Μπορεί το κρασί να είναι μια λέξη ταυτόσημη με την Νάπα της Καλιφόρνια αλλά έχουμε κακά νέα… Η τεράστια εισροή οινοτουριστών, που καταφθάνουν στη περιοχή έχει αλλάξει το φυσικό τοπίο, την οινική βιομηχανία αλλά και την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Η Diane Shepp θέλησε να φύγει από την πόλη για να αποφύγει την άναρχη αστική εξάπλωση και τα μεγάλα κτίρια που την έπνιγαν. Τώρα, 30 χρόνια αργότερα, δηλώνει ότι ο παράδεισος που βρήκε στη Νάπα έχει μετατραπεί σε κόλαση. Ένα κελάρι κρασιού και μια αίθουσα γευσιγνωσίας, με μέγεθος όσο δυο γήπεδα ποδοσφαίρου χτίστηκε στο διπλανό οικόπεδο και στο μικρό δρομάκι που περνάει από το σπίτι της κινούνται πλέον 25.000 άτομα το χρόνο!
Η Shepp και η ομάδα της, που ονομάζεται «Όραμα για τη Νάπα του 2050," αγωνίζονται για αυστηρότερες ρυθμίσεις στον αμπελοοινικό κλάδο, συμπεριλαμβανομένης της περικοπής των οινικών εκδηλώσεων και της προτεραιότητας στην οινοποίηση αντί για το μάρκετινγκ.
Οι κανόνες που διέπουν τη βιομηχανία οίνου δεν έχουν αλλάξει εδώ και 25 χρόνια. Όμως, σήμερα, υπάρχουν 800.000 περισσότεροι τουρίστες και 230 περισσότερα οινοποιεία στο νομό. Έτσι, για πρώτη φορά μετά από ένα τέταρτο του αιώνα, η περιφέρεια της Νάπα ετοιμάζει νέους κανόνες, και η διαδικασία έχει μετατραπεί σε μια σκληρή μάχη.
«Είναι ο τέλειος συνδυασμός», σχολιάζει ο οινοποιός David Graves. Η αυτοδικαίωση συναντά τον φαρισαϊσμό, και ορίστε το αποτέλεσμα!» Τα αμπέλια μειώνονται γιατί μια από τις πιο σημαντικές πηγές εσόδων για ένα οινοποιείο, δηλαδή ο οινοτουρισμός, βρίσκεται υπό επίθεση. Αν οι νέες ρυθμίσεις περικόψουν τον οινοτουρισμό και την γευσιγνωσία, αυτό σημαίνει ότι θα περικόψουν το 30% της επιχείρησής του. «Μπορούμε να πωλούμε εύκολα τα προϊόντα μας στους επισκέπτες. Η άλλη εναλλακτική για πώληση είναι να ενταχθούμε σε ένα όλο και πιο περίπλοκο σύστημα διανομής που έχει πάρα πολλά brands και πρέπει να παλέψεις με τον ανταγωνιστή για να πάρεις προτεραιότητα», εξηγεί ο Graves.
Αν αλλάξουν οι κανόνες του οινοτουρισμού τα μικρότερα οινοποιεία θα έχουν σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις και η αγορά δεν θα έχει την ευκαιρία να ανανεώνεται από νέες μάρκες. O Graves καταλαβαίνει την ανάγκη για πιο ελεγχόμενη ανάπτυξη, αλλά ανησυχεί ότι η διαδικασία αυτή μπορεί να βλάψει τη βιομηχανία του οίνου, αυτήν δηλαδή που ξεκίνησε όλο αυτό το θέμα με τον οινοτουρισμό. «Αν γίνει κάτι τέτοιο, εμείς τελειώσαμε. Όπως είπε και ο Γούντι Άλεν, αν δεν προχωρήσεις μπροστά, πεθαίνεις».
Στον αντίλογο, η Shepp και η πρωτοβουλία κατοίκων δηλώνουν: «Η Νάπα είναι μια διάσημη περιοχή παραγωγής κρασιού και αυτή τη διασημότητα τη κέρδισε επάξια. Τώρα όμως μετατρέπεται σε μια Disneyland για ενήλικες.
Πηγή: krasia.gr