Ο καταξιωμένος καθηγητής, με γνώση και υπομονή, αποδομεί ένα - ένα τα σημεία της προκήρυξης, προτείνει την επανεξέτασή της στο σύνολό της και ξεκαθαρίζει ότι αυτού του είδους έργα δεν μπορεί να είναι υπόθεση ενός και εν προκειμένω του πλέον μη σχετικού με τη ζητούμενη τεχνολογία.
Την ίδια ώρα, για προκήρυξη παρωδία κάνει λόγο με άρθρο του στην Agrenda ο δημοσιογράφος Φώτης Μπερίκος.
Το πολύ 400 σταθμοί και με ρόλο ΕΜΥ
1. Το βασικό σχόλιο είναι ότι το έργο αυτό, παρότι παρουσιάζει αρκετά θετικά και καινοτομικά στοιχεία, ωστόσο έχει σχεδιαστεί με ελλιπή τρόπο με αποτέλεσμα να μην οδηγεί σε τεχνολογική αναβάθμιση της γεωργίας, παρά μόνον αποσπασματικά, και με αδικαιολόγητα και ατεκμηρίωτα υψηλό κόστος.
2. Το έργο αυτό είναι στην ουσία σχεδίαση, εγκατάσταση και λειτουργία ενός πανελλαδικού δικτύου αγρομετεωρολογικών σταθμών με στόχο την παρακολούθηση των καλλιεργειών μέσω δικτυακής πλατφόρμας για βέλτιστη γεωργική παραγωγή. Ωστόσο, πουθενά δεν αναφέρεται ο όρος αγρομετεωρολογία ή γεωργική μετεωρολογία (!) και ούτε ζητείται η ειδικότητα του αγρομετεωρολόγου ή γεωργικού μετεωρολόγου, ούτε καν του μετεωρολόγου!
3. Ο Yπεύθυνος έργου (project manager) και ο Αναπληρωτής Yπεύθυνος έργου (σελ. 20), καθώς και ο Επιστημονικός Yπεύθυνος ζητείται να έχουν πανεπιστημιακό δίπλωμα στο ευρύτερο αντικείμενο της πληροφορικής (!). Ωστόσο, το έργο αφορά στην εφαρμοσμένη γεωργία ή καλύτερα στην εφαρμοσμένη αγρομετεωρολογία, η δε πληροφορική αποτελεί το εργαλείο για την επίτευξη του στόχου και δεν αποτελεί τον ίδιο το στόχο και σκοπό! Είναι δε γνωστόν ότι στην Ελλάδα μπορεί να υπάρχουν πολύ καλές εταιρείες πληροφορικής, που, ωστόσο, δεν έχουν κατανοήσει στοιχειωδώς τα θέματα και προβλήματα της γεωργίας, ώστε να προτείνουν τις κατάλληλες λύσεις, κάτι που έχει διαπιστωθεί και σε πρόσφατες αξιολογήσεις ψηφιακών εφαρμογών στη γεωργία (SI-cluster). Δεν θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο συντάκτης της προκήρυξης έχει άλλες σκοπιμότητες… Για τον λόγο αυτό προτείνεται, στα πρότυπα των προκηρύξεων της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ), να αντικατασταθεί η προτεινόμενη ειδικότητα ή να διευρυνθεί και να περιλάβει πτυχία Θετικών Επιστημών (Φυσικοί, Μαθηματικοί, Γεωλόγοι), καθώς και πτυχία Πολυτεχνικών, Γεωπονικών και Περιβαλλοντικών Επιστημών.
4. Σύμφωνα με την προκήρυξη (σελ. 20), ο Eπιστημονικός Yπεύθυνος πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον 5ετή εμπειρία στην έρευνα και ανάπτυξη συστημάτων γεωργίας ακριβείας. Επισημαίνεται ότι η προκήρυξη αφορά στη σχεδίαση και εγκατάσταση δικτύου αγρομετεωρολογικών σταθμών, ενώ η γεωργία ακριβείας, που ονομάζεται επίσης και επιχειρησιακή γεωργία, αφορά καθαρά στο επιχειρησιακό σκέλος της γεωργίας. Προτείνεται, λοιπόν, η γεωργία ακριβείας να αποτελεί επιθυμητή δυνατότητα και όχι δεσμευτική, εκτός αν ο συντάκτης της προκήρυξης επιθυμεί να περιορίσει τον αριθμό των υποψήφιων αναδόχων…
5. Επίσης, στην εγκατάσταση και συντήρηση σταθμών (σελ. 21), καθώς και στα κέντρα διανομής και υποστήριξης (σελ. 21), ζητούνται πτυχία Γεωπονικών Επιστημών. Επισημαίνεται ότι στην εκπαίδευση των Γεωπόνων δεν περιλαμβάνεται εγκατάσταση σταθμών, στα δε αναλυτικά προγράμματα σπουδών συνήθως διδάσκεται μόνο ένα μάθημα αγρομετεωρολογίας ή μετεωρολογίας. Προτείνεται, λοιπόν, όπως προηγουμένως, να διευρυνθεί η προτεινόμενη ειδικότητα και να περιλάβει πτυχία Θετικών Επιστημών.
6. Επίσης, στην περίπτωση των ειδικών επιστημόνων (σελ. 23) δεν περιλαμβάνεται η ειδικότητα της αγρομετεωρολογίας (!), ενώ θα έπρεπε να είναι το πρώτο ζητούμενο! Υπόψη ότι οι ειδικότητες του εδαφολόγου, φυτοπαθολόγου, εντομολόγου και αρδεύσεων κρίνονται απαραίτητες και καλώς προκηρύσσονται. Προτείνεται, λοιπόν, να προστεθούν και προταχθούν οι ειδικότητες του αγρομετεωρολόγου, καθώς και ειδικού σε θέματα γεωργίας.
