Η αντιπροσωπία των κτηνοτρόφων που διαδήλωσε στην κεντρική πλατεία της Λάρισας όσο ο υπουργός μιλούσε στο αγροτικό συνέδριο του Economist, συναντήθηκε τελικά με τον Βαγγέλη Αποστόλου ο οποίος όπως ανέφεραν στο Agronews «δεσμεύτηκε ότι θα δώσει έγκριση στην Διεπαγγελματική Φέτας και κάλεσε τους κτηνοτρόφους στις 11 του μήνα στο Υπουργείο μαζί με τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε να το κλείσει μέχρι τότε». Μένει να δούμε πως; Διερωτούνται οι κτηνοτρόφοι μετά την συνάντηση
Οι κτηνοτρόφοι ζήτησαν επίσης από το κυβερνητικό στέλεχος την άμεση εφαρμογή του ηλεκτρονικού τιμολογίου και του συστήματος δορυφορικής παρακολούθησης στα βυτιοφόρα που μεταφέρουν γάλα, ώστε να εντοπίζονται οι παράνομες μετακινήσεις λαθραίως εισαγόμενου προϊόντος, αλλά και αυστηροποίηση της νομοθεσίας, μέχρι και επιβολή λουκέτου, σε όποια τυροκομική επιχείρηση “συλλαμβάνεται” να παράγει τυρί φέτα με εισαγόμενο γάλα.
Αργότερα, οι κτηνοτρόφοι έχυσαν και γάλα συμβολικά, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, έξω από το ξενοδοχείο.
Να σημειωθεί ότι στην διαμαρτυρία της Λάρισας συμμετείχαν περίπου 200 άτομα. Μεταξύ άλλων παραβρέθηκαν οι: Στέργιος Κύρτσος (πρόεδρος της ΠΕΚ), Φώτης Πατούνης (Κτηνοτροφικό Σύλλογο Παλαμά), Δημήτριος Σατραζέλης (Κτηνοτροφικός Σύλλογος Λαγκαδά), Ιορρδάνης Πετρίδης (Κτηνοτροφικός Σύλλογος Έδεσσας), Γιώργος Διδάγγελος (ΣΕΚ), Μάγδα Κοντογιάννη (Σύλλογος Κτηνοτρόφων Αττικής), Θημιώπουλος (Κτηνοτροφικός Σύλλογος Γρεβενών)Η ανακοίνωση του υπουργείου
Συνάντηση με αντιπροσωπεία κτηνοτρόφων της Θεσσαλίας είχε σήμερα στη Λάρισα ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλης Αποστόλου, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο νομό για τις εργασίες του 4ου Συνεδρίου Αγροτικής Επιχειρηματικότητας του Economist.
Μετά τη συνάντηση, όπου συζητήθηκαν διεξοδικά σημαντικά θέματα του κτηνοτροφικού κλάδου, ο υπουργός έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Υπήρξε σήμερα μια συνάντηση με τους κτηνοτρόφους της περιοχής. Όντως υπάρχει πρόβλημα με την τιμή του αιγοπρόβειου γάλακτος. Έγινε κατανοητό προς όλους πως το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δεν μπορεί να παρέμβει στη διαμόρφωση των τιμών στην αγορά. Συμφωνήσαμε να δημιουργηθεί μια Διεπαγγελματική Οργάνωση για αυτό και συνεννοηθήκαμε να συναντηθούμε την επόμενη εβδομάδα στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης όλοι όσοι ενδιαφέρονται για την ίδρυση αυτής της Διεπαγγελματικής.
Πιστεύουμε ότι η συνεργασία του Υπουργείου με τη Διεπαγγελματική Οργάνωση και παράλληλα δημιουργώντας περισσότερα κλιμάκια ελέγχου του χώρου, θα είναι αυτή που θα μας επιτρέψει να έχουμε την επόμενη περίοδο μια ανάκαμψη, θα έλεγα, της τιμής του αιγοπρόβειου γάλακτος. Αυτό που θέλω εγώ να γίνει ιδιαίτερα κατανοητό είναι ότι η προστασία, η υπεράσπιση της φέτας, ενός προϊόντος που αποτελεί σημαία των γεωγραφικών ενδείξεων της Ευρώπης, να μην επηρεαστεί από την όλη συζήτηση και όλο τον προβληματισμό που υπάρχει γύρω από το όντως υπαρκτό πρόβλημα της τιμής του αιγοπρόβειου γάλακτος.
Να προσθέσω πως οι εισαγωγές προϊόντων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης γίνονται χωρίς περιορισμούς. Από κει και πέρα το πρόβλημα είναι αν αυτές οι εισαγωγές, οδηγούνται για την παραγωγή προϊόντων, ως πρώτη ύλη, που μπορεί να μην επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν από την ελληνική νομοθεσία. Εκεί λοιπόν θα εστιάσουμε τους ελέγχους. Φέτα είναι ένα γνήσιο προϊόν και αυτό υπερασπιζόμαστε σε όλες τις διεθνείς αγορές και βεβαίως και στην εσωτερική αγορά. Χρέος μας είναι να ελέγχουμε την αγορά, να ελέγχουμε όλο το κύκλωμα για να μην υπάρξουν τέτοιου είδους προβλήματα νοθείας».
Νωρίτερα το Agronews έγραφε
Η αντοχή της αιγοπροβατοτροφίας εξαντλείται μέχρι το φθινόπωρο
Η κατρακύλα των τιμών στο αιγοπρόβειο γάλα έφερε από το πρωί της Πέμπτης 3 Μαΐου στην κεντρική πλατεία της Λάρισας πλήθος κτηνοτρόφων, οι οποίοι σε συνέχεια των αποφάσεων που πάρθηκαν σε ευρεία πανθεσσαλική συνάντηση στον Τύρναβο, απαιτούν από τον πολιτικό κόσμο να πάρει επίσημα θέση για τη σημερινή κατάσταση στην ελληνική κτηνοτροφία.
Μάλιστα, ο παραγωγικός κόσμος επέλεξε να πραγματοποιήσει την εν λόγω διαμαρτυρία την ώρα που λαμβάνει χώρα σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης το αγροτικό συνέδριο του Economist, παρουσία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης αλλά και εκπροσώπων του πολιτικού κόσμου.
Σημειωτέον ότι αντιπροσωπία των κτηνοτρόφων συναντήθηκε με τον υπουργό Βαγγέλη Αποστόλου, παρουσία του τοπικού βουελυτή ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Παπαδόπουλου, στον οποίο μεταφέρουν το δυσμενές κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην αιγοπροβατοτροφία, λόγω των αθρόων εισαγωγών γάλακτος και της ανεπάρκειας ελέγχου στα ισοζύγια.
