Αξίζει να αναφερθεί ότι στο Βέλγιο, όπου σε αντίθεση µε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι καταναλωτές τώρα µαθαίνουν για το προϊόν, το αβοκάντο πλέον είναι γνωστό ως η νέα ντοµάτα από άποψη ζήτησης. Στο πλαίσιο αυτό, και το ελληνικό αβοκάντο φέτος είχε ακόµα µεγαλύτερη ζήτηση από την περσινή σεζόν από το εξωτερικό, µε αποτέλεσµα εδώ και έναν µήνα οι τιµές παραγωγού για τα Hass να είναι στο 1,70-1,80 ευρώ το κιλό, ενώ ξεκίνησαν από το 1,40 ευρώ το κιλό τον Ιανουάριο.
«Και άλλες χρονιές στο τελείωµα της σεζόν εµφανίζονταν υψηλές τιµές, ωστόσο αυτές δεν παρατηρούνταν τόσο νωρίς», λέει ο Ευτύχιος Τρικουνάκης, πρόεδρος της Οµάδας Παραγωγών Εσπεριδοειδών και Αβοκάντο, «Κορµός». Οι πελάτες του Συνεταιρισµού φέτος ενδιαφέρονταν για περισσότερες ποσότητες, ενώ προστέθηκαν και νέες αγορές, κυρίως της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, στις ενδιαφερόµενες για το προϊόν. Να σηµειωθεί ότι φέτος η παραγωγή για το ελληνικό αβοκάντο ήταν σχεδόν διπλάσια από την περσινή σεζόν.
Η παγκόσμια κατανάλωση αβοκάντο αυξάνεται σχεδόν σε ποσοστό 3% ετησίως, ενώ η αύξηση της παγκόσµιας παραγωγής ακολουθεί µε αργότερο ρυθµό. Ως εκ τούτου, προς το παρόν υπάρχουν περιθώρια στην αγορά για όλους τους παίχτες.
Η κατανάλωση αυξάνεται ραγδαία ειδικά στη Β. Αµερική και την Ευρώπη, στην οποία καταγράφονται υψηλές τιµές λόγω της χαµηλής προσφοράς. Οι αγορές της ∆υτ. Ευρώπης προτιµούν κυρίως τα αβοκάντο Hass, που η δηµοφιλία τους αναµένεται να αυξηθεί, ενώ στην Ανατολική Ευρώπη –Ελλάδα, Ιταλία- οι καταναλωτές προτιµούν και τα Fuerte και Pinkerton.
Η µεγαλύτερη πρόκληση τα επόµενα χρόνια βρίσκεται στην προµήθεια, τονίζεται στο ρεπορτάζ του Freshplaza. Ενδεικτικό είναι ότι πριν 3 χρόνια η Κίνα δεν εισήγαγε ούτε ένα αβοκάντο και τώρα φτάνουν στη χώρα 30 κοντέινερ τη βδοµάδα. Επιπλέον, η αγορά του Ηνωµένου Βασιλείου αυξάνεται κατά 30% κάθε χρόνο και οι προµηθευτές δεν µπορούν να καλύψουν την αυξανόµενη ζήτηση, αν και εισάγουν από Ισπανία, Μαρόκο και Ισραήλ. «Πριν από 5 χρόνια δε φανταζόµασταν ότι θα πουλάµε τόσα πολλά αβοκάντο», τονίζουν.
Στη Σουηδία, µάλιστα, το αβοκάντο θεωρείται εµπόρευµα, καθώς η κατανάλωση βαίνει αυξανόµενη, παρά τις υψηλές τιµές, χάρη στις προωθητικές ενέργειες και τη δηµοσίευση άρθρων σχετικών µε τις ευεργετικές ιδιότητές του. Η ζήτηση και οι τιµές είναι σε υψηλά επίπεδα και στη Νορβηγία, όπου τα τελευταία 25 χρόνια το αβοκάντο από εξειδικευµένο προϊόν που προσφερόταν σε ξενοδοχεία κτλ, έγινε ένα δηµοφιλές προϊόν των σούπερ µάρκετ.
