφωνίας αυτό το διήμερο 19-20 Οκτωβρίου ώστε να προχωρήσουν οι τριμερείς διαπραγματεύσεις (Κομισιόν-Ευρωβουλή-Συμβούλιο) καθώς θα πρέπει να οριστικοποιηθούν τα κείμενα της νέας ΚΑΠ μέχρι την Άνοιξη του 2021.
«Αύριο στις 20 Οκτωβρίου, θα συνεδριάσει η ολομέλεια του Κοινοβουλίου, περιμένουμε τη θέση του», τόνισε χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι στις 20 Οκτωβρίου το συμβούλιο υπουργών Γεωργίας θα συνέλθει ξανά ώστε να επιτευχθεί η γενική προσέγγιση για τα νομικά κείμενα της ΚΑΠ.
Νωρίτερα το Agronews έγραφε:
Στενό το κοστούμι νέας ΚΑΠ, μικρά περιθώρια στον Εθνικό Φάκελο για παρεμβάσεις
«Μετρημένα κουκιά» ο εθνικός φάκελος για τη νέα ΚΑΠ εφόσον η Ελλάδα διατηρήσει ως έχουν τις συνδεδεμένες μετά το συμβιβαστικό κείμενο που ετοίμασε η γερμανική προεδρία.
Με το 10% του φακέλου των άµεσων ενισχύσεων, θα είναι σε θέση η Ελλάδα να «παίξει» µεταξύ τριών βασικών σεναρίων, σύµφωνα µε το συµβιβαστικό κείµενο της γερµανικής προεδρίας για τα στρατηγικά σχέδια της νέας ΚΑΠ, που θα συζητηθεί 19-20 Οκτωβρίου στο υπουργικό συµβούλιο. Το παραπάνω ποσοστό προκύπτει από τις υποχρεώσεις και τα προαιρετικά µέτρα που ορίζει ο νέος κανονισµός, ο οποίος αφενός προβλέπει προαιρετικό χαρακτήρα στην αναδιανεµητική ενίσχυση και αφετέρου υποχρεωτικό χαρακτήρα στα eco-schemes στο 20% του εθνικού φακέλου.
Παρακάτω λοιπόν παρουσιάζεται η σύγκριση του τρέχοντος φακέλου άµεσων ενισχύσεων µε τον µελλοντικό:
Εθνικός φάκελος 2014-2020
Bασική ενίσχυση:58 %, 1,1 δις ευρώ
Πρασίνισµα: 30%, 570 εκατ. ευρώ
Ενίσχυση νέων αγροτών: 2% 38 εκατ. ευρώ
Συνδεδεµένες ενισχύσεις: 8% συν 2% για πρωτεϊνούχες: 180 εκατ. ευρώ
Επιπλέον 96 εκατ. ευρώ µεταφέρθηκαν στον Πυλώνα 2 για την εξισωτική και η ειδική ενίσχυση βάµβακος απορροφά ετησίως 187 εκατ. ευρώ.
Τη νέα περίοδο θα είναι διαθέσιµα 2.075.656.043. Εφόσον αφαιρεθεί η ειδική ενίσχυση βάµβακος, το ποσό διαµορφώνεται στα 1.891.660.043 ευρώ.
Αν υποθέσουµε πως θα γίνει η ίδια µεταφορά πόρων για την εξισωτική όπως την τρέχουσα περίοδο, ο εθνικός φάκελος διαµορφώνεται ως εξής:
Εθνικός φάκελος 2021-2027
Βασική ενίσχυση: 58%, 1,08 δις.
Eco-Schemes: 20%, 410 εκατ. ευρώ.
Ενίσχυση νέων αγροτών: 2%, 37,83 εκατ. ευρώ.
Συνδεδεµένες: 10%: 176 εκατ. ευρώ
Τα παραπάνω ποσοστά βγάζουν ένα 90%, οπότε αυτό το «10%» δηλαδή 180 εκατ. ευρώ ετησίως, µένει να φανεί πώς θα µοιραστεί. Ένα σενάριο είναι να διατεθεί εξολοκλήρου στην Αναδιανεµητική Ενίσχυση, που θα αφορά µόνο τους κατ’ επάγγελµα αγρότες.
Διαβάστε επίσης: Από Τρίτη και μετά όλα έτοιμα για την προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης, παράδοση οι τριβές
∆εύτερο σενάριο είναι το 5% να πάει στη συνδεδεµένη (13% είναι το µέγιστο όριο που ορίζεται Κοινοτικά) και το υπόλοιπο στη βασική ενίσχυση ή την αναδιανεµητική. Τρίτο σενάριο είναι να απορροφηθεί το 10% εξολοκλήρου από τη βασική ενίσχυση για να καλυφθούν επιπλέον επιλέξιµα στρέµµατα ή η «χασούρα» από το πρασίνισµα.
Αναλυτικότερα τώρα, τα κύρια σηµεία που τροποποιεί η γερµανική προεδρία στο νέο κανονισµό έχουν ως εξής:
Αναδιανεµητική ενίσχυση: Προαιρετική για τα στρατηγικά σχέδια. Όσα κράτη-µέλη το επιλέξουν, θα µπορούν να παρέχουν ένα ποσό ανά εκτάριο ή διαφορετικά ποσά ανά εύρος εκταρίων, ανά γεωργό, που δεν θα υπερβαίνει τον εθνικό µέσο όρο των άµεσων ενισχύσεων ανά εκτάριο για το εν λόγω έτος.
Όριο στις ενισχύσεις: Το Άρθρο 15 «Περιορισµός και προοδευτική µείωση των ενισχύσεων» τροποποιείται και ορίζεται ως προαιρετική η απαίτηση τα κράτη-µέλη να ορίζουν ένα µέγιστο όριο ενισχύσεων το οποίο δεν θα ξεπερνά τα 100.000 ευρώ ανά εκµετάλλευση. Επίσης προαιρετική θα είναι και η µείωση των ενισχύσεων µεταξύ των 60.000 και 100.000 ευρώ.
Eco-Schemes (Οικο-προγράµµατα): Υποχρεώνονται όλα τα κράτη-µέλη να δεσµεύσουν τουλάχιστον το 20% των πόρων των άµεσων ενισχύσεων για δράσεις «eco-schemes» σύµφωνα µε το Άρθρο 86 παράγραφος 6α. Μόνο για τα έτη 2023 έως 2025 όσα χρήµατα δεν αξιοποιούνται από αυτό το καθεστώς, µπορούν να πηγαίνουν σε άλλα καθεστώτα άµεσων ενισχύσεων.
Διαβάστε αναλυτικό ρεπορτάζ στην εφημερίδα Agrenda που κυκλοφόρησε το Σάββατο 17 Οκτωβρίου.
18-10-2020 15:21farmer
τελικα θα επιδοτηθει η πραγματικη παραγωγή η θα ισχυουν ακόμη τα ιστορικά δικαιώματα των τεμπέληδών?
Απάντηση18-10-2020 13:06Ρίτσαρντ
Μην πιστέυετε τίποτα πο όσα γράφουν εδώ. Κάθε 2μηνο ανακοινώνει το agronews προγράμματα νέων αγροτών και ποτε δεν γίνεται τίποτα. Απο το μυαλό τους τα βγάζουν.
Απάντηση