Ο κόμπος έφτασε στο χτένι
«Ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Δεν πάει άλλο. Πρέπει όλοι μαζί να διεκδικήσουμε την επιβίωση του κλάδου της κτηνοτροφίας και των οικογενειών μας» είναι το μήνυμα που έστειλαν οι κτηνοτρόφοι που συγκεντρώνονται στην κεντρική πλατεία της Λάρισας, όπου και μοιράζουν γάλα στους περαστικούς.
«Το συλλαλητήριο έχει κάποιες αρχές, θα συζητήσουμε και θα απαντήσουμε στον υπουργό σε μια ώρα αν μπορούμε να τον συναντήσουμε ή όχι. Κάναμε άλλωστε 300 χιλιόμετρα για αν έρθουμε εδώ», αυτή ήταν η αντίδραση του Νίκου Παλάσκα και άλλων συγκεντρωμένων στην πρόταση του γραμματέα της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ Λάρισας, Πέτρου Παπαγεωργίου για συνάντηση με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας του στο συνέδριο του Economist.
Και πρόσθεσαν ότι «δεν μπορεί να μας λέει τώρα να συναντηθούμε ενώ μας αγνοεί 3,5 ολόκληρα χρόνια. Θα ολοκληρώσουμε λοιπόν τη διαμαρτυρία μας και μετά θα το συζητήσουμε».
Εν τω μεταξύ, κάποια στιγμή τα πνεύματα οξύνθηκαν, με τους κτηνοτρόφους να χαρακτηρίζουν τον υπουργό «ανίκανο» και «αναποτελεσματικό», ζητώντας μέχρι και την παραίτησή του.
Από την πλευρά του ο πρέοδρος της Ομοσπονδίας Κτηνοτροφικών Συλλόγων Θεσσαλίας Νίκος Παλάσκας χτύπησε για ακόμα μία φορά καμπανάκι προς τους υπευθύνους, ζητώντας να παρθεί άμεσα από το υπουργείο απόφαση για εξονυχιστικούς ελέγχους στις εισαγωγές του αιγοπρόβειου γάλακτος στη χώρα μας. Σε διαφορετική περίπτωση, τόνισε ότι η κτηνοτροφία «θα έχει τελειώσει μέχρι το ερχόμενο φθινόπωρο».
«Βαρέσαμε τον κώδωνα του κινδύνου εδώ και δύο χρόνια βάσει πληροφοριών ότι έρχονται ανεξέλεγκτες εισαγωγές γάλακτος, χιλιάδες τόνοι, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παλάσκας ενώ πρόσθεσε: «Κάναμε δύο συλλαλητήρια, αυτό είναι το τρίτο. Δε μας άκουσε κανείς με αποτέλεσμα να φθάσει ο κόμπος στο χτένι. Η κτηνοτροφία καταρρέει, χιλιάδες ζώα γαλακτοπαραγωγής οδηγούνται στα σφαγεία, κι αν υπήρχε ζήτηση στην κατανάλωση θα είχαν σφαγεί. Εάν δεν πάρει αυτή τη στιγμή απόφαση να κάνει εξονυχιστικούς ελέγχους, η κτηνοτροφία μέχρι το φθινόπωρο θα έχει τελειώσει. Το γάλα καταρρέει σε καθημερινή βάση, έχει φθάσει σε άγονες περιοχές μέχρι 0,7 ευρώ το πρόβειο» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Συνέδριο Economist
Τη συνεισφορά της γεωργίας στην οικονομική ανάκαμψη μελετά το Economist
Οι παγκόσμιες προκλήσεις και το μέλλον του αγροτικού τομέα στην Ελλάδα και την Ευρώπη έχουν τεθεί επί τάπητος στο 4ο Συνέδριο Αγροτικής Επιχειρηματκότητας του Economist, που λαμβάνει χώρα στις 3 Μαΐου στο ξενοδοχείο Divani Palace Larissa υπό την αιγίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Ήδη απλό τοπ πρωί στο συνέδριο παρουσιάζονται οι προβλέψεις του Economist αναφορικά με τις εξελίξεις στον αγροτικό τομέα, ενώ θα συζητηθούν τόσο η συνεισφορά του στην οικονομική ανάκαμψη όσο και τα εμπόδια, τα κίνητρα και οι στόχοι γύρω από αυτόν. Η συνύπαρξη της παράδοσης μαζί με την τεχνογνωσία και την καινοτομία αποτελεί βασικό άξονα του συνεδρίου, συζητώντας παράλληλα για τη βιολογική καλλιέργεια και την ασφάλεια τροφίμων, τα νέα εργαλεία μάρκετινγκ και τις νέες γενιές αγροτών. Η νέα δυναμική που αναπτύσσουν οι συνεταιρισμοί, οι κύριες και οι εναλλακτικές χρηματοδοτικές λύσεις αλλά και η αξιοποίηση του φυσικού πλούτου προς όφελος της ανάπτυξης αποτελούν επίσης θέματα που θα παρουσιάσουν οι διακεκριμένοι ομιλητές του συνεδρίου από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο η τεχνολογία, η έρευνα και οι υποδομές πλαισιώνουν την αγροτική παραγωγή του μέλλοντος θα απασχολήσει σε σημαντικό βαθμό ομιλητές και συνέδρους, παρουσιάζοντας θέσεις και απόψεις για την ψηφιακή γεωργία, τη διαχείριση εδάφους και υδάτων στην εποχή της κλιματικής αλλαγής αλλά και για το πώς μπορούν να συμβάλουν τα διχτυοκήπια στην αγροτική οικονομία.
Ελάχιστες αναφορές Αποστόλου για τα κτηνοτροφικά
«Θεσμοθετήσαμε την υποχρεωτική αναγραφή της χώρας άμελξης γάλακτος και προέλευσης του κρέατος. Θα προχωρήσουμε και στην εισαγωγή αποτελεσματικότερων συστημάτων ιχνηλασιμότητας, ώστε να εξαφανιστεί η δυνατότητα ελληνοποίησης όλων των αγροτοκτηνοτροφικών προϊόντων». Αυτή ήταν η μοναδική αναφορά του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, Βαγγέλης Αποστόλου στην ελληνική κτηνοτροφία, από το βήμα του 4ου Συνεδρίου Αγροτικής Επιχειρηματικότητας του Economist στη Λάρισα την ώρα που οι αιγοπροβατοτρόφοι διαδήλωναν στην κεντρική πλατεία της Λάρισας.