Στην Ιταλία η ζήτηση για αβοκάντο παραµένει σταθερή, µε το µερίδιο αγοράς του να αυξάνεται σταθερά και τους Ιταλούς να αναγνωρίζουν πλέον τις διαφορετικές ποικιλίες. Οι µεγαλύτερες οµάδες καταναλωτών είναι οι Ιταλοί που έχουν υγιεινό τρόπο ζωής και οι χορτοφάγοι. Η συγκοµιδή στη Σικελία ξεκινάει Σεπτέµβριο-Οκτώβριο και διαρκεί έως Απρίλιο-Μάιο, µε τους παραγωγούς να αναµένουν ότι θα επεκταθεί η σεζόν ως τον Ιούνη µε την εισαγωγή νέων ποικιλιών.
Εδώ να αναφερθεί ότι το Ισραήλ είναι ένας απ’ τους µεγαλύτερους εξαγωγείς παγκοσµίως, µε τις ετήσιες εξαγωγές να υπολογίζονται στους 50.000 τόνους, ήτοι 6,2% του παγκόσµιου εµπορίου αβοκάντο. Επίσης, έχει περιθώρια και η εγχώρια αγορά του Ισραήλ, καθώς η κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι 5 κιλά το χρόνο καθιστώντας τη χώρα έναν απ’ τους µεγαλύτερους καταναλωτές παγκοσµίως.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο κύριος εξαγωγικός προορισµός του ισραηλιτικού αβοκάντο είναι η Ευρώπη, όπου τους χειµερινούς µήνες το προϊόν απ’ το Ισραήλ έχει το µεγαλύτερο µερίδιο. Λόγω της σταθερά αυξανόµενης ζήτησης η καλλιεργούµενη έκταση στο Ισραήλ αυξάνεται µε περίπου 2.500 στρέµµατα το χρόνο, µε τους παραγωγούς να επωφελούνται από την καλλιέργεια διαφορετικών ποικιλιών, που έχει ως αποτέλεσµα τη µεγαλύτερη εξαγωγική σεζόν.
Πολύ µεγάλες επενδύσεις στην καλλιέργεια του αβοκάντο έχει κάνει και η Γουατεµάλα, µε την παραγωγή της να έχει αυξηθεί κατά 42% την τελευταία διετία, ενώ ίδια έκταση επενδύσεων παρατηρείται και στη Ν. Αφρική.
«Και άλλες χρονιές στο τελείωµα της σεζόν εµφανίζονταν υψηλές τιµές, ωστόσο αυτές δεν παρατηρούνταν τόσο νωρίς», λέει ο Ευτύχιος Τρικουνάκης, πρόεδρος της Οµάδας Παραγωγών Εσπεριδοειδών και Αβοκάντο, «Κορµός». Οι πελάτες του Συνεταιρισµού φέτος ενδιαφέρονταν για περισσότερες ποσότητες, ενώ προστέθηκαν και νέες αγορές, κυρίως της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, στις ενδιαφερόµενες για το προϊόν. Να σηµειωθεί ότι φέτος η παραγωγή για το ελληνικό αβοκάντο ήταν σχεδόν διπλάσια από την περσινή σεζόν.
Η παγκόσμια κατανάλωση αβοκάντο αυξάνεται σχεδόν σε ποσοστό 3% ετησίως, ενώ η αύξηση της παγκόσµιας παραγωγής ακολουθεί µε αργότερο ρυθµό. Ως εκ τούτου, προς το παρόν υπάρχουν περιθώρια στην αγορά για όλους τους παίχτες.
Η κατανάλωση αυξάνεται ραγδαία ειδικά στη Β. Αµερική και την Ευρώπη, στην οποία καταγράφονται υψηλές τιµές λόγω της χαµηλής προσφοράς. Οι αγορές της ∆υτ. Ευρώπης προτιµούν κυρίως τα αβοκάντο Hass, που η δηµοφιλία τους αναµένεται να αυξηθεί, ενώ στην Ανατολική Ευρώπη –Ελλάδα, Ιταλία- οι καταναλωτές προτιµούν και τα Fuerte και Pinkerton.