7. Σε ολόκληρη την προκήρυξη δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη το Παγκόσμιο Σύστημα Παρατήρησης του Κλίματος και του Καιρού (GLOBAL CLIMATE OBSERVING SYSTEM-GCOS). Ειδικότερα,επισημαίνεται η διαχρονική έλλειψη συνεργασίας στη χώρα μας σε ότι αφορά στις τέσσερες (4) Διεθνείς Συμβάσεις για τη μετεωρολογία-κλίμα- υδρολογία (Νόμοι: 1047/1949 WMO, 336/1976 ECMWF, 1770/1988 EUMETSAT, 2205/1994 UNFCCC), που είναι προϊόντα διεθνούς επιστημονικής συνεργασίας και που σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 28 του Συντάγματος, υπερισχύουν της εθνικής νομοθεσίας. Ειδικότερα, ένα από τα επιτεύγματά της διεθνούς αυτής συνεργασίας είναι το Παγκόσμιο Σύστημα Παρατήρησης του Κλίματος και του Καιρού (GLOBAL CLIMATE OBSERVING SYSTEM-GCOS), που άρχισε να αναπτύσσεται το 1873 με τη Διεθνή Σύμβαση του Μετεωρολογικού Οργανισμού (η Ελλάδα έγινε μέλος το 1935 με την ΕΜΥ). Το GCOS στηρίζει επιχειρησιακά σε όλο τον πλανήτη τη διεθνή/τοπική αεροναυτιλία και ναυσιπλοΐα, τις στρατιωτικές επιχειρήσεις, την πρόγνωση του καιρού-κλίματος και την προειδοποίηση για καιρικές-κλιματολογικές φυσικές καταστροφές και ταυτόχρονα, με τεκμηριωμένα δεδομένα, την επιστημονική κοινότητα, τη γεωργία, την χωροταξία, την ανάπτυξη, την πρόγνωση του κλίματος. Το GCOS εξασφαλίζει ομοιόμορφες χρονοσειρές κλιματολογικών δεδομένων σε παγκόσμια κλίμακα, που καταγράφονται με ενιαίες επιστημονικές αρχές και επιστημονική ακρίβεια από όλα τα συστήματα παρατήρησης, προκειμένου να γίνονται ασφαλείς αναλύσεις-συγκρίσεις-προγνώσεις. Με βάση τα παραπάνω, προτείνεται η στενή συνεργασία με την ΕΜΥ σε όλα τα στάδια της προκήρυξης αυτής, διότι ενδεχόμενα τίθενται και νομικά θέματα, πέραν από επιστημονικά και τεχνικά.
8. Στην προκήρυξη επισημαίνεται (σελ. 7) ότι «Στο προς ανάπτυξη δίκτυο συλλογής περιβαλλοντικών δεδομένων θα αξιοποιηθούν και οι κόμβοι του υφιστάμενου δικτύου μετεωρολογικών σταθμών της ΕΜΥ, το οποίον αποτελεί και το εγκυρότερο ολοκληρωμένο δίκτυο μέτρησης μετεωρολογικών παραμέτρων από τα ήδη υφιστάμενα.», καθόσον η ΕΜΥ χρησιμοποιεί τις προδιαγραφές του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (World Meteorological Organization - WMO). Ωστόσο, στην προκήρυξη, η τυπική ακρίβεια των αισθητήρων μέτρησης μετεωρολογικών παραμέτρων (σελ. 77), π.χ. θερμοκρασίας περιβάλλοντος, είναι 20ο C, που αποτελεί μεγάλο εύρος ακρίβειας! Προτείνεται, λοιπόν, να υπάρχει πλήρης συντονισμός με την ΕΜΥ για να χρησιμοποιηθούν στην προκήρυξη τα διεθνώς αποδεκτά εύρη ακρίβειας των μετεωρολογικών παραμέτρων.
9. Στην προκήρυξη (σελ. 7) αναφέρεται ότι η μετεωρολογική πρόγνωση βασίζεται στην αξιοποίηση του δικτύου της ΕΜΥ. Αυτό το σημείο πρέπει να διορθωθεί, καθόσον η πρόγνωση αξιοποιεί και τόσα άλλα δίκτυα άλλων χωρών, καθώς και μετεωρολογικά μοντέλα και συστήματα. Επίσης, στο ίδιο εδάφιο (σελ. 7) αναφέρεται ότι η παρακολούθηση των καλλιεργειών γίνεται με αξιοποίηση ανοικτών δεδομένων από το πρόγραμμα Copernicus της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (ESA). Το σημείο αυτό πρέπει επίσης να διορθωθεί, καθόσον υπάρχουν τόσες άλλες πηγές επίγειων και δορυφορικών δεδομένων, οι περισσότερες δωρεάν, το δε Copernicus είναι μια από αυτές.
10. Στην προκήρυξη και στα στοιχεία τεκμηρίωσης (σελ. 19) αναφέρονται τα παραδοτέα έργων. Προτείνεται να προστεθεί διαζευκτικά η δυνατότητα υποβολής αντίστοιχων δημοσιεύσεων σε έγκριτα διεθνή και Ελληνικά Συνέδρια ή Περιοδικά (με σύστημα κριτών), που προέρχονται από το έργο και αντικειμενικά αποτελούν επιστημονική τεκμηρίωση του έργου, κάτι που προωθεί και ενισχύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε αντίστοιχα προγράμματα.
11. Στην προκήρυξη (σελ. 31), στον πίνακα κριτηρίων τεχνικής αξιολόγησης και ειδικότερα στην Ομάδα Α: Τεχνολογικής Επάρκειας Κάλυψης Τεχνολογικών Προδιαγραφών Έργου, η υποκατηγορία «Α1: Αντίληψη και κατανόηση του έργου από τον υποψήφιο Ανάδοχο» έχει συντελεστή βαρύτητας 20% (!). Θεωρείται ότι η «αντίληψη και κατανόηση του έργου» θα έπρεπε να έχει μηδενικό συντελεστή βαρύτητας (!), καθόσον η ύπαρξη και μόνο συντελεστή βαρύτητας στο Α1 μειώνει την αντικειμενικότητα και αξιοπιστία της ίδιας της αξιολόγησης!
12. Εκτιμάται ότι με την παρούσα διαμόρφωση της προκήρυξης θα υπάρξει πρόβλημα ποιότητας και αξιοπιστίας των μετρήσεων! Ειδικότερα, το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης ενός αξιόπιστου σταθμού θεωρείται σχετικά υψηλό με δεδομένο ότι οι αγρομετεωρολογικοί σταθμοί γενικά διαθέτουν μεγάλο αριθμό σχετικά ακριβών οργάνων, όπως συμβαίνει και στην παρούσα προκήρυξη, και ότι πρέπει να πληρούνται οι αυστηρές προδιαγραφές του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (WMO), που μόνον η ΕΜΥ εφαρμόζει στην Ελλάδα. Για να καλυφθεί, λοιπόν, ο προϋπολογισμός του έργου και με τόσο μεγάλο αριθμό σταθμών (6.500), εκτιμάται ότι ο τελικός Ανάδοχος θα στραφεί σε λύσεις σταθμών χαμηλού κόστους, που, ωστόσο, δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την απαραίτητη αξιοπιστία και ποιότητα μετρήσεων, αλλά ούτε να πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές της ΕΜΥ και του WMO, ούτε να εξασφαλίσουν συμβατότητα με το υπόλοιπο δίκτυο της ΕΜΥ, ούτε φυσικά να μπορούν να ενταχθούν στο παγκόσμιο σύστημα GCOS. Τελικά, αν δεν υπάρχει αξιόπιστο δίκτυο μετεωρολογικών μετρήσεων, το σύστημα αναμένεται να οδηγηθεί σε λανθασμένες εκτιμήσεις στα θέματα γεωργίας, όπως ακόμα και μεγάλες αποκλίσεις στην εκτίμηση της κατάσταση καλλιεργειών, στα μοντέλα ασθενειών και άλλα συναφή, πολύ δε περισσότερο στα θέματα της γεωργίας ακριβείας!