Κατά τα άλλα ο υπουργός αναφέρθηκε στις εξελίξεις που αφορούν στον προϋπολογισμό της ΚΑΠ, στην αξιοποίηση των πόρων του ΠΑΑ 2014-2020 και στον γενικότερο ανασχεδιασμό της αγροτικής οικονομίας.
Ολόκληρη η ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου στο 4ο Συνέδριο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας του Economist:
Το μέλλον του Ευρωπαϊκού αγροτικού τομέα θα οριοθετηθεί από τρεις παραμέτρους
- το δημοσιονομικό πλαίσιο που θα αποφασιστεί για το ταμείο συνοχής σε ένα από τα προσεχή Συμβούλια Κορυφής,
- την συνολική στρατηγική για τη νέα ΚΑΠ που θα χαραχτεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω των Συμβουλίων Υπουργών Γεωργίας και
- τις δεσμεύσεις που θα αναληφθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις διαπραγματεύσεις με τρίτες χώρες στα πλαίσια του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Είναι αυτονόητο λοιπόν ότι η λειτουργία μας ως χώρα – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πόσο μάλλον της Ευρωζώνης, δεν μπορεί παρά να επηρεαστεί από αυτές τις παραμέτρους.
Το ερώτημα είναι λοιπόν πως θα ανταποκριθούμε στις προκλήσεις που θα δημιουργηθούν από αυτές τις πρωτοβουλίες.
Κατ’ αρχάς όλα τα πρόσφατα στοιχεία, σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια αποδεικνύουν πως, παρά την κρίση, ο πρωτογενής τομέας κρατήθηκε ενεργός και ζωντανός, πως η κυβέρνηση παρά τα προβλήματα πάλεψε γι’ αυτό το σκοπό, και πως οι προτεραιότητες που έδωσε, σε συνεργασία με όλους τους τοπικούς, παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς έχουν προσδώσει μια νέα αναπτυξιακή ώθηση στον τομέα.
Δύο είναι οι μεγάλες προκλήσεις για τις οποίες προετοιμαζόμαστε.
- Η πρώτη αφορά στην αυστηρή στοχοθέτηση της χρήσης και στην άριστη αξιοποίηση των πόρων της ΚΑΠ.
- Για τον λόγο αυτό στηρίζουμε τις απόψεις:
- Να μη μειωθεί ο προϋπολογισμός της ΚΑΠ.
Από όλες τις τοποθετήσεις που κάναμε, ως τώρα, έχει καταστεί σαφές ότι βασικός στόχος της χώρας μας για τη νέα αγροτική ευρωπαϊκή πολιτική αποτελεί η συνάρθρωση του αγροδιατροφικού τομέα με την ολοκληρωμένη ανάπτυξη της υπαίθρου.
Κι αυτή η ανάπτυξη αποκτά νόημα μόνο αν πραγματοποιηθεί με όρους αειφορίας, παραγωγής υγιεινών και ασφαλών τροφίμων και περιορισμού των κοινωνικών ανισοτήτων.
Με βάση τις αντιλήψεις αυτές είναι σημαντικό για μας να διασφαλιστεί, και θα επιμείνουμε σε αυτή τη θέση, ότι δεν θα μειωθεί ο προϋπολογισμός της ΚΑΠ.
να μην υπάρξει πλήρης σύγκλιση των άμεσων ενισχύσεων, πόσο μάλλον όταν δεν λαμβάνει υπόψη κι άλλες παραμέτρους, εκτός της στρεμματικής ενίσχυσης. Μπορεί η χώρα μας να είναι από τις πρώτες ανά στρέμμα, είναι όμως από τις τελευταίες ανά εκμετάλλευση.
να αποτραπεί κάθε ιδέα ακόμη και για μικρού βαθμού συγχρηματοδότηση των άμεσων ενισχύσεων από εθνικούς πόρους, γιατί κάτι τέτοιο θα επιφέρει επανεθνικοποίηση, για την οποία ασφαλώς και δεν συμφωνούμε, πόσο μάλλον όταν σε όλες μας τις επαφές με όλους που εκπροσωπούν τον αγροτικό χώρο η επωδός είναι πότε θα πάρουμε τις ενισχύσεις
να διατηρηθεί η αρχιτεκτονική της ΚΑΠ με τους δύο πυλώνες να αλληλοσυμπληρώνονται: άμεσες ενισχύσεις και αγροτική ανάπτυξη– επενδύσεις.
να υπάρξουν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που θα οδηγήσουν σε πιο δίκαιη και με καλύτερη στρατηγική στόχευση, κατανομή των ενισχύσεων ανάμεσα στις επιμέρους κατηγορίες αγροτών και καλλιεργειών, ιδιαίτερα για όσες για λόγους αιτιολογημένους η μη, ήταν ελάχιστα η καθόλου ωφελούμενοι από τις προηγούμενες προγραμματικές περιόδους.
Η δεύτερη πρόκληση αφορά στην υπηρέτηση του στρατηγικού μας σχεδίου στον αγροτικό χώρο, που έχουμε ήδη καταθέσει και στους θεσμούς, λαμβάνοντας υπόψη τις πρωτοβουλίες που συζητούνται αυτή την ώρα σε όλα τα φόρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τι υπηρετούμε με αυτό;
- τη διασφάλιση επάρκειας σε βασικά ποιοτικά αγροτικά προϊόντα, για τη κάλυψη της διατροφής των κατοίκων και των επισκεπτών της χώρας
- την αύξηση της συμμετοχής του αγροτικού τομέα στο ΑΕΠ, παράλληλα με τη βελτίωση, που ήδη είναι εμφανής, του εμπορικού αγροτικού ισοζυγίου.
- την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των τροφίμων σε διεθνές επίπεδο μέσω της προστιθέμενης αξίας.
- την ανανέωση του αγροτικού δυναμικού και την αύξηση της απασχόλησης με την είσοδο νέων αγροτών και
- την παραγωγική, κοινωνική, πολιτισμική και πληθυσμιακή επανατοποθέτηση της υπαίθρου.
Και πως το υπηρετούμε;
1) Με την Πλήρη αξιοποίηση των πόρων του ΠΑΑ 2014-2020. ύψους 5,6 δις Ευρώ (4,7 δις κοινοτικοί και 0,9 δις εθνικοί).
