Ανάµεσα σε δύο δρόµους κινήθηκαν οι διαπραγµατεύσεις για το νέο πρασίνισµα που θα λαµβάνουν όλοι οι δικαιούχοι άµεσων ενισχύσεων για κάθε επιλέξιµη έκταση ή επιλέξιµο ζώο που θα δηλώνουν στο ΟΣ∆Ε ανεξαρτήτως αριθµού δικαιωµάτων. Συγκεκριµένα, µε βάση τη συµβιβαστική λύση για την οποία πίεσε η Κοµισιόν, η Ελλάδα, καλείται να επιλέξει είτε να αφιερώσει το 22% των άµεσων ενισχύσεων στα νέα αυτά εργαλεία το 2023 και έως το 2027 να φτάσει ποσοστό 30%. Είτε, να αφιερώσει ένα 25% σταθερό ποσοστό για την περίοδο 2023-2027. Στην πρώτη περίπτωση οι Έλληνες αγρότες θα δουν σταδιακή µείωση της αξίας των δικαιωµάτων τους έως το τέλος της προγραµµατικής περιόδου και στη δεύτερη περίπτωση η µείωση θα είναι «άπαξ» από το 2023. Όσα χρήµατα περισσεύουν από αυτό το καθεστώς τα δύο πρώτα χρόνια εφαρµογής της νέας ΚΑΠ (περίοδος εξοικείωσης), θα µπορούν να πάνε σε άλλα καθεστώς, και εκτός απροόπτου, η Ελλάδα, εφόσον υπάρχουν διαθέσιµα κονδύλια, θα τα διαθέτει ξανά πίσω στη βασική πληρωµή. Πάντως, τα παραπάνω ποσοστά παίζονταν µέχρι αργά το βράδυ της Πέµπτης, καθώς η πρόταση της Προεδρίας για ποσοστό 25% άπαξ (δηλαδή να µείνει το ένα µισό της πρότασης Κοµισιόν) ήταν ακόµα στο τραπέζι πριν κλείσει ο τρίλογος.
Προς το παρόν κανείς δεν είναι σε θέση να διαβεβαιώσει από τις ελληνικές αρχές για το πώς θα πραγµατοποιηθεί η υλοποίηση του νέου πρασινίσµατος, δηλαδή ποιες δράσεις ακριβώς θα ενεργοποιούνται ετησίως ώστε ο αγρότης που εντάσσεται σε αυτές να συµπληρώνει τις απώλειες από το πρασίνισµα. Φυσικά και το ποσό ανά στρέµµα σε αυτή την περίπτωση παίζει πολύ µεγάλο ρόλο. Πάντως, οι παραγωγοί µπορούν να υπολογίσουν σίγουρα πως από το 2023 πρασίνισµα δεν θα µπαίνει στην τσέπη τους, µε την αξία των δικαιωµάτων τους (στην οποία προσµετράται και το πρασίνισµα) να επαναϋπολογίζεται αναλόγως. Υπενθυµίζεται πως ένα δικαίωµα ενίσχυσης σήµερα αντιστοιχεί σε 10 στρέµµατα γης και η αξία του ισούται µε το άθροισµα της Βασικής και Πράσινης ενίσχυσης, σύµφωνα µε τους Συµβούλους για τη νέα ΚΑΠ στη χώρα µας. Τώρα αν µπορούν να βρουν έναν τρόπο οι ελληνικές αρχές να «µαγειρέψουν» τα πράγµατα ώστε η µείωση στην αξία δικαιωµάτων να µην είναι θεαµατική, αυτό µένει να φανεί. Μέχρι τον Σεπτέµβριο-Οκτώβριο άλλωστε, θα πρέπει να βγει στη δηµοσιότητα το προσχέδιο του Εθνικού Φακέλου και έως τον ∆εκέµβριο του 2021 να κατατεθεί στην Κοµισιόν.
Πριµ αµειψισποράς, αγρανάπαυσης
Η ενισχυµένη αµειψισπορά και η αγρανάπαυση σε κοµµάτια των αροτραίων εκµεταλλεύσεων θα είναι δύο από τις επιδοµατικές δράσεις του νέου πρασινίσµατος (eco-schemes) που θα µπορούν να εντάσσονται οι ενδιαφερόµενοι αγρότες, διαβεβαίωσε ο γενικός γραµµατέας Κοινοτικών Πόρων, Κωνσταντίνος Μπαγινέτας, σε ηµερίδα σχετικά µε τη νέα ΚΑΠ. Βέβαιη θα πρέπει να θεωρείται και µία δράση διατήρησης του µόνιµου βοσκότοπου, σύµφωνα µε το ρεπορτάζ.
Εκπτώσεις από Λιβανό
Όσον αφορά την πράσινη αρχιτεκτονική ο κ. Λιβανός σηµείωσε πως, οποιαδήποτε ενδεχόµενη αύξηση του ποσοστού στο νέο πρασίνισµα µπορεί να εξεταστεί µόνο αν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες ευελιξίες. «Η πρόταση της Προεδρίας για σταδιακή αύξηση του ποσοστού σε 22% τα πρώτα χρόνια και 25% το 2025 και µετά, µε την ταυτόχρονη διατήρηση της δοκιµαστικής περιόδου είναι µία λύση στην οποία όλοι πρέπει να συγκλίνουµε», ανέφερε χαρακτηριστικά, απορρίπτοντας την πιο ανεβασµένη σε ποσοστά πρόταση της Κοµισιόν. Aναπόσπαστο τµήµα και των ευελιξιών που τη συνοδεύουν, η ελληνική πλευρά θεώρησε τη συµπερίληψη τουλάχιστον 60% των δαπανών για περιοχές µε φυσικούς περιορισµούς στη δέσµευση για περιβαλλοντικές δαπάνες από τα προγράµµατα Αγροτικής Ανάπτυξης. «Οι δαπάνες αυτές συµβάλλουν καταλυτικά, όχι µόνο στην διατήρηση της ζωτικότητας αυτών των µειονεκτικών περιοχών, αλλά κυρίως στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την αποτροπή της εγκατάλειψης της γης, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται, όπως η διάβρωση και υποβάθµιση των εδαφών.», πρόσθεσε.