13.Ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι επίσης και το κόστος συντήρησης του δικτύου σταθμών, που δεν εξασφαλίζεται στην παρούσα προκήρυξη. Ως γνωστόν, το ετήσιο κόστος συντήρησης σταθμών ανέρχεται κατά μέσον όρο στο 8% της αξίας των σταθμών, στο οποίον πρέπει να προστεθεί και το κόστος τυχόν αντικατάστασης οργάνων λόγω βλαβών, που αναμένεται να είναι υψηλό λόγω και του μεγάλου αριθμού σταθμών προς συντήρηση. Το θέμα αυτό είναι εξόχως σημαντικό, μάλιστα δε αποτελεί και τη βασική αιτία της «κατάρρευσης» όλων των δικτύων που έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα διαχρονικά από φορείς εκτός ΕΜΥ. Πρέπει, λοιπόν, να εξασφαλιστεί από τώρα ο προϋπολογισμός της μελλοντικής λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου. Επίσης, θεωρείται αυτονόητο ότι το έργο αυτό της συντήρησης πρέπει να ανατεθεί στην ΕΜΥ, που αποτελεί την πλέον αρμόδια Υπηρεσία του κράτους για τα θέματα αυτά.
14. Επισημαίνεται ότι ο χρόνος των 12 μηνών θεωρείται ανεπαρκής για την επιλογή, εγκατάσταση και λειτουργία ενός τόσο μεγάλου δικτύου σταθμών (!), που περιλαμβάνει τόσα πολλά όργανα και αισθητήρες με αρκετές ιδιαιτερότητες. Πρέπει, λοιπόν, στην προκήρυξη να ληφθεί μέριμνα για την επάρκεια χρόνου υλοποίησης του έργου.
15. Υπάρχει επίσης ένα σοβαρό θέμα με το προσωπικό του έργου. Σύμφωνα με την προκήρυξη, αναμένεται να προσληφθούν περίπου 200 άτομα για 12 μήνες με διαδικασίες πολύ γρήγορες και βιαστικές. Τίθεται, λοιπόν, το ερώτημα της ενδεχόμενης απορρόφησης του προσωπικού αυτού ή μέρους αυτού μετά το 12μηνο από τον φορέα διαχείρισης του έργου, σύμφωνα και με τις ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.
16. Στην προκήρυξη (σελ. 74) εξετάζεται η χωροθέτηση κόμβων δικτύου, που αποτελεί το πιο σημαντικό θέμα της προκήρυξης. Παρατίθεται από την προκήρυξη: «Βασικό προαπαιτούμενο για την εγκατάσταση των σταθμών συλλογής δεδομένων και τη διαμόρφωση του πανελλαδικού δικτύου σταθμών, αποτελεί η χρήση από τον Ανάδοχο εξειδικευμένης μεθοδολογίας, από την οποία θα προκύψει το πλήθος των μικροκλιματικών και εδαφικών ζωνών της Ελλάδας και κατ’ επέκταση η χωρική κατανομή των σταθμών ώστε να καλύπτεται το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό της παραγωγικής γης». Και ακολουθεί επίσης από την προκήρυξη: «Ο υποψήφιος ανάδοχος, στο πλαίσιο της τεχνικής του προσφοράς, οφείλει να παρουσιάσει μία προκαταρκτική μελέτη χωροθέτησης, από την οποία θα προκύπτει η μεθοδολογία η οποία πρόκειται να ακολουθηθεί στο πλαίσιο του έργου για την εκπόνηση της μελέτης χωροθέτησης, τα στοιχεία που αξιοποιήθηκαν, οι πηγές δεδομένων από τις οποίες αντλήθηκαν τα στοιχεία αυτά και απόσπασμα χάρτη όπου θα παρουσιάζονται ευκρινώς και προσεγγιστικά οι θέσεις εγκατάστασης των σταθμών της πρώτης παρτίδας (ήτοι 1.000 σταθμοί)». Από τα παραπάνω δυο συνεχόμενα εδάφια-προτάσεις της προκήρυξης συνάγεται ότι η σχεδίαση και εγκατάσταση του δικτύου βασίζεται στην αρχική παραδοχή ότι ο απαιτούμενος συνολικός αριθμός των μετεωρολογικών σταθμών είναι 6.500 σταθμοί, κάτι που είναι τελείως αυθαίρετο και δεν τεκμηριώνεται πουθενά στην προκήρυξη! Το δεύτερο συμπέρασμα από τα παραπάνω εδάφια είναι ότι η ζητούμενη «εξειδικευμένη μεθοδολογία, από την οποία θα προκύψει το πλήθος των μικροκλιματικών και εδαφικών ζωνών της Ελλάδας» αναμένεται να χρησιμεύσει μόνο για την χωροθέτηση των 6.500 σταθμών στις ζώνες αυτές, ενώ θα έπρεπε να αποτελέσει τη βασική μεθοδολογία για τον προσδιορισμό του πανελλαδικά απαιτούμενου αριθμού των μετεωρολογικών σταθμών, που αποτελεί στρατηγική προσέγγιση και, όπως προτείνουμε, είναι σημαντικά μικρότερος των 6.500 σταθμών! Η δε χωροθέτηση των σταθμών σε κάθε ζώνη μπορεί να γίνει με τα κλασσικά τακτικά τοπικά κριτήρια επιλογής θέσης σταθμού (tactical local logistics). Παρατίθεται η παρακάτω επιχειρηματολογία για την ανατροπή της αυθαίρετης και ατεκμηρίωτης παραδοχής των 6.500 σταθμών, που ανεβάζει σημαντικά το συνολικό κόστος του έργου και δεν οδηγεί σε λύση του θέματος της γεωργίας, αντίθετα προσθέτει προβλήματα λειτουργίας:
1. Σύμφωνα με την προκήρυξη (Πίνακας – σελ. 73) η συνολική καλλιεργήσιμη έκταση της Ελλάδας είναι 15.495.000 στρέμματα (στοιχεία ΟΠΕΚΕΠΕ 2017). Επίσης, με βάση την παραδοχή των 6.500 σταθμών, θα έπρεπε να τοποθετηθεί ένας σταθμός ανά 2.383,8 στρέμματα (15.495.000 / 6.500 = 2.383,8). Αυτό σημαίνει ότι πανελλαδικά για κάθε σταθμό αντιστοιχεί κατά μέσον όρο μια έκταση 1 χλμ x 2,38 χλμ., δηλαδή θα είχαμε ένα αναίτια και ατεκμηρίωτα πολύ πυκνό δίκτυο σταθμών για τη γεωργία, μη λειτουργικό, που νομοτελειακά θα κατέρρεε λόγω και του δυσανάλογα πολύ υψηλού κόστους συντήρησης, όπως έχει συμβεί και παλαιότερα στην Ελλάδα και όχι μόνο μια φορά...