Η πλειοψηφία των αναπτυξιακών δράσεών του έχει ήδη προκηρυχθεί. Συνολικά ως σήμερα έχουν προκηρυχθεί 2,3 δις €, ενώ 1,5 δις € θα απορροφηθούν σε συνεχιζόμενα από τη προηγούμενη προγραμματική περίοδο έργα, δηλαδή το 65% της δημόσιας δαπάνης του προγράμματος έχει δεσμευτεί.
Σε ότι αφορά στις πληρωμές, τις δύο πρώτες χρονιές εφαρμογής του, το 2016 και το 2017, ξεπέρασαν το 1,5 δις, δηλαδή το 31% .
Οι στόχοι μας για το 2018 και το 2019 θα εστιαστούν στην ενεργοποίηση όλων των μέτρων και ειδικά αυτών που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη βασικών δομών υποστήριξης των παραγωγών, όπως αυτές της Συμβουλευτικής Υποστήριξης και της Συνεργασίας.
2) Με τον εξορθολογισμό των άμεσων ενισχύσεων.
Παρά το ύψος και τη σημασία των πόρων της ΚΑΠ για το αγροτικό εισόδημα και την ανάπτυξη της υπαίθρου, δεν βελτιώθηκε σε ανάλογο βαθμό η παραγωγικότητα και δεν προχώρησαν οι διαρθρωτικές αλλαγές στο ελληνικό παραγωγικό πρότυπο.
Από την άλλη, η ανισοκατανομή των ενισχύσεων αναδεικνύει τις ανισότητες που προκαλεί το υφιστάμενο μοντέλο κατανομής των δικαιωμάτων.
Για την αντιστροφή αυτής της κατάστασης, η κυβέρνηση σχεδιάζει πολιτική εξορθολογισμού και δικαιότερης κατανομής των ενισχύσεων, ώστε να περιοριστούν οι διαφορές που υπάρχουν ακόμη και για ίδια προϊόντα στην ίδια περιοχή, και ταυτόχρονα να δοθεί η δυνατότητα ενίσχυσης και σε νεοεισερχόμενους αγρότες.
3) Με τον ανασχεδιασμό της αγροτικής οικονομίας, και της παραγωγικής ανασυγκρότησης του πρωτογενούς τομέα υπό το φως των σύγχρονων εξελίξεων, με επίλυση προβλημάτων δομικού και ιστορικού χαρακτήρα που δημιουργούν πλέον ανυπέρβλητα εμπόδια στην αγροτική ανάπτυξη και την ανάπτυξη της υπαίθρου.
Γι’ αυτό απαιτούνται και υλοποιούνται οι παρακάτω διαρθρωτικές αλλαγές :
Ενίσχυση των κλάδων που έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα με υψηλή εγχώρια προστιθέμενη αξία στην παραγωγή ή/και στις εξαγωγές, συνδέοντάς τους με τη μεταποίηση και τις υπηρεσίες.
Η αποκατάσταση ισορροπίας στη σχέση φυτικής-ζωικής παραγωγής.
Η μερική αποκατάσταση των βιομηχανικών καλλιεργειών και η επανενεργοποίηση των αντίστοιχων κλάδων της μεταποίησης.
Η εισαγωγή και ενδυνάμωση νέων κλάδων όπως τα αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, η βιομηχανική αλλά και φαρμακευτική κάνναβη.
Η στοχευμένη αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε επίπεδο προϊόντων, κλάδων, τοπικών παραδόσεων και περιοχών των προϊόντων ποιότητας και ταυτότητας, ιδίως με την ενίσχυση προϊόντων μεσογειακής διατροφής και προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ.
Η αύξηση του μεγέθους και της παραγωγικότητας των εκμεταλλεύσεων με ποικίλους τρόπους οργάνωσης αναλόγως των συνθηκών και των επιλογών των αγροτών (αγορά - ενοικίαση γης, συλλογικές μορφές οργάνωσης, μορφές κοινωνικής οικονομίας, σχήματα εταιρικής μορφής).
Παρεμβάσεις σε ζητήματα θεσμών, υποδομών, τιμολόγησης, αποδοτικότητας και τεχνογνωσίας όσον αφορά στη χρήση της ενέργειας και στη διαχείριση των υδάτων, όπως η αλλαγή μείγματος των ενεργειακών πηγών προς την κατεύθυνση των ΑΠΕ και την αποκέντρωση της παραγωγής ενέργειας και η αλλαγή στη σύνθεση των συστημάτων άρδευσης προς την κατεύθυνση συστημάτων εξοικονόμησης νερού και αναβάθμισης της ικανότητας αποθήκευσης.
Η μετατόπιση της ηλικιακής σύνθεσης των αγροτών προς τις νεότερες ηλικίες και η στοχευμένη ενίσχυση των ενεργών αγροτών, που αντιμετωπίζουν με αυξημένη επαγγελματικότητα την αγροτική παραγωγή.
Η υλοποίηση των συγκεκριμένων παρεμβάσεων αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την ιδιαίτερα κρίσιμη παράμετρο του κόστους παραγωγής και
4) Με τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της αγοράς και την προώθηση των εξαγωγών.
Σε αυτή την προοπτική, βασικοί στόχοι της κυβερνητικής πολιτικής είναι:
- Η υπεράσπιση της εθνικής ταυτότητας της ελληνικής παραγωγής. Θεσμοθετήσαμε την υποχρεωτική αναγραφή της χώρας άμελξης γάλακτος και προέλευσης του κρέατος. Θα προχωρήσουμε και στην εισαγωγή αποτελεσματικότερων συστημάτων ιχνηλασιμότητας, ώστε να εξαφανιστεί η δυνατότητα «ελληνοποίησης» όλων των αγροτοκτηνοτροφικών προϊόντων.
- Η Εκπόνηση Εθνικού Συστήματος Πιστοποιημένης Ποιότητας, γεωργικών προϊόντων.
- Η Βελτίωση της εμπορίας γεωργικών προϊόντων, με στόχο την μεγιστοποίηση των εξαγωγών και την διαχείριση των εξαγωγικών δικτύων διανομής. Θα προχωρήσουμε στη δημιουργία δημόσιας δομής προώθησης εξαγωγών προϊόντων αγροδιατροφής.
- Η διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης (άνω του 70% των συναλλαγών γίνονται με την ΕΕ, ενώ το 100% του ελλείμματος προκύπτει από αυτές).
- Η εξυγίανση των όρων ανταγωνισμού στο εμπόριο των αγροτικών προϊόντων και η διευκόλυνση των επιχειρήσεων στην άσκηση της εμπορικής δραστηριότητας.
