
Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται Συμβούλιο και Ευρωβουλή φέρονται να βρίσκονται κοντά σε συμφωνία για δέσμευση 3% των κονδυλίων από τις άμεσες ενισχύσεις και 2% από τα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης, για τις ανάγκες των νέων αγροτών. Παράλληλα, για την αναδιανεμητική ενίσχυση (συμπλήρωμα του τσεκ για μικρομεσαίες εκμεταλλεύσεις) η Προεδρία έφερε ανανεωμένη πρόταση για 10% δέσμευση πόρων από τις άμεσες ενισχύσεις, ώστε να κάμψει τις αντιδράσεις της Ευρωβουλής που ήθελε 12%.
Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ήδη από το πρωίι της 26ης Μαΐου βρίσκεταιι σε εξέλιξη το κρίσιμο διήμερο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας, όπου θα γίνει προσπάθεια να υπάρξει τελική συμφωνία για τη νέα ΚΑΠ έως το τέλος της εβδομάδας. Παράλληλα με το Συμβούλιο, θα γίνεται και ένα «πήγαινε-έλα» με προτάσεις από τους Τριλόγους που θα διεξάγονται παράλληλα, ώστε αυτές να συζητηθούν με τους υπουργούς Γεωργίας.
Συμβιβασμός για το πρασίνισμα
Για το νέο πρασίνισμα (eco-schemes) οι τρεις πλευρές κατέληξαν σε συμβιβασμό, ανακοίνωσε ο Επίτροπος Γεωργίας, Γιάννους Βοϊτσεχόφσκι. Συγκεκριμένα, τα κράτη-μέλη θα έχουν δύο επιλογές: Είτε θα πρέπει να δεσμεύσουν το 25% των κονδυλίων των άμεσων ενισχύσεων για την περίοδο 2023-2027, είτε να δεσμεύσουν το 22% το 2023 και έως το 2027 να αυξήσουν αυτό το ποσοστό στο 30%. «Είναι ένας καλός συμβιβασμός», κατέληξε ο Επίτροπος.
Απορρίπτει την αναδιανομή ο Λιβανός
Τη διαφωνία του εξέφρασε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας, Σπήλιος Λιβανός, για το ποσοστό της αναδιανεμητικής ενίσχυσης προς όφελος των μικρομεσαίων εκμεταλλεύσεων, λέγοντας πως δεν μπορεί να δεχτεί η χώρα μας το 10%, αλλά ένα υποχρεωτικό 5% θα ήταν πιο λογικό. «Στην Ελλάδα οι ανάγκες είναι περιορισμένες γι' αυτή την ενίσχυση, καθώς οι περισσότερες είναι μικρές εκμεταλλεύσεις», ανέφερε ο υπουργός.
Αντίθετα συμφώνησε σε 3% του Εθνικού Φακέλου να αφιερωθεί στη συμπληρωματική ενίσχυση νέων αγροτών από τους δύο Πυλώνες και από οποιαδήποτε άλλη πηγή μπορούν να χρηματοδοτηθούν.
Συγκεκριμένα ο κ. Λιβανός, ανέπτυξε τις ιδιαίτερες, όπως τόνισε, ανησυχίες της Ελλάδας.
Όσον αφορά στην πράσινη αρχιτεκτονική :
- Tο ποσοστό ring fencing, οποιαδήποτε ενδεχόμενη αύξηση του ποσοστού ring fencing μπορεί να εξεταστεί μόνο αν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες ευελιξίες. Η ανάγκη για επίτευξη συμφωνίας είναι πλέον επιτακτική. Η πρόταση της Προεδρίας για σταδιακή αύξηση του ποσοστού σε 22% τα πρώτα χρόνια και 25% το 2025 και μετά, με την ταυτόχρονη διατήρηση της δοκιμαστικής περιόδου είναι μία λύση στην οποία όλοι πρέπει να συγκλίνουμε.
- Aναπόσπαστο τμήμα τη και των ευελιξιών που τη συνοδεύουν, θεωρούμε τη συμπερίληψη τουλάχιστον 60% των δαπανών για περιοχές με φυσικούς περιορισμούςστο 30% ring fencing του Πυλώνα ΙΙ. Ομοίως πολύ σημαντική είναι και η συμπερίληψη του άρθρου 66 στην ευελιξία του άρθρου 86. Άρα δεν έχουμε τη δυνατότητα να αποδεχθούμε τη νέα πρόταση της Επιτροπής. Οι δαπάνες αυτές συμβάλλουν καταλυτικά, όχι μόνο στην διατήρηση της ζωτικότητας αυτών των μειονεκτικών περιοχών, αλλά κυρίως στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την αποτροπή της εγκατάλειψης της γης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, όπως η διάβρωση και υποβάθμιση των εδαφών.