2. Σύμφωνα με επαναλαμβανόμενες και επικαιροποιημένες αναλύσεις και εκτιμήσεις της ΕΜΥ, καθώς και επίσημες αποφάσεις διϋπουργικών επιτροπών, η χώρα χρειάζεται ένα ενιαίο σύστημα παρατήρησης με περίπου 300 μέχρι 400 μετεωρολογικούς, κλιματολογικούς, υδρολογικούς, χιονομετρικούς σταθμούς. Η εκτίμηση αυτή ενισχύεται μετά την εγκατάσταση του δικτύου των radar καιρού της ΕΜΥ και της εταιρείας 3Δ, καθώς και την πρόσβαση σε αριθμό μετεωρολογικών και περιβαλλοντικών δορυφόρων, που αυξάνονται συνεχώς. Ωστόσο, υπάρχουν εγκαταστημένοι στην Ελλάδα συνολικά και διαχρονικά πάνω από 2.500 σταθμοί (σε φορείς εκτός ΕΜΥ), ενώ ο επιστημονικά αρμόδιος φορέας διεθνώς (ΕΜΥ) εξακολουθεί να έχει περίπου 100 σταθμούς από τις αρχές του 21ου αιώνα. Το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης ενός αξιόπιστου, σύγχρονου και αυτόματου μετεωρολογικού σταθμού με διεθνή πρότυπα είναι περίπου 4-6.000 ευρώ χωρίς τα συστήματα τηλεπικοινωνιών και προστασίας, καθώς και ασφάλειας, ενώ η ετήσια βαθμονόμηση, συντήρηση και ενδεχόμενη αντικατάσταση οργάνων υπολογίζεται στα 1.000 ευρώ περίπου ανά σταθμό. Οι εκτός ΕΜΥ υποδομές δεν εξασφάλισαν ποτέ ενιαίο και ομοιόμορφο ποιοτικό έλεγχο των μετρήσεων, ενιαία συντήρηση των συστημάτων, δικτύωση και αυτόματη συλλογή δεδομένων και ποτέ δεν συμμετείχαν σε μια ενιαία εθνική βάση τεκμηριωμένων κλιματολογικών δεδομένων για τη χώρα.
3. Στην κλιματική ζώνη της Θεσσαλίας, έχουμε εφαρμόσει μια σύγχρονη μεθοδολογία αγροκλιματικής ταξινόμησης με τη χρήση κυρίως δορυφορικών δεικτών, που οδηγεί σε ζώνες παραγωγής (υψηλής, μεσαίας και χαμηλής παραγωγικότητας). Με βάση αυτή τη μεθοδολογία, η Θεσσαλία έχει ταξινομηθεί αρχικά σε 10-12 αγροκλιματικές ζώνες. Σύμφωνα με πολύ πρόσφατες έρευνες, με την προσθήκη επτά ακόμα νέων δεικτών, εκτιμάται ότι η Θεσσαλία μπορεί να χωριστεί σε περίπου 30 αγροκλιματικές ζώνες μέσης και μικρής κλίμακας (meso-scale up to fine-scale) (Dalezios et al., 2018). Αν θεωρηθεί ότι εγκαθίστανται δυο σταθμοί ανά αγροκλιματική ζώνη, τότε στη Θεσσαλία θα υπάρχει ένα δίκτυο 60 σταθμών. Σύμφωνα με τον Πίνακα της προκήρυξης (σελ. 73) η γεωργική γη της Θεσσαλίας έχει έκταση 2.340.000 στρέμματα. Αυτό αντιστοιχεί σε ένα σταθμό ανά 38.737,5 στρέμματα (2.340.000 / 60 = 38.737,5), δηλαδή ένας σταθμός ανά 6,2 χλμ x 6,2 χλμ περίπου, που θεωρείται εξαιρετικά καλή χωρική κατανομή σταθμών. Και τούτο διότι έχει βρεθεί από δικές μας έρευνες, με χρήση radar καιρού, ότι για αξιόπιστη εκτίμηση ωριαίας βροχόπτωσης, που είναι η μετεωρολογική παράμετρος με τη μεγαλύτερη χωρική μεταβλητότητα, η απόσταση αποσυσχέτισης είναι περίπου 8 χλμ., δηλαδή θα ήταν επαρκής η χωροθέτηση ενός σταθμού ανά 8χλμ x 8χλμ. (Δαλέζιος, 2015; Dalezios (ed.), 2017) Κατά συνέπεια, τεκμηριώνεται ότι, όπως έχει υπολογιστεί παραπάνω, για πανελλαδική κάλυψη η εγκατάσταση ενός σταθμού ανά 6,2 χλμ x 6,2 χλμ περίπου θεωρείται πολύ ικανοποιητική.
4. Σύμφωνα με τον Πίνακα της προκήρυξης (σελ. 73), η γεωργική γη της Θεσσαλίας αντιστοιχεί στο 15% της πανελλαδικής κάλυψης όπου, με βάση τους παραπάνω υπολογισμούς, εγκαθίστανται 60 σταθμοί. Με προβολή της εκτίμησης αυτής πανελλαδικά, προκύπτει ότι ο συνολικός απαιτούμενος αριθμός σταθμών πανελλαδικά είναι 400 σταθμοί (60 x 100 / 15 = 400) και όχι 6.500 σταθμοί (!), που η παραδοχή αυτή είναι αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη. Ο αριθμός αυτός των 400 σταθμών θεωρείται πολύ ικανοποιητικός, συμφωνεί με τις εκτιμήσεις προηγούμενων αναλύσεων της ΕΜΥ, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, σε συνδυασμό δε με το δίκτυο των radar καιρού, τη δυνατότητα αξιοποίησης δορυφορικών δεδομένων, καθώς και την περιστασιακή χρήση μικρών πρόσθετων αισθητήρων σε τοπική κλίμακα, αποτελεί ένα επαρκές και λειτουργικό δίκτυο σταθμών για τις ανάγκες της γεωργίας. Επιπλέον, με την επιλογή 400 σταθμών, αναμένεται να μειωθεί το συνολικό κόστος του έργου και συγχρόνως να καλυφθούν και θέματα λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου, καθώς και κάποια θέματα βασικών εφαρμογών στη γεωργία.