Η µεγαλύτερη πρόκληση τα επόµενα χρόνια βρίσκεται στην προµήθεια, τονίζεται στο ρεπορτάζ του Freshplaza. Ενδεικτικό είναι ότι πριν 3 χρόνια η Κίνα δεν εισήγαγε ούτε ένα αβοκάντο και τώρα φτάνουν στη χώρα 30 κοντέινερ τη βδοµάδα. Επιπλέον, η αγορά του Ηνωµένου Βασιλείου αυξάνεται κατά 30% κάθε χρόνο και οι προµηθευτές δεν µπορούν να καλύψουν την αυξανόµενη ζήτηση, αν και εισάγουν από Ισπανία, Μαρόκο και Ισραήλ. «Πριν από 5 χρόνια δε φανταζόµασταν ότι θα πουλάµε τόσα πολλά αβοκάντο», τονίζουν.
Στη Σουηδία, µάλιστα, το αβοκάντο θεωρείται εµπόρευµα, καθώς η κατανάλωση βαίνει αυξανόµενη, παρά τις υψηλές τιµές, χάρη στις προωθητικές ενέργειες και τη δηµοσίευση άρθρων σχετικών µε τις ευεργετικές ιδιότητές του. Η ζήτηση και οι τιµές είναι σε υψηλά επίπεδα και στη Νορβηγία, όπου τα τελευταία 25 χρόνια το αβοκάντο από εξειδικευµένο προϊόν που προσφερόταν σε ξενοδοχεία κτλ, έγινε ένα δηµοφιλές προϊόν των σούπερ µάρκετ.
Στην Ιταλία η ζήτηση για αβοκάντο παραµένει σταθερή, µε το µερίδιο αγοράς του να αυξάνεται σταθερά και τους Ιταλούς να αναγνωρίζουν πλέον τις διαφορετικές ποικιλίες. Οι µεγαλύτερες οµάδες καταναλωτών είναι οι Ιταλοί που έχουν υγιεινό τρόπο ζωής και οι χορτοφάγοι. Η συγκοµιδή στη Σικελία ξεκινάει Σεπτέµβριο-Οκτώβριο και διαρκεί έως Απρίλιο-Μάιο, µε τους παραγωγούς να αναµένουν ότι θα επεκταθεί η σεζόν ως τον Ιούνη µε την εισαγωγή νέων ποικιλιών.
Κατά κόρον γίνονται επενδύσεις στην καλλιέργεια ανά τον κόσμο
Το µόνο φρούτο µε ανοδική τάση τόσο όσον αφορά τις προσφερόµενες ποσότητες όσο και τις τιµές είναι το αβοκάντο, επισηµαίνουν Ισπανοί έµποροι. Η ισπανική εγχώρια παραγωγή έχει µειωθεί και η αγορά καλύπτεται από εισαγωγές, από Περού, Ν. Αφρική, Κολοµβία, Μεξικό και Κένυα. Αυτή την περίοδο υπάρχει έλλειµµα στην αγορά, που οδηγεί σε αύξηση τιµών.Εδώ να αναφερθεί ότι το Ισραήλ είναι ένας απ’ τους µεγαλύτερους εξαγωγείς παγκοσµίως, µε τις ετήσιες εξαγωγές να υπολογίζονται στους 50.000 τόνους, ήτοι 6,2% του παγκόσµιου εµπορίου αβοκάντο. Επίσης, έχει περιθώρια και η εγχώρια αγορά του Ισραήλ, καθώς η κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι 5 κιλά το χρόνο καθιστώντας τη χώρα έναν απ’ τους µεγαλύτερους καταναλωτές παγκοσµίως.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο κύριος εξαγωγικός προορισµός του ισραηλιτικού αβοκάντο είναι η Ευρώπη, όπου τους χειµερινούς µήνες το προϊόν απ’ το Ισραήλ έχει το µεγαλύτερο µερίδιο. Λόγω της σταθερά αυξανόµενης ζήτησης η καλλιεργούµενη έκταση στο Ισραήλ αυξάνεται µε περίπου 2.500 στρέµµατα το χρόνο, µε τους παραγωγούς να επωφελούνται από την καλλιέργεια διαφορετικών ποικιλιών, που έχει ως αποτέλεσµα τη µεγαλύτερη εξαγωγική σεζόν.
Πολύ µεγάλες επενδύσεις στην καλλιέργεια του αβοκάντο έχει κάνει και η Γουατεµάλα, µε την παραγωγή της να έχει αυξηθεί κατά 42% την τελευταία διετία, ενώ ίδια έκταση επενδύσεων παρατηρείται και στη Ν. Αφρική.