Όσον αφορά στα πρότυπα της αιρεσιμότητας:
- Θέλουμε να παραμείνουν όπως αποφασίστηκαν στην γενική προσέγγιση, προκειμένου να γίνονται σεβαστές οι ιδιαιτερότητες, οι ανάγκες και δυνατότητες κάθε κράτους μέλους ξεχωριστά. Οι νέες προτάσεις φαίνεται να κινούνται στη θετική κατεύθυνση, ωστόσο θέλουμε να τις εξετάσουμε.
Όσον αφορά στην αναδιανομή των άμεσων ενισχύσεων :
- Υποστηρίζουμε την κατεύθυνση της δικαιότερης κατανομής τους σε όφελος των μικρότερων γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Ωστόσο, σε χώρες σαν την Ελλάδα, όπου αυτές οι εκμεταλλεύσεις αποτελούν την πλειοψηφία, οι ανάγκες για αναδιανεμητική στήριξη είναι περιορισμένες, ενώ μέσω της εσωτερικής σύγκλισης έχουν ήδη επιτευχθεί σημαντικά αποτελέσματα αναδιανομής του γεωργικού εισοδήματος. Σε κάθε περίπτωση, ποσοστό ύψους 12% είναι ιδιαίτερα υψηλό για την Ελλάδα. Θα μπορούσαμε να αποδεχθούμε την υποχρεωτικότητα της αναδιανεμητικής στήριξης, όπως ανέφερε και ο Επίτροπος το πρωί, μόνο αν το ποσοστό και ο τρόπος επίτευξης ορίζονται από τα κ-μ. Στη δική μας περίπτωση, κρίνουμε εφικτό ένα ποσοστό περίπου στο 5%.
Όσον αφορά στην κοινωνική αιρεσιμότητα :
- Eπί της αρχής είναι αποδεκτή από όλους μας, ωστόσο εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας για την ενσωμάτωσή της στο σύστημα ελέγχων και κυρώσεων του Οριζόντιου κανονισμού, και βεβαίως τη γραφειοκρατική επιβάρυνση που αυτή επιφέρει. Όντας πραγματιστές, θεωρούμε εφαρμόσιμη και αποτελεσματική την συμβολή της ΚΑΠ στην ενημέρωση, κατάρτιση και ευαισθητοποίηση των αγροτών εντός του Συστήματος Γεωργικών Συμβουλών, με ταυτόχρονη ανάληψη ευθύνης από τις αρμόδιες αρχές κάθε Κράτους.
Επιπλέον, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τόνισε :
- «Yπερθεματίζουμε την αύξηση από 2% σε 3% για τη συμπληρωματική ενίσχυση των νέων γεωργών από τους δύο Πυλώνες, και από οποιαδήποτε άλλη πηγή μπορούν να χρηματοδοτηθούν, καθώς αποτελεί κεντρική εθνική μας πολιτική επιλογή».
- «Σχετικά με τη δημοσιονομική πειθαρχία και το γεωργικό αποθεματικό, συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε τις θέσεις του Συμβουλίου που ταυτίζονται και με τις θέσεις της Επιτροπής, και επισημαίνουμε τη σημασία στήριξης και μη απόκλισηςτων παραγωγών των νησιών μας και των ορεινών και δύσβατων περιοχών».
- «Yποστηρίζουμε σθεναρά και τη γενική προσέγγιση για τις μεταφορές ποσών μεταξύ Πυλώνων».
«Αυτό το πρωί η Προεδρία στοχεύει στην παρουσίαση στα κράτη μέλη της εξέλιξης των διαπραγματεύσεων για τη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ, προκειμένου να ζητήσει πολιτική κατεύθυνση από τους υπουργούς» αναφέρει σε σχετική του δημοσίευση στο Twitter ο Επίτροπος Γεωργίας της ΕΕ, Γιάνουζ Βοϊττσχόφσκι.
Μάλιστα, όπως αναφέρει ο ανταποκριτής του Politico στο Twitter, Eddy Wax, η Πορτογαλική Προεδρία θα έχει συζητήσεις με κάθε υπουργό ξεχωριστά μέσω της εφαρμογής WhatsApp, δείγμα του πόσο κρίσιμο θεωρείται να επέλθει τελική συμφωνία αυτή την εβδομάδα για τα κείμενα της ΚΑΠ 2023-2027.