17. Επισημαίνεται ότι τα θέματα της πλατφόρμας, όπως παρουσιάζονται στην προκήρυξη, κρίνονται ικανοποιητικά και στη σωστή κατεύθυνση.
18. Όλα τα στοιχεία των μετεωρολογικών μετρήσεων και τα προϊόντα που θα προκύψουν από το σύστημα που θα αναπτυχθεί, πρέπει να είναι διαθέσιμα δωρεάν σε όλους τους φορείς, καθώς και στους χρήστες, δηλαδή αγρότες, παραγωγούς, ενώσεις και γενικά σε κάθε ενδιαφερόμενο στον αγροβιοδιατροφικό τομέα (!), γιατί προέρχονται από κρατική χρηματοδότηση (ΠΔΕ) και αποτελεί πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
19. Τέλος, με βάση τα παραπάνω σχόλια και επισημάνσεις, κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστεί ολόκληρη η προκήρυξη. Μπορεί η χρηματοδότηση να προέρχεται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, ωστόσο, όπως επισημάνθηκε παραπάνω, το έργο ανήκει στο γνωστικό αντικείμενο της αγρομετεωρολογίας και γεωργίας, και όχι πληροφορικής, που αποτελεί απλά το τεχνολογικό εργαλείο για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής γεωργίας. Προτείνονται επιγραμματικά τα ακόλουθα:
1. Επανεξέταση της όλης προκήρυξης.
2. Ενεργό ρόλο και συμμετοχή στην προκήρυξη τόσο της ΕΜΥ όσο και του ΥΠΑΑΤ.
3. Επανεξέταση του φορέα διαχείρισης του έργου μετά την εγκατάσταση των σταθμών και το πέρας του έργου, καθόσον το ΕΔΕΤ ΑΕ δε διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία για να καλύψει αυτό το ρόλο, τουλάχιστον από μόνο του.
4. Επανεξέταση του συνολικού αριθμού των σταθμών (μέχρι 400 και όχι 6.500!) και επανασχεδίαση του προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος του έργου.
5. Πρόβλεψη για τη μελλοντική λειτουργία του δικτύου, καθώς και για το προσωπικό που αναμένεται να προσληφθεί στο έργο.
6. Τέλος, προτείνεται να οργανωθεί άμεσα μια διημερίδα (cross-meeting), με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ειδικούς, με στόχο να αναλύσουμε όλα τα παραπάνω θέματα και αποφασίσουμε το τελικό πλάνο του τόσο σημαντικού αυτού έργου, που πράγματι μπορεί να συμβάλει στην ουσιαστική τεχνολογική αναβάθμιση της ελληνικής γεωργίας!
*PH.D, Αφυπηρετήσα καθηγητή Αγρομετεωρολογίας και Τηλεπισκόπησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Ευφυής γεωργία ή προκήρυξη παρωδία;
Είναι πολλά 31 εκατομμύρια ευρώ για να σπείρουν οι αγύρτες του ΟΣΔΕ «μετεωρολογικά μπαστουνάκια» αμφιβόλου χρησιμότητας
Πριν από δυόµιση σχεδόν μήνες και συγκεκριµένα στις 16 Μαρτίου, οι Υπουργοί Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενηµέρωσης, Νίκος Παππάς, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, Βαγγέλης Αποστόλου και ο Πρύτανης του Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας, Γιώργος Πετράκος, προχώρησαν στην υπογραφή Μνηµονίου Συνεργασίας για τη χρήση μεθόδων Γεωργίας Ακριβείας και συστηµάτων νέων τεχνολογιών.
Η συνεργασία των τριών μερών, η οποία παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που πραγµατοποιήθηκε στο Εθνικό Κέντρο Ποιοτικού Ελέγχου, Ταξινόµησης και Τυποποίησης Βάµβακος Καρδίτσας, είχε ως στόχο την από κοινού σχεδίαση και ανάπτυξη τεχνικών, που βασίζονται σε αυτόνοµα ιπτάµενα οχήµατα (drones), υποστηρίζουν εφαρµογές τηλεπικοινωνιών, πληροφορικής και ψηφιακές υποδοµές για τη συλλογή δεδοµένων και τη λήψη αποφάσεων για παρεµβάσεις στην καλλιέργεια. Κατά τη διάρκεια εκείνης της εκδήλωσης παρουσιάστηκε και η δράση «Ψηφιακός Μετασχηµατισµός του Αγροτικού Τοµέα», την όλη διαχείριση της οποίας ανέλαβε η Γενική Γραµµατεία Ψηφιακής Πολιτικής του Υπουργείου ΨΗΠΤΕ.
Μείναµε άφωνοι απ’ τα όσα περιγράφει η πολυσέλιδη προκήρυξη του διαγωνισµού
Και πράγµατι, προ ηµερών το Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής επισήµως ανακοίνωσε ότι θέτει σε δηµόσια διαβούλευση 4 ψηφιακά έργα, ανάµεσά τους και το συγκεκριµένο. Αναζητήσαµε και µελετήσαµε προσεκτικά το πολυσέλιδο κείµενο της διακήρυξης του διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισµού για την υλοποίηση του έργου προϋπολογισµού 31 εκατ. ευρώ. Και µείναµε άφωνοι απ’ τα όσα απίθανα διαπιστώσαµε.
Το έργο, σύµφωνα µε την περιγραφή του φυσικού και οικονοµικού αντικειµένου της σύµβασης, «αφορά στη δηµιουργία µίας τεχνολογικής πλατφόρµας και υποδοµής για την υποστήριξη του εκσυγχρονισµού του γεωργικού τοµέα, η οποία θα αντιµετωπίζει τα προβλήµατα της υφιστάµενης κατάστασης και θα επιτρέπει την παροχή εξατοµικευµένων περιβαλλοντικών δεδοµένων και ενηµερώσεων για τα αγροτεµάχια ανοικτών καλλιεργειών µε αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ). Ουσιαστικά η πλατφόρµα θα αποτελεί τον κεντρικό πυλώνα για την εφαρµογή πολιτικών ψηφιακού µετασχηµατισµού σε Ελληνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο».