- Η βελτιστοποίηση της συνέργειας και της αποτελεσματικότητας των επιμέρους λειτουργιών της εμπορίας με προσανατολισμό στις εξαγωγές.
Οι βασικές προτεραιότητες που προανέφερα θα υπηρετηθούν με επιμέρους παρεμβάσεις, όπως είναι:
Α) Η αντιμετώπιση των «κόκκινων» αγροτικών δανείων παραγωγικής κατεύθυνσης. Με τις ισχύουσες ρυθμίσεις και με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό οι Τράπεζες μπορούν να προσεγγίσουν το πρόβλημα. Το ίδιο θα συμβεί και με τα δάνεια που βρίσκονται στον εκκαθαριστή με τη ρύθμιση που θα ανακοινώσουμε τις επόμενες ημέρες .
Β) Η χρηματοδότηση του Χώρου. Προχωρήσαμε στην επέκταση της κάρτας του αγρότη και στο πρασίνισμα δίνοντας τη δυνατότητα για περισσότερη ρευστότητα με χαμηλότερο κόστος με εγγύηση τις ενισχύσεις θα προχωρήσουμε στη δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας ή Ταμείου χρηματοδότησης και εγγυήσεων μικρομεσαίων και αγροτικού χαρακτήρα επιχειρήσεων.
Γ) Η Εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου διασύνδεσης των εγχώριων αγροτικών προϊόντων με τον τουρισμό. Ήδη βρισκόμαστε σε συνεννόηση με τα συναρμόδια Υπουργεία για την υλοποίηση του.
Δ) Η Ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου στην εκπαίδευση, την έρευνα, τις συμβουλευτικές υποστηρικτικές υπηρεσίες για την μεταφορά γνώσης στους γεωργούς και την ορθή εφαρμογή της πολιτικής. Και
Ε) Η Αναδιοργάνωση συλλογικών επαγγελματικών μορφών αγροτικού τομέα, μέσα από συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο ανασυγκρότησης του συνεργατισμού.
Είναι αδιανόητο για παράδειγμα η φέτα, ένα προϊόν μας που αποτελεί σημαία των Γεωγραφικών Ενδείξεων της Ευρώπης να μην μπορεί να στηριχτεί από μία Διεπαγγελματική Οργάνωση.
Ολόκληρη η ομιλία Κόκκαλη
«Ο αγροτικός τομέας της Ελλάδας βρισκόταν για χρόνια σε μια παρελκυστική πορεία, με ασαφή στρατηγική και ανεπαρκή σχεδιασμό από πλευράς πολιτικής ηγεσίας. Ως αποτέλεσμα οι αγρότες έχασαν την πίστη τους στην Πολιτεία και στη γη τους και στερημένοι από την ικμάδα και τη δημιουργικότητα ανέμεναν την καταβολή των κοινοτικών επιδοτήσεων. Οι πολιτικές αβελτηρίες στο εσωτερικό και τα δομικά σφάλματα στην διαμόρφωση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, μετέτρεψαν την πιο δυναμική ατμομηχανή της Ελληνικής Οικονομίας, την καλλιέργεια της γης και την εκτροφή των ζώων σε μια μη βιώσιμη και μη ελκυστική δραστηριότητα σχεδόν προνοιακού χαρακτήρα.
Προέρχομαι από αγροτική οικογένεια και με την εμπειρία που μου προσφέρει η επαγγελματική μου δραστηριότητα ως νομικός σε μια αμιγώς αγροτική περιοχή όπως η Θεσσαλία, έγινα ο ίδιος μάρτυρας των καταστάσεων που προανέφερα ενώ παράλληλα γεννήθηκε μέσα μου η επιθυμία να εργαστώ για την αναστροφή της παρακμής του πρωτογενή τομέα. Τους τελευταίους 18 μήνες ο Πρωθυπουργός μου έδωσε την ευκαιρία να προσφέρω στον τόπο μου υπηρετώντας το όραμα και τη στρατηγική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με κύριους άξονες την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και την επιτάχυνση των διαδικασιών επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο αγρότης.
Θα γίνω πιο συγκεκριμένος, κάνοντας αναφορά στα επιμέρους μέτρα που θεωρώ κρίσιμα, ώστε η συνεισφορά της αγροτικής επιχειρηματικότητας να καταστεί καίρια, στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης και τη συνολική ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας.
1. Η ανάγκη για άρτια κατάρτιση και εκπαίδευση των αγροτών
Οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των λαών δημιουργούν ένα νέο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον αναζητώντας πιστοποιημένα προϊόντα ονομασίας προέλευσης, γεωγραφικής ένδειξης, βιολογικά και τοπικής ταυτότητας. Επομένως αναδεικνύεται η ανάγκη χάραξης εθνικής στρατηγικής για την αγροτική ανάπτυξη. Χρειάζεται λοιπόν, η κατανόηση των χαρακτηριστικών της ζήτησης και απαιτείται η χρήση νέων εργαλείων και μεθόδων τόσο στην οργάνωση της παραγωγής, διακίνησης και εμπορίας, όσο και στην προσέγγιση του καταναλωτή. Η γνώση, η κατάρτιση, η καινοτομία και η δικτύωση αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις. Απαιτούνται αλλαγές στην εκπαίδευση, την έρευνα, τις συμβουλευτικές-υποστηρικτικές υπηρεσίες για τη μεταφορά της γνώσης στους παραγωγούς.
Στις προτεραιότητες μας είναι η συνεχής επιμόρφωση και ενημέρωση του αγροτικού κόσμου. Στο χώρο της παραγωγής τροφίμων συντελείται ταχεία πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας με εφαρμογές στην παραγωγική διαδικασία. Η σύνδεση της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία, η διάδοση των καινοτομιών, η ενίσχυση της τεχνικοοικονομικής στήριξης των παραγωγών και η αξιοποίηση χρηματοδοτούμενων από την ΕΕ μέτρων καινοτομίας και συνεργασίας είναι κρίσιμες παράμετροι των παραπάνω προσπαθειών.
Ιδιαίτερα για την Θεσσαλία, παρακολουθώ προσωπικά τις προσπάθειες για ανάδειξη και αξιοποίηση της Αβερωφείου Σχολής στη Λάρισα. Θεωρώ ότι με τη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης και της ακαδημαϊκής κοινότητας, ο χώρος αυτός θα μπορέσει να προσφέρει πολύτιμη γνώση σε πολλές γενιές αγροτών.