Νωρίτερα το Agronews έγραφε...
Αναδιανομή 150 εκατ. σε μικρομεσαίους αγρότες προκρίνεται για νέα ΚΑΠ
Συμβιβαστική λύση για υποχρεωτική αναδιανεμητική ενίσχυση στον φάκελο των άμεσων πληρωμών και μάλιστα στο 7,5% των κονδυλίων, φέρεται να έχει προτείνει στο πλαίσιο της τελικής διαπραγμάτευσης για τη νέα ΚΑΠ η προεδρία του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας, κάτι που σημαίνει πως από τα 1,9 δις ετησίως που δικαιούται η Ελλάδα, περί τα 150 εκατ. ευρώ θα συμπληρώνουν το τσεκ στις μικρομεσαίες εκμεταλλεύσεις.
Λύση αναδιανομής 150 εκατ. σε μικρομεσαίους αγρότες προκρίνεται για νέα ΚΑΠ, αλλάζει η σύνθεση του τσεκ
Η εξέλιξη αυτή προφανώς επηρεάζει τον προϋπολογισμό και των υπολοίπων καθεστώτων των άμεσων ενισχύσεων που θα ισχύσουν στη χώρα μας από το 2023, «ροκανίζοντας» κυρίως από βασική ενίσχυση (δικαιώματα) και συνδεδεμένες. Λαμβάνοντας υπόψη πως για τα εργαλεία του νέου πρασινίσματος θα πρέπει να δεσμευθεί υποχρεωτικά τουλάχιστον ένα 25% του φακέλου και για τους νέους αγρότες (προσαύξηση δικαιωμάτων) ένα 3-4% (δεν έχει οριστεί ακόμα).
Το καθεστώς αναδιανεμητικής ενίσχυσης, δηλαδή της ενεργοποίησης µίας ετήσιας αποσυνδεδεµένης ενίσχυσης ανά επιλέξιµο στρέµµα που θα µοιράζεται µόνο στις µικροµεσαίες εκµεταλλεύσεις, κινείται στην Ελλάδα σε δύο κατευθύνσεις: Είτε ως ένα εργαλείο ενίσχυσης της δραστηριότητας µόνο των κατ’ επάγγελµα αγροτών µε µικρές εκµεταλλεύσεις ή ένα µέσο αντιστάθµισης των απωλειών που θα έχουν οι κάτοχοι των ιστορικών δικαιωµάτων λόγω εσωτερικής σύγκλισης.
Συγκεκριµένα, τα σενάρια που εξετάζονται προς το παρόν έχουν ως εξής:
Κατανοµή σε όλες τις µικροµεσαίες εκµεταλλεύσεις: Η επιλογή αυτή θα ωφελήσει όλες τις µικροµεσαίες εκµεταλλεύσεις όπως θα οριστούν από την Ελλάδα µε βάση τη στρεµµατική τους έκταση. Με δεδοµένο λοιπόν ότι µία µεγάλη µερίδα κατόχων ιστορικών δικαιωµάτων ανήκει σε αυτή την κατηγορία, µέρος των χρηµάτων που θα χάσουν λόγω της σύγκλισης θα αναπληρωθεί από την αναδιανεµητική πληρωµή.
Κατανοµή µόνο σε κατ’ επάγγελµα αγρότες: Καθώς το τσεκ θα το πληρώνονται όλοι οι ενεργοί γεωργοί -όπως σήµερα- τη νέα περίοδο, η αναδιανεµητική ενίσχυση προωθείται από τους Συµβούλους του ΥΠΑΑΤ για το στρατηγικό σχέδιο, ως ένα µέτρο ενίσχυσης του επαγγελµατικού τύπου γεωργίας µικροµεσαίων εκµεταλλεύσεων. Εφόσον γίνει αυτό φυσικά το έξτρα στρεµµατικό ποσό ενίσχυσης θα είναι αρκετά αυξηµένο καθώς οι δικαιούχοι θα περιοριστούν αισθητά.
Για συμφωνία έως τις 28 Μαΐου
Σημειώνεται πως το Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας (26-27 Μαΐου) θεωρείται και το τελευταίο που θα κρίνει και τις τύχες της νέας ΚΑΠ. Όσον αφορά ιδιαίτερα την αναδιανεμητική ενίσχυση, το Κοινοβούλιο ζητά τουλάχιστον το 12% των κονδυλίων των Εθνικών Φακέλων να δεσμευθεί για αυτό το καθεστώς, και μετά ήρθε η αντιπρόταση για το 7,5% από την Προεδρία.