Όταν ο αγρότης δεν έχει νερό να ποτίσει, εµείς πάµε για ψηφιακά µεγαλεία
Με άλλα λόγια, …την ώρα που ο αγρότης στη χώρα µας αγωνιά για το αν θα έχει νερό να ποτίσει ή όχι, την ώρα που το αρδευτικό δίκτυο έχει στο µεγαλύτερο µέρος της χώρας σχεδόν καταρρεύσει, την ώρα που η ∆ΕΗ κατεβάζει τους διακόπτες στους διαλυµένους ΤΟΕΒ, τη στιγµή που κτηνοτρόφοι εγκαταλείπουν τις εκµεταλλεύσεις τους αφού το κράτος αδυνατεί να τους διασφαλίσει τα στοιχειώδη, όπως πρόσβαση και εξηλεκτρισµό, έρχεται το υπ. Ψηφιακής Πολιτικής να µας πει ότι θα φτιάξει µια πλατφόρµα και µέσω αυτής, όχι µόνο θα εκσυγχρονίσει τον γεωργικό τοµέα στην Ελλάδα, αλλά θα µετασχηµατίσει ψηφιακά ολόκληρη την Ευρώπη!
Και πως θα το κάνει αυτό; ∆ιαβάζουµε στην προκήρυξη: «Τα δοµικά στοιχεία της πλατφόρµας θα συνδέουν τους παραγωγούς, τις οργανώσεις, τα ερευνητικά ιδρύµατα, την τοπική αυτοδιοίκηση και άλλους εµπλεκόµενους φορείς µε την γη και την παραγωγική διαδικασία. Η σύνδεση αυτή θα στηρίζεται στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, στα ανοικτά ψηφιακά δεδοµένα και στη γνώση. Θα δηµιουργεί σχέσεις συνεργασίας και αµοιβαίου οφέλους, αναιρώντας τους περιορισµούς που προκύπτουν από τα χαρακτηριστικά του Ελληνικού αγροτικού χώρου και την ελλιπή προσβασιµότητα σε πόρους. Η τεχνολογική πλατφόρµα θα αναγνωρίζει και θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του µικροκαλλιεργητή, του γεωργικού συµβούλου και των οργανώσεων που συµµετέχουν ενεργά στην παραγωγική διαδικασία».
∆ηλαδή, σε αυτή την πλατφόρµα και στον διαχειριστή της, θα µεταφερθεί το σύνολο της παραγωγικής διαδικασίας. ∆ωρεάν για πρώτα δυο χρόνια, αφού το κράτος δίνει 31 εκατ. ευρώ για να στηθεί όλο αυτό, µε το αζηµίωτο για κάθε συναλλαγή στο εξής.
Μήπως τελικά το ζητούµενο είναι η πρόσβαση σε πόρους ευρωπαϊκούς και αγροτών;
Βέβαια, δεν καταλαβαίνουµε µε ποιόν ακριβώς τρόπο η πλατφόρµα αυτή θα συµβάλλει στο να υπάρχει καλύτερη προσβασιµότητα σε πόρους για τους παραγωγούς. Αντιλαµβανόµαστε, όµως, ότι η διαχειρίστρια εταιρεία, θα έχει αυτή την προσβασιµότητα, …στους πόρους και του ΠΑΑ και των ίδιων των παραγωγών!
Μήπως, τελικά, αυτό είναι το ζητούµενο; Μήπως µε το πρόσχηµα του εκσυγχρονισµού, των νέων τεχνολογιών και της «διαστηµικής τεχνολογίας», αυτό που στην πραγµατικότητα επιχειρούν να δηµιουργήσουν είναι µια υπερεταιρεία, ένα ιδιωτικό υπερυπουργείο, όπου θα συγκεντρώσουν το σύνολο των δραστηριοτήτων-υπηρεσιών, από τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης µέχρι τους ελέγχους και τις πληρωµές, εκχωρώντας ότι έχει αποµείνει από το φυσικό αντικείµενο βασικών υπηρεσιών του ΥπΑΑΤ;
Και µην κοροϊδευόµαστε: Ποια εκπαίδευση υπάρχει σήµερα στον µέσο Έλληνα αγρότη, ώστε να µπορεί να προσαρµοστεί σε τεχνολογίες, που θα είναι παρωχηµένες όταν κάποια στιγµή γίνουν τα βήµατα που πρέπει σε αυτή την κατεύθυνση;
Η γεωργία ακριβείας ήδη σήµερα εφαρµόζεται από φορείς που έχουν να δείξουν έργο και επιτεύγµατα
Διαβάζουµε στην προκήρυξη του έργου: «Η σφαιρική προσέγγιση, σε ό,τι αφορά την συλλογή και αξιοποίηση δεδοµένων θα αποτελεί ακόµα ένα στοιχείο καινοτοµίας και πλέον στην πράξη θα µπορεί κάποιος να δει και να κατανοήσει πως συνδυαστικά οι νέες τεχνολογίες όπως το ∆ιαδίκτυο των Πραγµάτων (IoT), τα Μεγάλα ∆εδοµένα (Big Data) και η διαστηµική παρακολούθηση της γης (EO) µπορούν να υποστηρίξουν την συµβουλευτική που στηρίζεται στα δεδοµένα και την γνώση».
Να κατανοήσει στην πράξη το ΙοΤ, τα Big Data και τα δεδοµένα της διαστηµικής παρακολούθησης της γης! Μεγαλεία!
Και σε θεωρητικό επίπεδο, δεν θα διαφωνήσει κανείς στο να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες, να εκσυγχρονιστεί ο αγροτικός χώρος, να κάνουµε δυο βήµατα µπροστά. Είπαµε όµως: Αν δεν έχεις αρδευτικό δίκτυο, ποιο το νόηµα του να συλλέξεις δεδοµένα και να πεις τον καλλιεργητή ποιο κοµµάτι γης χρειάζεται περισσότερο και ποιο λιγότερο νερό;
Αλλά, πέρα απ’ αυτό, η ευφυής, γεωργία ακριβείας εφαρµόζεται ήδη σήµερα και υπάρχουν συνεταιρισµοί και πανεπιστήµια και άλλοι φορείς, που έχουν να επιδείξουν σηµαντικά επιτεύγµατα.