2. Η Οργάνωση των Παραγωγών ως κυψέλη της σύγχρονης αγροτικής επιχειρηματικότητας
Η επιχειρηματική ιδέα απαιτεί τη συμμετοχή σε Οργανώσεις Παραγωγών που λαμβάνουν υπόψη τα χαρακτηριστικά και τις αδυναμίες της γεωργίας και της κτηνοτροφίας (μικρό μέγεθος εκμεταλλεύσεων, υψηλό κόστος παραγωγής), αλλά και τα πλεονεκτήματα της ποιότητας των πρώτων υλών και της ταυτότητας του τελικού προϊόντος. Οι παραγωγοί πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι δεν παράγουν απλά ένα προϊόν αλλά ότι διαχειρίζονται παραγωγικά οικολογικά συστήματα. Το νέο μοντέλο αγρότη μετατρέπει τον παραγωγό από εργάτη γης σε σύγχρονο επιχειρηματία οργανωμένο σε ομάδες παραγωγών με μακροπρόθεμο σχεδιασμό παραγωγής και εμπορίας ποιοτικών προϊόντων, με περιβαλλοντική συνείδηση, αξιοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες.
Παράλληλα, αξίζει να επισημανθεί ότι ο σχεδιασμός του Υπουργείου οφείλει να προσανατολιστεί στην ενίσχυση του κατ’ επάγγελμα αγρότη και όχι του ευκαιριακού ή εκείνου που θεωρεί την αγροτική δραστηριότητα πάρεργο ή συμπληρωματικό εισόδημα. Θέλουμε τον κατ’ επάγγελμα αγρότη καθώς μόνον αυτός μπορεί να αφοσιωθεί στην καλλιέργεια της γης του και να αντιμετωπίσει τη δραστηριότητά του ως μια αξιόπιστη και αξιοπρεπή εργασία που μπορεί να προτείνει και στα νεότερα μέλη της οικογένειάς του, όχι ως αναγκαία και δύσκολη λύση, αλλά ως μια εναλλακτική και δημιουργική απασχόληση η οποία μπορεί να χωρέσει στα όνειρα και τις προσδοκίες της νεότητας.
Ο κατ’ επάγγελμα αγρότης σαν νέος Οδυσσέας ξεχύνεται στις αγορές του κόσμου, με εφόδια τη συμμετοχή του σε μια δυνατή Οργάνωση Παραγωγών, τα πιστοποιημένα και ποιοτικά προϊόντα που παράγει η γη του και την μεταποίηση η οποία θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στο προϊόν του. Έχει σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό, δημιουργώντας νέες βάσεις για το αγροτικό εισόδημα, ώστε να διεκδικεί επάξια την αξιοπρέπειά του και την ολοένα και μεγαλύτερη βελτίωση του βιοτικού του επιπέδου.
3. Ο σύγχρονος αγρότης σέβεται τον καταναλωτή και το περιβάλλον
Το σύγχρονο αγροδιατροφικό μοντέλο θέλει τον αγρότη κοινωνικά και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένο και πάνω από όλα έναν άριστο και υπεύθυνο επαγγελματία. Στη σύγχρονη γεωργική πρακτική δεν μπορούν να λείπουν εφαρμογές και έννοιες όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση των φυτοφαρμάκων, η ολοκληρωμένη διαχείριση της παραγωγής, η υιοθέτηση των αξιών της κυκλικής οικονομίας, με στόχο την βιώσιμη παραγωγή γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων απαλλαγμένων από τοξικές ουσίες. Είναι ισχυρή η δέσμευση της παρούσας κυβέρνησης στον οικολογικό επανασχεδιασμό της οικονομίας, δηλαδή μια ουσιαστική ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στην προοπτική της βιώσιμης ανασυγκρότησης της οικονομίας. Η χώρα μας, παρά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει, συμμορφώνεται κατά το δυνατόν με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΗΕ για την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής και θα συνεχίσει να το κάνει.
4. Αρωγή της Πολιτείας
Εκπροσωπώντας σήμερα εδώ την πολιτική ηγεσία της χώρας, δεν οφείλουμε μόνο να προτείνουμε δρόμους που θα τους ακολουθήσουν οι σύγχρονοι παραγωγοί-επιχειρηματίες, αλλά και να προσφέρουμε το κατάλληλο θεσμικό περιβάλλον ώστε να μπορεί η αγροτική επιχειρηματικότητα να αναπτυχθεί απρόσκοπτα και να μπορέσει να ξεδιπλώσει όλες τις πτυχές της δυναμικής της. Η σημερινή κυβέρνηση έχει προσφέρει σε σημαντικό βαθμό το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο και θα ήθελα να κάνω σύντομη αναφορά στις κύριες δράσεις στις οποίες είχα προσωπική συμμετοχή.
-Ρύθμιση των Κόκκινων Αγροτικών Δανείων
Για πρώτη φορά θεσπίζεται η δυνατότητα διευθετήσεως των οφειλών προς την πρώην ΑΤΕ με ευνοϊκούς όρους, λαμβάνοντας πρωτίστως υπόψη την βιώσιμη οικονομική δυνατότητα εκάστου δανειολήπτη βάσει των τρεχουσών περιουσιακών στοιχείων και της εισοδηματικής ικανότητάς του.
Έπειτα από μια σειρά συναντήσεων με την Τράπεζα της Ελλάδος, την PQH Ενιαία Ειδική Εκκαθάριση Α.Ε και την Ειδική Γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους, σήμερα επιλύεται και ρυθμίζεται συνολικά αλλά πρωτίστως δίκαια, ο δανεισμός των αγροτών από την πρώην ΑΤΕ.
Να σημειωθεί πως και στο παρελθόν από τα έτη 1994 έως και το 2004 έγιναν προσπάθειες ρύθμισης των αγροτικών δανείων (Νόμοι 2008/92, 2237/94 και 2538/98), πλην όμως δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στην πραγματική ουσία του προβλήματος. Επιπλέον από το έτος 2015 έτρεξαν συνολικά 3 προγράμματα ανάκτησης οφειλών, τα οποία είχαν μηδαμινή ανταπόκριση. Επιπλέον ο νόμος 3259/2004 για τα πανωτόκια ενώ αποτέλεσε παράδειγμα κοινωνικής πολιτικής, τυπικά έμεινε ανεφάρμοστος με αποτέλεσμα την συνεχή συσσώρευση και πολλαπλασιασμό των οφειλών των δανειοληπτών που γεννήθηκαν ιδίως από το 1990 και για μια δεκαετία, περίοδος όπου τα επιτόκια κυμαίνονταν σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Μια ενδεικτική εικόνα της σημερινής συνολικής οφειλής των αγροτικών δανείων, είναι πως το συνολικό ποσό αφορά σε 1,51 εκ. ευρώ και σε 39.261 αγροτικά δάνεια ενώ οι ιδιώτες αγρότες που χρωστάνε στην πρώην ΑΤΕ ανέρχονται σε 30.023 ευρώ.