Οδηγούµαστε µε «ευφυία» και «ακριβεία» σε µία εταιρεία
Το ερώτηµα είναι γιατί όλο αυτό θα πρέπει να ανατεθεί σε µία µόνο εταιρεία;
Και η απάντηση βρίσκεται στις ίδιες τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί στο διαγωνισµό, οι οποίες οδηγούν µε ευφυία και ακρίβεια, σε µια και µόνη εταιρεία!
Ιδού: «Όσον αφορά την οικονοµική και χρηµατοοικονοµική επάρκεια για την παρούσα διαδικασία σύναψης σύµβασης, οι υποψήφιοι οικονοµικοί φορείς θα πρέπει να διαθέτουν συνολικό κύκλο εργασιών των τριών (3) τελευταίων, πριν το έτος της διενέργειας του διαγωνισµού, διαχειριστικών χρήσεων, ίσο ή µεγαλύτερο από το 100% του προϋπολογισµού του υπό ανάθεση Έργου (µη συµπεριλαµβανοµένου ΦΠΑ)».
Με το τρικ της αυτοτιµολόγησης, η εταιρία της γνωστής µηχανοπαρέας εκπληρώνει το ως άνω κριτήριο.
Έπειτα, για να µπορεί κάποιος να πάρει το έργο, θα πρέπει να διαθέτει «την κατάλληλα τεκµηριωµένη και αποδεδειγµένη επαγγελµατική ικανότητα και τεχνογνωσία στο πλαίσιο Έργων αντίστοιχου αντικειµένου µε το υπό ανάθεση Έργο».
Πρώτα διαφήµισαν το µαγαζί τους και τώρα προβάλλουν ως ικανοί να πάρουν αυτοί τα 31 εκατ. ευρώ της προκήρυξης
Αντίστοιχου αντικειµένου τεχνογνωσία, ποια εταιρεία µπορεί να επικαλεστεί άραγε;
Ακόµη, η προκήρυξη θέτει ως προϋπόθεση, όλως τυχαίως να υποθέσουµε, για τα έτη 2015, 2016 και 2017 να καλύπτει ο προσφέρον οικονοµικός φορέας αθροιστικά καλλιεργήσιµη έκταση τουλάχιστον 500.000 στρεµµάτων, τα υποβαλλόµενα έργα να αφορούν σε τουλάχιστον δέκα διαφορετικές καλλιέργειες και να έχουν ήδη υλοποιηθεί σε τουλάχιστον πέντε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές. Μάλιστα, ορίζεται και ανά Περιφερειακή Ενότητα το που θα πρέπει να είναι εγκατεστηµένοι οι σταθµοί συλλογής δεδοµένων!
Προϋποθέσεις, που σήµερα µία µόνο εταιρεία πληροί, η οποία πρώτα έφτιαξε και διαφήµισε το µαγαζί και τώρα προβάλλει ως ο ιδανικός και µόνος ικανός υποψήφιος να πάρει 31 εκατ. ευρώ για να φτιάξει αυτό που ήδη έχει, το οποίο, όµως, κανέναν δεν ενδιαφέρει και κανέναν δεν αφορά, άρα, θα πρέπει να διασφαλιστεί και η δια επιβολής σίγουρη και σταθερή πελατεία της!
*Δημοσιογράφου, υπεύθυνου επικοινωνίας της Ένωσης Αγρινίου
Η ΝΕΑ ΠΑΣΕΓΕΣ: Διαγωνισμός ακριβείας-Ευφυής πολιτική ...για ποια γεωργία;
Την άμεση ματαίωση διαγωνισμού για την υλοποίηση προγράμματος ύψους 31 εκατ. ευρώ, που αφορά την εγκατάσταση 6.500 μετεωρολογικών σταθμών σε όλη τη χώρα και την οριστική ακύρωση κάθε σκέψης επαναφοράς του, με άλλο περιτύλιγμα, ενδεχομένως από άλλον φορέα-υπουργείο ζητά η Νέα ΠΑΣΕΓΕΣ.
Σε ανακοίνωσή της η οργάνωση τονίζει στον αγρότη παραγωγό ότι με τον διαγωνισμό αυτό δίνουν σε ιδιώτες 31 εκατ. ευρώ για να τον μετασχηματίσουν ψηφιακά και αναφέρει τα εξής:
«Η ΝΕΑ ΠΑΣΕΓΕΣ συστηματικά εργάζεται για την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην ελληνική γεωργία και ήδη συνεταιρισμοί μέλη του φορέα αναπτύσσουν, σε συνεργασία με πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα, καινοτόμα προγράμματα, υλοποιούν πιλοτικές δράσεις ευφυούς γεωργίας, επενδύουν σε σύγχρονα μοντέλα παραγωγής.
Και σε κάθε ευκαιρία, η ΝΕΑ ΠΑΣΕΓΕΣ τονίζει την ανάγκη προσαρμογής του αγροτικού χώρου στα δεδομένα της νέας εποχής, σημειώνοντας, όμως, ότι βασική προϋπόθεση είναι η εκπαίδευση των αγροτών και η επίλυση των βασικών προβλημάτων του χώρου.
Ως εκ τούτου, για να τεθούν οι ψηφιακές τεχνολογίες στην υπηρεσία του αγρότη, αν πράγματι αυτό είναι το ζητούμενο, θα πρέπει πρώτα ο ίδιος ο αγρότης να αποκτήσει πρόσβαση τον ψηφιακό κόσμο, να αποκτήσει την κατάρτιση που θα του επιτρέψει να τον κατανοήσει, αρχικά, αλλά και να τον αξιοποιήσει σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Και εξυπακούεται ότι είναι αδιανόητο να μιλά σήμερα κανείς για το πώς θα συνδυάσει τεχνολογίες όπως το Διαδίκτυο των Πραγμάτων, τα Big Data και τη διαστημική παρακολούθηση της γης, όταν ο κατά το μεγαλύτερο ποσοστό γερασμένος και ψηφιακά αναλφάβητος αγροτικός πληθυσμός αγωνιά για το εάν και κατά πόσο θα μπορέσει να κρατήσει την εκμετάλλευσή του, να συνεχίσει να παράγει.
Είναι τραγική ειρωνεία και απύθμενος εμπαιγμός, την ώρα που εκπνέει η προθεσμία που η ΔΕΗ έδωσε μέχρι να κατεβάσει τους διακόπτες σε αντλιοστάσια ΤΟΕΒ, απειλώντας με ολοκληρωτική καταστροφή χιλιάδες παραγωγούς που, μπορεί το χειμώνα να πνίγηκαν, αλλά τώρα δεν θα έχουν νερό να ποτίσουν τα χωράφια τους, να έρχεται η πολιτεία και να ξοδεύει εκατομμύρια με το τσουβάλι, για αποκτήσουν κάποιοι φωτεινοί παντογνώστες το δικαίωμα να πουν σε αυτούς τους αγρότες πότε πρέπει και σε ποιο κομμάτι γης να ρίξουν μερικές σταγόνες περισσότερο ή λιγότερο νερό!
«Δωρεάν» για τα δυο πρώτα χρόνια, αφού θα πάρουν 31 εκατ. ευρώ, με το αζημίωτο μετά. 31 εκατ. ευρώ για να μπει το νερό, όπου, εάν και όταν δουλεύουν αντλιοστάσια, στα χωμάτινα αυλάκια ή στο κατά κύριο λόγο απαρχαιωμένο δίκτυο, όπου οι απώλειες φτάνουν ή και ξεπερνούν το 50%.
Και αντί να δοθούν αυτά τα εκατομμύρια για γίνει επιτελούν κανένα αρδευτικό της προκοπής, έρχεται το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, με έναν διαγωνισμό μάλιστα που έχει καταγγελθεί ως απολύτως φωτογραφικός, να τα δωρίσει για να δικαιολογηθούν ρόλοι και για να δημιουργηθεί το αυριανό πελατολόγιο ιδιωτικών συμφερόντων, ξένων προς τον αγροτικό κόσμο, που τόσο πολύ αγάπησαν τον Έλληνα αγρότη, όμως, που βλήθηκαν τώρα να τον μετασχηματίσουν ψηφιακά.!!!
Το ΥπΑΑΤ αλήθεια, τι γνώμη έχει για το έργο «Ψηφιακός μετασχηματισμός του γεωργικού τομέα»; Τι απαντά στα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας που καταδεικνύουν ότι ο διαγωνισμός δομήθηκε κατά τρόπο που να μπορεί μόνο μια συγκεκριμένη εταιρεία να αναλάβει το έργο, που στην πραγματικότητα ήδη το έχει υλοποιήσει, κατά το μεγαλύτερο μέρος τουλάχιστον, αλλά πρέπει τώρα να της το πληρώσουμε όλοι εμείς;
Τι απαντά στις τεκμηριωμένες αναλύσεις ειδικών επί του θέματος επιστημόνων, που αποδεικνύουν ότι με βάση τα προβλεπόμενα στη σύμβαση, το έργο είναι αναποτελεσματικό, άνευ ουσίας και περιεχομένου;
Και τι απαντά στο μείζον, περί της αναγκαιότητας υλοποίησης ενός τέτοιου εγχειρήματος, όταν απουσία εκπαίδευσης και υποδομών, είναι εκ των προτέρων καταδικασμένο;
Περισσεύουν μήπως αυτά τα 31 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που όχι μόνο η γεωργία αντιμετωπίζει ουσιώδη προβλήματα, αλλά και η κτηνοτροφία καταρρέει;
Η ΝΕΑ ΠΑΣΕΓΕΣ ζητά την άμεση ματαίωση του εν λόγω διαγωνισμού και την οριστική ακύρωση κάθε σκέψης επαναφοράς του, με άλλο περιτύλιγμα, ενδεχομένως από άλλον φορέα-υπουργείο. Και καλεί το αρμόδιο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αυτό να σχεδιάσει το πλάνο μετάβασης στις νέες τεχνολογίες, αξιοποιώντας τα δεδομένα και τις υπηρεσίες που ήδη υπάρχουν (Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία, Παγκόσμιο Σύστημα Παρατήρησης του Κλίματος και του Καιρού, εφαρμογές ευφυούς γεωργίας από Πανεπιστήμια και Συνεταιρισμούς), εστιάζοντας πρωτίστως στην σχεδόν ανύπαρκτη αγροτική εκπαίδευση και στη βελτίωση των υποδομών, ώστε να είναι εφικτή η υλοποίηση προγραμμάτων γεωργίας ακριβείας».
Το θέμα που ανέδειξε η Agrenda στο προηγούμενό της φύλλο
Πρόσκληση-πρόκληση 31 εκατ. ευρώ για «μπαστουνάκια» της σέχτας του ΟΣΔΕ
Αφετηρία αποκαλύψεων µιας καλά προµελετηµένης ανάθεσης, αποτελεί, όπως όλα δείχνουν, η δηµόσια διαβούλευση επί της πρόσκλησης σε διαγωνιστική διαδικασία των ενδιαφεροµένων για την υλοποίηση προγράµµατος ύψους 31 εκατ. ευρώ, που αφορά την εγκατάσταση 6.500 µετεωρολογικών σταθµών σε όλη τη χώρα, όπως αποκάλυψε η εφημερίδα Agrenda με πρωτοσέλιδο θέμα της, την Παρασκευή 25 Μαΐου.
Μια σειρά από «φωτογραφικές» προϋποθέσεις, όπως αποκαλύπτει το σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας, οι οποίες περιλαµβάνονται στην υπό διαµόρφωση πρόσκληση, βεβαιώνουν και τον πλέον ανυποψίαστο περί τα προγράµµατα, ότι το φαγητό... έρχεται στο πιάτο για συγκεκριµένη «κοινοπραξία», η οποία µε ορµητήριο την καλολαδωµένη «µηχανή του ΟΣΔΕ» επιχειρεί το τελευταίο διάστηµα απόβαση στο πρόσφορο πεδίο της «ευφυούς γεωργίας».
Το υπό διαβούλευση πρόγραµµα µε τον βαρύγδουπο τίτλο «ευφυής γεωργία» µέσα από έναν «αχταρµά» φαντασιώσεων και ασχετοσύνης περί τα ψηφιακά και εν γένει ζητήµατα νέας τεχνολογίας του αγροτικού χώρου, ανοίγει το δρόµο για την ανάθεση και µάλιστα µε συνοπτικές διαδικασίες, µιας µαζικής εγκατάστασης 6.500 «επίγειων σταθµών», υποτίθεται µέτρησης και επεξεργασίας εδαφικών και µετεωρολογικών δεδοµένων.
Η χρησιµότητα αυτών των σταθµών ειδικά σ’ αυτή τη φάση και µάλιστα σ’ αυτή την έκταση δεν επιβεβαιώνεται µε κανένα τρόπο, καθώς µυρίζει ψητό. Παράλληλα, δεν αποκλείεται, σε επόµενη φάση, το κόστος λειτουργίας των σταθµών να µεταφερθεί υποχρεωτικά στους αγρότες, όπως γίνεται σήµερα και µε το κόστος διαχείρισης των δηλώσεων ΟΣΔΕ.