Το παρόν πρόγραμμα θα εφαρμοστεί για έξι μήνες από 1η Μαΐου 2018 και η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται ηλεκτρονικά σε πλατφόρμα αναρτημένη στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Επίσης, αποφασίστηκε η δημιουργία call center από την PQH, με σκοπό την ταχεία εξυπηρέτηση των δανειοληπτών. Τέλος, βρισκόμαστε σε ένα δεύτερο στάδιο συσκέψεων αναφορικά με τα δάνεια της πρώην ΑΤΕ με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
-Θεσμική Κατοχύρωση των Ομάδων και Οργανώσεων Παραγωγών και η στήριξή τους από το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει ενσωματώσει στη στρατηγική του την Οργάνωση των Παραγωγών, ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητες οικονομίες κλίμακας και να καταστούν τα ποιοτικά προϊόντα τους ανταγωνιστικότερα και πιο ελκυστικά τόσο για τους καταναλωτές, τους εξαγωγείς, όσο και για τους επαγγελματίες του ξενοδοχειακού κλάδου και της εστίασης.
Στο πλαίσιο αυτό ενθαρρύνεται η ανάπτυξη οικονομιών κλίμακας μέσω της δικτύωσης, της δημιουργίας δηλαδή, συστάδων επιχειρήσεων (clusters) σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο ενισχύοντας τα δίκτυα παραγωγών.
Μια Ομάδα Παραγωγών μπορεί να προμηθευτεί γεωργικά εφόδια (σπόρους, λιπάσματα, φάρμακα, εργαλεία) σε πιο οικονομικές τιμές χάρη στον μεγαλύτερο όγκο παραγγελιών. Η πρακτική αυτή είναι ικανή να εξασφαλίσει μείωση του κόστους παραγωγής γύρω στο 20%. Ταυτόχρονα, στο νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ 2014-2020), προβλέπονται σημαντικά κονδύλια που θα χρηματοδοτούν τη λειτουργία των Ομάδων. Ο αγρότης λοιπόν, μετατρέπεται σε μέτοχο μιας υγιούς και αυστηρά ελεγχόμενης εταιρείας και θα μπορεί να εμπορεύεται η ίδια τα προϊόντα που παράγει στον τόπο, το χρόνο και την τιμή που κρίνει συμφέρουσα. Ο παραγωγός με αυτό τον τρόπο απογαλακτίζεται από τις επιδοτήσεις, αυξάνει το προσδόκιμο εισόδημά του και αποφεύγει τον εναγκαλισμό του μεσίτη ή του εμπόρου ο οποίος μέχρι και σήμερα προσπαθεί να διακινήσει τα αγροτικά προϊόντα με τη χαμηλότερη δυνατή τιμή.
Με αυτόν τον τρόπο ο παραγωγός δεν περιορίζεται πλέον στο χωράφι του καθώς μέσω της ομάδας, τα προϊόντα του έχουν όλα εκείνα τα στοιχεία της εξωστρέφειας, ώστε να μπορούν αφού τυποποιηθούν και πιστοποιηθούν να κατευθυνθούν σε όλες τις αγορές του κόσμου.
-Θεσμική Ενίσχυση των Ελληνικών Ποικιλιών
Οι φυτογενετικοί πόροι αποτελούν το θεμέλιο για τη βιωσιμότητα της γεωργίας, τη βελτίωση και ανάπτυξη νέων ποικιλιών, την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και την ενίσχυση της επισιτιστικής ασφάλειας της Ελλάδας. Αποτελεί στρατηγική επιλογή η ανάδειξη και αξιοποίηση του πλούτου αυτού προς συμφέρον των καταναλωτών, των παραγωγών και εν γένει της οικονομίας της χώρας μας. Σχεδιάζεται η απλούστευση και η βελτίωση της λειτουργικότητας του θεσμικού πλαισίου για την προστασία των τοπικών ποικιλιών, αυτού του μοναδικού πλούτου της ελληνικής φύσης. Μέσα στους στόχους περιλαμβάνεται η απλοποίηση των διαδικασιών για την ένταξη των τοπικών ποικιλιών στον Εθνικό Κατάλογο και η εξεύρεση πόρων για τη φύλαξη, διατήρηση και αξιοποίησή τους.
Συγκεκριμένα, αναλάβαμε πρωτοβουλία για την διερεύνηση των μέσων που είναι διαθέσιμα ώστε να προκηρυχθεί πρόγραμμα για νέες φυτικές ποικιλίες με σύμπραξη με τους ιδιώτες (συνεταιρισμούς, βιομηχανίες) οι οποίοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν, στα πλαίσια ανταποδοτικότητας των τελών που καταβάλουν οι επιχειρήσεις πολλαπλασιαστικού υλικού.
-Αναμόρφωση της λειτουργίας των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων
Με πρόσφατη υπουργική απόφαση λύθηκε ένα καίριο πρόβλημα για τη λειτουργία των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την άρτια άρδευση της ελληνικής γης. Η διαχείριση των οργανισμών μεταφέρθηκε από τους Δήμους στις Περιφέρειες, οι οποίες διαθέτουν αρτιότερους μηχανισμούς και υπηρεσίες για να υποστηρίξουν το εν λόγω έργο. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό άνοιξε και η δυνατότητα στελέχωσης των Οργανισμών με το απαραίτητο για τη λειτουργία τους τεχνικό προσωπικό, βελτιώνοντας κατά πολύ το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών στον Έλληνα παραγωγό.
-Θεσμική ενίσχυση της προστασίας της φυτικής παραγωγής, του περιβάλλοντος και του καταναλωτή
Στις σύγχρονες συνθήκες εμπορίου, όπου καθημερινά φτάνουν στα σημεία εισόδου της χώρας φυτά, πολλαπλασιαστικό υλικό και γεωργικά προϊόντα από όλο τον κόσμο, είναι κρίσιμο να στελεχωθούν άρτια οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Αυτό εκτός από την πρόληψη εισόδου στη χώρα παθογόνων τα οποία μπορούν να αποβούν καταστροφικά για την πρωτογενή παραγωγή μας, μειώνει και τα φαινόμενα ελληνοποιήσεων αλλά και την παράνομη διακίνηση γεωργικών φαρμάκων. Η εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλα τα σημεία εισόδου είναι ξεκάθαρη προτεραιότητα του Υπουργείου.
Συγκεκριμένα, υπάρχει το Πρόγραμμα Επισκοπήσεων (75% κοινοτικοί πόροι, 25% εθνική συμμετοχή) βάσει του οποίου πραγματοποιούνται έλεγχοι και σε πρώτο επίπεδο (στα σημεία εισόδου) αλλά και δευτερογενώς με τη λήψη ύποπτων δειγμάτων από καλλιέργειες ανά την επικράτεια. Για την επιτυχία του Προγράμματος αυτού είναι απαραίτητη η ενίσχυση της συνεργασίας των Υπηρεσιών του Υπουργείου με τις Υπηρεσίες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και ο συντονισμός των συναρμόδιων υπηρεσιών και ελεγκτικών μηχανισμών. Υπάρχει ικανός χώρος βελτίωσης τόσο στο τελωνείο των Κήπων όσο και στο λιμένα της Θεσσαλονίκης, ώστε η χώρα να αναβαθμιστεί ως πυλώνας διαμετακομιστικού εμπορίου χωρίς να γίνουν εκπτώσεις στους κανόνες φυτουγείας που προστατεύουν την φυτική παραγωγή, στην πάταξη φαινομένων ελληνοποιήσεων που αποτελούν εξαπάτηση του καταναλωτή και στην απόρριψη φορτίων επικίνδυνων για την υγεία.
Πέρα όμως από τις εξωτερικές απειλές, το Υπουργείο στο σχεδιασμό του έχει σαφή στόχο για την Ορθολογική Χρήση των Γεωργικών Φαρμάκων με σεβασμό στον καταναλωτή, τον παραγωγό και το περιβάλλον. Η προστασία του καταναλωτή και ο σεβασμός στο περιβάλλον αποτελούν αδιαπραγμάτευτες αξίες και αναπόσπαστος πυλώνας για μια πραγματικά βιώσιμη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Επί δεκαετίες φυτοφάρμακα (με έγκριση ή χωρίς) πωλούνταν ανεξέλεγκτα σε όλη τη χώρα, με μόνη γραμμή άμυνας το φιλότιμο των τοπικών γεωπόνων, οι οποίοι έπρεπε να προτάξουν τον όρκο που έδωσαν στην επιστήμη τους σε σχέση με το κέρδος που θα τους απέφερε η πώληση πλέον των αναγκαίων ποσοτήτων γεωργικών φαρμάκων. Βάσει της Εθνικής Στρατηγικής για την Ορθολογική Χρήση των Φυτοπροστατευτικών Προϊόντων, από το Σεπτέμβριο του 2017 είναι σε ισχύ υπουργική απόφαση για την αναγκαστική ηλεκτρονική συνταγογράφηση με στόχο το φάρμακο να φτάνει στις ποσότητες που πρέπει σε όσους έχουν την κατάρτιση να το χειριστούν με τρόπο που να ωφελείται η καλλιέργεια χωρίς να καταστρέφεται το περιβάλλον και να απειλείται η υγεία τόσο του παραγωγού όσο και του καταναλωτή. Μετά από 9 μήνες λειτουργίας του συστήματος έχουμε συλλέξει τα αιτήματα για βελτιώσεις οι οποίες και θα ενσωματωθούν στην επόμενη τροποποίηση της υπουργικής απόφασης.
Επισημαίνεται η για πρώτη φορά δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την κατά παρέκκλιση χορήγηση άδειας σε φυτοπροστατευτικά σκευάσματα, γνωστή στους περισσότερους ως "120 ημέρες". Η υπουργική απόφαση που υπέγραψα τις προηγούμενες ημέρες προέκυψε μέσα από συγκερασμό των εισηγήσεων της υπηρεσίας με τις απόψεις του Ελληνικού Συνδέσμου Φυτοπροστασίας (ΕΣΥΦ). Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό η ισονομία, η ίση μεταχείριση και η προστασία της υγείας των παραγωγών και των καταναλωτών, η αειφορική καλλιέργεια της γης, η προστασία του περιβάλλοντος και η προσφορά όλων των απολύτως απαραίτητων εργαλείων στον παραγωγό.
6. Επιχειρησιακά Προγράμματα Οργανώσεων Παραγωγών Οπωροκηπευτικών
Πρόσφατα κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η νέα Εθνική Στρατηγική για τα Επιχειρησιακά Προγράμματα των Οργανώσεων Παραγωγών στα Οπωροκηπευτικά. Οι λεπτομέρειες του νέου θεσμικού πλαισίου που έχει προκύψει με διαβούλευση με τις Οργανώσεις Παραγωγών και την Ευρώπη έχουν ήδη αρχίσει να ανακοινώνονται σε σειρά ενημερωτικών εκδηλώσεων ώστε να γίνουν κοινωνοί όσο το δυνατόν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι. Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 21 Μαρτίου 2018 όπου και παραβρέθηκαν οι Οργανώσεις Παραγωγών από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, ενώ η δεύτερη συνάντηση έγινε στη Θεσσαλονίκη στις 27 Απριλίου 2018, με συμμετοχή των Οργανώσεων Παραγωγών από Ήπειρο, Μακεδονία και Θράκη.
Κλείνοντας είναι σημαντικό να γίνει αναφορά ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στέκεται έμπρακτα δίπλα στον παραγωγό. Πότε άλλοτε οι πληρωμές γίνονταν στην ώρα τους, έχοντας εξοφλήσει παλαιές οφειλές και αποφεύγοντας καταλογισμούς προστίμων που επιβαρύνουν τόσο την ελληνική οικονομία όσο και το πορτοφόλι του ίδιου του παραγωγού; Παράλληλα, προκηρύσσονται στοχευμένα μέτρα στα πλαίσια του νέου Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής της υπαίθρου.
Θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές του 4ου Συνεδρίου Αγροτικής Επιχειρηματικότητας του Economist, για την πρωτοβουλία και την οργάνωση του Συνεδρίου εδώ στη Λάρισα και είμαι σίγουρος ότι συναντήσεις όπως η σημερινή μπορούν να αποτελέσουν ιδανικό πλαίσιο για μια υψηλού επιπέδου διαβούλευση μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, ώστε να προωθηθούν πολιτικές συμφέρουσες για τον αγρότη και την πατρίδα.»
Σας ευχαριστώ